Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
Anonym
Opprettet 07.04.2012 av Anonym.
Skillsmisse alltid feil?
Har vært gift 20 års tid. Forholdet har blitt dårligere for hvert enete år av mange årsaker:

Jeg liker å diskutere, hun kan ikke formulere seg.
Jeg er pragmatisk, hun er dogmatisk
Hun blir alltid skuffet når forventninger ikke innfris (noe som skjer hele tiden), jeg tar livet som det kommer
Hun har alltid en oppskrift og en fasit, jeg improviserer og gjør det beste ut av situasjonen
Hun vil leve som andre forventer, jeg vil gjøre mine egne valg
Hun blir stressa og bryter sammen, jeg får gjort unna ting under press
Jeg blir såret i 20 år, hun blir såret i 20 minutter
Desto vanskeligere en situasjon er, desto lenger tid bruker jeg på å si lite. Hun snakker bare fortere uten å tenke
Hun er et vanemenneske, jeg elsker variasjoner, helst noe som ingen andre har gjort før.
Jeg går til psykolog fordi jeg erkjenner at jeg har bra utbytte av det, hun ser mer på det som et personlig nederlag og tap av anseelse.

Jeg hadde en super kjæreste helt til hun ble gravid, deretter ble hun leder for "kommiteen for forbedring av mann, hus, barn og allmenn anseelse"

Har forsøkt 4-5 samlivskurs, individuell parterapi, psykolog uten at det har blitt bedre.

Nå har jeg ingen som helst tro på at det noen gang kommer til å bli bedre, mens hun har klokketro på at hun bare kan "skjerpe seg litt", så vil mine følelser nok komme tilbake. (Dessuten MÅ jeg jo ikke bli så såret hele tiden) Det er ingen som kan skjerpe seg bort fra sin egen personlighet over lengre tid, selv om man aldri så gjerne vil.

Jeg ser at jeg sårer henne både ved å fortsette i dette kjærlighetsløse ekteskapet, og ved å avslutte dette.

Jeg har lovet Gud å elske henne så lenge hun lever. Det hele er heldigvis over om en 40-50 år...

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 18.04.2012 av Anonym
Av par som gifter seg for første gang, ender ca 40% i skilsmisse.
Av par som gifter seg for andre gang, ender ca 60% i skilsmisse.
Av par som gifter seg for tredje gang, ender ca 75% i skilsmisse.

Ja, sånn er statestikken (i følge Chapmans bok om kjærlighet) Skilsmisse er ikke alltid feil. Men det er ikke alltid rett heller! Og det å prøve på nytt ser heller ikke særlig lovende ut... Ser liksom ikke helt ut til at vi lærer av våre feil heller...

Hvorfor er dette med ekteskap og relasjoner så vanskelig..?
Anonym
#2. Postet 18.04.2012 av Anonym
Skillsmisse er ikke alltid feil.Du har prøvd i 20 år sier du, men det virker som om du synes at det er den andre parten som har alle feilene og ikke du. Når jeg leser innlegget ditt så får jeg følelsen av at hun aldri greier å innfri dine forventninger.Høres jo veldig tragisk ut at du liksom bare skal holde ut i 40-50 år til,for da er det heldigvis over. Greier ikke å ta det helt seriøst det innlegget ditt.
Anonym
#3. Postet 18.04.2012 av Anonym
Av par som gifter seg for første gang, ender ca 40% i skilsmisse.
Av par som gifter seg for andre gang, ender ca 60% i skilsmisse.
Av par som gifter seg for tredje gang, ender ca 75% i skilsmisse.

Ja, sånn er statestikken (i følge Chapmans bok om kjærlighet) Skilsmisse er ikke alltid feil. Men det er ikke alltid rett heller! Og det å prøve på nytt ser heller ikke særlig lovende ut... Ser liksom ikke helt ut til at vi lærer av våre feil heller...

Hvorfor er dette med ekteskap og relasjoner så vanskelig..?
Har lest et sted at det halverer seg etter hver gang en gifter seg og ikke øker. samt i usa er det ikke forskjell på om en er kristen eller ikke, like mange skillmisser.

En kan desverre ikke endre andre enn seg selv har jeg funnet ut. For noen hjelper det å ta en pause så en kan få perspektiv på forholdet. Hva med å se på likhetene i steden for forskjeller og hva med å se styrken i at dere er forskjellig. men dere har kanskje fått innspill på kursene og parterapi. Så bra du prøver det du kan av hjelp utenfra.

Her er en link riktig nok med at 50 prosent av alle ekteskap endre i skillmissse uansett. men at sjansen øker for å fikse ekteskap nr 2, for da er man som regel ikke så blåøyd når det gjelder at ting ikke alltid er rosenrødt i et forhold

Håper dere finne ut av det, finner en løsning som dere begge er enige om.
Anonym
#4. Postet 18.04.2012 av Anonym
"...og vi vil love å elske og ære hverandre, helt til det ubehagelige skiller oss ad"...
Anonym
#5. Postet 20.04.2012 av Anonym
Det høre ut som en klasisk historie
Kjenner igjen de samme forføriske ordene, oppgittheten, og mangel på tro på at Far kan hjelpe. Vi hadde de samme problemene, det er normalt at når 2 er såret og utrygge så blir enn lett litt i forsvar/angrep for ikke å bli såret. Vel, uten å si for mye negativt, så prøvde jeg å overbevise henne om alle muligheter for hjelp i ekteskapet. Ting ble mere og mer vanskelig og hun begynnte å blogge og skulle hjelpe alle mulige forførte med hver sine spesialiteter.... Hun fant gresset grønnere på den andre siden av gjerdet kom borti en som nok hadde mye rart i seg og gikk fra ekteskap og lot problemer og barn bli igjen med meg.

Du nevner Gud, men er du villig til å tro Ham? Tro er lydighet, ikke en følelse.

Det er tydelig at noe er galt når du er på en nettdate side, du forer deg selv med selvmedlidenhet og gir deg gode grunner til å gjøre det slutt, men først må du jo kikke litt over den andre siden av gjerdet om det er grønnere, om det finnes ei jente som er bedre.

Det er lett å tenke at skillsmisse er eneste løsning, men alle her som har vært skilt vil si at det 10 ganger mer smertefullt enn du tror det er, det er også en enormt egoistisk løsning. det eneste som er i fokus er DEG, dine barn er helt ute av fokus, du har ikke tenkt på hvor smertefullt det er for alle de rundt deg? dine venner må plutselig velge mellom deg og henne. alle dine relasjoner opplever skilsmissen. Har du tenkt på hvordan du sårer din far Gud? Ikke rart at Gud, som er relasjonen i seg selv (kjærlighet uten relasjon = null) sier at han hater skilsmisse.

Bibelen åpner både for skilsmisse og gjengifte, men du vil komme til å ta med deg "nissen" på lasset, Bibelens løsning er at du omvender deg, du har latt fristeren få et grep om ditt hjerte, bekjenn din skyld og det som frister deg først for din kone og dernest for din pastor " bekjenn deres synder for hverandre slik at dere kan bli helbredet" (jakobsbrev) deretter omvendelse som innebærer ny tenkning.

Dere har nok en lang vei til resturasjon av ekteskapet, du må ta tak i problemet som en mann; Modum er et godt sted.

Jeg har også i etterkant av skillsmissen sett at feilen mange av oss gjør er at vi tror ekteskapet er en automatisk greie, at det bare blir bedre. Slik er det ikke, det kreves 2 for å få det til, men bare en for å ødelegge det. viktig å sjønne at et ekteskap er som en god foretning, masse invistering og oppmerksom administrasjon.
3 ting:
  1. Hver av de 2 skal finne seg selv
  2. De to skal finne hverandre
  3. De to skal finne Gud sammen
  • Det er TO som skal bli èt, og de skal fortsette å være 2 i 1, viktig at hver enkelt av de to beholder sitt særpreg, dyrker litt av det som dem selv. bruke tid, penger og rom for det som gjør deg til å være deg....:-) det er lett innenfor et ekteskap at hverdagens stress gjør at en bare lever for å overleve
  • Det er lett at hverdagens tar over og de to SER hverandre ikke lenger, det er derfor viktig å komme seg vekk for å gjennoppdage hverandre; gjerne en sjartertur uten tilgang på telefon eller internett og uten fri hjemreise. ikke med hensikt først og fremst kjære mann for å ha
Anonym
#6. Postet 22.04.2012 av Anonym
ja dere har prøv d mye.og jeg har vært i kriser selv.jeg søkte jesus av hele hjertet.og han viste meg ting jeg før ikke viste om.jeg fikk en skole med ham jeg ikke ville vært foruten.selv om den kostet meg mye.utfallet ble og lære både meg selv og kjenne.og om kvinnen.hvordan vi begge fikk den beste skole.jeg ble en ny mann gjennom dette.nytt syn fikk jeg.og skolen hun fikk.gjorde at jeg fikk en ny kvinne.har efter dette aldri hatt det så godt.det ble til det beste.min slitne venn.herren har bare det beste og gi dere.
Anonym
#7. Postet 23.04.2012 av Anonym
Bibelen viser at Jehova Gud fordømmer en mann som er troløs mot sin hustru, enda hun er hans ektemake. ( Mal 2: 14:16 ) Ekteskapet er det mest fortrolige kompaniskap mennesker kan inngå. Ville det for eksempel i et økonomisk kompaniskap være praktisk å bedra sin partner og på en snedig måte bruke sin tid og krefter til ting som ikke angår dtte kompaniskap, kanskje til og med til fremme av en av konkurrentenes interesser.

Hvor lønnsomt ville et slikt kompaniskap være. Gifte mennesker som tar avstand fra umoral og holder ekteskapet i akt og ære, kan fullt ut nyte godt av sin ektefelles kjærlighet, hengivenhet og tillit. Det at ektefellene samarbeider og lojalt støtter hverandre vil føre til uendelig store velsignelser.
Anonym
#8. Postet 23.05.2012 av Anonym
Høres ut som om dere bør skilles. Det er ingen vits i å fortsette et ekteskap som ikke fungerer. Det sliter en seg bare ut på. Flytt fra hverandre.
Anonym
#9. Postet 24.05.2012 av Anonym
Takk din gode Gud for at du lever i et land der man kan skille seg, og med kirker som vier på nytt. Jesus selv henviste til at Moses hadde fått fullmakt til å skrive ut skilsmissebrev, fordi vi mannesker faktisk har harde hjerter. Det er ikke noe vi velger, men vi blir harde etter år med forakt, skuffelser og nedvurdering.

Når du selv vet at det er over bør du sette henne fri så hun kan finne en annen, mens hun enda er ung nok (Vi eldre kvinner sliter fordi menn på vår alder velger 10 år yngre). Og husk at ordlyden i skilsmissebrevet var "hun er nå fri for en ny mann".

At de fleste kristne i verden (en milliard katolikker og npen protestantiske fanatikere) nekter folk å få leve i et godt nytt samliv må vi bare beklage. Ikke hør på moralistene som vil pålegge andre plikter de selv slipper å lve opp til.
Anonym
#10. Postet 24.05.2012 av Anonym
Jeg skal løse problemet for deg med enkel matte; da får du bare finne deg en mann som er 10 år eldre da :)

Har aldri hørt ordlyden i Moses skilsmissebrev, men har du noen kilder for påstanden at "hun er nå fri for en ny mann"?

Markus 10,5 og Matteus 19,8 forteller om Moses skilsmissebrev. Men Matteus 19,9 legger til at " Jeg sier dere: Den som skiller seg fra sin hustru av noen annen grunn enn hor, og gifter seg med en annen, han begår ekteskapsbrudd.»
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16