Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
Anonym
Opprettet 25.02.2016 av Anonym.
Hvorfor så viktig for kvinner at man skal være utdannet?
Heisann.

Jeg lurer på en liten ting. Vanket mye på byen før og jenter var aldri noe problem å sjekke opp. Du var den du var, og ikke så mange krav hverken ene eller andre veien. Så begynte jeg for en 15 år siden og vanke i kristne miljøer igjen. Angrer ikke på det. Men det som jeg er så skuffet over er at man blir målt over en lav sko om man er høyere utdannet eller ikke.

Har tatt opp dette med noen venninner, og noen er tydelige på at de ikke vil ha noen som ikke har en god utdanning. De lar med andre ord bra gutter passere pga at det er så viktig med en så overfladisk ting.

Se nå når tidene er dårlige. Hvem er mest populære og mest allsidige på arbeidsmarkedet? Jo oss som kanskje har en bakgrunn fra industri og håndtverk. De med høy utdanning er jo fastlåst til noe som hører med til utdanningen de har tatt. Vi "andre" er mer allsidige, kan fikse ting og mindre kravstore. Er ikke det bedre da?

Poenget mitt er: Er man mindre oppegående om man ikke har en god utdannelse? Kan man ikke være en belest, sosial, reflektert og en god ektemann om man ikke har høyskole eller universitet?

Dette lurer jeg veldig på, og synes ikke det og være god kristen skal være og dømme utifra slike ting :)

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 25.02.2016 av Anonym
Interessant poeng. Jeg er personlig veldig høyt utdanna, men jeg må si at jeg faktisk begynner å bli litt skeptisk når jeg hører folk har lang utdannelse for ofte er de veldig hjernevaska med sosialistisk tankegang og politisk korrekthet m.m, og det syns jeg stinker fælt.

Mange av de jeg kjenner med lav utdannelse er mye mer fornuftige i grunn. De har ofte en større grad av sunn fornuft.

Men for all del, det finnes unntak. Finnes folk som ikke har latt universitetstudiet prege dem så mye.

(Ikke meningen å generalisere, men dessverre er det en klar tendens..)
Anonym
#2. Postet 25.02.2016 av Anonym
Jeg vil heller ikke generalisere, men helt klar en lei tendens rundt det. Er man et bra menneske og har kjemi så hva er problemet? Jeg kunne forsåvidt ikke brydd meg mer om min kjæreste vasket toalett på en ferje, eller satt som daglig leder i Statoil. Et bra menneske er et bra menneske. Vi har blitt for kresne i mange av våre valg, og desverre styrer de oss bort fra mange som kunne vært perfekte mennesker og dele resten av livet med. Er min teori da :)
Anonym
#3. Postet 26.02.2016 av Anonym
Smaken er som baken, den er delt. Dette er sikkert greit for noen, men i mine øyne er dette skivebom for veldig mange, både kvinner og menn. Vi er så fryktelig flinke til å begrense våre egne muligheter.

Tenk at "mannen i ditt liv" eller "kvinnen i ditt liv" faktisk kan være uføretrygdet, men likevel verdens beste venn og ektefelle? Vi låser oss selv til å tro at fordi vi har en mastergrad så må hun eller han ha det også.

Bibelen sier at Jesus ikke ser på det ytre, men ser til hjertet. Selvsagt, vi er mennesker. Vi faller for utseendet og så velger vi å bli kjent med dette utseendet. Hvis vi da ikke faller for hjertet til dette utseendet, så hjelper det liksom ikke hvor vakkert det er. På samme måte er det med krav om utdanning, tror jeg.

Jeg bryr meg ikke om hvilke utdanningstitler hun har, jeg bryr om om hvordan hun er. Hun kan være direktør for min del så lenge hun respekterer og elsker meg for den jeg er.
Anonym
#4. Postet 26.02.2016 av Anonym
Jeg bryr meg ikke om hva slags utdannelse folk har. Det er viktigere å se hvem du er, enn hva du er
Anonym
#5. Postet 26.02.2016 av Anonym
Jeg kjenner igjen tankegangen fra ulike venninner jeg har. Det henger sammen med den gamle tanken om "mannens forsørgerevne" og det "nyere" prinsippet at kvinner nå selv er høyt utdannet. Det ligger merkelig nok en frykt hos kristne kvinner å finne en mann som ikke er akademisk kompatibel til deres nivå. Når kvinnen selv har en mastergad vil hun ofte føle at en mann bør ha minst samme utdanningsnivå. Forsørgerevne området handler mer om at man ubevisst tror at folk med høyere utdanning tjener mer enn folk med f.x. fagbrev. Dette er langt fra realiteten om man ser på tallene. Likevel er dette såpass indoktrinert i tankegangen at kvinner ofte ønsker seg menn med høyere utdanning (uvisst om dette også gjeler høyt utdannede men arbeidsledige menn(dette tviler jeg på)).

Selv er det ikke viktig om jeg finner en mann med høyere/lavere utdanning eller en som har jobbet som ufaglært siden videregående. Det viktigste er at han vet hva han vil bruke tiden sin på og jobber på det fagfeltet, eller er under utdanning for å nå det målet han har. Jeg vet at en universitetsutdanning ikke bare er imponerende. Selv tar jeg bachelor uten å en gang legge ned en seriøs innsats, det er ikke særlig imponerene. Fagbrev kan være mye mer krevende å klare, og tar tross alt vanligvis 4 år å få (noe som er mer enn en bachelorgrad).
Anonym
#6. Postet 27.02.2016 av Anonym
Hei jeg synes dette ikke skal bety noe, jeg har selv høgskole men betyr ikke noe, du kan ha så mye skole eller ikke skole, det som betyr noe er jo den kontakten du får til en partner. Om det er manneen eller damen som tjener mest i et forhold er ikke det som avgjør forholdet.:)
Anonym
#7. Postet 01.03.2016 av Anonym
Som oftest er rel likt utdanningsnivå positivt i et forhold....men ingen regel uten unntak :)
Anonym
#8. Postet 25.03.2016 av Anonym
Jeg kjenner meg helt klart igjen i det du skriver, anonym, jeg må innrømme det. Jeg er blant de med høy utdanning, og kan vel nesten være så kategorisk å si at jeg leter etter noen med høyere utdanning. Trenger ikke være master, men iallfall høyere utdanning.
Jeg ser det kommenteres med at det har med tankegangen om mannens forsørgerevne å gjøre - for eksempel.
For egen del er det helt underordnet. Jeg har så bra utdanning og så bra lønn at jeg ikke er avhengig av noen - jeg kan forsørge både meg selv og barna mine.
For egen del har det med de erfaringene jeg har fra før å gjøre. Jeg har vært gift med og har også datet menn som har hatt maksimum videregående skole, og jeg synes det gir meg mindre å bryne meg på. Jeg tror ikke jeg er så annerledes enn mange andre kvinner, og tror mange menn kan føle seg intellektuelt underlegen. Jeg søker noen jeg kan føle meg jevnbyrdig med - både økonomisk og intellektuelt og sosialt.
Anonym
#9. Postet 25.03.2016 av Anonym
Jeg er litt enig med sistnevnte kvinne. Jeg selv har noen jeg kjenner som har master og er lærer. og merker forskjellen på oss ta.Han er veldig akademisk av seg, og vi har ikke så lett for å kommunisere sammen. Jeg tror ofte "like barn leker best". Jeg har også en bachelor grad utdanning, men jeg er en veldig enkel sjel av meg som ikke prater "akademisk" i en kommnunikasjon.
Kjenner også ei som er uføretrygdet som fant mannen sin på en datingside. Han jobber som søppeltømmer. Så vet ikke om "like barn leker best". Jeg tror kjemien her har mye si og også verdiene man har i livet som skal klaffe.
Kjenner et annet par, det kvinnen er sosionom og mannen så vidt har en utdanning. Men han er veldig kreativ og selvstendig.
Jeg kunne ikke datet en akademiker. Det ville bli for teoretisk for meg. Det har ingenting å si at man fordømmer folk, men heller om man er "like" og har noen felles verdier og ting å prate om.
Anonym
#10. Postet 27.03.2016 av Anonym
Interessant poeng. Jeg er personlig veldig høyt utdanna, men jeg må si at jeg faktisk begynner å bli litt skeptisk når jeg hører folk har lang utdannelse for ofte er de veldig hjernevaska med sosialistisk tankegang og politisk korrekthet m.m, og det syns jeg stinker fælt.

Mange av de jeg kjenner med lav utdannelse er mye mer fornuftige i grunn. De har ofte en større grad av sunn fornuft.

Men for all del, det finnes unntak. Finnes folk som ikke har latt universitetstudiet prege dem så mye.

(Ikke meningen å generalisere, men dessverre er det en klar tendens..)
Helt enig med deg, godt å se en høyt utdannet mann faktisk si dette. Min erfaring er også den samme, de jeg kjenner med høy utdanning er ofte "hjernevasket" med sosialistisk tankegang og utrolig PK, og ikke i stand til å tenke kritisk what so ever!
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16