Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 01.04.2015 av Anonym.
Herrens tukt vs djevelens angrep
Matteus 7:13-14 NB
Gå inn gjennom den trange porten! For vid er den porten, og bred er den veien som fører til fortapelsen, og mange er de som går inn gjennom den. 14 For trang er den porten, og smal er den veien som fører til livet, og få er de som finner den.

Det er noen ganger sterkt krevende å gå den smale vei.
Og vi trenger å komme(vokse) til et punkt der vi er så oppreist i kristus at vi klarer å skille djevelens angrep fra herrens tukt. Jeg vil gjerne koble dette opp mot neste bibelvers. Fordi det gode kan være smertefullt og uforståelig. Men Gud har kontrollen, også når han beskjærer oss. Og det er godt, fordi det gjør at vi lettere kan følge ham.

Hebreerne 5:14 NB Men fast føde er for de voksne, for dem som ved bruk har øvd sine sanser opp til å skille mellom godt og ondt.

Jeg hører ofte at "det jeg gikk igjennom skulle aldri ha skjedd". Og blir ofte etterfulgt men noen sannhets ord om den ene eller den andre, og jeg kan ikke tro at en kristen kan oppføre seg slik. Jeg tror vi alle kan kjenne oss litt igjenn i slike uttalelser.
Hvis Gud setter oss i en vanskelig situasjon for at vi skal lære, og vi ender opp med å kritisere andre kristne så er det trolldom.

Min erfaring i det å kunne skille mellom godt og ondt virker slik:
Når jeg kjenner motgang eller smerte, henvender jeg meg til Gud og spør om det er fra han. Skulle motgangen komme fra han, så er det ingen som får ta min smerte fra meg, den er min, min og min.
Samtidig sier jeg til Gud om denne motgangen er fra djevelen, så må han fly fra meg i jesu navn.
På denne måten er jeg alltid åpen for herrens tukt.

Vi er kalt til å vinne hjerter og stadig tilgi andre mennesker, mange ganger trenger vi å tilgi oss selv. Vi trenger å ha riktige tanker som gjør at hjertet ikke blir hardt. Og når vi kommer til de gangene, der vi er helt fortvila og ikke vet hva vi skal gjøre, så trenger vi å søke han helt til vi kjenner at han er nær. Er gud fjern blir det lett å handle i skjødet og Jesus er ikke lenger lykte for vår fot. Motstanden får oss lett vippet av pinnen, og vi ender med å gjøre dumme ting. Og vi blir et dårlig vitne.

Det er lettere å forstå etter vi har gått igjennom stormen, det er vel det vi kaller etterpåklokskapens :).

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 11.04.2015 av Anonym
Hei,

jeg er ganske enig med deg i mye du skriver :) det er helt riktig å vende seg til Gud ved motstand og fortvilelse det eneste jeg reagerte på var når du skrev at du spurte Gud om Smerten kom fra han, hvis du ser i Jakob 1:13 står det:La ingen si når han blir prøvd:«Jeg blir prøvd av Gud.» For Gud kan ikke prøves med onde ting, og han prøver heller ikke selv noen med onde ting.

hvis ikke Gud tester deg så er det vel Djevlen? Eller hva mener du?
annonseRadio 3:16