Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 14.01.2012 av Anonym.
Vitnesbyrd
I romjula gjorde jeg noe jeg sjelden gjør. Jeg la meg i sofaen så lang jeg er for å se på tv.
Etterhvert kom jeg over diverse reklamer og dem fikk meg til å begynne å reflektere, både over budskapet de bar og hvordan de er laget.
Reklamene er laget for å vekke ett behov vi mest sannsynlig ikke har ifra før, og de er laget for å vekke både misunnelse og begjær.
Reklamene vil ha oss til å misunne den personen i reklamene for den lykke, fremgang og suksess den personen har ifølge reklamefilmen.
Og begjære alt den personen har og er for å få oss til å ønske at vi er den personen.
Når sannheten skal frem så er nokk ikke den personen som har spilt i reklamefilmen noe av det som fremstilles i virkeligheten, men egentlig en ganske vanlig person som meg og deg.
I reklamer så manipuleres bilder slik at personene der får lengere ben, større øyner og visket vekk en hel del rynker. Ja, det er ikke fuktighetskremen som gjør bena lenger eller visker bort rynkene, men en som manipulerer bildet bak en datamaskin.
Slike frø er det spessielt viktig for oss kristene å ikke gi grobunn til, men heller luke vekk ugresset det gir, for det er akkurat det det er. Det er frø av ugress som vil vekke dårlige egenskaper i oss som mennesker hvis de får vekse.
Jeg sier ikke at man skal la være å bruke ett spessielt hårprodukt eller en hudkrem fordi den er på en reklame, men heller gjøre dere var over de andre budskap en reklame faktisk har. Som er lagt igjenn der med viten og vilje av folk som kan sin jobb, nemlig å lage reklame.
Men en reklame film likte jeg svært godt. Og det er den med han Odd Børresen som misunner pantemerket på tomflasker og bokser. Pantemerket gir dem liksom en plass i evigheten:)
Hadde jeg hatt telefun nummeret til Odd børresen så skulle jeg ha ringt ham og tilbyd han det pantemerket, for det er det vi som har tatt imot Jesus har fått:)

Gådt nytt år hilsen Richard:)

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 14.01.2012 av Anonym

Jeg ser aldri reklamer jeg nesten, da jeg føler akkurat det samme. Det eneste som fenger meg er morsomme reklamer og de ser jeg for jeg synes de er morsomme, men det får meg ikke til å kjøpe produktet :)

En jeg liker spesielt godt som får meg til å gapskratte er den der om de vitaminbjørnene

http://www.youtube.com/watch?v=VyCHBTp1V_U

Godt Nytt År til deg og :)
Anonym
#2. Postet 14.01.2012 av Anonym

Jeg ser aldri reklamer jeg nesten, da jeg føler akkurat det samme. Det eneste som fenger meg er morsomme reklamer og de ser jeg for jeg synes de er morsomme, men det får meg ikke til å kjøpe produktet :)

En jeg liker spesielt godt som får meg til å gapskratte er den der om de vitaminbjørnene

http://www.youtube.com/watch?v=VyCHBTp1V_U

Godt Nytt År til deg og :)
Anonym
#3. Postet 26.01.2012 av Anonym
Har ikke tv selv fordi det finnes mye viktigere ting å gjøre, men ser på tv sammen med min mor fordi hun er alene.

Reklame er for å få oss til å tilfredsstille fra og med produsent til og med butikken sitt behov for bl.a. penger. De beviser at utseende, klærne på kroppen, bilen +++ er viktig for å være "in" i samfunnet. Reklame er fint når det er å fortelle at man kan kjøpe 5 pizzaer for 100,-, rimelige klær +++. Men noe annet er når reklamen forteller f.eks. at man må dekke over det naturlige som er vakkert nok til å være som det er.

Tenker også på hvor mye modellene ødelegger kroppene sine fordi de skal vise produkter som senere skal kjøpes av folk med vanlig kroppsstørrelse. Men det finnes de reklamene som bevisst lokker folk i fellen, men som ikke forteller viktig info. Ta f.eks. BMW biler. Masse skryt i reklamen, men ikke noe info. om de dyre timeprisene på verkstedet, eks. på delepriser +++. Men slik er det når pengene er viktigst. "Kom til forhandler og la hennes/hans velsmurte maskineri overtale deg til et kjøp."

Er sikker på at det er mange som innom husets fire vegger feller tårer p.g.a. trang økonomi fordi de følger "moten". Det er jo også tillatt å annonsere for at vi kan få hjelp til å bli spilleavhengig ved å sitte hjemme. Tenker på "bet-on-home(?)", Norsk tipping m.fl. Men slik er det når Norge må følge Eu sine lover, selv om vi ikke er medlem der.

Jeg er glad for at Jesus hjelper meg sterkt vedr. økonomi. Han har ledet meg vekk fra mange feller ved fysisk å fortelle mitt hjerte at "det" har jeg ikke bruk for. Kjenner også at jeg blir lei meg dersom jeg kjøper "det". Etterpå kjenner jeg en glede for at jeg ikke kjøpte det.
annonseKristenDate Magasinet – Tro og håp, kjærlighet, historier
annonseRadio 3:16 – Last ned appen