Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 25.08.2016 av Anonym.
Å gli inn i feil rolle.
Så var jeg på farten igjen. Denne gangen er temaet om det å gli inn i feil rolle eller feil mønster. Det er jo så mye vi utsettes for gjennom dagen, så det er lett å komme inn feil rollemønster. Man kan lett bli hektet på ting. Også religion.
Så mye at det er usundt. Man kan få tvangstanker og verden begynner å snevre seg inn. En kan vikle seg inn i et nett som det kan være vanskelig å komme løs fra. Alt sammen pga man er hektet på ting og bare driver med det.
Mitt spørsmål må bli. Er kristen religion farlig?

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 25.08.2016 av Anonym
Nei, man kan ikke leve gudfryktig, godt og hellig nok i denne verden. Bare se på eksempelet Herren Selv statuerte for Sine etterfølgere. Problemet ligger nok ofte i å klare å holde balansen. Jeg mener, det er godt å lese i Bibelen, men om man bare leser og ignorerer sitt arbeid bommer man. Om man leser mye og arbeider hardt, men ikke prioriterer familen bommer man. Om man arbeider hardt og tar god vare på familien sin, men ikke pleier det åndelige livet, bommer man. Du ser poenget :) Å ta det alvorlig med kristendommen sin er både godt og viktig. Det farlige er å bli lunken, halvhjertet, likegyldig og falle fra.
monic
#2. Postet 16.09.2016 av monic
Jeg savner sterkt noen å finne andre å be sammen med her jeg bor, og opplever at bønnelivet blir noe lunkent, for det er noe med: der to eller tre er samlet...
Anonym
#3. Postet 19.09.2016 av Anonym
Du er sikkert ikke alene om å ha det sånn. Men mist ikke troen på bønnens kraft av den grunn:-)
Anonym
#4. Postet 30.11.2016 av Anonym
Jeg savner sterkt noen å finne andre å be sammen med her jeg bor, og opplever at bønnelivet blir noe lunkent, for det er noe med: der to eller tre er samlet...
Kanskje du kan finne deg en bønnegruppe som samles på nettet. Da kan du be sammen med andre via f.eks skype
Anonym
#5. Postet 04.12.2016 av Anonym
Kristen religion kan veldig fort bli farlig.
Jeg har noen sjekk punkter.

Se på aktivitetene i menigheten eller kirka der du går, og se om du finner dem igjen i bibelen.
Er det aktiviteter som bibelen pålegger oss, som du ikke finnes i menigheten

Så ser du på budskapet, forkynnelsen er den fra bibelen
Er det budskap som står i bibelen, men du hører dem aldri i menigheten

Kanskje varsellampene lyser nå, men fortvil ikke
Har du en prest eller pastor med et hjerte som elsker menneskene, snakk med han. Det er mulig at det går ann å gjøre endringer som er bibelske.

Det som er farligst er når vi lever kristenlivet uten kontakten med Han. Men det er mange ytre ting som påvirker oss uten at vi er klar over det. Vi kan bli vaksinert mot kristendom ved å ta inn læren istede for livet.
Anonym
#6. Postet 04.12.2016 av Anonym
Nå er det ingen motsetning mellom lærere og liv. I rett lære er det der Jesus åpenbarer seg og ergo der troen gis. Som Jesus sier I John 6: Mine ord er ånd og er liv. Se også salme 119 som viser sammenhengen mellom Læren/Guds ord og livet. Gud er en Gud som åpenbarer seg I det forkynte ord, Gud vitner om at han har bundet seg til skriften som sitt åpenbaringssted, se sammenhengen mellom gudsåpenbaringen på fjellet I GT og I NT, der Gud er forkynt finnes evangeliet, der Gud ikke er forkynt finnes guds vred og dom.
Anonym
#7. Postet 05.12.2016 av Anonym
Nå er det ingen motsetning mellom lærere og liv. I rett lære er det der Jesus åpenbarer seg og ergo der troen gis. Som Jesus sier I John 6: Mine ord er ånd og er liv. Se også salme 119 som viser sammenhengen mellom Læren/Guds ord og livet. Gud er en Gud som åpenbarer seg I det forkynte ord, Gud vitner om at han har bundet seg til skriften som sitt åpenbaringssted, se sammenhengen mellom gudsåpenbaringen på fjellet I GT og I NT, der Gud er forkynt finnes evangeliet, der Gud ikke er forkynt finnes guds vred og dom.
Hei Concord. Jeg skriver om en lære som ikke finnes i bibelen, men som gjentar og deles som om det var bibelen. Det er religion.

Her er 3 eksempler i farten som ikke finne i bibelen, de er gode ideer men ikke Guds idee.
Gud er en ordens Gud
Forkynn evangeliet og bruk ord om nødvendig
Synd er å bomme på målet

disse finnes ikke i bibelen

vi kunne gått videre og sett på aktiviteter i menigheten, men nå er det leggetid:)
Anonym
#8. Postet 05.12.2016 av Anonym
Hei Concord. Jeg skriver om en lære som ikke finnes i bibelen, men som gjentar og deles som om det var bibelen. Det er religion.

Her er 3 eksempler i farten som ikke finne i bibelen, de er gode ideer men ikke Guds idee.
Gud er en ordens Gud
Forkynn evangeliet og bruk ord om nødvendig
Synd er å bomme på målet

disse finnes ikke i bibelen

vi kunne gått videre og sett på aktiviteter i menigheten, men nå er det leggetid:)

OK, jeg ser hva du mener, og jeg skjønner poenget ditt, og jeg er enig i det at folk kan komme med lære og ideer som ikke er fra Gud. Det er vel også noe av det Jesus advarer mot, eksempelvis med advarselen mot fariseernes surdeig. Men jeg vil bare kommentere to av dine eksempler, som jeg mener er en ide/prinsipp som finnes i Bibelen.

1. At Gud er en ordens Gud, så mener vi en Gud som skaper orden av det som er i kaos. Det er jo det vi ser i skapelsesfortellingen, der er det kaos og mørke og Gud skaper en systematisert orden. Den hebraiske forståelsen av dette er jo at ordene forteller om kaos. Vi ser også denne ide i naturen sine fenomener, om hvordan naturen, fra atomenes struktur til universets galakser holdes oppe av en orden. Vi ser også den orden som Gud har for tempeltjenesten i GT, som vitner om orden i gudstjenesten. Det finnes flere eksempler. Slik sett så vitner dette om at Gud er en Gud som opprettholder gjennom orden, for eksempel ved at han skiller lys og mørke. Men det er nok sant at ordene ikke står i Bibelen i et vers. Men av den åpenbaring Gud gir så blir det konklusjonen. For om Gud ikke er en ordens Gud, så må han være det motsatte, en kasoets Gud.

2. Synd er å bomme på målet. Dette finnes i Bibelen, og det finnes fordi det er det ordet synd betyr. NT er skrevet på gresk. Forfatterne har derfor brukt ord og utrykk fra det profane/hellenistiske greske språk til å skrive sine tekster. DHÅ bruker et eksisterende språk til å formidle evangeliet. Ordet synd er et gresk ord for å bomme på målet. Dette ord ble tatt av NT-forfatterne og brukt som et ord som beskriver "synd". Når så Paulus bruker ordet så vil alle gresktalende lesere tenke på det å bomme på målet(som en bueskytter som bommer på blinken), det er dette ordet som får frem det Paulus vil si. Dette ordet ilegges så en kristen forståelse og ordet utvikler seg slik ord gjør når det brukes på nye måter i et språk. Det er særdeles få greske ord som er oppfunnet av de kristne NT-forfatterne(Jeg har ikke hørt om noen). I norsk språk har jo ikke ordet denne betydningen, hvor roten av det norske ordet er fra vet jeg ikke. Slik sett har du nok rett. Men på gresk betyr det det og ergo er det vel også en ide i Bibelen.

Om vi så skal gå tilbake til emneknaggens tema, «Er kristen religion farlig?», så tenker jeg at alt som legges inn i et normerende og legalistisk system kan føre mennesker på avveier. Lev i evangeliet, i Guds løfter.
Anonym
#9. Postet 05.12.2016 av Anonym
OK, jeg ser hva du mener, og jeg skjønner poenget ditt, og jeg er enig i det at folk kan komme med lære og ideer som ikke er fra Gud. Det er vel også noe av det Jesus advarer mot, eksempelvis med advarselen mot fariseernes surdeig. Men jeg vil bare kommentere to av dine eksempler, som jeg mener er en ide/prinsipp som finnes i Bibelen.


1. At Gud er en ordens Gud, så mener vi en Gud som skaper orden av det som er i kaos. Det er jo det vi ser i skapelsesfortellingen, der er det kaos og mørke og Gud skaper en systematisert orden.

2. Synd er å bomme på målet. Dette finnes i Bibelen, og det finnes fordi det er det ordet synd betyr. NT er skrevet på gresk. Forfatterne har derfor brukt ord og utrykk fra det profane/hellenistiske greske språk til å skrive sine tekster. DHÅ bruker et eksisterende språk til å formidle evangeliet. Ordet synd er et gresk ord for å bomme på målet.

Om vi så skal gå tilbake til emneknaggens tema, «Er kristen religion farlig?», så tenker jeg at alt som legges inn i et normerende og legalistisk system kan føre mennesker på avveier. Lev i evangeliet, i Guds løfter.
1.Hvis var ordens Gud så ville vi først hatt de rød blomstene så de hvite blomstene, deretter de gule og så de røde, alle på rekke. Så ville de blå kommet bak de andre i en fantastisk orden. Er Gud en ordens Gud, han er nok ikke det!! Skriften rettleder oss

1 Kor 14:33 For Gud er ikke uordens Gud, men freds Gud. Som i alle de helliges menigheter.

Jesus sa ikke: orden være med dere. Jesus sa: fred være med dere

2. Når vi i vår kultur sier å bomme på målet, mener vi ikke at han som trødde feil på fjellturen og falt i døden. Vi sier heller ikke at motorsyklisten som kom i 200 km/t som ikke traff tunelåpningen, bommet på målet?? Eller gjør vi??

Rom 6:23 For syndens lønn er døden, men Guds nådegave er evig liv i Kristus Jesus, vår Herre.

Rom 8:14 For så mange som drives av Guds Ånd, de er Guds barn.

Joh 15:4 Bli i meg, så blir jeg i dere. Likesom greinen ikke kan bære frukt av seg selv, men bare når den blir i vintreet, slik kan heller ikke dere bære frukt uten at dere blir i meg.
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16