NEDZED sier: bare raskt innom,ønsker alle en god helg :D
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 14.05.2016 av Anonym.
Vi som er kristne, forholder vi oss til Helvete eller unngår vi temaet?

Kom over denne boka, og opplever at forfatteren tar dette opp på en viselig måte.
Helvete var ikke beregnet på oss mennesker, men på djevelen og demonene.

Jeg fokuserer aller mest på hva Gud har gjort for oss, gavene(anvendelse av dem) og DHÅ. Men jeg tror på hele skriften "himmel og helvete". Og i lys av at Gud elsker oss, så kan vi til å med studere helvete.

En brannalarm skal ha en irriterende lyd som vekker deg fra søvnen, og som igjen redder livet ditt.
Hva om denne alarm lyden, ble byttet ut med din favoritt melodi som gjorde at du slappet av og bare sov videre?

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 14.05.2016 av Anonym
Jeg tror helvete er et evig liv uten Gud. Så om vi kristne forholder oss til helvete eller ikke? Vel, det må nok den enkelte kristne svare på. Jeg velger å fokusere på Jesus og de gavene vi fikk ved hans død og oppstandelse. Det er jo det vi skal fokusere på. Vi skal ikke fornekte helvete for da fornekter vi Satan, men fokuserer vi mest på helvete er det fort gjort å glemme Jesus og det glade budskap som evangeliet gir oss :).
Anonym
#2. Postet 14.05.2016 av Anonym
Helvete har lite med satan å gjøre. Bortsett fra at de han forfører ender der. Helvete er Guds dom over de falne englene og dem som forblir i deres synder og ikke omvender seg. satan er ikke i helvete og vil aldri være der, men blir kastet ilag med helvete i ildsjøen etter 1000 års riket etter han har fått gå fri en liten stund. En tragisk skjebne vi kristne sjelden advarer andre om. Mye pga av menneskefrykt under fanen av "å følge Jesus og fokusere på viktigere ting". Hva er viktigere en hva Herren har selv advart imot? Ser vi oss smartere en Han om hvordan vi skal nå andre mennesker med budskapet? Bibelen befaler oss i å redde mennesker fra ilden med frykt. Det å da utelate helvete er å frarøve folk den Gudsfrykt som ligger i dette. Vår tid har mer frykt for menneske enn Gud. Alvoret i budskapet ligger nettopp i dette. Hva Han har frelst oss ifra. Å gleden i hva Han har frelst oss til.

Jude 22-24

22 And of some have compassion, making a difference:

23 And others save with fear, pulling them out of the fire; hating even the garment spotted by the flesh.

24 Now unto him that is able to keep you from falling, and to present you faultless before the presence of his glory with exceeding joy,

Anonym
#3. Postet 14.05.2016 av Anonym
Jeg velger å fokusere på Jesus og de gavene vi fikk ved hans død og oppstandelse. Det er jo det vi skal fokusere på
Ok, jo ja helt sikkert riktig. Men gjorde Jesus noe galt siden Han snakket så mye om fortapelsen og helvete(evig ild), kanskje hadde Han feil fokus. Dette var jo og en av grunnene til at de tok livet av han:).

Vi har jo slitt med pietismen i dette landet, kanskje særlig vestlandet. Der bokstaven slår i hjel og ingen ånd som gjør levende. Og det var tid for pendelen å snu, men hvor er vi dag, har humanismen tatt over? Vi har en forkynnelse som går i retning av lite omvendelse. Så hva er lyden av alarmen i dag? Kan vi bare sover videre?

Jeg er ikke ute med pekefingeren, vil bare belyse noe som jeg opplever ikke så mange snakker om i dag. Og tenker med skrekk og gru de få gangene jeg forkynner, er det hele skriften jeg forkynner? Elsker å snakke om det profetiske(Oppbyggelse, formaning og trøst), håpet, at vi bare skal kjenne hverandre etter ånden(ikke etter kjødet) og at alt er mulig i Ham - krydret med kjærlighet. Jeg sliter med å forkynne om helvete, det kjennes veldig unaturlig ut.

Men hva er riktig, hva sier bibelen. Tror vi at folk blir frelst bare om vi ikke nevner en fortapelse.
Anonym
#4. Postet 15.05.2016 av Anonym
Nei, selvsagt gjorde ikke Jesus noe galt. Det jeg mener med å ha fokus på Jesus og ikke på helvete er at enkelte kristne fokuserer så mye på helvete og Satan at de glemmer å forkynne evangeliet. Det er troen på Jesus frelser og troen kommer av forkynnelsen.
Anonym
#5. Postet 15.05.2016 av Anonym
Går det an å si at vi skal ha samme fokus som Jesus hadde.

1 Joh 2:4 Den som sier: Jeg kjenner ham! - og ikke holder fast på hans bud, han er en løgner, og sannheten er ikke i ham. 5 Men den som holder fast på hans ord, i ham er sannelig Guds kjærlighet blitt fullkommen. Av dette vet vi at vi er i ham. 6 Den som sier at han blir i ham, han er også skyldig til å vandre slik som han vandret.
Anonym
#6. Postet 15.05.2016 av Anonym
Jeg var i et møte i Drammen med rundt 300 mennesker, for noen år siden.

Forkynneren sa noe som fikk min oppmerksomhet. Han sa at vi må forkynne hele evangeliet, himmel og helvete. 50% blir frelst pga av Guds godhet mens 50% blir frelst fordi de frykter helvete. Og han ba de som hadde blitt frelst pga Guds godhet å rekke opp hendene, og merkelig nok så stemte det han sa i dette møte.

Mange blir ikke frelst fordi vi ikke forkynner evangeliet, vi forkynner bare himmelen.
Kanskje vi er redde for at folk(de som ikke kjenner lyset) skal kalle oss mørkemenn.

Leste i vårtland en artikkel fra 2012 om at "Prester tier om fortapelse"
Den norske kirke lærer at livet har to utganger. Det merkes ikke i begravelser.
http://www.vl.no/2.616/prester-tier-om-fortapelse-1.19086x
compaq
#7. Postet 16.05.2016 av compaq
Jehovas Vitner eneste ren, sann religion i verden som ikke tror på helvete for vi vet følgelig at Jehova Gud er kjærlighet, men at han likevel har skapt menneskene med en iboende udødelighet og har et sted med ild og svovel hvor alle som ikke er forutbestemt til frelse, skal pines i all evighet. En Gud som ville bruke sin makt til å skape mennesker som han forut visste og forut bestemte skulle lide evig pine, kunne ikke verken være vis, rettferdig eller kjærlig. Guds normer ville være lavere enn menneskers.

Det gleder meg å se at de retter brannslangen mot helvete og slokker ilden
Anonym
#8. Postet 16.05.2016 av Anonym
Jehovas Vitner eneste ren, sann religion i verden som ikke tror på helvete for vi vet følgelig at Jehova Gud er kjærlighet, men at han likevel har skapt menneskene med en iboende udødelighet og har et sted med ild og svovel hvor alle som ikke er forutbestemt til frelse, skal pines i all evighet. En Gud som ville bruke sin makt til å skape mennesker som han forut visste og forut bestemte skulle lide evig pine, kunne ikke verken være vis, rettferdig eller kjærlig. Guds normer ville være lavere enn menneskers.

Det gleder meg å se at de retter brannslangen mot helvete og slokker ilden
Nei selvfølgelig tror ikke de som tilhører en religion på Jesus eller om det ham snakker om.
De har bare religion, men den som har sønnen har Livet
Det er relasjonen med Jesus som frelser - ikke to plikt besøk i uka.

Men vil du Compaq, tro på Sønnen, så er du på rett vei - og får navnet ditt skrevet i lives bok. da blir det fest i himmelen og jeg kan kalle deg for bror:)

Ikke la Guds vrede komme over deg, hører du ikke at alarm klokken ringer mot deg, la deg bli vekket opp av den.

Joh 3:35 Faderen elsker Sønnen, og alt har han gitt i hans hånd. 36 Den som tror på Sønnen, har evig liv. Men den som ikke vil tro på Sønnen, skal ikke se livet, men Guds vrede blir over ham.
Anonym
#9. Postet 16.05.2016 av Anonym
@compaq. Dere i Jv ønsker å kalle dere bibeltro men fornekter både Sønnen og hva Ordet sier. Som du klart bekrefter her. Man kan ikke fornekte Han og det Han har sagt i sitt Ord og fremdels hevde man følger Gud. Dere følger dere selv, eller nærmere sagt vaktårnet, som definerer for dere hva i Bibelen dere kan følge. Frykt Gud! ikke menneske. Han er kjærlighet, Hellig og rettferdig. Derfor må Han straffe det som er ondt. At du har problemer med Hans Ord og hva det sier er tydelig. Derfor følger du en avgud du er mer komfortabel med, som gjør du forsatt er rebelsk og i opposisjon til Han. Selv om du siterer Bibelvers tatt helt ut av sin sammenheng her og der. Så fornekter du Han som det taler om.

Luke 12 4-5

4 “I tell you, my friends, do not fear those who kill the body, and after that have nothing more that they can do. 5 But I will warn you whom to fear: fear him who, after he has killed, has authority to cast into hell.Yes, I tell you, fear him!

Samtidig, som med sodoma og gomorra og syndefloden så advarer Han sitt folk. Det triste er at det er så få som hører og omvender seg. De unngår ikke dommen av den grunn. Fordi de har fornektet sannheten og sin vei til frelse.

John 3:16

16 For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life.
Anonym
#10. Postet 17.05.2016 av Anonym
Må jo nevne Ole Hallesbys tale (Helvetestalen) fra 1953, som Norge den gang ikke tålte.
I dag er nok reaksjonen enda mer negativ, enn den var den gang. Ut fra mye av forkynnelsen som vi har i dag.

Første gang jeg hørte denne, så forstod jeg ikke hvorfor kristne kunne reagere, teologien og læren var jo ikke feil. Han talte rett frem og var direkte. Det slo meg at det var så mye kjærlighet i talen. Finnes på nettet om du vil høre den.

2 Tim 4:2 Forkynn Ordet! Vær rede i tide og utide. Overbevis, irettesett og trøst, med all tålmodighet og lære. 3 For det skal komme en tid da de ikke skal tåle den sunne lære, men etter sine egne lyster skal de ta seg lærere i mengdevis, etter som det klør i øret på dem. 4 De skal vende øret bort fra sannheten, og vende seg til eventyr.

Hallesby var den gang urolig for sosialismen sitt inntog, han så at den ville kaste Gud ut av Norge. Mye av det han fryktet har allerede skjedd i dette landet. Når mørket blir mørkere, så blir lyset lysere. Så selv om vi kristne har vanskeligere tider i møte(for det har vi), så kommer det også gode og velsigna tider med Herren og med søsken fellesskapet.
NEDZED sier: bare raskt innom,ønsker alle en god helg :D
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16