Fryd sier: Ønsker alle her på KD en velsignet påske :)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
Anonym
Opprettet 25.04.2016 av Anonym.
Ensom

Ensom. Tygg litt på det ordet. Ensomhet er kanskje verdens farligste folkesykdom. Når vi hører ordet ensom, så tenker vi ofte på mennesker som er alene, men de som kanskje er mest ensomme er de som er det i mengden. Ensom i menigheten, ensom i ekteskapet, ensom på jobb osv. Mennesker som kanskje ikke virker ensomme i det hele tatt, men som tar på seg en fasade som viser at alt er ok.

Har du tenkt på det?

Det finnes mennesker der ute som kjenner mange mennesker, de er sosiale og utadvendte, smiler og ler, men...
de har ingen virkelige gode venner, de er kanskje kun et inventar i eget ekteskap, en av mange i menigheten eller en kollega på jobb. Kanskje det er flere år siden noen har gitt dem en klem.

Mange av oss kristne fokuserer så mye på menighet og forkynnelse at vi glemmer menneskene rundt oss, eller mennesket i oss selv. Vi er ikke åndelige roboter uten følelser og behov. Vi er alle skapt i Guds bilde og til menneske skapte han oss. La oss fokusere på å leve som akkurat det samtidig som vi ikke legger Gud på hylla.

Bibelgrupper, Cellegrupper, Lifegrupper eller hva de nå heter bør ikke være enda et kristent møte, men en kristen sosial klubb hvor kristne menn og kvinner kan være sosiale med hverandre. Et nettverk hvor man kan få venner for livet og kanskje også fjerne ensomheten. Mange mennesker forsøker å døyve ensomhet med sex og alkohol. I kristne miljøer døyver man ofte ensomheten med å gå på kristne møter. Ta fra dem halvparten av disse møtene og/eller menighetsaktivitene og livet til mange kristne vil bli ødelagt, kanskje særlig deres trosliv. Mange kristne bygger hele sitt kristne liv på menighet, men glemmer å være menneske. Dessverre.

En Pastor som dessverre ikke lever lenger sa en gang: "Det er en Gudstjeneste å ta vare på familien din, ta vare på ektefellen og barna dine. Menigheten er ikke viktigere enn dem". På samme måte så er ikke menigheten viktigere enn noen av de menneskene som går der. Fasade er vi flinke på alle sammen enten vi tror på Jesus eller ikke. Det er faktisk ganske tøft å innrømme at vi ikke har det så bra, men kanskje det er akkurat det vi burde gjøre? Vi kristne skal ikke bare være "menneskefiskere", men vi skal også elske vår neste som oss selv. Det er kraftfulle, men viktige ord. Ta vare på de rundt deg. Vis dem at du bryr deg.

Er ikke det egentlig evangeliet i praksis?

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 25.04.2016 av Anonym
Nei. Evangeliet i praksis er å lære om hva Guds ord sier og dele det med andre. Guds nåde. At de "talentene" og den nåden vi har blitt gitt, skal vi bruke til å gi videre til vår neste. Der er kunnskap sentralt. Nye troende er også helt avhengig av kunnskap slik de ikke skal bli forført av "ulv i fårklær" som kommer med ett annet budskap som er svært vanlig nå til dags. Dessuten, de som er omvendt burde ønske å bli fylt av Guds Ord og lære Han å kjenne bedre.

Det å være medmenneske å se andre i kjærlighet er ikke en motsetning til det å dele og forkynne Guds Ord. Det er en absurd påstand. Du virker ikke direkte begeistret for Bibel lære for å være ærlig, og reagerer på den inndirekte oppfodringen din til mindre lære, når vi idag ser en stor mangel på dette. Resultatet er at man har mange lukne kristne som er "venn av verden" og ser absolutt ingen feil med det. Heller tvert om.
Anonym
#2. Postet 02.05.2016 av Anonym
Om få dager fyller jeg 43 år. I mange år opplevde jeg ensomhet, men det tok liksom en stund før jeg oppdaget at det plaget meg. Som ung var jeg en del av en splittet familie. Vi var oss selv når pappa ikke var hjemme og spilte skuespill når han var der. I menighetslivet har jeg vært medlem av menigheter med flere tusen medlemmer og likevel følt meg ensom. Forkynnelsen har vært knall og gitt meg mye, men jeg var fortsatt ensom.

Så fant jeg kjærligheten. Vi giftet oss og etablerte oss. Hverdagen bestod av jobb, barn, hunder og litt hobby. Selv i mitt eget ekteskap var jeg ensom. Etter 11 år sammen gikk det ikke lenger. Jeg ble skilt og flyttet. Her er jeg alene og noen ganger ensom, men ikke på samme måte som når jeg var ensom i menigheten eller i ekteskapet. Der skal man liksom ikke være ensom.

I dag har jeg det bra, men savner ei å dele livet med og håper jeg snart treffer henne. Mitt råd til dere der ute er: Bry dere - elsk din neste - vis omsorg.
Anonym
#3. Postet 10.07.2016 av Anonym
Det å være medmenneske å se andre i kjærlighet er ikke en motsetning til det å dele og forkynne Guds Ord.
Det har du nok rett i, men det er heller ikke hva jeg leser ut av trådstarters innlegg. Du har kanskje ikke opplevd dette, men det er faktisk en del kristne som mener at det åndelige livet er det eneste som teller. Men om vi holder oss til Ordet, så forteller også det at livet er mer enn det åndelige. Vi er skapt med ånd, sjel og kropp, og det er viktig å ta vare på HELE menneske. Derfor har trådstarter helt rett i det han er inne på, mener jeg.

3.Joh brev åpner med disse vakre ordene; "Min kjære, først og fremst ønsker jeg at du får være frisk (kropp) og ha det godt (sjel), like godt som du har det åndelig"
Anonym
#4. Postet 10.07.2016 av Anonym
Først og fremst takk for bruk av Bibelvers. Det er en mangel vare på forumet blant enkelte.

Oppfodringen til lærdom fra Guds Ord jeg reagerer på. At du har ett mye lettere forhold til dette og ikke har problemer med alt det andre han deler for stå for deg. En ting er å være imøtekommende, ett annet å godta all mulig ugudelig oppfodringer.

Vi skal ta imot andre med kjærlighet. Det viser Guds Ord i praksis, men oppfodringen som gjerne følger med trådstarters ressonering er både farlig og Ubibelsk.

3 Johannes

2 Du elskede! jeg ønsker at du i alle deler må ha det godt og være ved god helse, likesom din sjel har det godt.

Han følger opp:

4 Større glede har jeg ikke enn dette at jeg hører mine barn vandrer i sannheten.

Sannheten lærer man om i Guds Ord. Å er veldig viktig vi som kristne lærer opp hverandre i det så vi både vokser mennesklig og åndelig. Det er en sunn oppfodring. De to er ikke i opposisjon til hverandre. Tvert om.
Anonym
#5. Postet 10.07.2016 av Anonym

Problemet mitt med rådføringen idag hos enkelte er at den ikke er forankret i Guds Ord, men i mer human etiske rettningslinjer. Når oppfodringen er å lære mindre fra Bibelen og at den er ikke like aktuel for våre liv "nå 2000 år etter den ble skrevet" så er det veldig alvorlig. Du virker likgyldig til dette. Ikke alle er det men ser heller behovet for mer lære fra Guds Ord. Ikke motsatt

2 Timothy 4

4 I charge thee therefore before God, and the Lord Jesus Christ, who shall judge the quick and the dead at his appearing and his kingdom;

2 Preach the word; be instant in season, out of season; reprove, rebuke, exhort with all long suffering and doctrine.

3 For the time will come when they will not endure sound doctrine; but after their own lusts shall they heap to themselves teachers, having itching ears;

4 And they shall turn away their ears from the truth, and shall be turned unto fables.

Fryd sier: Ønsker alle her på KD en velsignet påske :)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16