Lilly44 sier: Sol ute sol inne, sol i hjerte sol i sinne :) I hverfall her i Bergen. Ønsker dere en strålende dag, og håper du vil skrive til meg :)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 28.08.2015 av Anonym.
Lunkenhet og falsk kristendom
Det er noe som virkelig ligger meg på hjerte, og det er at Norge trenger vekkelse og den trenger å begynne med menigheten. Jeg er lei av at menighetene i dette landet ikke fungerer, og ikke bare sover de kristne men virker som mange er i "koma". Jeg er selv frelst av nåde, og vil følge Jesus. Jeg er lykkelig fordi jeg har Jesus i livet mitt og kan vandre med ham i Guds plan, samtidig som jeg synes det er fryktelig tøft å bo i Norge som kristen når jeg nesten ikke finner andre kristne på min alder, og mennesker i menighetene som faktisk er brennende i ånden og vil ut med evangeliet til andre. Det finner jeg nesten ikke der ute.

Når jeg går på møter så kan jeg velge mellom ungdomsmøter, "vanlig" møte, kvinnemøte, osv. Er dette bibelsk at vi skal dele det slik? Etter min mening er det ikke det. Jeg mener det er greit med forskjellige husmøter og smågrupper og sånn, men først og fremst mener jeg at alle menighetens medlemmer som er frelst skal være mere sammen. Alle skal være sammen! Vi er jo en familie i kristus, og de unge kan lære av de eldre og omvendt. Tenk så fint om de kristne kan prøve å være enige og ha en ånd og ett sinn i kristus. Når menighetens eldste bestemte å skille ut ungdommene og ungdommene vil styre seg selv, mener jeg det blir feil! De eldre skal jo lære de unge i kristus. og ungdommene kan samtidig ha det gøy. Poenget er at vi er familie, og skal vi være sammen i evigheten så må vi vel også kunne holde sammen her på jorda den korte stunda.

Jeg ser mye lunkenhet i dagens menigheter. De går på møter, går hjem og det er det liksom. Når jeg eller noen andre går ut og vitner og forkynner evangeliet så får vi nesten bare negativ kritikk og blir utstøtt av menighetene. Tenk Jesus døde for oss, og ber oss gå ut til de fortapte og forkynne evangeliet. Men de fleste vil bare sitte der inne, og tenke på seg selv. er mitt inntrykk. Samtlige jeg spør om de vil være med på gata svarer "nei, det er ikke min plass" eller, "ikke alle har det kallet, eller den oppgaven"...

I en del menigheter mangler det også noe i forkynnelsen. Ofte hører jeg løfter om penger, velstand og "det gode liv", men lite er det forkynt om omvendelse fra døde gjerninger, og at det også finnes en fortapelse å unnfly, og ikke bare himmel. Jeg ønsker at hele budskapet skal frem, og ikke bare halve. Sannhet blandet med løgn blir giftig, og vil til slutt ta livet av menigheten om det fortsetter. Viktigst av alt, er uansett kjærligheten, og jeg ønsker å se mer av Guds kjærlighet blant oss kristne. Istedenfor at man baktaler hverandre, krangler om hvem som er imot eller for Israel, eller om politikk, osv., la oss hver og en ransake våre hjerter innfor Gud på ny og la han fylle oss igjen med kraft og kjærlighet, og vise oss om vi kanskje har noen å tilgi eller å be om tilgivelse og gjøre opp. La oss være ydmyke innfor både Gud og hverandre. Jeg håper på fornyelse og istdenfor å bare be om vekkelse for de andre der ute som ikke er frelst så må vi be og gjøre noe for at vekkelsen kommer innenfor menigheten i oss som tror, for da vil under skje, og slik vil vi vinne de andre. Der ute er folk allerede åpne og søkende etter sannheten. Vi må våkne, og så gå ut i frimodighet som Gud gir om vi ber ham. Det er Han som skal gjøre det gjennom oss, ikke i egen kraft. Kjærligheten driver frykten ut. Amen.

Kom gjerne med kommentarer!

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 28.08.2015 av Anonym
Jepps, Sån skal det låte :) eg er helt enig!! kunne ikke sagt det bedre!
Godt og høre at vi er flere!

Gud velsigne deg hva du no en heter! :)
Pål.
Anonym
#2. Postet 28.08.2015 av Anonym
Så sant,
Gud vil heller ha oss kalde enn lunkene. Om en er en kald sliten synder, vet en i det minste at en trenger hjelp. Mens mange "kristne" i dag tror de har alt på stell. Mens sannheten er at de har ingen ting. I alle fall ikke de velsignelsen Herren ønsker å gi.

Åp 3.14-22 Judas 1-16

Takk for et sunt innlegg!!

mvh
august afternoon
#3. Postet 28.08.2015 av august afternoon
Takk for ett flott innlegg,Silvi777...
Anonym
#4. Postet 28.08.2015 av Anonym
Takk for et flott innlegg... det var helt etter mitt hjerte!!!
roy2
#5. Postet 29.08.2015 av roy2
Ja dette synes jeg var et godt og tankevekkende innlegg Silvi777! Ja både mennesker som går på kristne møter og Norge generelt trenger virkelig en sann kristen vekkelse! Det som er så veldig tragisk er at den antikristne ånd og kjødet har innvadert menighetene generelt sett i stor grad i dagens Norge. Mange mennesker tror at man kan vinne verden for Kristus gjennom verdslige metoder. Det er totalt ubibelsk og galt! Jeg har også hørt om en som henviste til et Bibelvers om at etter at en person er frelst så er pastorens hovedrolle og forkynne ut fra Bibelen hva som er rent og hva som er urent, men dette blir det nok dessverre gjort altfor lite av i pastorenes forkynnelse. Det er forøvrig også Bibelsk med kun mannlige pastorer.:)
Anonym
#6. Postet 29.08.2015 av Anonym
Takk silvi. Veldig bra og av hjerte.
Det er som det er sagt her, synden bli ikke nevnt? Kordan kan en menneske da få en rett syndserkennelse? Det vil sei, uten Kristus og Hans forsoning er mennesket fortapt. Da må en søke til Kristus og Hans menighet.
Der en få høre ordet om syndenes forlatelse i Jesu navn og forsoningsblod. Luther sei Tror du det så har du det. Det vil komme vekkelser og de begynner innenfra menigheten å går ut.
Anonym
#7. Postet 29.08.2015 av Anonym
Fint at det finnes flere her som er enige med meg :) Gud velsigne dere, som han alltid gjør med dem som er hans barn.
roy2
#8. Postet 29.08.2015 av roy2
Ja Silvi Jesus Kristus sa jo at i endetiden som jeg tror vi lever i nå rett før Jesus gjennkomst skulle det bli vanskelige tider, men Jesus sa også at vi ikke måtte bli forført.
Anonym
#9. Postet 30.08.2015 av Anonym
Starten, og hele grunnlaget, for den vekkelsen mange ber om, er å få Jesus på rett plass i livet, med Guds nåde og kjærlighet igjennom evangeliet - slik at resultatet er at vi er med på å spre Guds nåde og kjærlighet til andre mennesker. Det er ikke uten grunn at Paulus ber de troende om å "bli grunnfestet i Guds nåde" fordi det er nok av "krefter", også i den kristne leieren, som virker imot dette. Det fantastiske er at det er kraft i Guds nåde og kjærlighet. Når man tar imot dette, så blir man påvirket og forvandlet til å leve med nåde og i kjærlighet til andre mennesker - og det er nettopp "en slik Gud" som vi skal presentere til andre mennesker, Gud som er kjærlighet. I Guds nåde er et menneske fri til å hvile og slappe av, og man er fri til å stå på - det er plass til alle! :) Vil også oppmuntre deg med at det er brennende menigheter i Norge, som har fokus på å nå ut til andre mennesker :).
IntFerdsel85
#10. Postet 01.09.2015 av IntFerdsel85
Det er veldig mye her som er bra av tanker og meninger. Men, vi kan ikke være enige i alt alle sammen.
I går var jeg på besøk i en bibelgruppe på blåkors i Kr.sand. Og tenk, denne gruppa har holdt stand i 35 år, hvor flere av dem har vært med fra starten av. De 4 møtelederne var kloke og godt lærde i bibelen, og de hadde en gjennomsnitts alder som var godt oppe i 70 åra, vil jeg tro uten at jeg sjekket.
Men jeg syns jeg hører litt for ofte av godt etablerte kristne, hvor viktig det er å lese bibelen. Naturligvis er det viktig å lese bibelen, dette vet jo vi som er kristne.
Jeg mener derimot at det hele starter med å gå i kirka, eller menigheten på søndagen. For serlig i startfasen da trenger man samhold, man trenger å lære litt av andre om hva det betyr å lese bibelen. Samtidig, for dem som kanskje har vært kristne i 10-20 år og oppover, så må man ikke bli for godt vandt. Man må huske at Gud er nummer 1.... nummer 1, sa jeg!

Hvis ikke han er det lenger, så er man på avveie uansett hvor lenge man har vært kristen. Bønn og tro gjør vi, men handling velger vi. Så å møte opp på søndagen, så sant man kan, er absolutt pri en. Må det være mener jeg enten du er 17 eller 70. Så kommer vi til hvor jeg nevnte vi er "litt" uenige. Dette med grupperinger innen menigheten, det vagler litt begge veier. Om kvinnene vil ha egne grupper hvor de møtes, så må de få lov til det. Det er forsåvidt heller ikke så viktig. Det som er viktig er ungdomsarbeidet og hva som blir gjort her. Arbeidet i menigheten må starte med ungdommen, ellers blir menigheten grå og tynnes ut.
Jeg var på besøk i min barndomskirke for noen månder siden, selv om jeg ikke lenger står i statskirken så bryr jeg meg om den. Og jeg så de samme menneskene der, som var der da jeg gikk som guttunge med skolen. Stort sett lokale lærerinner, lærerfamilier og andre lokale helter.... bare de var blitt 20 år eldre. Ingenting så ut som det vokste bak dem. Undomsarbeidet og grupper er viktig, men jeg mener det ikke må bli det i stedet for kirken på søndag, men i tillegg. Det gjelder alle grupper.
Lilly44 sier: Sol ute sol inne, sol i hjerte sol i sinne :) I hverfall her i Bergen. Ønsker dere en strålende dag, og håper du vil skrive til meg :)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16