NEDZED sier: bare raskt innom,ønsker alle en god helg :D
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 30.07.2016 av Anonym.
Humanismen
Når Bjørn Eidsvåg synger: Eg e bare ein mann som gjør så godt han kan. Så gir han humanismen et ansikt.

Som kristne blir vi noen ganger fristet til å si "vi er tross alt mennesker". Som jeg tror var ganske fint, helt til synden kom inn i verden. Vi kan til og med argumentere med at Jesus også var menneske. Eneste grunnen til at Jesus var menneske, var for å bli fristet, bære skammen, bære vannæren, bære sykdommer og til sist dø i mitt og ditt sted.

Jesus ble det vi var og vi ble det Han var. Han var det vi skulle slippe å være og Han bar det vi skulle slippe å bære.

Det er ikke lett å forandre seg selv, men vi kan gi slipp på det Jesus har tatt på korset.

”Ham som ikke visste av synd, har Gud gjort til synd for oss, for at vi i ham skulle få Guds rettferdighet.”
2 Korinter 5:21.

Så når vi sier at vi er mennesker, virker det som vi glemmer det Jesus har fridd oss i fra!!

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 05.08.2016 av Anonym
Når Bjørn Eidsvåg synger: Eg e bare ein mann som gjør så godt han kan. Så gir han humanismen et ansikt.

Som kristne blir vi noen ganger fristet til å si "vi er tross alt mennesker". Som jeg tror var ganske fint, helt til synden kom inn i verden. Vi kan til og med argumentere med at Jesus også var menneske. Eneste grunnen til at Jesus var menneske, var for å bli fristet, bære skammen, bære vannæren, bære sykdommer og til sist dø i mitt og ditt sted. Jesus ble det vi var og vi ble det Han var. Han var det vi skulle slippe å være og Han bar det vi skulle slippe å bære.

Det er ikke lett å forandre seg selv, men vi kan gi slipp på det Jesus har tatt på korset.
”Ham som ikke visste av synd, har Gud gjort til synd for oss, for at vi i ham skulle få Guds rettferdighet.” 2 Korinter 5:21. Så når vi sier at vi er mennesker, virker det som vi glemmer det Jesus har fridd oss i fra!!
Vi kristne har en egen evne til å gi Gud og djevel skylden for alt som går galt, men det er ikke nødvendigvis sant. Det som er sant er at Gud skapte oss til menneske og derfor er vi menneske på godt og vondt. Vi kristne anerkjenner vår svakhet som menneske og at vi derfor trenger Gud.

Det betyr ikke at vi skal glemme oss selv som menneske. Jesus har definitivt ikke fridd oss fra det å være menneske, men han gjenopprettet vår mulighet til fellesskap med vår skaper. Han betalte prisen for våre feil, vår synd, i fortid, nåtid og fremtid. Som menneske og som kristne vil vi gjøre feil, vi vil synde, rett og slett fordi vi ikke er perfekte. Da er det godt å vite at vi av nåde er frelst ved troen på Jesus Kristus. På grunn av nåden kan vi omvende oss og fortsette livet uten fordømmelse og uten frykt for at nåden ikke holder!

Bjørn Eidsvåg sliter med mye i sitt forhold til Gud og Jesus, men han har rett i at han "bare er en mann som gjør så godt han kan." Det er også godt nok for Gud, men han må være med på "laget", da blir ting litt enklere. Det er når man gjør humanismen til Gud at man får problemer. Når mennesket blir Gud blir ting vanskelig...
Anonym
#2. Postet 05.08.2016 av Anonym
Gode tanker kan være humanismen

Matt 16:21 Fra den tiden begynte Jesus å gjøre det klart for disiplene sine at han måtte dra til Jerusalem, og at han skulle lide meget av de eldste og yppersteprestene og de skriftlærde, at han skulle bli slått i hjel, og at han skulle reises opp på den tredje dagen. 22 Da tok Peter ham til side og ga seg til å irettesette ham og sa: Gud fri deg, Herre! Dette må aldri skje deg! 23 Men han snudde seg og sa til Peter: Vik bak meg, Satan! Du er til anstøt for meg, for du har ikke sans for det som hører Gud til, men bare for det som hører menneskene til.

Peter ville bare gjøre så godt han kunne mot Jesus, men endte med å gå satans ærend.

Matt 16:15 Han sier til dem: Men dere, hvem sier dere at jeg er? 16 Da svarte Simon Peter og sa: Du er Messias, den levende Guds Sønn. 17 Jesus svarte ham og sa: Salig er du, Simon, Jonas sønn! For det er ikke kjøtt og blod som har åpenbart dette for deg, men min Far i himmelen. 18 Jeg sier deg at du er Peter, og på denne klippen vil jeg bygge min menighet, og dødsrikets porter skal ikke få makt over den.

Samme man hørte fra himmelen og på det han hørte(åpenbaringen) ble menigheten bygget.

Kampen mellom kjødet og Ånden

Gal 5:13 For dere ble kalt til frihet, brødre. La bare ikke friheten bli et påskudd for kjødet, men tjen hverandre i kjærlighet. 14 For hele loven er oppfylt i ett bud, i dette: Du skal elske din neste som deg selv! 15 Men om dere biter og eter hverandre, da se til at dere ikke blir fortært av hverandre! 16 Men jeg sier: Vandre i Ånden! Så skal dere ikke fullføre kjødets lyst. 17 For kjødet begjærer imot Ånden, og Ånden imot kjødet. De to står hverandre imot, for at dere ikke skal gjøre det dere vil. 18 Men hvis dere blir drevet av Ånden, da er dere ikke under loven.

Jesus er vår rollemodell, og Han har åpnet en ny vei for oss. Som det er mulig å leve mer og mer, og vi blir mindre preget av den gamle naturen. Fordi vi har DHÅ til hjelp i vår svakhet. Jeg vil nok svikte, men det er ikke mitt fokus. Heller ikke vil jeg bli syndfri her på jorden.
Anonym
#3. Postet 05.08.2016 av Anonym
Det som er sant er at Gud skapte oss til menneske og derfor er vi menneske på godt og vondt.
Nå er det vel bare en skapelsehistorien, så la oss holde oss til den.

Og Gud skapte menneske i sitt bilde.
1 Mos 1:31 Og Gud så alt det han hadde gjort, og se, det var overmåte godt.

Her fantes det ikke mennesker på godt og (v)ondt.

1 Mos 3:5 Men Gud vet at den dagen dere eter av det, vil øynene deres åpnes, dere vil bli slik som Gud til å kjenne godt og ondt.

Regner med at du ikke mener, eller står for det du skriver, men at det bare kom litt feil ut.
Lene
#4. Postet 05.08.2016 av Lene
Vi kristne har en egen evne til å gi Gud og djevel skylden for alt som går galt, men det er ikke nødvendigvis sant. Det som er sant er at Gud skapte oss til menneske og derfor er vi menneske på godt og vondt. Vi kristne anerkjenner vår svakhet som menneske og at vi derfor trenger Gud.

Det betyr ikke at vi skal glemme oss selv som menneske. Jesus har definitivt ikke fridd oss fra det å være menneske, men han gjenopprettet vår mulighet til fellesskap med vår skaper. Han betalte prisen for våre feil, vår synd, i fortid, nåtid og fremtid. Som menneske og som kristne vil vi gjøre feil, vi vil synde, rett og slett fordi vi ikke er perfekte. Da er det godt å vite at vi av nåde er frelst ved troen på Jesus Kristus. På grunn av nåden kan vi omvende oss og fortsette livet uten fordømmelse og uten frykt for at nåden ikke holder!

Bjørn Eidsvåg sliter med mye i sitt forhold til Gud og Jesus, men han har rett i at han "bare er en mann som gjør så godt han kan." Det er også godt nok for Gud, men han må være med på "laget", da blir ting litt enklere. Det er når man gjør humanismen til Gud at man får problemer. Når mennesket blir Gud blir ting vanskelig...
Lene
#5. Postet 05.08.2016 av Lene
Du sier: På grunn av nåden KAN vi omvende oss....? Jeg tror vi må be om ny nåde hver dag. Ikke bare kan vi omvende oss. Troen er en daglig bønn til Gud om ny nåde. Slik jeg forstår deg, syns det som vi kan synde så mye vi vil....vi er jo frelst av nåde en gang for alle.
Anonym
#6. Postet 06.08.2016 av Anonym
Du sier: På grunn av nåden KAN vi omvende oss....? Jeg tror vi må be om ny nåde hver dag. Ikke bare kan vi omvende oss. Troen er en daglig bønn til Gud om ny nåde. Slik jeg forstår deg, syns det som vi kan synde så mye vi vil....vi er jo frelst av nåde en gang for alle.
Hei Lene. Nei, jeg sier ikke at vi kan synde så mye vil på grunn av nåden. Vi trenger heller ikke be om ny nåde hver dag. Vi har fått nåden i gave, vi må bare imot den. Det betyr ikke at vi som mennesker ikke gjør feil eller synder selv om vi er kristne. Det betyr heller ikke at vi skal fornekte oss selv som menneske. Gud har skapt oss som det og visste hva han skapte.

Som en pastor sa en gang: "Vi kan gi både Gud og djevel skylden for ting som går galt, men noen ganger så er det vår skyld som menneske alene. Vi må ikke avskrive oss selv. Noen ganger er det faktisk vår skyld, ingen andres".

Når jeg sier at vi på grunn av nåden kan omvende oss, så mener jeg at vi på grunn av nåden slipper å ofre slik jødene måtte gjøre. Jesus er vårt offerlam. Han tok skylden på seg. Med en oppriktig og ekte kristen tro vil vi jo gjøre så godt vi kan og søke det som er rett, men når vi faller kan vi reise oss igjen, omvende oss og fortsette livet uten fordømmelse.

At Jesus har fridd oss fra å være menneske blir feil. Det har han ikke gjort. Han har betalt for menneskets synd, i fortid, nåtid og fremtid. Han har fridd oss fra evig fortapelse. Det eneste vi må gjøre er å tro på Ham og ta imot hans nåde.

Det som derimot er veldig feil i mine øyne er trenden vi blant annet ser i Den norske kirke. Mer Humanisme og mindre Jesus. Det vil si at menneske gjøres til Gud. Hva skjer da når mennesket svikter? Hva skjer da når mennesket faller? Hvem skal man da lene seg på?

Jeg tror på mennesket, på godt og vondt, men mennesket er ikke Gud. Vi skal ikke fornekte oss selv som menneske, men innse våre svakheter og på den måten også innse at vi trenger Gud.
Anonym
#7. Postet 06.08.2016 av Anonym
Nå er det vel bare en skapelsehistorien, så la oss holde oss til den. Og Gud skapte menneske i sitt bilde.
1 Mos 1:31 Og Gud så alt det han hadde gjort, og se, det var overmåte godt.
Her fantes det ikke mennesker på godt og (v)ondt. 1 Mos 3:5 Men Gud vet at den dagen dere eter av det, vil øynene deres åpnes, dere vil bli slik som Gud til å kjenne godt og ondt.

Regner med at du ikke mener, eller står for det du skriver, men at det bare kom litt feil ut.
Det jeg mener er at Gud visste hva han skapte. Han skapte mennesket med en egen fri vilje. Mennesket valgte å synde mot Gud. Ja, mennesket ble fristet av djevelen, men det var likevel menneskets frie vilje som valgte å synde. Når du skriver at Jesus har fridd oss fra å være mennesker, så er det omtrent som å fornekte skaperverket. Jesus fridde oss ikke fra å være menneske, han betalte for vår synd. I fortid, nåtid og fremtid betalte han for den.

Det betyr ikke at det er greit å synde, men det er heller ikke greit å fornekte oss selv som menneske. Vi har syndet, vi synder og kommer til å synde, kristen eller ikke. Men, i motsetning til andre religioner så trenger ikke vi å følge masse bud og regler for å rettferdiggjøre oss for Gud. jesus har allerede gjort den jobben for oss. Gud ser ikke på våre handlinger, han ser til vårt hjerte. Det vi mennesker må akseptere og innse er at vi på grunn av våre svakheter trenger Gud. Vi trenger Jesus!

Når vi innrømmer at vi trenger Gud og tar i mot Jesus så vil vi være rettferdige for Gud. Rettferdige, ikke feilfrie, ikke uten synd. Jesus er feilfri. Jesus er uten synd. Det er akkurat derfor vi trenger Jesus!
Anonym
#8. Postet 06.08.2016 av Anonym

Romerne7:18 For jeg vet at i meg, det er i mitt kjød, bor ikke noe godt. For viljen har jeg, men å gjøre det gode, makter jeg ikke. 19 Det gode som jeg vil, gjør jeg ikke. Men det onde som jeg ikke vil, det gjør jeg. 20 Men gjør jeg det jeg ikke vil, da er det ikke lenger jeg som gjør det, men synden som bor i meg. 21 Jeg finner altså den lov for meg, jeg som vil gjøre det gode, at det onde ligger meg for hånden. 22 For etter mitt indre menneske slutter jeg meg med glede til Guds lov. 23 Men i lemmene mine ser jeg en annen lov, som strider mot loven i mitt sinn, og som tar meg til fange under syndens lov, som er i mine lemmer. 24 Jeg elendige menneske! Hvem skal fri meg fra dette dødens legeme?

Mark 7:21 For innenfra, fra menneskehjertet, er det de onde tankene kommer: utukt, tyveri, mord, 22 hor, griskhet, ondskap, svik, utskeielser, ondt øye, spott, hovmod, uforstand. 23 Alt dette onde kommer innenfra og gjør mennesket urent.

Matt 15:19 For fra hjertet kommer onde tanker, mord, hor, utukt, tyveri, falskt vitnesbyrd, spott. 20 Disse tingene er det som gjør mennesket urent. Men å ete med uvaskede hender gjør ikke mennesket urent.

Å tro på menneske på godt og (v)ondt, er nok en synd som vi alle har begått. Vend om og tro på Gud.
Dette er en av grunnene til at kristne som følger lederen, presten eller pastoren blindt, og blir brente barn som skyr ilden. Og hvem skal de skylle på Gud eller djevelen. Det gikk gale fordi de satte et menneske i Guds sted, og de har begått hor. Har du Jesus som Herre og frelser, så er det Han du følger og intet mindre. Er Jesus bare frelseren din, men du gjør som du selv vil. Så vil menneske i deg, stadig lede deg i opposisjon mot Gud.

Det var en som ser trendene blandt de som kaller seg kristne, han skrev følgende: "Skal vi likevel følge Gud når Han ikke gjør som vi vil"

Du er en begavet mann RemiS, flink å skrive. Du er en leder, men hvilke vei leder du folk?
Hadde du forankret og kvalitet sikret det du skriver utfra skriften, så hadde vært en tyngde i ordene som var utenfor deg og større enn deg.
Anonym
#9. Postet 06.08.2016 av Anonym
Å tro på menneske på godt og (v)ondt, er nok en synd som vi alle har begått. Vend om og tro på Gud.
Dette er en av grunnene til at kristne som følger lederen, presten eller pastoren blindt, og blir brente barn som skyr ilden. Og hvem skal de skylle på Gud eller djevelen. Det gikk gale fordi de satte et menneske i Guds sted, og de har begått hor. Har du Jesus som Herre og frelser, så er det Han du følger og intet mindre. Er Jesus bare frelseren din, men du gjør som du selv vil. Så vil menneske i deg, stadig lede deg i opposisjon mot Gud.

Det var en som ser trendene blandt de som kaller seg kristne, han skrev følgende: "Skal vi likevel følge Gud når Han ikke gjør som vi vil"

Du er en begavet mann RemiS, flink å skrive. Du er en leder, men hvilke vei leder du folk?
Hadde du forankret og kvalitet sikret det du skriver utfra skriften, så hadde vært en tyngde i ordene som var utenfor deg og større enn deg.
Hyggelig at du synes jeg er begavet ;-). Når jeg sier at jeg tror på mennesket, så betyr det bare at jeg ikke fornekter meg selv og andre som mennesker! Du nevnte "brente barn". Jeg er selv en av dem, men er ikke blant dem som er mest "brent". Mange av disse "brente barna" ble brent nettopp fordi de fornektet seg selv som menneske. De fornektet seg selv fordi noen kristne ledere ba dem om det.

Du er flink til å sitere bibelvers, men når du faktisk kommer med påstander om at Jesus har fridd oss dra å være menneske, så finner du ingen bibelvers som forsvarer det. Den slags påstander er på mange måter kjent for mange av disse såkalte "brente barna". Det var akkurat slike påstander som fikk dem til å fornekte seg selv.
"Skal vi likevel følge Gud når Han ikke gjør som vi vil?" Svaret på det er JA, men trenden blant annet i Den norske kirke er motsatt. Der svarer flertallet NEI på det spørsmålet, dessverre. Vi som kristne skal jo søke Guds vilje, men det er mulig uten å fornekte oss selv som menneske. Det er mulig å ta vare på seg selv som menneske samtidig som man søker Guds vilje :).

Som jeg nevnte i et tidligere svar: Problemene kommer når mennesket gjør mennesket til Gud. Det er det mange humanetikere som gjør og dessverre flere kristne også. Da får vi det jeg kaller religion.

Jeg leser Bibelen og ber. Jeg går i en menighet og søker Guds vilje i livet mitt. Fornekte meg selv som menneske gjør jeg ikke, men jeg innser at jeg alene ikke strekker til. Jeg trenger JESUS. Derfor er jeg så glad for at Jesus døde for meg og at han ved oppstandelsen gav oss nåde ved troen på ham.

"Du er en leder, men hvilke vei leder du folk"? Jeg håper at jeg leder folk til troen på Jesus Kristus, men også at jeg leder andre kristne ut av religiøs trelldom og ut i frihet. Vi kristne har sunne grunnverdier, moral og etikk, men ingen lover, bud og regler kan frelse oss. Det er det kun troen på Jesus Kristus som kan. I efeserne står det: "Av nåde er dere frelst ved tro".
Anonym
#10. Postet 06.08.2016 av Anonym
Det er helt gratis å bli frelst, men det koster alt for å følge Jesus.

Lukas 14:25 Mye folk vandret nå sammen med ham. Og han vendte seg og sa til dem:

26 Om noen kommer til meg, og ikke hater sin far og mor og kone og sine barn og brødre og søstre, ja, også sitt eget liv, da kan han ikke være min disippel. 27 Den som ikke bærer sitt kors og følger etter meg, kan ikke være min disippel.

Hva betyr denne teksten for deg Remis i dag, er den rellevant eller ikke og hva sier den. Om vi kunne bare tatt et eller to vers om gangen, vi har vel begge to en masse meninger som vi kan holde tilbake. kom gjerne med et vers du også.
NEDZED sier: bare raskt innom,ønsker alle en god helg :D
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16