Bamse22 sier: Kaffe, latter, god mat og klining til helgen? ;)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
Anonym
Opprettet 28.11.2015 av Anonym.
Har kjærligheten aldersgrenser?


Jeg er snart 43 år og har nå "jaktet på kjærligheten" i 3 år og har mine refleksjoner vedrørende alder, men det kunne være artig å høre hva dere andre mener om saken.

Selvsagt finnes det noen grenser for alder her, men hvor går grensene? Er det greit å velge en kjæreste som er 10 år yngre eller eldre? Er det forskjell på mann og kvinne her?

Nå er det selvsagt noen faktorer som gjør at vi velger som vi gjør. Er man i 20 årene så søker man kanskje ikke etter en som er 10 år eldre. I 30 årene begynner den biologiske klokken å tikke for jentene/kvinnene. Da velger man kanskje ut fra det at man ønsker seg barn. Er man i 40 årene er det kanskje unaturlig å søke etter noen som er 10-15 år yngre eller eldre. Er man i 50 årene eller eldre endrer kanskje det man søker etter seg i forhold til hva man gjorde i yngre år...?

Så, hva tenker dere om dette? Har kjærligheten en aldersgrense?

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 29.11.2015 av Anonym
Har kjærligheten aldersgrenser spør Remi og legger til at han ønsker å gå ned 10 år i alder og opp 3 år.

Vel, dette er et marked, og det er markedskreftene som gjelder. Agapekjærligheten kan elske uavhengig av alder, men Eroskjærligheten følger markedet. Det som gir status er kjendisfaktor, ungdom, utseende, økonomi, begavelse og ikke mist helse. Dette gjelder begge kjønn. Menn med kjendisstatus, posisjon og/eller penger kan tiltrekke seg yngre kvinner. Men en syk og fattig mann vil måtte ta til takke med en eldre kvinne.
Nå viser deg seg jo i virkeligheten at menn ofte annonserer ønske om ungdom uten at de har så mye spesielt å tilby, og det er en risiko å ta, fordi man dermed avslører at man håper på å få mer enn man gir, noe som ikke ofte lykkes. Bortsett fra kanskje i kristne miljøer, der det er et stort kvinneoverskudd og derfor menns marked. Tilbud og etterspørsel gjør at menn kan tillate seg å søke etter kvinner 10 år yngre enn dem selv. Det hadde vært interessant å visst om dette er noe som lønner seg.

Det gjenstår å nevne Filoskjærligheten som primært handler om dypt vennskap. Det vil handle om gjensidighet, respekt, beundring, lojalitet, godhet et felles verdisystem og felles gudsbilde. De vil ha felles livsprosjekt eller de vil være engasjert i den andres livsprosjekt og de vil kjenne seg selv godt nok til å vite hvilke egenskaper de søker hos en partner. Som regel finner man venner som er på samme stadium i livet som en selv, dvs i samme generasjon. 10 års aldersforskjell mellom venner er helt normalt, når det ikke er så vanlig i parforhold spør jeg meg om hvilken type kjærlighet det egentlig er man søker.
Takk for bidraget :). Det er viktig for meg å presisere at jeg ikke aktivt søker etter en kjæreste som ER 10 år yngre, men at det er en nedre aldersgrense jeg har satt for meg selv. Er fullstendig klar over at svært få kvinner rundt 32 år ønsker seg en kjæreste på 42. Når det er sagt så er min mor gift med en 9 år eldre mann og de har det fantastisk sammen. Grunnen til at den øvre grensen er kun + 3 år og ikke +10 år er rett og slett fordi jeg ikke tiltrekkes av kvinner rundt 50.

Artig å lese hva andre tenker om dette med aldersgrense. Det var hele poenget med innlegget :).
Anonym
#2. Postet 27.02.2016 av Anonym
Hei
jeg for min den ser at menn ofte ønsker seg unge damer, var inne på en som var 57 år men hans ønske var fra 23-40 år. hvis en kvinne hadde skrevet dette hadde nokk mange reagert. Er vi litt forut inntatt på dette med alder, hvis vi treffer den rette er det det viktigeste men skal du bli gammel sammen noe som jeg ønsker, så betyr jo alderen noe, at vi er på samme sted i livet. jeg personlig ønsker ca 5 år opp eller ned, men har ikke fastlåst meg der. Ha en fin dag :)
Anonym
#3. Postet 28.02.2016 av Anonym
Nei
Anonym
#4. Postet 28.02.2016 av Anonym
Aldersgrense og aldersgrense fru Blom. Du kan så seie, men eg syns faktisk at det vert passeleg "teit" når eg ser enkelte kvinnfolk på f.eks. 55 år. Søker mann frå 35 - 50!!!!!!!!! Ka du byr!?!?!?
Ka du byr? Jeg spør bare om hvilke tanker andre har om dette med aldersgrense :). Jeg har ingen fasit og dømmer ingen. I forhold til eksempelet ditt, så synes jeg personlig at det blir like feil som at jeg som er over 40 skal søke etter ei på mellom 20-30. Likevel dømmer jeg ingen for å gjøre det.

For meg handler dette om at når man skal velge en person man skal dele livet sammen med, så bør man være på nogenlunde samme plass i livet, eller nivå om du vil. Det skurrer for meg når folk blir sammen med en eller ei som man kunne vært mor eller far til.

Et viktig punkt er også at hvis man er på jakt etter kjærligheten og kun søker etter personer som er mye yngre enn det man selv er, så er kanskje sjansen for å lykkes med jakten veldig liten. Søker man etter en eller ei som er nærmere egen alder er kanskje mulighetene større for å lykkes :).

Så for meg har kjærligheten en aldersgrense, men min aldersgrense behøver ikke være den riktige for andre.
Bamse22 sier: Kaffe, latter, god mat og klining til helgen? ;)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16