Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

compaq
Opprettet 21.07.2016 av compaq, mann, 68 år, Aust-Agder.
Blodoverføring
Min lille datter trenger blod, står det på et reklameskilt i en travel gate i New York. Andre annonser lyder: Hvis du er blodgiver, er du en av dem verden ikke kan klare seg uten. Ditt blod teller. Lån oss en arm. Folk som ønsker å hjelpe andre, oppfatter tydeligvis dette budskapet. Verden over stiller de seg i kø for å gi blod. De aller fleste av dem og de fleste av dem som jobber ved blodbankene og av dem som foretar blodoverføringene, ønsker uten tvil oppriktig å hjelpe de nødstilte og de tror at det er det de gjør.

Men etter at blodet er blitt gitt og før det blir overført, går det gjennom flere mellomledd og gjennomgår flere prosesser enn de fleste av oss er klar over. Blod skaper griskhet, akkurat som gull. Det kan selges med fortjeneste og så selges nok en gang med enda høyere fortjeneste. Noen kjemper om retten til å drive blodgiversentre, de selger blodet til skyhøye priser, de tjener seg rike på det og de til og med smugler det over landegrensene. Verden over er salg av blod big business.

En livets gave eller et dødskyss? Don Francis ved CDC ( det amerikanske senter for sykdomskontroll ) slo neven i bordet mens han ropte dette på et møte med høytstående representanter for blodbankindustrien. CDC forsøkte å overbevise blodbankene om at AIDS var i ferd med å spre seg via landets blodbankblod. Blodbankenes representanter ble ikke overbevist. De sa at bevisene var spinkle at det bare dreide seg om en håndfull tilfelle og bestemte seg for ikke å trappe opp testingen av blod. Presidenten i den amerikanske blodbankforening: Folk i sin alminnelighet er utsatt for liten eller ingen fare.

Blod eller døden slik beskriver enkelte leger de alternativer en pasient som er et av Jehovas vitner har. Men i virkeligheten er et av mange alternativer til blodoverføring. Jehovas vitner ønsker ikke dø. De er interessert i alternativ behandling. Fordi bibelen forbyr det å innta blod, betrakter de rett og slett ikke blodoverføring som et alternativ. Jehovas vitner har bedt om i årevis, nemlig : Når man går med på å få blodoverføring eller influsjon av blodbestanddeler, bør man også bli gjort oppmerksom på farene og få informasjon om aktuelle alternativer til overføring av homologt blod. Paisentene bør med andre ord få lov til å velge. En valgmulighet er en form for autolog transfusjon. Pasisentens eget blod blir sugd opp under operasjonen og ført tilbake til blodårene.

Vitenskapens mange kloke hoder er ikke stand til å forstå alt det blodet gjør for ikke å snakke om å etterligne det. Kan denne mirakuløst kompliserte væsken være noe annet enn en Mesterkonstruktørs verk. Og er det ikke fornuftig at denne overmenneskelige skaper har rett til åbestemme hvordan det han har skapt, skal brukes. Jehovas vitner har alltid ment det. De ser på Bibelen som et brev fra vår skaper som inneholder hans retningslinjer for hvordan vi kan leve et best mulig liv. Det er en bok som ikke tier i spørsmålet om blod. 3 Mo 17: 14 Blodet er sjelen i alt kjøtt, fordi sjelen er i det.

Svar på innlegg

compaq
#1. Postet 16.10.2016 av compaq
Fordi sjelen eller livet er i eller er uatskillelig forbundet med blodet, er blodet det samme som en persons sjel eller liv. Hvor nødvendig blodet er for at mennesket skal kunne leve, framgår også av en definisjon av ordet blod i en moderne ordbok. Blodet blir der definert som den væske som sirkulerer idet viktigste kanal-systemet hos virveldyr og som leder næring og oksygen til alle kroppens deler og fører bort avfallsprudukter for at de skal utskilles fra kroppen. Det er således slik at blodet både gir kroppen næring og fjerner avfallsprudukter fra den.

Blodet er et produkt av Guds enestående skaper-makt. Det var Gud som tilveiebrakte det for at det skulle opprettholde livet til skapningene på jorden. Da Gud skapte det fullkomme legemet til den første mannen, Adam og blåste livets ånde i hans nese, fikk livskraften fra Gud blodet til å sirkulere i Adams kropp og han ble en menneskelig sjel. ( 1.Mos 2:7 ) Akkurat som livet tilhører Gud,som det kommer fra, tilhører også blodet, som livet eller sjelen er i, Gud. Gud skaperen har krav på hver eneste levende skapningsliv og han har også krav på hver eneste eneste levende skapnings blod.

Jehova Gud var den første som nevnte blodet for menneskene. Det var for over 5800 år siden og heller ikke på dette tidlige tidspunkt i menneskenes historie var det noen som bedre enn han forsto verdien og betydningen av blodet. Han sa: Hva har du gjort. Hør, din brors blod roper til meg fra jorden. Disse ordene var rettet til kain, som hadde myrdet sin yngre bror Abel. Det Gud her sa, kan bety at Abels blod var blitt utgytt på jorden.Men selv som ikke noe blod direkte var blitt utgytt ved dette mordet, var i hvert fall livet til den uskyldige Abel blitt uttømt i døden og Abel måtte bli begravd i jorden. Kain hadde sannsynligvis gjemt Abels kropp for Gud fant det på sin plass å spørre ham: Hvor er Abel, din bror. Men uansett hvor Abels kropp lå, ropte dens blod til Gud, billedlig talt og Gud hørte det og fant at et mord var blitt begått og det av kain.

Men hvorfor ropte Abels blod til Jehova Gud fra jorden.For det første var Abel en sann tilbeder av Jehova og hadde vunnet hans godkjennelse og derfor fikk Abel det vitnesbyrd at han var rettferdig. For det annet tilhørte Abels liv Gud. Abel hadde fått livet av Gud for å glede seg over det og ingen på jorden hadde rett til å ta hans liv fra ham. Kain hadde utgytt Abels blod men han hadde ikke utgytt det på jorden som et symbol på at livet i Abels blod skulle vende tilbake til Gud, til livgiveren. Kain som ikke visste noe om en kommende oppstandelse fra de døde, forsøkte drevet av misunnelse å forhindre at Abels liv ble brukt i tjenesten for Gud. Han drepte derfor Abel, sin bror. Det hvilte nå blodskyld på morderen kain og han måtte gjøre soning for sin brors utgytte blod. Jehova Gud, som var den som hadde gitt Abel hans liv og blod, måtte handle som en blodhevner på vegne av sin rettferdige tilbeder. Gud bannlyste derfor kain som var blitt født i synd av Adam og Eva og han ga ham ikke noe håp om oppstandelse.
Anonym
#2. Postet 17.10.2016 av Anonym

Læren til Jehovas Vitne er ikke forenelig med det evangeliet vi har fått fra vår Herren Jesus Kristus.
JV ligner på evangeliet, men er noe helt annet. JV avler bare opp geiter, altså ikke sauer!!

Matt 25:32 Og alle folkeslag skal samles fremfor ham. Han skal skille dem fra hverandre, likesom gjeteren skiller sauene fra geitene. 33 Han skal stille sauene ved sin høyre side, og geitene ved sin venstre. 34 Da skal kongen si til dem ved sin høyre side: Kom hit, dere som er velsignet av min Far! Arv det riket som er beredt for dere fra verdens grunnvoll ble lagt. 35 For jeg var sulten, og dere ga meg mat. Jeg var tørst, og dere ga meg å drikke. Jeg var fremmed, og dere tok imot meg. 36 Jeg var naken, og dere kledde meg. Jeg var syk, og dere så til meg. Jeg var i fengsel, og dere kom til meg. 37 Da skal de rettferdige svare ham og si: Herre, når så vi deg sulten og ga deg mat, eller tørst og ga deg å drikke? 38 Når så vi deg fremmed og tok imot deg, eller naken og ga deg klær? 39 Når så vi deg syk eller i fengsel og kom til deg? 40 Og kongen skal svare og si til dem: Sannelig sier jeg dere: Alt dere gjorde mot én av disse mine minste brødre, det gjorde dere mot meg. 41 Så skal han si til dem på venstre side: Gå bort fra meg, dere som er forbannet, til den evige ild, som er beredt for djevelen og englene hans. 42 For jeg var sulten, og dere ga meg ikke mat. Jeg var tørst, og dere ga meg ikke å drikke. 43 Jeg var fremmed, og dere tok ikke imot meg. Jeg var naken, og dere kledde meg ikke. Jeg var syk og i fengsel, og dere så ikke til meg. 44 Da skal de svare ham, også de, og si: Herre, når så vi deg sulten eller tørst eller fremmed eller naken eller syk eller i fengsel, og tjente deg ikke? 45 Da skal han svare dem og si: Sannelig sier jeg dere: Det dere ikke gjorde mot én av disse minste, det har dere heller ikke gjort mot meg. 46 Og disse skal gå bort til evig pine, men de rettferdige til evig liv.

Joh 3:35 Faderen elsker Sønnen, og alt har han gitt i hans hånd. 36 Den som tror på Sønnen, har evig liv. Men den som ikke vil tro på Sønnen, skal ikke se livet, men Guds vrede blir over ham.
Anonym
#3. Postet 17.10.2016 av Anonym
Tror egentlig dette handler om frykten for noe. Man må spørre seg selv hva en er redd for og så fjerne årsaken:-)
Anonym
#4. Postet 17.10.2016 av Anonym
Det å gi blod redder liv hver eneste dag. Vet at JV ikke vil godta blodoverføring, men forstår det ikke. Hørte i ungdommen at dette var fordi de tror at sjelen ligger i blodet, men vet ikke om det er sant. Uansett så synes jeg det er merkelig at de heller vil dø enn å leve dersom blodoverføring er det eneste alternativet. Bibelsk er det i hvert fall ikke! Mulig jødene også har/hadde restriksjoner på dette området, men jeg finner ingenting i bibelen etter Jesu død og oppstandelse som sier noe om at blodoverføring er synd eller feil.
Anonym
#5. Postet 17.10.2016 av Anonym
>Det er således slik at blodet både gir kroppen næring og fjerner avfallsprudukter fra den.

litt som kloakken eller sentralvarmeanlegget altså. Et sentralt hjelpemiddel i enhver leilighet, men noe som ved behov utmerket godt kan skiftes ut til nytte og glede for familien som bor der...

>Blod skaper griskhet, akkurat som gull. Det kan selges med fortjeneste og så selges nok en gang med enda høyere fortjeneste

har du noen konkrete tilfeller du viser til her? Og om så er, er ikke dette et argument mot kjøp og salg av blod, ikke mot blodoverføring? Rent teknisk kan både de som har blodtype a, b, ab og 0, motta blodtype 0, de som har blodtype a, kan i tillegg til 0 motta type a, de som har type b, kan i tillegg til 0 motta type B, mens de som har blodtype AB (veldig få) kan motta alle blodtyper. De som har RH+ (85%) kan motta både RH- og RH+, mens de som har RH- bare kan motta RH-. Som det følger av denne litt forenklede fremstillingen (du finner nærmere detaljer her: http://omhelse.no/menneskekroppen/immunforsvaret/blodtyper/) så finnes det veldig mange kombinasjoner av blod som passer sammen, slik at

1) i veldig mange tilfeller vil et familiemedlem kunne gi pasienten det blodet de trenger

2) det finnes i de aller fleste tilfeller så mange ulike typer blod en kan bruke at det skal mye til at noen skan opparbeide seg noen markedsmakt og på den måten skru opp prisene

3) det er en veletablert kultur for å gi blod på frivillig basis.

>CDC forsøkte å overbevise blodbankene om at AIDS var i ferd med å spre seg via landets blodbankblod

Igjen, dette er ikke et gyldig argument mot blodoverføring, men et argument for sydomskontroll ifm blodoverføring

>Jehovas vitner ønsker ikke dø. De er interessert i alternativ behandling. Fordi bibelen forbyr det å innta blod,

I den grad en skal argumentere bibelsk for medisinsk behandling (det skal en selvsagt ikke), så er ikke Jehovas noen kristen sekt. På samme måte som mormonerne (eller Alawittene innenfor Islam for den del) så introduserer og fjerner Jehovas vitner etter sitt eget forgodtbefinnende profeter og hellige skrifter...

>Pasisentens eget blod blir sugd opp under operasjonen og ført tilbake til blodårene.

dette er vel litt som å argumentere for at en bilulykke ikke er farlig for medpassasjerer når den foregår på en lukket bane uten andre biler på. Det er ikke noe alternativ å på forhånd tappe blod fra en pasient, dersom en bil plutselig krasjer med en bil front mot front...
Anonym
#6. Postet 17.10.2016 av Anonym
Mulig jødene også har/hadde restriksjoner på dette området, men jeg finner ingenting i bibelen etter Jesu død og oppstandelse som sier noe om at blodoverføring er synd eller feil.
Tror noen har "lurt" deg om de har sagt at jødene er imot blodoverføringer. Guds instruksjoner (Torah) gir liv, mens å ikke holde de gir død (5 Mos 30:19). Jeg kopierer inn fra chabad.org (av de mere kjente ortodokse jødiske nettstedene):

"There is nothing in Jewish law that would preclude a person from benefiting from a blood transfusion (or donating blood, for that matter).

Furthermore according to Jewish belief, saving a life is one of the most important mitzvot (commandment), overriding nearly all of the others. (The exceptions are murder, certain sexual offenses, and idol-worship - we cannot thansgress these even to save a life). Therefore, if a blood transfusion is deemed medicalle necessary, then it is not only permissible but obligatory.
All the best"
compaq
#7. Postet 17.10.2016 av compaq
Guds ord har, fra det første til dets siste bok, mye å si om menneskers og dyrs blod. I de gamle hebraiske skrifter forekommer det hebraiske ordet dam som betyr blod, 346 ganger og i de nyere kristne greske skrifter forekommer det greske ordet haima som også betyr blod, 101 ganger, slik at Bibelen i alt nevner blodet 447 ganger. Jehova Gud er således ikke mindre klar over blodets betydning enn den moderne legevitenskap. For Gud er blodet, hvor livet er, hellig, for det tilhører ham, skaperen. Av alle er han den eneste som har full rett til å si hvordan vi bør se på blodet og hva vi bør gjøre med det.

Etter at Gud på morderen kains tid hadde talt om blodet, brakte han ikke dette emne på bane igjen før på Noahs tid, like etter vannflommen som varte i ett år. Da de åtte menneskene som overlevde vannflommen, hadde kommet ut av frelsens ark og frambåret et stort takkoffer til ham som hadde bevart dem i live. Jehova Gud i himmelen talte Jehova til Noah og hans tre sønner om hva slags føde de spise. Gud hadde fortalt den fullkomme mannen og den fullkommen kvinnen i Edens hage hva de skulle ha som føde og nå da den menneskelige familie skulle få en ny start, sa han: Alt det som rører seg og lever, skal I ha til føde, liksom jeg ga eder de grønne urter, gir jeg eder alt dette. Men kjøtt med dets sjel, det er dets blod skal I ikke ete. Men for eders eget blod vil jeg kreve hevn, av hvert dyr vil jeg kreve hevn for det og av mennesket, av enhvers bror, vil jeg kreve hevn for menneskets liv. Den som utøser menneskets blod, ved mennesket skal hans blod utøses, for i Guds bilde skapte han mennesket. ( 1. Mos 9: 3-6 ) Både når det gjelder mennesker og dyr, representerer blodet livet. Et menneske har ingen rett til å leve av dyrenes liv, av deres blod og det har heller ingen rett til å misbruke sine medmenneskers blod.

Det er interessant å legge merke til at da Jehova Gud ved sin profet Moses hånd lot den første plagen komme over de undertrykkende egypterne, en plage som besto i at elven Nilens vann og kanalenes vann ble til blod, nektet egypterne og de hebraiske slavene å drikke dette vannet, som på mirakuløs måte var blitt blod. 2.Mosebok 7:21 sier Egypterne (kunne ikke ) drikke vannet og det var blod i hele egypts land. Hvis det hadde gått an å drikke blodet, hvis det hadde kunnet opprettholde livet til fisker og mennesker, ville det som fant sted ved denne anledning, ikke ha vært noen plage.

Like før israelittene gikk inn i det lovte land, sa profeten Moses under inspirasjon til dem: Du kan etter ditt hjertes lyst slakte og ete kjøtt rundt om i alle dine byer, ettersom Jehova din Gud gir deg sin velsignelse, den urene så vel som den rene kan ete av det som om det var et rådyr eller en hjort. Men blodet må I ikke ete,I skal helle det ut på jorden liksom vann. Hold bare fast ved at du ikke eter blodet. For blodet er sjelen og du skal ikke ete sjelen sammen med kjøttet. Du skal ikke ete det, du skal helle det ut på jorden liksom vann. Et det ikke, så skal det gå deg vel og dine barn etter deg, når du gjør det som er rett i Jehovas øyne. Og du skal ofre dine brennoffer, både kjøttet og blodet, på Jehovas, din Guds alter og av dine slaktoffer skal blodet helles ut på Jehovas, din alter, men kjøttet kan du ete. ( 5. Mos 12: 15-16, 23-25, 27, 15:23 )
Anonym
#8. Postet 17.10.2016 av Anonym
Det var vel i overkant kreativt å tolke at vi ikke skal spise (altså drikke) dyreblod til å bety at blodoverføringer for å redde liv er galt. Det blir jo å tillegge din egen mening til det verset. Tørr jeg minne om følgende:

"Dere skal ikke legge til noe det jeg befaler dere, og ikke trekke noe ifra, men holde de budene fra YHWH deres Gud som jeg gir dere" (5 Mos 4:2)
Anonym
#9. Postet 17.10.2016 av Anonym
Like før israelittene gikk inn i det lovte land, sa profeten Moses under inspirasjon til dem: Du kan etter ditt hjertes lyst slakte og ete kjøtt rundt om i alle dine byer, ettersom Jehova din Gud gir deg sin velsignelse, den urene så vel som den rene kan ete av det som om det var et rådyr eller en hjort. Men blodet må I ikke ete,I skal helle det ut på jorden liksom vann. Hold bare fast ved at du ikke eter blodet. For blodet er sjelen og du skal ikke ete sjelen sammen med kjøttet... Et det ikke, så skal det gå deg vel og dine barn etter deg, når du gjør det som er rett i Jehovas øyne........( 5. Mos 12: 15-16 )
Du tar feil nå compaq, spise blod og blodoverføring er ikke det samme.
Kjenner til JV og de åndskreftene som regjerer der, i kraft av navnet Jesu står jeg imot.
Leste et vaktårn som omhandlet tro. I det var mye av skriften byttet ut med "og andre ting"

Åp 22:18 Jeg vitner for enhver som hører de profetiske ordene i denne boken: Dersom noen legger noe til dette, da skal Gud legge på ham de plagene som det er skrevet om i denne boken.

19 Og dersom noen tar noe bort fra ordene i denne profetiske boken, da skal Gud ta bort hans del fra livets tre og fra den hellige byen, som det er skrevet om i denne boken.
compaq
#10. Postet 18.10.2016 av compaq
Dette forbundet gjaldt også de fremmede som bodde i de israelittiske byer. Guds lov sa: Og når noen av Israels bar eller av de fremmede som bor iblant dem, feller et vilt dyr eller en fugl som kan etes, da skal han la blodet renne ut og dekke det til med jord, for blodet er sjelen i alt kjøtt fordi sjelen er i det, derfor sa jeg til israels barn: I skal ikke ete blod av noe kjøtt, for blodet er sjelen i alt kjøtt, enhver som eter det, skal utryddes. ( 3.Mos 17: 13-14 ) Ved å unnlat å spise eller drikke blodet og i stedet enten helle det ut på Guds alter eller la det renne ut på marken og dekke det til med jord ga den som spiste dyrets kjøtt, dyrets liv tilbake til Gud. Han tok ikke til seg næring fra dyrets liv, som tilhørte Gud. Noe som tilhører Gud, bør betraktes som hellig. Ettersom blodet representerer livet, ga Gud sitt folk befaling om å bruke det på en hellig måte, slik at de kunne fortsette å stå i et rett forhold til ham

På grunn av blodets hellighet sørger også Jehova Gud for at både den gamle lovpakt med Israels folk og den nye pakt med det hellige folk av åndelige israelitter ble innstiftet med blod, den gamle lovpakt med dyreblod og den nye pakt med menneskeblod, Jesu kristi blod. Den som under inspirasjon skrev brevet til de kristne hebreere, trekker fram denne kjensgjerning som et meget viktig punkt. Han sier: Derfor er heller ikke den første pakt blitt innvigd uten blodet, for da ethvert bud etter loven var blitt forkynt av Moses for alt folket, tok han blodet av kalvene og bukken tillikemed vann og skarlagenrød ull og isop og sprengte det både på boken selv og på alt folket, idet han sa: Dette er den pakts blod som Gud har foreskrevet for eder. Men også teltet og alle gudstjenestens redskaper oversprengte han i like måte med blod. Og nesten alt blir etter loven renset med blod og uten blod blir utgytt, skjer ikke forlatelse. ( heb 9: 18-22 )

Jesus kristus er Mellommann for den nye pakt og han gav sitt eget menneskeblod for den nye pakt mellom Jehova Gud og den kristne menighet skulle tre i kraft. Da Jesus kristus innstiftet den årlige feiringen av Herrens aftensmåltid i nærvær av sine disipler, henviste han til den nye pakt, for hvis skyld han skulle gi sitt blod. Den kalken som Jesus ved denne anledning ga sine disipler å drikke, hadde en symbolsk forbindelse med den nye pakt. Han sa: Drikk alle derav. For dette er ( betyr ) mitt blod, den nye pakts blod, som utgytes for mange til syndens forlatelse. Han ga ikke sine disipler menneskeblod å drikke. Han lot bare vinen i kalken symbolisere eller representere hans blod. De drakk derfor bare av hans blod i tro. På lignende måte fikk de ved troen del i de goder hans utgytte blod skulle bringe.

På pinsedagen iår 33 ble den gamle lovpakt satt ut av kraft og erstattet med den nye pakt som var blitt innstiftet av Jesus kristus i himmelen. ( Ef 2: 14-15 ) Betyr så det at forbudet i den gamle mosaiske lovpakt mot å spise eller drikke blod ble opphevet? Ja, det gjør det. Vil det så si at Jesus kristi disipler ikke er underlagt noe forbud mot å spise eller drikke blod? Nei. La oss ikke glemme at forbudet mot å spise blod ble gitt til Noah og hans tre sønner og at vi alle er etterkommere av disse Noahs sønner. Ettersom både de kristne og alle andre mennesker er kjødelige etterkommere av Noahs sønner, gjelder derfor dette forbudet, som aldri er blitt opphevet av Gud, alle mennesker.
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16