Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
Anonym
Opprettet 27.08.2012 av Anonym.
Hvordan skal en hustru være?

Hustruer

Hvordan beskrives en god kone i Bibelen? Det står i Bibelen, Ordspråkene 31,10-29.?Den gode kone? hvem finner henne? Mer enn perler er hun verd. Mannen har full tillit til henne, og det skorter ikke på vinning?Styrke er beltet hun har om livet, hun legger kraft i armene. Hun merker at hennes arbeid lykkes, hennes lampe slokner ikke om natten. Hun legger hendene på rokken, og fingrene griper om teinen. Hun åpner hånden for dem som lider nød, rekker armene ut til fattigfolk?Kraft og verdighet er hennes drakt, og hun ler mot kommende dager. Hun taler klokt når hun åpner munnen, og vennlig rettledning har hun på tungen. Hun ser etter hvordan det går i huset, og spiser ikke brød hun har vunnet i latskap. Hennes sønner står fram og priser henne lykkelig, og mannen gir henne ros:?Det finnes mange dyktige kvinner, men du overgår dem alle.??

Hva sier Bibelen om konen i forhold til sin mann? Det står i Bibelen, Efeserne 5,22-24.?De gifte kvinner skal underordne seg under mennene sine som under Herren selv. For mannen er kvinnens hode, slik Kristus er kirkens hode; han er frelser for sitt legeme. Likesom kirken underordner seg under Kristus, skal en kvinne underordne seg under sin mann i alt.?

I 1. Peter 3,1-5 står det,?Likeså skal dere gifte kvinner underordne dere under deres menn. Så kan de menn som står Ordet imot, bli vunnet, ikke ved ord, men ved hustruens livsførsel, når de ser hvordan dere lever i renhet og gudsfrykt. La ikke ytre stas, frisyrer, gullkjeder og fine klær være det som pryder dere. Deres smykke skal være det indre, skjulte menneske med sitt milde og rolige sinn, som er uforgjengelig og dyrebart for Gud. For slik smykket de hellige kvinner seg i tidligere tider, de som satte sin lit til Gud.?

Betyr dette at hustruen bestandig er den som skal jenke seg? Nei! Ekteskap innebærer underordning fra begge parter. Det står i Bibelen, Efeserne 5,21.?Underordne dere under hverandre i ærefrykt for Kristus!?

Enig? Hvordan skal ektemannen være da,etter Guds ord?


(Kilde: http://www.bibleinfo.com/no/topics/hustruer )

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 27.08.2012 av Anonym
Hei hei....

Jeg skal ikke fortelle hvordan en god kone skal være :-)) for det kommer veldig naturlig i ett varmt kjærlighetsforhold....

Men jeg vil heller spørre hvordan en god ektemann skal være, og dessverre er det altfor mange ektemenn som tar bibelens ord til sin fordel.....og blir herskere...

I guds øine er ikke mannen noe mer verd en kvinnen, derfor er dem like mye verd...
Anonym
#2. Postet 28.08.2012 av Anonym
HEI:)

Jeg har bare erfaring at så lenge både konen og mannen er fylt med den hellige ånd,ja da er det jo ikke noe å tenke på,Gud har gitt den hellige ånd som vår hjelper og rettleder...og jeg tror at så lenge en er fylt av hjelperen,ja da blir både konen og mannen bra for hverandre:)Stol på Gud og hans løfter,og Jesus sier jo flere steder i bibelen"be om hva dere vil i mitt navn,og det skal dere bli gitt" be da om vist du er konen eller evnt mannen i et forhold om at nettopp den hellige ånd gjør deg til en god kone eller en god ektemann,og da skal det i følge løftet Jesus sa om at "be om hva dere vil i mitt navn,og det skal dere bli gitt" bibelen er jo skrevet av mennesker fylt av den hellige ånd,hjelperen.Bibelen er skrevet for å lett forstå,menn mennesker selv gjør den ofte mere inviklet en nødvedig,Tro som et barn,helt enkelt:)

Mvh

HallelujaTommy
Anonym
#3. Postet 28.08.2012 av Anonym
At de regelmessig studerer Guds ord sammen og at de ber Gud om hjelp til å løse sine problemer.(1.Tim 3:16 )

At prinsippet om lederskap blir respektert. Dette legger et stort ansvar på ektemannen. Det krever også iherdige anstrengelser fra hustruens side. ( ef 5:22-24 )

At de begrenser sin seksuelle interesse til sin ektefelle. Kjærlig omsorg for ektefellens behov kan bidra til å beskytte ektefellen mot fristelser til å begå gale handlinger. ( 1.kor 7: 2-5 )

At de snakker til hverandre på en vennlig, hensynsfull måte og unngår vredesutbrudd, sutring og harde, kritiske bemerkninger. ( ef 4:31-32 )

Flid og pålitelighet i arbeidet med å ta seg av familiens bolig og klær og når det gjelder å gjøre i stand næringsrike måltider. ( Tit 2: 4-5 )

At de ydmykt anvender Bibelens råd enten den annen part oppfyller alle sine forpliktelser eller ikke. ( Rom 14:12 )

At de legger vinn på å utvikle åndelige personlige egenskaper. ( 1.Peter 3:3-6 )

At de sørger for at eventuelle barn får den nødvendige kjærlighet, opplæring og tukt. ( Tit 2:4 )
Anonym
#4. Postet 30.08.2012 av Anonym
Vold mot kvinner

Fra vugge til grav blir kvinner utsatt for vold.

Før fødselen. Noen land blir det tatt prøver for å bestemme om et foster er av hankjønn eller hunkjønn. Jentefostre blir ofte fjernet ved abort.

De er blitt seksuelt misbrukt i barndommen eller ungdommen. I asia og andre steder blir omkring en million barn for meste jenter tvunget ut i prostitusjon hvert år.

Millioner av jenter over hele verden får sine kjønnsorganer lemlestet.

Gifte opplever vold i hjemmet og blitt voldtatt. Vold i ekteskapet er en av de viktigste årsakene til at kvinner begår selvmord.

Vold mot kvinner er typisk for det som bibelen kaller de siste dager og da mange skulle være uten naturlig hengivenhet, uten selvkontroll og voldsomme.

Vi kan være takknemlige for at Jehova Gud etter disse vanskelige siste dager skal opprette en fredelig, ny verden der jordens innbyggere skal bo trygt, uten at noen får dem til å skjelve. ( Es 34: 28 ) ( 2.Pet 3:13 ) Under Guds rikes styre skal Jesus kristus utfri den fattige som roper om hjelp, likeså den nødstilte og den som ingen hjelper har. Fra undertrykkelse og fra vold skal han gjenløse deres sjel. ( Salme 72: 12.14 )
Anonym
#5. Postet 30.08.2012 av Anonym
Vold mot kvinner

Fra vugge til grav blir kvinner utsatt for vold.....

Dette har jo lite med tråden å gjøre, så fint om du heller kunne startet opp en egen tråd med dette demaet..
Anonym
#6. Postet 07.09.2012 av Anonym
Jeg har litt erfaring siden jeg har vært gift med en kristen mann i 9år og vi holdt oss til Guds ord som dere skriver masse bra fra her og alt dette stemmer ;-) Gud har en ordning og vi er som et par et bilde på Kristus og menigheten og Jesus ga jo livet sitt for menigheten så hvordan mannen skal være er vel igrunn å se en del på Jesus :-) Jeg hadde et godt ekteskap i flere år og vi levde i tro til Gud omen når vi etterhvert mistet 3stk barn pga kromosomproblem hos min mann,så kom det endel nye elementer inn og for han ble det vrient å tro som før selvom han aldri innrømmet at det kom en depresjon i stillhet-denne tiden skulle jeg tiet stille å latt Gud arbeide med oss i stillhet men jeg kjente på urettferdighet når min ex hakket på meg i flere og flere ting etterhvert og etter 5år til så forlot han meg å tok ut seperasjon å har allerede funnet seg en ny dame som har 2stk barn og jeg har hatt endel granskinger men personlig tror jeg at Gud har vist meg at det viktigste for oss begge i et ekteskap og ellers er YDMYKHET og Tålmodighet og det å elske på tross avog det er det tøffeste i mange ekteskap men jeg har håp og tro videre å vet hva som er viktigst ;-)
Anonym
#7. Postet 20.09.2014 av Anonym
For meg som funksjonshemmed er det viktig at fremtidig hustru takler det utfordringene knyttet dette og har et brennende hjerte for Jesus og misjonsbefalingen, politikk og kirke.
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16