Fryd sier: Ønsker alle her på KD en velsignet påske :)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Diverse saker > Debatt

Anonym
Opprettet 17.10.2015 av Anonym.
Hva tenker du om Black Metal-folk?

Jeg skriver en skoleoppgave om kategorisering av en gruppe som ønsker å skille seg ut fra "normalen".

Jeg har valgt folk som spiller Black Metal, og jeg lurer på:

Hva tenker dere om denne typen mennesker, sånn generelt?


Alle svar er nyttige, og vil være til stor hjelp for oppgaven min.

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 18.10.2015 av Anonym
I Herrens øyne er vi alle like.
Anonym
#2. Postet 24.10.2015 av Anonym
Hei du...
Vet ikke hva du studerer, men jeg har noen år på høyskole bak meg. Spennende tema du har valgt. Jeg tenker de er åndelig søkende mennesker som våger å sette ord på noe av de strømningene som faktisk eksisterer i den åndelige verden. De er nok mer eller mindre bevisste på det tror jeg. Andre grupper innen death metall er nok mer bevisste. Fra mitt ståsted er de kanaler for den mørke siden av åndeligheten i dag. De beskriver ofte døden og det eksterme i mørket, tema som jo er ganske tabu i vårt samfunn. Helvete for eksempel.
Dessverre er mange mange mennesker i landet vårt og i den vestlige verden deprimerte og bærer på frustrasjoner og aggresjon. Guds uendelige godhet og kjærlighet er ikkeeksisterende for de fleste. Black Metall, blant annet setter ord på mange tanker og følelser mange bærer på. Tanker og opplevelser det etablerte og det politisk korrekte ikke fanger opp, tanker som tilhører ensomheten i natten, åndelig ubevisst lengsel og lengsel etter frihet.
Du skal sikkert intervjue noen fra det miljøet også. Ofte tør de sette ord på det andre prøver å skyve vekk.
Vel, dette var noen strøtanker jeg hadde om saken.
For ordens skyld vil jeg bare understreke at min underordna opplevelse, er at alle mennesker er høyt elska av Gud, vi er alle skapt med et rom i vårt hjerte som bare Gud kan fylle, vi er alle kallt til samfunn med skaperen. Veien inn er den jødiske mannen Jesus Kristus, som døde i alles sted, sona alle vår synd, skyld og skam, stod opp i herlighet og er midt blant oss ved Den Hellige Ånd....også i metallmiljøet... Jesus elsker dem....
klm fra Sahra
Anonym
#3. Postet 28.10.2015 av Anonym
Hei! Jeg hører en del på metal og mye er verken satanistisk eller "mørkt". Det er mye sanger om hverdagsting, kjærlighet, om gud og bibelen (på en positiv måte), om norrøn mytologi osv. Det kan høres ganske brutalt ut når man ikke vet hva de synger om, og jeg vil anbefale deg å finne noen "hits" og lete etter sangteksten så ser du hva jeg mener :)
Anonym
#4. Postet 29.11.2015 av Anonym
Hei. I Oslo finner du SubChurch, en kristen organisasjon/felleskap for de som kanskje føler at de ikke passer inn i vanlige menigheter og kirker. Her finner du punkere, black-metal folk osv. En gjeng med fantastiske mennesker som elsker Jesus! De driver også Oslos eneste alkoholfrie musikkscene, SubScene, som blant annet blir brukt av Øyafestivalen.

www.subchurch.no
Anonym
#5. Postet 01.12.2015 av Anonym
Hei :)

Interessant innlegg du skriver :) Hva studerer du? Jeg selv kjenner noen som spilte i heavy-metall bandet Extol. Det er et renspikka hardrock band som har profilert seg som kristen siden de starta. Men de har fått ganske mye "pepper" for stilen sin. Jeg tenker at alle har sin stil og at det finnes kristne band som har denne stilen. Hvor mange Black Metall band som er kristne i dag vet jeg ikke. Men Extol valgte iallefall å skrive kristne, klare tekster, som man må lese i coveret for å forstå.

De har alltid vært kristne og har brent for å evangelisere gjennom den stielen :)
Anonym
#6. Postet 01.12.2015 av Anonym
Hei :)

Interessant innlegg du skriver :) Hva studerer du? Jeg selv kjenner noen som spilte i heavy-metall bandet Extol. Det er et renspikka hardrock band som har profilert seg som kristen siden de starta. Men de har fått ganske mye "pepper" for stilen sin. Jeg tenker at alle har sin stil og at det finnes kristne band som har denne stilen. Hvor mange Black Metall band som er kristne i dag vet jeg ikke. Men Extol valgte iallefall å skrive kristne, klare tekster, som man må lese i coveret for å forstå.

De har alltid vært kristne og har brent for å evangelisere gjennom den stielen :)
Kjenner Extol-gutta fra SubChurch i Oslo :). Davis Husvik (Trommer) er vel en del av Sub enda og var en av de som startet SubChurch sammen med meg.
Anonym
#7. Postet 02.12.2015 av Anonym
Jeg har ikke noe behov for å rakke ned på Black metal. Men en kan ikke si det er inspirert av Den Hellige Ånd for å si det sånn.
Anonym
#8. Postet 05.12.2015 av Anonym
Hvordan man tenker? Nå er det stor forskjell på hva man tenkte for noen år siden og idag. Var selv i det miljøet på midten av 90 tallet da det skjedde mye som ikke hadde så mye med musikken å gjøre. Bare et massivt ungdomsutbrudd som hadde mange kjedelige konsekvenser. Nå har de aller fleste vokst opp, startet familier, og hvis de fremdeles spiller så er det enten i en annen sjanger eller at de har sluttet med hattekster. Noen ekstreme finner man enda, men tror ikke i Norge så mye mer. De fleste er der for de liker utrykket og aggreasjonen i musikken. Mange dyktige musikkere som er vanlige mennesker. For min egen del utelukker jeg band fra mine samlinger som har klare hat tekster mot livet eller religion. Er nok av andre som har gitt seg med den religionkampen. For slitsomt i lengden??
Anonym
#9. Postet 05.12.2015 av Anonym
Black Metal har ingenting med Jesus å gjøre,det sier seg vel selv i forhold til alt hatet de formidler.Tviler sterkt på at det ville være noen som er frelst og født på ny som ville sitte å høre på det.
Anonym
#10. Postet 05.12.2015 av Anonym
Godt og høre Linda! helt enig med deg.
Fryd sier: Ønsker alle her på KD en velsignet påske :)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16