Øystein-Skum93 sier: Jeg vil ikke bo og vil ikke bosette meg en eneste plass nei på Vestlandet, Svalbard og Longyearbyen nei. Nei og Neitakk
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
Anonym
Opprettet 16.06.2012 av Anonym.
Alder på kvinne og mann?
Hvorfor er det slik at menn som er 10-15 år eldre enn meg med frimodighet føler de kan ta kontakt med meg (45år), mens jeg ikke forventer å bli tatt seriøst om jeg kontakter en 30åring? Ikke har jeg lyst til det heller.
Er det slik at de fleste menn vil ha damer som er 10 -15 år yngre enn seg? Kan forstå at det er viktig om det er snakk om å lage nye barn, men jeg undrer meg av og til om menn ikke er tøffe nok til å velge ei dame som er jevngammel og jevnbyrdig? Er vi ikke kommet lenger i likestilling enn at menn føler de må ha ei dame som har lavere alder, lavere høyde, lavere inntekt og helst lavere utdanning enn dem selv? Det er vel personen og personligheten som teller, så kan en kanskje leve med enkelte forskjeller, enten de går den ene eller andre veien?

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 17.06.2012 av Anonym
Tja, si det? Kanskje du bør skrive i profilen din hvilken aldersgruppe menn du er ute etter slik at du unngår å gi "pinlige" avslag? Ville vært veldig greit om det var en standardfunksjon på KD hvor man kunne opplyse om dette også.

Vet ikke om menn foretrekker yngre kvinner noe mer enn dagens kvinner foretrekker yngre menn, det kan godt hende. Tradisjonelt har mannen vært litt eldre enn kvinnen. Personlig mener jeg at aldersforskjellen ikke bør være for stor. Faren min er 17 år eldre enn mamma, og jeg mener det er for mye. Riktignok var det hennes eget valg da, men likevel. Ellers må jo alle få velge hva de vil. Har man en "trang" aldersgruppe blir jo "markedet" mindre også.

Men aldersforskjell blir riktignok noe mindre viktig jo eldre man blir. Du nevner eksemplet med menn på 55-60 som tar kontakt deg på 45, og sammenligner det med at du tar kontakt med en på 30. Jeg er ikke helt enig i den sammenligningen. En på 30 har bare levd 2/3 av livet til en på 45, mens en på 45 har levd 3/4 av livet til en på 60. Mao, selv om den nominelle aldersforskjellen er den samme, er de prosentvis ulike. I graden av livserfaringer det også stor forskjell mellom de to gruppene.

Til en viss grad blir aldersforskjellen altså noe mindre viktig jo eldre man blir. Best ser vi dette som ungdommer. F.eks, en av mine kompiser er gift med ei 8 år yngre kone. De har vært sammen siden hun var 16 om jeg ikke husker feil, og han blei litt "mobba" for barnerov dengang. I dag er det jo ingen som reagerer :)

Menn tøffe nok til å velge kvinner som har "utkonkurrert" dem selv i samfunnet på ulike måter? Jo det trur jeg vi stort sett er, inntil en viss grad i det minste.

Men angående lavere høyde, forventer du virkelig at menn skal velge ei dame som er særlig høyere enn dem selv, når gjennomsnittshøyden på menn er ca. 10 cm høyere? For min del kunne jeg gjerne godtatt et par cm høyere, men ei dame som tårna over meg, aldri i verden! :)
Anonym
#2. Postet 17.06.2012 av Anonym
Live sier;
Det er vel personen og personligheten som teller, så kan en kanskje leve med enkelte forskjeller, enten de går den ene eller andre veien?
Du mener kanskje untatt alder da..?

Det har vært noen reaksjoner fra tid til annen - til og med på at man titter innom profilen. Men det å se en profil og lese f.eks. blogger, betyr jo ikke at man er "ute etter dem". Å dele tanker og erfaringer kan man vel også med de som er både eldre og yngre. KD er jo mer enn å finne en partner (selv om det er hovedpoenget med nettsiden)

For meg er det å kjenne trygghet det aller viktigste. Så om personen er 45 eller 60 har ikke første prioritet.

Jeg leste en profil som søkte etter yngre, slanke damer... da kjenner jeg at det blir i overkant... Men han var i alle fall ærlig :-/
Anonym
#3. Postet 17.06.2012 av Anonym
Korrekt observert, Live. Dette er et marked der menn tilbyr sin sosiale kapital ved penger, stilling, makt og tittel. Kvinner stiller med erotisk kapital som skjønnhet, kropp og ungdom. Dette er et faktum, jo bedre posisjonert en mann er jo yngre dame kan han få tak i. En kjent familierådgiver skrev om dette og har l advarte godt voksne kvinner mot å skille seg, da de med all sannsynlighet ville bli gående alene. Menn på 50++ søker unge. Det gir dem status.

Jeg er altså over 60 og har lest mange profiler i mine år som singel. Menn på 60 søker aktivt yngre kvinner. Det virker skikkelig frastøtende på meg, da det betyr at de ville se på mine døtre som passende partnere! Æsj!

Jeg ser noe annet interessant, også i min egen omgangskrets. Menn på 75+ blir forlatt av sine samboere på 60-.

Dersom man ønsker en partner for livet så er det en fordel å være i samme livsfase.

Det betyr ikke at man ikke spontant kan oppleve den store kjærligheten på tross av aldersforskjell. Det jeg snakker om at de som søker unge, og ikke kan tenke seg likestilte forhold.
Anonym
#4. Postet 17.06.2012 av Anonym
femi sier;
Det betyr ikke at man ikke spontant kan oppleve den store kjærligheten på tross av aldersforskjell. Det jeg snakker om at de som søker unge, og ikke kan tenke seg likestilte forhold.
Der er jeg helt enig da - æsj...
Anonym
#5. Postet 17.06.2012 av Anonym
Tankegodset ditt virker temmelig utdatert på meg her femi. Det er jo nettopp slik det IKKE er lenger i vestlige land. Husk at vi snakker kulturforskjeller her også, så vi må her for ordens skyld holde oss til vår egen kultur.

For det javne lag av befolkningen gjelder ikke dette lenger. Hvis jeg tar en liten titt i hukommelsen på min egen vennegjeng og bekjentskapskrets er aldersforskjellen på samtlige ubetydelig, 8 år er maks forskjell. I flere tilfeller er kvinna litt eldre enn mannen. De fleste ligger innenfor 0-4 år forskjell i alder. Samtlige kvinner med ett unntak jobber selv også, selv om noen har en litt redusert stilling. Jeg kan ikke tenke meg at noen av disse kvinnene har valgt seg mine venner pga. penger, sosial status osv., men kun pga. kjærlighet.

At menigMANN i dag tilbyr "sin sosiale kapital ved penger, stilling, makt og tittel" er med all respekt reinspikka vås. Det er minst èn generasjon siden det var tilfellet. Grunnen er så såre enkel som at moderne gjennomsnittlige kvinner ikke trenger disse faktorene i utgangspunktet, selv om en mann kan tilby dem. Moderne vestlige kvinner har i snitt bedre utdanning enn menn, og tjener nesten like godt som menn. Hovedgrunnen til at dere fortsatt tjener litt mindre er at en mye høyere prosent av dere er ansatt i offentlig sektor hvor lønningene er lavere, men også risikoen betydelig mindre og pensjonsbetingelsene gode.

Dagens norske kvinner har svært god sosial sikkerhet. De fleste som vil har en jobb og tjener greit. Dere har en forutsigbar livssituasjon. På toppen av det hele, dersom en kvinne (eller mann også) skulle falle utenom har vi et sosialt sikkerhetsnett med ulike trygdeordninger.
Så igjen, kvinner trenger ikke menn for å skaffe seg den sosiale sikkerheten eller statusen du snakker om i dag. Den vestlige verden har forandra seg.

Etter min mening har vi mista litt på den veien også dessverre, nemlig den gjensidige avhengigheten mellom mann og kvinne. Kanskje ikke helt tilfeldig at skilsmissestatistikkene har føket i været i takt med kvinners inntog i arbeidslivet fra 60-tallet?

Selvsagt finnes det unntak, og da blant de som har ekstra mye penger og makt. Det er vel få som innbiller seg at f.eks vårt kjære bysbarn Petter Stordalen ville vært gift med den smellvakre husker-ikke-hva-hun-heter hvis han ikke var milliardær osv.? La oss kalle en spade for en spade!

Den "erotiske kapitalen" som kvinner stiller med deler de stort sett ikke lenger ut til den mannen som tilbyr dem penger, makt osv., men til den de vil, den de selv finner attraktiv og som de mener kan tilføre dem noe i livet, og det er jo bra! Det er min påstand.
Anonym
#6. Postet 17.06.2012 av Anonym
Her må vi se på to forhold samtidig. Hva skjer virkeligheten og hva er det eldre (50+) menn håper skal skje. Jeg snakker ikke om folk på din alder, "ikke så verst". Mine barns ektefeller og deres venner og mine studenter både søker og velger noen de matcher.

Men kvinner i 40-års alderen blir OFTE sjekket opp av menn på 55+ som legger inn bildet av seilbåten. (Ha!) Selv er jeg altså gammel, og jeg har levd. Jeg har faktisk åpnet en rekke profiler fra menn på 58-68. Jeg og en jevngammel venninne har sammenlignet kristent nettsted med et vanlig, og funnet ut at det samme gjelder. Menn på 50+ søker, i profilen unge kvinner. De skal være unge, pene, sporty etc. Det betyr absolutt ikke at de får tak i noen slike. Men de prøver og de lever sitt liv på nettet i mange år! Jeg var innom her for 4 år siden, og flere av de samme gamle mennene er her enda! Dette er særlig tydelig på "elite-daters" et dansk konsept som ikke er for hvem som helst, som dokumenterer min påstand om at menn med spesielle ressurser søker unge kvinner.

Som sagt, i min bekjentskapskrets ser jeg nå de eldre mennene bli forlatt av kvinner de traff i voksen alder, og som ikke vil bli hjemmesykepleiere likevel.
Anonym
#7. Postet 17.06.2012 av Anonym
Spennende å følge debatten med reflekterte innlegg fra både den ene og den andre! Angående å utveksle penger mot erotisk kapital, så burde altså jeg som både har god økonomi, stilling, tittel og til en viss grad makt kunne tilnærme meg en kjekk mannlig underordnet kollega i begynnelsen av 30 åra? Jeg har som sagt ikke noe ønske om å date menn i starten av 30åra, men blir provosert av at noen menn ser ut til å tenke at det er greit for menn å date såpass yngre kvinner. Som en kamerat av meg (50+) sa i fullt alvor: Menn har den fordel fremfor kvinner at de kan fortsatt "handle i ferskvaredisken". Forbrukersamfunnet satt på spissen. Tankevekkende det femi skriver om at de som leter på denne måten, kan risikere å bli forlatt når det virkelig gjelder. Det er jo også en grunn til at jeg er skeptisk til så stor aldersforskjell i min alder. Fordi jeg har dobbelt så lang tid til pensjonisttilværelsen sammenlignet med en på 56 år. Og selv om menn på 55+ kan være tiltrekkende og kjekke, så vil jeg jo gjerne for min egen del ha et forhold der jeg kan leve sammen i samme livsfase. Og når jeg fortsatt har energi og utforskertrang som 60 åring (håper jeg da), er det slett ikke sikkert en mann på 75 har det på samme måte.

Det er jo også kjekkere å være sammen med en kar som har vokst opp med de samme kulturelle referansene, som husker Bowie og Bee Gees bedre enn Beatles. Og som har et mer moderne syn på jevnbyrdigheten mellom mann og kvinne.

Det er godt mulig at kvinner over 50 har problemer med å finne seg ny kjæreste. Men det er jo ingen grunn til å holde ut i et ekteskap der en lider overlast! Penget med å skille seg for kvinner er jo ofte at de forlater noe som er vondt, ikke for å teste om gresset er grønnere på andre siden. Det er også vist gjennom forsking at skilte kvinner er i gjennomsnitt lykkeligere enn gifte kvinner, mens for menn er det motsatt. Og skilte menn har det verre enn gifte kvinner. Det er altså mannen som må passe på og behandle sin kvinne med respekt, slik at hun har grunn til å bli hos ham.
Anonym
#9. Postet 17.06.2012 av Anonym
Og selv om menn på 55+ kan være tiltrekkende og kjekke, så vil jeg jo gjerne for min egen del ha et forhold der jeg kan leve sammen i samme livsfase. Og når jeg fortsatt har energi og utforskertrang som 60 åring (håper jeg da), er det slett ikke sikkert en mann på 75 har det på samme måte.

Forstår deg godt, og er enig. Men da gjelder det jo bare for deg å kommunisere til eventuelle eldre beilere hvilke alderspreferanser du har? Å stanse alle 60-åringer som ønsker seg ei dame som deg på 45 klarer du nok ikke, men du kan si enkelt og greit nei til dem som prøver seg på deg...

Forøvrig synes jeg at 10 års aldersforskjell maksimalt er en grei grense, men derom er det sikkert mange meninger.

Det er altså mannen som må passe på og behandle sin kvinne med respekt, slik at hun har grunn til å bli hos ham.

Tja tja, nå begynner du å bevege deg på litt tynn is her synes jeg. Etter min oppfatning skal en mann bli hos sin kvinne fordi han har lovet henne det (ekteskapsløftet), og selvfølgelig andre veien også. Respekten er en selvfølge, og kan og bør ikke brukes som noe pressmiddel for at den ene skal bli hos den andre. Men dette er nok en litt annen diskusjon som jo har vært debattert på KD i flere omganger.
Anonym
#10. Postet 17.06.2012 av Anonym
Takk for lenke til interessant artikkel, femi!
Kan det være at noen kvinner er klok av skade, og finner ut at en klarer seg bedre på egenhånd enn med en dårlig mann? Kan jo selvføgelig håpe på en god mann, men om han er god, klarer han kanskje å holde på en kvinne, og en kvinne vil bli hos ham. Og av den grunn er det færre av disse tilgjengelige på "markedet"? Jeg synes det er bedre å leve alene enn i et dårlig ekteskap.

Og til "litt av hvert" - jeg forstår fra dine kommentarer andre steder at du ikke har vært gift, og dermed kun har teoretisk oppfatning av ekteskapet. Jeg hadde også en oppfatning av at ekteskapet var livslangt, men det får være grenser for hva en skal finne seg i av gjentatt dårlig behandling som grenser mot overgrep. For noen blir ekteskapet en selvfølge, men ikke innholdet, inkludert respekten og kjærligheten og alminnelig anstendig oppførsel.

mine tanker om tingene får du i denne lenken, som jeg egentlig ville kalle "Kristen - likevel skilt"

http://www.vl.no/helg/kristen-og-skilt-hva-gikk-galt-/
Øystein-Skum93 sier: Jeg vil ikke bo og vil ikke bosette meg en eneste plass nei på Vestlandet, Svalbard og Longyearbyen nei. Nei og Neitakk
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16