Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 29.07.2015 av Anonym.
Noen her som vet hvorfor vi ikke feirer guds helligdager lenger ?
Hvorfor feirer vi ikke alle guds helligdager lenger, er det noe i den nye pakten som avgrenser dette, for de 7 dager med ugjæret brød skal gjøres til evig tid? Anyone?

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 01.08.2015 av Anonym
Hvilke helligdager mener du? Og henvisning til skriftsted hadde vert bra...Jødene feirer jo de gammle helligdagene.For dem lever jo etter den gammle skriften. Og venter fortsatt på mesias.
Anonym
#2. Postet 01.08.2015 av Anonym
I følge Bibelen så skal disse feires til evig tid. De ble feiret av de første kristne til hvertfall godt utpå 300-tallet. Dette kan man lese i brevene til de såkalte "kirkefedrene". Jeg skriver såkalte fordi om det er noen som er det så er det Abraham, Isak og Jakob og ikke noen romerske biskoper med morsomme hatter ;) Men pga antisemittisme så ble dette forbudt og man tilpasset dette til de allerede hedenske feiringene som jul og påske og vips så var troen blandet med en god dose hedenskap.

Jeg feirer selv høytidene nevnt i Bibelen og ikke jul og påske, så har derfor fått min dose med motargumenter som jeg kan gjengi:

Det vanligste man hører er at disse høytidene er jødiske. Dette er såklart feil og da pleier jeg å sitere fra 3 Mos 23:4 "These are the feasts of the LORD, even holy convocations, which ye shall proclaim in their seasons." Som det står så er det HERRENs høytider og ikke jødenes høytider.

Når det argumentet ikke lenger holder mål så pleier folk å si at det er GT. Det gjelder ikke lengre. Da pleier jeg å sitere Palus fra 1 Kor 5:7-8 "Purge out therefore the old leaven, that ye may be a new lump, as ye are unleavened. For even Christ our passover is sacrificed for us: Therefore let us keep the feast, not with old leaven, neither with the leaven of malice and wickedness; but with the unleavened bread of sincerity and truth." Det er veldig åpenbart fra denne teksten her at vi også fra et nytestamentelig synspunkt skal feire Passover og feast of Unleavened Bread. Vi kan også lese i Sakarja 14 at det er en veldig dårlig idé å ikke feire Sukkot (løvhyttefesten) når Messias kommer igjen.

Vi vet også fra 1 Kor 15:52 at Messias vil komme tilbake ved lyden av den siste trompet. Når er det man skal blåse i trompeten (shofar) ifølge Bibelen. På day of Trumpets (Yom Teruah) og på day of Atonement (Yom Kippur) når det er jubelår. Disse dagene er også viktige hvis man vil være forberedt!

Hvis du er interessert i å undersøke litt mer så anbefaler jeg denne youtube-videoen under. Den er litt lang, men veldig pedagogisk og undervisende.
https://www.youtube.com/watch?v=VGgt_dsdLWs
Anonym
#3. Postet 02.08.2015 av Anonym
Tusen takk for svar :) Nå er det bare å lære seg å bake :) He he
Anonym
#4. Postet 02.08.2015 av Anonym
Fant en link til helligdagene, grei side for info rundt tema :)? http://rcg.org/holydays.html
annonseRadio 3:16