Ikke for å blande komme her med en belærende greie eller noe sånt, men EN ting synes jeg som kristen er absolutt viktigst, å det er at Guds ord får lov til å forklare seg selv.
Guds ord må være min absolutte autoritet.
Og når DET er sagt, så blir jo både jeg og mange andre dømt på mange områder i livet, fordi vi går feil, vi gjør feil, vi tenker feil, osv osv osv osv... Vi er rett og slett mennesker som overhode ikke klarer å nå opp til Guds umulige standard.
Gud har aldri feil, og når Han sier at noe ikke er bra for oss, så sier Han det fordi HAN elsker oss og ønsker oss bare godt.
Det er ikke forskjell på synd i Guds øyne, men for OSS så blir konsekvensene av det dumme, mindre eller større.
Derfor er det lett for oss å tenke at "off, den gjør det, det var jo skikkelig syndig" mens personen som tenker det bygger seg opp et forakt for sin bror eller søster i sitt hjerte om vedkommende ikke er forsiktig og ved det er minst like "dum/syndig"...
Det står mye om å ikke dømme og om å ikke anklage osv osv, men det står og mye om at vi skal kjenne Den Hellige og at vi skal vende oss bort fra det onde, og da er det jo viktig at vi vet hva som er ondt/dumt og hva som er godt.
Gud har i Jesus gjort det mulig for oss å kommer frem for Ham med alle våre feil og mangler. Vi kan få lov til å legge de ned fremfor Ham, bekjenne de og gå frie der ifra fordi HAN tilgir og renser oss. Men for å få lov til å oppleve å erfare denne friheten og tilgivelsen, så er det viktig at vi er ÆRLIGE med oss selv, og med Gud. (Han kjenner oss jo, men Han søker sannhet i hjertets innerste)
Noen er ikke oppriktige i deres søken i Ordet og leter bare etter måter de kan unnskylde seg selv, eller forklare hvorfor de er som de er, og med det unnskylde seg med at "de bare er sånn" og at de derfor kan fortsette sånn.
Men i Kristus så blir vi gjort til NYE skapninger, og når den nye skapningen får rett mat, så vokser den, og etter mange år på veien så kan vi kanskje klare å bli bedre og sterkere sånn at vi kan klare å hjelpe andre som sliter med lignende ting som vi selv har slitt med.
Men pass alltid på dette ene, at Guds ord alltid får ha rett, og at ditt eget hjerte kun er ute etter å gi GUD ære, og ikke er ute etter å "beskytte" deg selv eller noe som helst sånt.
Grunnen til at vi som menneske mistet samfunnet med Gud, var ikke fordi Gud trakk seg vekk fra oss, men fordi VI skjulte oss fra Ham.
Når du våger å komme til Gud med alt du er, om det så er homofili eller røyking eller baksnakking eller løgn eller hva nå enn det er som ødelegger kropp, sjel og ånd, og bare våger å være HELT ærlig med Han, å si det som det er uten noen unnskyldning eller eget skjulested, så kan jeg love deg at du vil få møte en Gud som BARE elsker deg, en Gud som vil trykke deg varmt inntil sitt bryst å si "Sønn/Datter, takk for at du kom til Meg, Jeg elsker deg, hvil deg nå i mine hender."
Dommen ble ferdig i Kristus, og vårt oppdrag er å gå ut å fortelle dette. Vårt oppdrag er ikke å legalisere dumme og kjipe ting, men det er å sette folk fri fra ting som binder dem, i kraft av Jesu blod og lære dem å holde a