Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
Anonym
Opprettet 21.09.2016 av Anonym.
Hvor viktig er det i et forhold/ekteskap at begge er kristne ?
Hvor viktig er det i et forhold/ekteskap at begge er kristne?

For min egen del er det veldig viktig at en eventuell framtidig mann er kristen,at vi dele troen
Det er ikke alltid like lett å finne "ledige" gutter/menn i menighetene Hvor er de allesammen?
For meg er det så og si uaktuellt å gifte meg med en som ikke er kristen da troen er en så stor del av livet mitt
Det har ikke noe med at de som ikke er kristne er dårligere mennesker men for meg vil det bety mye å kunne gå på møter,lese bibelen og be sammen med ektefellen.Det å reise på konferanser sammen vil også bety en del.
Jeg tror ikke jeg ville "overleve " med en mann som ikke deler troen og at den kan være en del av hverdagen vår

Jeg har ei venninne som giftet seg for litt over ett år siden med en flott mann,de hadde hatt følge 2 år før det.Hun sier at det er et savn at han ikke er kristen og ideelt sett hadde hun ønsket seg en kristen mann men valgte å gifte seg med han da hun lengtet etter en å dele livet med.Han respektere at hun er kristen og går i kirka men hun kan ikke dele troen med han og snakke om "bibelske " ting.
Jeg kjenner flere som har det som henne

Mange av de jeg kjenner som har giftet seg med ikke troende menn har etterhvert "fjernet" seg mer og mer fra menighetslivet,troen har de, men siden ektefellen ikke går med i kirka eller andre kristne sammenhenger blir det ofte til at de heller ikke går.Det er også vanskelig for de å ha et "andakts" liv hjemme.
Hva mener dere? Er det viktig for dere at en ektefelle er kristen,og vil være en del av et menighetsfellesskap?

Svar på innlegg

sofie777
#1. Postet 21.09.2016 av sofie777
Jeg er enig med deg, jeg vil også ha en kristen mann basert på de kriteriene du nevner over. Det er forferdelig vanskelig å finne. Ideelt sett burde man finne en potensiell ektefelle her inne på KD, i det minste noen å gå på date med for å se om det er noe mer, men kristne mannfolk er tydeligvis redde. Ikke det at jeg har fått noen tilbud fra den ikke-kristne delen av befolkningen heller, men likevel....

Jeg har også hatt venninner som giftet seg med ikke-kristne. Spesielt en ble det trøbbel med etter at de fikk barn sammen. Da innså han plutselig at datteren selvfølgelig kom til å gå på søndagsskolen og gjerne synge i barnekoret osv. og da burde han være der, sett fra konen og datterens side. Det endte med at de ble separert og jeg har ikke såpass kontakt med min venninne at jeg vet hvordan det går med dem. Men én ting vet jeg: Sånn vil ikke jeg ha det!!

Jeg vil oppfordre alle menn i mitt nærområde (herfra til Oslo/Kristiansand) til å se på min profil (ikke bare bilder) og ta en sjanse. Kanskje det blir med et enkelt måltid, kanskje blir det mer, men det vet vi ikke før vi har funnet det ut. Og bor du ikke i mitt område, se forbi profilbilder og ta kontakt med damer i ditt område, det er mange som venter og menn bør være MANNFOLK nok til å ta det første steget!
Lene
#2. Postet 21.09.2016 av Lene
Mannfolk ta det første steget, sier du, Sofie. Slik er det ikke her... er min erfaring. De er svært tilbakeholdne, eller skal jeg si "redde".
Anonym
#3. Postet 21.09.2016 av Anonym
Det er alltid viktig med samme interesser. Og troen og de kristne verdiene er kanskje det viktigste en tar med seg inn i et nytt forhold. Men jeg tror ikke det er avgjørende for et lykkelig samliv, der er det flere ting som avgjør. Men respekten for at hverandre, uansett tro og overbevisning, er det ingen vei utenom.
Den ene vil uansett bli farget av den andre.
Og selv om det fungerer i starten om ikke begge er kristne, er det ikke gitt at det fungerer senere i livet. Deler begge samme tro er alt lettere.
Men som sagt, tror ikke det er en fasit.
Anonym
#4. Postet 10.06.2017 av Anonym
Mannfolk ta det første steget, sier du, Sofie. Slik er det ikke her... er min erfaring. De er svært tilbakeholdne, eller skal jeg si "redde".
Når det gjelder å ikke ta kontakt så gjelder nok det begge kjønn her inne. Det virker som flertallet her liker seg på gjerdet.

Vi lever i 2017 og da synes jeg at man ikke skal vente på at mannen skal ta kontakt om man finner en man er nysgjerrig på. Ta sjansen og ta kontakt! Man kan også klikke "Jeg liker din profil" om man ønsker å gi vedkommende et lite hint :).

Personlig har jeg tatt kontakt med mange, men svært få tar kontakt tilbake. En årsak kan være at man har tatt kontakt med en del, men opplever liten respons tilbake? En annen årsak kan være at man har kontaktet mange og fått mange avslag og at man derfor velger å sitte på gjerdet og tenke seg om flere ganger før man tar kontakt med noen igjen?

Jeg har vært alene nå i 4 år etter et ekteskap med ei som ikke er troende. Vi var sammen i 11 år og når jeg nå skal finne meg en ny kjæreste og forhåpentligvis ei som blir min kone, så ønsker jeg at vi skal dele tro. Da er det trist å oppleve at det er enklere å få kontakt med ei som ikke er kristen enn det er å få kontakt med ei som er det. Har vært i kontakt med flere ufrelste som respekterer meg og min tro. De hadde ikke hatt noe problemer med å bli kjæreste med meg, men siden jeg ønsker meg ei kristen ei, så har jeg stoppet det.

Det kan virke som at kristne (menn og kvinner) leter etter en kristen kjæreste som ikke finnes... Hva leter vi egentlig etter? Leter vi etter Jesus i et menneske? Har vi satt lista så høyt at ingen når opp?

Jeg vet hva jeg vil ha og hva jeg ikke vil ha, men jeg leter ikke etter ei som ikke finnes. Jeg vil ha ei som passer for meg, ei som vil digge meg like mye som jeg vil beundre henne. Ei som jeg kan digge like mye som hun beundrer meg. Sammen kan vi bygge et liv med Jesus i sentrum. Jeg har ikke gitt opp håpet. Jeg vil at min neste kjæreste og kone skal være kristen!
Anonym
#5. Postet 10.06.2017 av Anonym
Hvis du har Jesus bare til frelser, så mener jeg at du kan gjøre akkuratt som du selv vil. For det er jo du som bestemmer og ikke Han.

Om Han er Herre i livet ditt, da må du finne ut hva Han sier om disse tingene.
Anonym
#6. Postet 10.06.2017 av Anonym
Hvis du har Jesus bare til frelser, så mener jeg at du kan gjøre akkuratt som du selv vil. For det er jo du som bestemmer og ikke Han. Om Han er Herre i livet ditt, da må du finne ut hva Han sier om disse tingene
Problemet er bare at hvis man skal ta utgangspunkt i alle synspunkter og meninger man får fra folk her inne som begrunnes med hva Herren sier om dette, så vet ikke Herren helt hva han mener :)).

Vi kan godt bruke Herren som begrunnelse for hvorfor vi ønsker oss ditt eller datt, men vi tolker Ordet alle sammen og vi tolker det tydeligvis forskjellig.

Menneskelige ønsker er også noe vi selvsagt har i forhold til en fremtidig kjæreste. Det er helt naturlig, men det kan virke som at mange her inne ikke finner kristen kjæreste fordi man ikke finner en som når opp til det bildet man har av hvor åndelig og kristen vedkommende skal/må være.

For meg holder det at hun er kristen og forhåpentligvis vil dele liv og menighet med meg. Sammen kan vi bygge og vokse i tro og Ånd.
Anonym
#7. Postet 10.06.2017 av Anonym
Utgiver av boken "livsviktige spørsmål" av Nicky Gumbel tar opp mange viktige tema også dette. "Paulus advarer oss mot farene ved å gifte seg med en ikke -kristen(2 Kor 6, 14). I praksis viser det seg at når en av partene ikke er kristen, vil det så godt som alltid føre til store spenninger i ekteskapet. Den kristne vil føle seg revet mellom ønsket om å tjene ektefellen og ønsket om å tjene Herren." Men forfatteren sier også mer når begge er kristne. Blant annet om en fungerer sammen åndelig, fungerer en sammen personlig, er en tiltrukket av hverandre og tilslutt rådføring fra mennesker som "frykter Herren".
Anonym
#8. Postet 10.06.2017 av Anonym
Problemet er bare at hvis man skal ta utgangspunkt i alle synspunkter og meninger man får fra folk her inne som begrunnes med hva Herren sier om dette, så vet ikke Herren helt hva han mener :)).
tåkeprat
Anonym
#9. Postet 10.06.2017 av Anonym
tåkeprat
Nei, det er det ikke så lenge du har en oppfatning av hva Herren sier som en annen kristen bror eller søster ikke deler fordi de har en annen oppfatning. Hvis begge mener at deres oppfatning er den eneste rette, vel da har vi en utfordring. Det ser vi jo flere eksempler på i flere debatter her på forumet. Folk tolker skriften forskjellig.

Du må gjerne avfeie alt du selv ikke er enig i som tåkeprat, men det bidrar ikke til noe fruktbart.

I denne tråden så er temaet hvor viktig det er at en kjæreste er kristen eller ikke. I mine øyne så er det viktig. Jeg har 11 års erfaring med det motsatte og selv om vi hadde det helt fint i de fleste av disse årene, så er jeg sikker på at vi ville taklet utfordringer og problemer på en annerledes og bedre måte om begge hadde delt tro og grunnverdier i livet.

Når man skal finne seg en livspartner så skal man fungere sammen i både Ånd, sjel og kropp. Da må det være en viss balanse mellom disse.

Jeg håper å finne ei som passer for meg som menneske, men som også passer for meg i tro og ånd. Ei som sammen med meg også vil utforske og vokse i troen på Jesus Kristus uten å miste bakkekontakten :).
Anonym
#10. Postet 10.06.2017 av Anonym
Nei, det er det ikke så lenge du har en oppfatning av hva Herren sier som en annen kristen bror eller søster ikke deler fordi de har en annen oppfatning. Hvis begge mener at deres oppfatning er den eneste rette, vel da har vi en utfordring. Det ser vi jo flere eksempler på i flere debatter her på forumet. Folk tolker skriften forskjellig.

Du må gjerne avfeie alt du selv ikke er enig i som tåkeprat, men det bidrar ikke til noe fruktbart.

I denne tråden så er temaet hvor viktig det er at en kjæreste er kristen eller ikke. I mine øyne så er det viktig. Jeg har 11 års erfaring med det motsatte og selv om vi hadde det helt fint i de fleste av disse årene, så er jeg sikker på at vi ville taklet utfordringer og problemer på en annerledes og bedre måte om begge hadde delt tro og grunnverdier i livet.

Når man skal finne seg en livspartner så skal man fungere sammen i både Ånd, sjel og kropp. Da må det være en viss balanse mellom disse.

Jeg håper å finne ei som passer for meg som menneske, men som også passer for meg i tro og ånd. Ei som sammen med meg også vil utforske og vokse i troen på Jesus Kristus uten å miste bakkekontakten :).
Hva betyr det ha bakkekontakten(litt tåke). I jes 11 finner vi en som ikke forholdt seg til det han så og heller ikke til han hørte. Er dette en mann som har mistet bakkekontakten, kanskje han var over åndelig?
Er du redd for å miste kontrollen? Bakkekontakten er mange ganger det at vi ønsker å ha kontrollen.

Du skriver om Ånd, sjel og kropp og du skriver at det skal være en viss balanse mellom disse. Men ikke hvordan, da kommer tåken.
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16