Øystein-Skum93 sier: Jeg er ikke flyttbar nei til Rogaland, Hordaland, Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal, Vestland, Svalbard og Longyearbyen nei
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 26.08.2012 av Anonym.
Dårlig diskusjonsmoral?
”Det er ikke rart at det blir krig i verden, når ikke en gang kristne kan holde fred” sa ei venninne av meg her forrige dagen. Når jeg leser diskusjonsforumene her, må jeg ærlig innrømme at jeg syns hun har rett. Jeg sitter stadig med bakoversveis over hva vi kristne finner på å si til hverandre... Ser at noen medlemmer velger å bytte brukernavn etter at de har fått gjennomgå i forumene, eller folk som skriver innlegg som de etter hvert må slette, fordi det blir for mange personangrep i svarene.

Er det virkelig slik vi vil ha det? Ønsker vi et forum hvor vi kan rakke ned på andre, heller enn et forum med saklige diskusjoner som kan utvide våre horisonter? Er det virkelig så katastrofalt at en annen kristen er uenig med oss at vi må slå dem i hodet med bibelen, og kalle dem syndere og vranglærere? Eller, for ikke å snakke om når det kommer inn noen ikke-kristne, skal vi da gi dem et bilde av at vi kristne ikke ønsker noe med dem å gjøre, og henvise dem til andre datingsteder?

Hvor har det blitt av kjærligheten, overbærenheten og gleden mellom kristne? Forsvinner den bare fordi vi er på nett? Kan vi ikke være glad i det fellesskapet som er her, heller enn å bruke stygge beskyldninger for å heve oss selv? Har vi glemt Jesus sine ord: La den som er uten skyld kaste den første stenen?

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 26.08.2012 av Anonym
Da forbindelsen mellom religion og politisk makt ble stadfestet av den romerske keiser Konstantin gikk det drastisk tilbake med kristenhetens åndelige, læremessige og moralske tilstand. Mange historikere er enige i at kirkens triumf i det fjerde århundre var en ulykke fra et kristent synspunkt. Kristenheten tapte sitt høye moralske nivå og overtok mange skikker og filosofiske forestillinger fra de hedenske religionene for eksempel Maria dyrkelsen, helgendyrkelsen og treenighetenslæren.
Anonym
#2. Postet 27.08.2012 av Anonym
Da regner jeg med at du også innberegner deg selv...og ikke snakker om alle andre. Ja,vi er kristne,men vi er dermed heller ikke perfekte...derfor blir det av og til krig. Slik er det, og slik vil det altid være...Ja,vi kan strebe etter det perfekte,altså slik Jesus levde,ikke bare dette med å være kjærlig mot hverandre,men også på andre området og tema han underviste i.

Og det er etter Guds ord at vi skal rettlede hverandre,når en ser at noen er kommet inn på feil spor. En må skille mellom å fordømme og rettlede. Men mangler en ydmykhet for rettledning fra Guds ord,så kan man lett ta det som fordømming.

Forkynn Ordet, stå klar i tide og utide, vis til rette, tal til tukt og tal til trøst, med all tålmodighet og iherdig undervisning! For det skal komme en tid da folk ikke lenger tåler den sunne lære, men skaffer seg den ene læreren etter den andre, slik de selv finner for godt. For de vil ha det som klør i øret. De skal vende øret fra sannheten og holde seg til myter.
(2Tim 4,2-4)


Mine søsken, jeg for min del er overbevist om at dere er fylt av godhet og har kunnskap nok, slik at dere også kan rettlede hverandre. (Paulus 15,14.)


"Mitt folk går til grunne av mangel på kunnskap" (Hos 4:6).

Det står i Bibelen, Kolosserne 3,16.?La Kristi ord få rikelig plass hos dere, så dere med visdom kan lære og rettlede hverandre, med salmer, hymner og åndelige sanger; syng for Gud av et takknemlig hjerte.?
Anonym
#3. Postet 27.08.2012 av Anonym
Hvordan var forholdet på det religiøse område blant israelittene på Jesu tid. De hyklerske religiøse lederne var blinde veiledere og deres lære var menneskebud. De overtrådte Guds bud på grunn av sin tradisjon. Folk æret Gud med leppene, men deres hjerte var langt borte fra ham. ( Matt 15: 3-4,8,9,14 ) Ville de som nasjon betraktet få enda en anledning til å angre og vende om. Nei, Jesus sa: Guds rike skal bli tatt fra dere og gitt til en nasjon som frambringer dets frukter. Han sa også : Deres hus - templet i Jerusalem blir overlatt til dere selv.(Matt 21:43 ) Deres misgjerning var for stor. De forkastet Jesus som Messias og sørget for at han ble drept og de valgte seg den undertrykkende romerske keiseren som konge.

Israelittene ville ikke forstå at den perioden da Jesus utførte sin tjeneste var en domstid. Jesus sa til de troløse innbyggerne i Jerusalem at de ikke forstod den tiden da de ble inspisert. ( lukas 19:44)

På pinsedagen i år 33 dannet Gud en ny nasjon, et nytt folk. Det bestod av hans Sønn Jesus kristi disipler som skulle tas ut fra alle raser og nasjoner. ( Apg 10: 34 ) Var det noe håp om at det jødiske religiøse systemet til slutt ville bli reformert. de romerske hærstyrkene kom med svaret på dette spørsmålet i år 70, da de jevnet Jerusalem med jorden. Gud hadde fullstendig forkastet dette religiøse systemet. ( Lukas 21:5-6 )
Anonym
#4. Postet 27.08.2012 av Anonym
Hva er poenget, Compaq?

Det virker som om du er her inne for å jobbe for en spesiell agenda. Det virker forstyrrende på de autentiske samtaler som løper.

Ettersom profilen din er så godt som tom og du ikke samtaler med noen, så virker det som om du driver misjon for Jehovas Vitner. Stemmer dette?
Anonym
#5. Postet 27.08.2012 av Anonym
Tradisjoner som er i strid med sannheten, er som forurenset vann. Tenk på hvor galt det gikk med noen av jødene på Jesu tid fordi de holdt seg til tradisjonelle trosoppfatninger. De trodde fullt og fast at deres tradisjoner var sanne. Da de protesterte mot at Jesu disipler ikke fulgte tradisjonene, stilte Jesus dem det utfordrende spørsmålet. Hvorfor overtrer dere Guds ord på grunn av deres tradisjon. ( Matt 15:9 )

Hva hadde gått galt. Jesus pekte problemet da han siterte profetien Jesajas ord : Forgjeves fortsetter de å tilbe Gud for de læresetninger de lærer er menneskebud. ( Matt 15:9 ) ( Jes 29: 13 )

Mange av disse tradisjonene var i virkeligheten urene og gale tanker. Apostelen Paulus hadde advart de kristne : Pass på: Det vil kanskje være noen som vil føre dere bort som sitt bytte ved den filosofi og tomme bedrag som er i samsvar med menneskers tradisjon ( Jul, santhans, osv ) i samsvar med verdens elementære ting og ikke i samsvar med kristus. ( kolosserne 2:8 )
Anonym
#6. Postet 31.08.2012 av Anonym
Dessverre er det slik, men man må bare prøvre å tilgi andre som dømmer. Fordi om man er kristen og andre gjør ting enn det de mener, så har oppmevnt seg selv til å være perfekt.
Øystein-Skum93 sier: Jeg er ikke flyttbar nei til Rogaland, Hordaland, Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal, Vestland, Svalbard og Longyearbyen nei
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16