naturglad sier: Du svarte IKKE på spørsmåla fra forrige uke Znuppa!At man MÅ ha vært gift/samboer og ha barn,for å bli GODTATT,er jo helt på trynet!!
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

roy2
Opprettet 19.12.2014 av roy2, mann, 51 år, Vest-Agder.
Er julefeiring Bibelsk og etter Guds vilje?!
Jeg tror ikke det er noe dagens julefeiringen har med Guds vilje å gjøre! Er det noen som kan skrive det så bare gjør det så kan man sjekke det med Bibelen! Jeg skal ihvertfall ikke feire jul fordi jeg er overbevist om at det ikke er etter Guds gode vilje! Dersom man leser Jeremia: 10:1-4, Kolosserne 2:8, og 2. Korinterne: 6:17 forstår man at kristne mennesker bør ikke ha noen ting med dagens julefeiring å gjøre. Vi kan heller ikke lese 1 eneste Bibelvers der Jesus Kristus eller noen andre oppfordrer de kristne til å feire Hans fødsel her på jorden. Det som også er en realitet er at Jesus Kristus har alltid eksistert fordi Han er Guds sønn og verdens eneste sanne Frelser! Jeg er ikke en Jehovas Vitne. Deres religion er forøvrig en vranglære.

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 20.12.2014 av Anonym
I jesaja 60, 6 forkynner de tre vise menn om Jesus, med glede forkynner de Herrens pris. Matteus 2,2 Vi har sett hans stjerne i Østen og har kommet for å hylle ham.

For meg har julens budskap og sanger om jesus vært en banebryter for min frelse. Har siden jeg var liten kjent Jesus nærvær, og jeg elsker å prise og hylle ham. Tenk han kom til jorden for at vi skulle bli født påny og få syndene tilgitt. Og han ble født i en stall, og engleen sang på marken det gode budskap. det er det vi feirer over hele verden idag.
Mennesker kommer sammen, noen får fornyet sin tro, vi deler måltid, og vi som kristne får anledning til å velsigne andre som vi ellers ikke tenke så mye på. I Matteus 5,44 og utover sier Jesus. Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere, gjær vel imot dem som hater dere osv, dette gjorde Jesus. Han var i selskap med syndere, men oppmuntret dem til omvendelse og hadde ord fra den hellige ånd til mennesker som ble forvandlet.
Du kan feire Jul, men hvordan feirer du Julen? Ikke med fest og fyll og fråtsing, men å velsigne andre, dele av vår overflod med den som ikke har så mye, trøste den som lider, gi et varmt måltid til en fattig. Mange måter å vise at vi bryr oss om andre. En gave til en som aldri får gaver, eller har penger. dcer er Frelsesarmeen et godt eksempel. Det følger med mye til ettertanke.
Å være hard og bastant er ikke Jesus vilje. Åpne opp ditt hjerte for kjærligheten til medmennesker og dyr, ikke bare i jula, men hele året. La den hellige ånd lede deg, be mye og tror du vil få åpenbart ting på en herlig måte.
Dette er min bønn.
compaq
#2. Postet 20.12.2014 av compaq
En persons gudsdyrkelse kan bli forurenset av falsk religion gjennom populære høytider. Julen som sies å være tll minne om Jesu kristi fødsel. Nesten alle religionssamfunn som hevder å være kristne feirer Jul. Men det er ingen ting som tyder på at Jesu disipler i det første århundre feiret en slik høytid. En bok sier om dette : I to århundrer etter kristi fødsel var det ingen som visste og få som brydde seg om akkurat når han var født. ( Sacred origins of Profound Things )

Selv om Jesus disipler hadde visst akkurat hvilken dag han var født ville de ikke ha feiret hans fødselsdag. Hvorfor ikke. Et leksikon sier at de første kristne betraktet feiringen av fødseldager som en hedensk skikk. ( The World Book Encyclopedia )

Det er bare to fødselsdagsfeiring som er nevnt i Bibelen og i begge tilfellene dreier det seg om fødselsdagen til en hersker som ikke tilbad Jehova ( 1.Mosbok 40:20 og Markus 6: 21 ) Fødselsdager ble også feiret tilvære for hedenske guder. Den 24.mai feiret for eksempel romerne fødseldagen til gudinnen Diana. Dagen etter feiret de fødselsdagen til sin solgud Apollo. Fødselsdagsfeiringer var altså knyttet til hedendom, ikke kristendom.

Det er også en annen grunn til at de kristne i det første århundre ikke ville ha feiret Jesu fødselsdag. De visste sannsynligvis at fødselsdagsfeiringer var knyttet til overtro. Det var for eksempel mange grekere og romere i oldtiden som trodde at en ånd var til stede ved hvert menneskers fødsel og beskyttet det mennesket gjennom hele livet. En bok om fødselsdager sier: Denne ånden hadde en mystisk forbindelse med den gud som hadde samme fødselsdag som den personen. ( The lore of Birdtdays ) Det er klart at Jehova ikke ville godkjenne noen som helst feiring som ville knyttet Jesus til overtro. ( Jesaja 65:11-12 )
Anonym
#3. Postet 20.12.2014 av Anonym
Klart at julen er en kristen høytid, på samme måte som pinsen og påsken er det.
Hvilken annen kristen høytid kan måle seg med julen? Nesten alle mennesker på jorden vet hvem man sikter til når man sier julen.
Vi feirer at Jesus kom til denne jord, at Han var villig å bli født bland oss.
Det er ikke avgudsdyrkelse eller overtro å feire Jesus, enten det er hans fødselsdag eller på helt vanlige dager.
compaq
#4. Postet 20.12.2014 av compaq
Det var først noen hundre år etter at Jesus hadde levd på jorden, at folk begynte å feire minnet om hans fødsel den 25.desember. Hvorfor ble den 25.desember valgt. En sannsynlig grunn er noen som hevdet at de var kristne, ønsket at datoen skulle falle sammen med den hedenske romerske høytiden som markerte den ubeseirede sols fødselsdag. ( Encyclopedia britannica )

Om vinteren når det virket som om solen var svakest, utførte hedninger serimonier for å få denne kilden til varme og lys til å komme tilbake fra sine reiser langt borte. Den 25. Desember ble antatt å være den dagen da solen begynte sin reise tilbake. I et forsøk på å omvende hedninger adopterte kirkeledere denne høytiden og prøvde å få det til å se ut som om den var kristen.

Man har lenge kjent til at Julen har hedenske røtter. På grunn av julens ubibelske opprinnelse var det på 1600 tallet forbudt å feire jul i England og i noen av de amerikanske koloniene. Bare det at man var hjemme fra arbeidet 1.juledag førte til at man måtte betale en bot. Men snart ble de gamle skikkene fulgt igjen og noen nye ble føyd til. Julen ble igjen en stor høytid.
roy2
#5. Postet 21.12.2014 av roy2
Jeg er overbevist om at det ikke er noe i dagens julefeiringen som har med Guds vilje å gjøre! Jeg skal ihvertfall ikke feire jul fordi jeg er overbevist om at det ikke er etter Guds gode vilje!

Det står i Jeremia: 10:2-4.: Så sier Herren: Lær ikke hedningenes vei! Og bli ikke forferdet av himmelens tegn, for hedningene blir forferdet av dem. For folkenes skikker er til ingen nytte; for en hogger seg et tre fra skogen med øksen, et verk av arbeidsmannens hender. De pynter det med sølv og med gull; de fester det med nagler og med hammere, så det ikke skal flytte seg.

Det står i Kolosserne 2:8.: Vokt dere, så ikke noen forderver dere ved filosofi og tomt bedrag, etter menneskers tradisjon, etter verdens grunnleggende prinsipper, og ikke etter Kristus.

Det står i 2. Korinterne: 6:17 Derfor: "Kom ut fra dem og vær utskilt, sier Herren. Rør ikke den urene gjenstanden, og Jeg vil ta imot dere." Kristne mennesker bør altså ikke ha noen ting med dagens julefeiring å gjøre. Vi kan heller ikke lese 1 eneste Bibelvers der Jesus Kristus eller noen andre oppfordrer de kristne til å feire Hans fødsel her på jorden. Det som også er en realitet er at Jesus Kristus har alltid eksistert fordi Han er Guds sønn og verdens eneste sanne Frelser! Jeg er 100% overbevist om at hadde det vært Jesus Kristus sin gode vilje at kristne mennesker skal feire Hans fødsel her nede på jorden hadde vi kunnet lese det i Bibelen.

Det står derimot dette i Bibelen hva Jesus Kristus oppfordrer de kristne menneskene skal gjøre som et minne om Han. Det står i Lukas 22:19-20.: Og Han tok et brød, takket og brøt det, gav det til dem og sa: "Dette er Min kropp, som er gitt for dere; gjør dette til minne om Meg." På samme måten tok Han også begeret etter måltidet og sa: "Dette beger er den nye pakten i Mitt blod, som blir utgytt for dere. DETTE ER JO DET MAN KALLER FOR NATTVERDEN. Nei jeg er ikke en Jehovas Vitne. Deres religion er forøvrig en vranglære!
roy2
#6. Postet 21.12.2014 av roy2
Hei det er interessant det du skriver her compaq, men er du en Jehovas Vitne? Da kan det også være som du skriver at å feire vanlige fødselsdager til mennesker også er ubibelsk!
roy2
#7. Postet 21.12.2014 av roy2
Det man kaller for juleevengeliet står jo i Lukas: 2:1-20, og står i Matteus evangeliet kapittel 2. om de vise mennene som kom til det lille Jesus Barnet med gaver.

Det står i Matteus 2:11.: Og da de var kommet inn i huset, så de det lille Barnet sammen med Sin mor, Maria, og de falt ned og tilbad Ham. Og da de hadde åpnet sine skrin, bar de fram gaver til Ham: gull, røkelse og myrra.

Det står også dette i Matteus 2:16.: Da ble Herodes fryktelig vred, for han så at han var blitt lurt av vismennene; og han sendte noen ut og drepte alle barn som var to år eller yngre, og som var i Betlehem og i alle distriktene omkring, alt etter den tid som han hadde spurt vismennene nøye ut om.

Det vi kan trekke ut av dette er at i Matteus evangeliet 2:11 fortelles det om de vise mennene som gav gaver til Jesus Kristus og ikke til noen vanlig mennesker og det står heller ikke at dem gav disse gavene den dagen Jesus Kristus hadde bursdag. Vi kan også konkludere med at da de vise mennene gav sine gaver til Jesus Kristus så var Jesus Kristus 2 år.
roy2
#8. Postet 21.12.2014 av roy2
Det man kaller for juleevengeliet står jo i Lukas: 2:1-20, og det står i Matteus evangeliet kapittel 2. om de vise mennene som kom til det lille Jesus Barnet med gaver. Det står i Matteus 2:11.: Og da de var kommet inn i huset, så de det lille Barnet sammen med Sin mor, Maria, og de falt ned og tilbad Ham. Og da de hadde åpnet sine skrin, bar de fram gaver til Ham: gull, røkelse og myrra.

Det står også dette i Matteus 2:16.: Da ble Herodes fryktelig vred, for han så at han var blitt lurt av vismennene; og han sendte noen ut og drepte alle barn som var to år eller yngre, og som var i Betlehem og i alle distriktene omkring, alt etter den tid som han hadde spurt vismennene nøye ut om.

Det vi kan trekke ut av dette er at i Matteus evangeliet 2:11 fortelles det om de vise mennene som gav gaver til Jesus Kristus og de falt ned og tilbad Ham. Vismennene gav altså ikke deres gaver til vanlige mennesker men til Jesus Kristus. Verdens eneste sanne Herre og Frelser. Det står heller ikke at dem gav disse gavene den dagen Jesus Kristus hadde bursdag. Vi kan også konkludere med at da de vise mennene gav sine gaver til Jesus Kristus så var Jesus Kristus 2 år.
roy2
#9. Postet 21.12.2014 av roy2
Så konklusjonen på dette er jo krystalklar. Jeg kan ikke finne dekning for at julefeiring er etter Jesus Kristus sin gode vilje og ting som juletre, julepynt, gaver og nisser er totalt forkastelig sett fra et kristent/Bibelsk ståsted!
compaq
#10. Postet 21.12.2014 av compaq
Disse vismennene eller kongene var i virkeligheten astrologer eller stjernetydere fra østen ( Matt 2:1-2) Selv om astrologi er populært blant mange idag har det ikke Bibelens godkjennelse. 5.Mos 18:10-12 : Hos deg må det ikke finnes noen som tar varsler, ingen tegntyder, spåmann. For alle som gjør slikt har Jehova avsky for. Til babylonerne sa han: La dem nå komme og hjelpe deg, de som gransker himmelen og kikker på stjernene, de som måned for måned varsler det som skal hende deg. Men se, de blir lik halmstrå. Slik går det med dine trolldom, som du har slitt med fra ungdommen av. De vingler hver til sin kant, det er ingen som hjelper deg. ( Jes 47:13-15)

Matteus 2:1-16 viser at stjernen ledet astrologene først til kong Herodes og deretter til Jesus og at Herodes prøvde å få Jesus drept. Det står ikke at det var noen andre som astrologene som hadde sett stjernen. Da de var dratt sa Jehovas engel til Josef at han skulle flykte til Egypt for å beskytte barnet. Var denne stjernen et tegn fra Gud eller kom den fra noen som prøvde å få drept Guds sønn.

Legg merke til den bibelske beretning ikke forteller at de fant barnet Jesus i en stall slik det ofte blie fremstilt i julen. Da de kom på besøk bodde Jesus og foreldrene hans i et hus. Når det gjelder spørsmålet om hvor gammel Jesus ha vært på den tiden, må vi huske at Herodes på grunnlag av det han hadde fått vite av astrologene gav befaling om at alle guttebarn i Betlehem og omegn som var to år og yngre skulle drepes. ( Matt 2: 1,11,16)

Gyldendals store konversasjonsleksikon: Noe annet som bidrog til at den 25 desember ble valgt var saturnaliafesten. Denne høytiden til ære for den romerske jordbruksguden ble holdt fra den 17 til den 24.desember. Den var preget av fest og moro og man gav hverandre gaver.

Det er klart at de kristne Jehovas vitner kan gi gaver til andre som et uttrykk for hengivenhet til alle tider i løpet av året, så ofte de vil.
naturglad sier: Du svarte IKKE på spørsmåla fra forrige uke Znuppa!At man MÅ ha vært gift/samboer og ha barn,for å bli GODTATT,er jo helt på trynet!!
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16