Øystein-Skum93 sier: Vil ikke bo og vil ikke bosette meg en eneste plass nei på Vestlandet. Ikke en eneste plass nei på Vestlandet!
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
Anonym
Opprettet 22.08.2015 av Anonym.
Politikk
De partiene som tar vare fullt ut på kristne grunnverdier, Distriktene, Primærnæringene og Redusere Fattigdom er Partiet De Kristne og Kystpartiet i Kommunene og Fylkene/fylkesting hvor de stiller til valg. Stem Enten Partiet De Kristne eller Kystpartiet i Kommune og Fylkestingsvalget 13.-14. September 2015 Folkens i disse Kommunene og Fylkene hvor de stiller til valg. Stem Enten Partiet De Kristne, Kystpartiet eller Blank 13.-14. September 2015 Folkens.

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 23.08.2015 av Anonym
De partiene som tar vare fullt ut på kristne grunnverdier, Distriktene, Primærnæringene og Redusere Fattigdom er Partiet De Kristne og Kystpartiet. Stem Enten Partiet De Kristne eller Kystpartiet 13.-14. September 2015 Folkens.
Årets valg er et kommunevalg og et fylkestingsvalg. Alle politiske partier har kristne mennesker som aktivt ønsker å engasjere seg for å skape en best mulig kommune eller fylke for innbyggerne. Så er det dette med kristne grunnverdier, da - hva er egentlig det? Det viktigste i en lokal valgkamp er selvsagt å stemme på det partiet som har en reel sjanse til å få makt. Noen steder er det Arbeiderpartiet eller Høyre, andre steder kan det være KrF eller FrP. Her er det store lokale forskjeller og de partiene Sjarmøren22 foreslår er ikke representert i alle kommuner og fylker.

Jeg tror vi som velgere må bli flinkere til å velge. Vi må først og fremst spørre oss selv: Vil jeg at "rød" eller "blå" side skal vinne valget? Så når man har valgt det må man spørre: Hvilke partier er det som har størst sjanse for å vinne? Er det AP, H, SP, KrF, V, MDG, Rødt osv. Når man så har evaluert det bør man velge taktisk.

Et eksempel fra min kommune. Vi hadde rødgrønt flertall etter valget i 2011. SP valgte å bryte dette samarbeidet etter 1 måned fordi de ikke klarte å bli enig med AP i budsjettet. De gikk så til borgerlig side og fikk flertall sammen med dem. Resultatet har vært 4 år med politisk kaos fordi vi har en AP-ordfører som ikke er særlig begeistret for å styre kommunen på et borgerlig budsjett. Nå står vi klare for en ny valgkamp og de 3 partiene som har en reel sjanse for å vinne valget i min kommune er AP, H eller FrP. Flere sier at FrP har den beste ordførerkandidaten, men kommer flertallet til å stemme på henne av den grunn? Det tviler jeg på, men det er kanskje det man burde gjøre rent taktisk for å få til et stabilt politisk styre i denne kommunen.

Så har vi småpartiene. SV, Venstre, KrF, SP og nykommeren MDG. En stemme på disse små partiene kan resultere i at ett av disse kommer på "vippen" som det heter. De kan avgjøre hvem som får flertall i kommunestyret. Akkurat et slikt flertall som plutselig forsvant fordi ett småparti fant ut at de ombestemte seg og dermed var flertallet borte. Med andre ord blir det KAOS.

I forhold til kristne verdier o.l. tror jeg mer på å påvirke de kristne politikerne som allerede er aktive i et av de partiene som har en mulighet for å få makt fremfor å stemme på et parti som kanskje ikke engang klarer å komme inn.

Min enkle oppfordring til deg som velger er rett og slett å sette deg inn i de forskjellige ordførerkandiidatene og de forskjellige partienes politikk og så velger du taktisk ut fra hvilket av de partiene som har den beste ordførerkandidaten og størst sjanse for å vinne!
Anonym
#2. Postet 25.08.2015 av Anonym
I Bergen er det kun 2 saker som opptar meg på lokalt plan. Bybanen og søndagsåpne butikker. Jeg ønsker Bybanen i tunell i stedet for over bryggen, og nei til søndagsåpne butikker, altså ender jeg opp med MDG selv om jeg ønsker å stemme på et parti med kristne verdier så ønsker disse å ha bybanen over bryggen.
Anonym
#3. Postet 26.08.2015 av Anonym
Hva betyr vel bybanen om de kristne verdiene går tapt....? Er ikke det åndelige viktigere enn bybanen?En annen ting er at ja,det er smart å stemme på det partiet som har en sjans i valget som har størst oppslutning. Men DE kristne har hatt en formidalbel vekst, for å være ett nytt parti. Det kom nesten inn på stortinget ved forige valg. Og de fastet og bad om at De kristne skulle få inflytelse og stor oppslutning, som det og gjorde.Så ingenting er umulig for Herren.
Anonym
#4. Postet 26.08.2015 av Anonym
Jeg stemmer selvsagt ikke MDG i stortingsvalg. Kun nå i kommune og fylkestingsvalget der disse to lokale sakene er det de har en reell sjangse til å få gjort noe med.
Anonym
#5. Postet 26.08.2015 av Anonym
Enig med Ester :) Det eneste måten å bremse avkristningen i våre samfund er å gi sin stemme til de partiene som stå for nettopp det. Kristnes plikt.
Anonym
#6. Postet 27.08.2015 av Anonym
Enig med Ester :) Det eneste måten å bremse avkristningen i våre samfund er å gi sin stemme til de partiene som stå for nettopp det. Kristnes plikt.
Er det politikerne som skal stoppe avkristningen av Norge, eller er det oss kristne? Hva hjelper det å stemme på et parti som kjemper for de kristne verdiene om de ikke kommer inn i Kommunestyret og får makt? Lokalt burde folk stemme på det partiet som har størst mulighet for å få flertall i kommunestyret. Slik skaper man stabile styringsdyktige kommunestyrer. Bybane i Bergen, trikk og t-bane i Oslo, jernbane og veinett. Skoler, barnehager, eldresenter, sykehjem, sykehus, barnevern, grendehus, idrett og frivillige organisasjoner. Det lokaldemokratiet handler om er å skape en enklere hverdag for folk flest - der DU bor. Det gjelder også de som IKKE er kristne!

Det er greit å kjempe mot abort, alkohol og skjenkebevilgninger, fjerning av kristendomsundervisning i skolen, fjerning av juleevangeliet og kristne julesanger i skoler og barnehager, nøytral ekteskapslov m.m. Spørsmålet er bare om man faktisk har sørget for en enklere hverdag for folk flest - der man bor, om man stemmer på et parti som ikke har reel sjanse for å få makt?

De kristne, Kristent Samlingsparti og veldig mange andre andre småpartier har liten sjanse de fleste steder i Norge. De stiller ikke lister alle steder heller. I min kommune har KrF 1 representant i kommunestyret. Han har deltatt i flertallsvedtak sammen med H, FrP, V og SP, men har i utgangspunktet ingen makt. Min skrekk er jo at et miniparti skal oppføre seg slik KrF oppfører seg i det såkalte samarbeide de har med Regjeringen. I mine øyne har ikke KrF samarbeidet i det hele tatt, de har jo bare lagd sutring og bråk. Slik støy er slitsomt og faktisk enda mer slitsomt lokalt.

Så, folkens. Ønsker du rødt eller blått styre? Stem AP eller H/FrP. Er et grønt styre en reel mulighet i din kommune og du ønsker deg det anbefaler jeg deg å stemme på V eller SP. Jeg er ikke uenig med MDG i alt, men de må få en mer sammenhengende politikk før jeg kan anbefale noen å stemme på dem. Det er INGEN hemmelighet at jeg stemmer på FrP, partiet som faktisk STØTTER Israel, de brenner for enkeltmenneskets rett til selv å bestemme over eget liv og økonomi. De vil ha flere privatskoler også kristne(!) og vil at staten skal blande seg minst mulig inn i ditt og mitt liv. De praktiserer en politikk hvor kommune, fylke og stat er til for OSS - ikke omvendt!

Godt valg!
Anonym
#7. Postet 11.09.2015 av Anonym
Ved å stemme blankt er du i alle fall garantert å ikke ha noe som helst å si om hvordan landet skal styres. Det er passivt og lite bevisst slik jeg ser det. Det skal godt gjøres å finne et parti som stemmer med alle ens egne meninger og syn, men det handler om å tenke seg litt om og vurdere hva og hvem som er viktigst her i livet. Er det " meg" og "mine" behov, eller er det å løfte blikket og se litt forbi seg selv og utenfor sin egen navle. Hvem trenger å bli sett, hørt og hjulpet. Jeg mener at vi som kristne har et ansvar nettopp for det siste - se de svake i vårt samfunn og ha blikket ut mot verdenssamfunnet.
Det er også viktig å vite at politikk og partier ikke skal drive misjon og menigheter. De skal drive politikk og det på en ganske bred front. Hvilket betyr at det vil være temmelig korttenkt å se seg blind på én sak. Det er helheten og verdisynet som teller.
For meg er valget enkelt. Jeg har satt meg inn i de ulike partiers program og gjort en prioritering i forhold til hvilke saker jeg mener er de viktigste. I tillegg vet jeg at de som fører den politikken i byen hvor jeg stemmer er gode folk til oppgaven. Da er det ingen som helst tvil om at KrF er det beste og eneste alternativet for meg. Et parti som absolutt står på for de svake i samfunnet - både lokalt og globalt og som jobber ut fra et kristent menneskesyn om at hvert menneske er unikt, ukrenkelig og verdifullt.
Godt valg!
Anonym
#8. Postet 12.09.2015 av Anonym
Hva er det du mener er " et ondskapsfullt system"? Storting/regjering og demokrati? Vi er utrolig heldige her i landet som faktisk får lov lov å stemme og være med å påvirke ved valg! Det er jammen ikke alle forunt! Synd at man bare melder seg ut og lar være å bruke det privilegiet stemmeretten er! Men, uansett så er det ditt valg også det å avstå fra å stemme.
Anonym
#9. Postet 12.09.2015 av Anonym
E er enig med Ariel :) vi som kristne ska gjøre våres borger plikt, Paulus sier at øvrigheten er tilsatt av Gud.
Anonym
#10. Postet 09.11.2015 av Anonym
Tenk det - "øvrigheten er tilsatt av Gud".

Bortsett fra Nazi-Tyskland da. For du mener vel ikke at Hitler var innsatt av Gud, at du - om du kunne gå tilbake til Nazi-Tyskland med dagens kunnskap om regimet - var pliktig til å støtte Hitler over skatteseddelen? Du ville kanskje hyllet Hitler som direkte innsatt av Gud, slik han selv påstod?

Ja, og bortsett fra Pol Pot da. Han var jo ikke en snill kar.

Ja, og bortsett fra Idi Amin da. Han var jo heller ikke Guds beste barn.

Ja, og bortsett fra....veldig mange andre av djevelens barn, som ble innsatt av satan selv, og absolutt ikke av Gud.

Det Paulus her snakker om, er prinsippet om lov og orden, og det prinsippet er definitivt innsatt av Gud, fordi det er en ekstensjon av Guds karakter. Gud har to hovedegenskaper: Han er nådig og Han er rettferdig. Og det er rettferden som uttrykkes i styresett som setter rettferdige lover i høysetet.

Djevelens barn skaper styresett som river ned Guds bud, som hater Guds lov, som spytter på Hans rettferdige prinsipper - og så våger noen å påstå at slike regimer er innsatt av Gud?

Ikke av min Gud.
Hadde vi levd i nazi Tyskland skulle vi selvfølgelig betale skatt. Noe annet ville vært å stjele. Hva sier bibelen om å stjele? Vi betaler da skatt i Norge selv om det ikke bare er fromme folk som styrer Norge. Det var det jaggu ikke på Paulus' tid heller.

Det har ikke noe med å digge politikkerene, men å gjøre med hva som er rett i Guds øyne. Mange av de norske politikkerene lever nok et mørkere liv enn vi antar.

Vi er kalt til å tro Gud uansett hvem som sitter ved makten.
Øystein-Skum93 sier: Vil ikke bo og vil ikke bosette meg en eneste plass nei på Vestlandet. Ikke en eneste plass nei på Vestlandet!
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16