Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 01.12.2011 av Anonym.
Homofile kristne?
Homofile-/lesbiske-/bifile- kristne, blir det godtatt i dagenssamfund? hva synes dere, er det helt greit eller er det feil? Veldig nyskjerrig på hva folk her inne mener : ))

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 01.12.2011 av Anonym
Kan ikke svare for alle, men kan svare for meg selv :) Bibelen er jo veldig klar på at homofili er galt. Men Jesus selv nevnte det ikke med et ord, og det han la vekt på var at vi skal elske hverandre. Han sa også at vi ikke skal dømme, så vi ikke selv blir dømt. Så galt eller ikke i Guds øyne, det er jeg egentlig ikke så opptatt av. Vi er alle Guds barn, og har en enorm verdi. At vi som kristne skal stenge enkelte mennesker ute fra kirken, og nekte mennesker som elsker hverandre, å få bli velsignet og gift i kirken, og få lov å være foreldre. Nei, det mener jeg er en oppgave vi ikke har noen som helst rett å påta oss. Elsk og la elske :) Dommen er opp til Gud, og vi er ansvarlig for vårt eget liv, og må passe på å ikke se flisen i vår brors øyne, når de fleste av oss har en svær bjelke i vårt eget øye ;)
Anonym
#2. Postet 01.12.2011 av Anonym
Kan ikke svare for alle, men kan svare for meg selv :) Bibelen er jo veldig klar på at homofili er galt. Men Jesus selv nevnte det ikke med et ord, og det han la vekt på var at vi skal elske hverandre. Han sa også at vi ikke skal dømme, så vi ikke selv blir dømt. Så galt eller ikke i Guds øyne, det er jeg egentlig ikke så opptatt av. Vi er alle Guds barn, og har en enorm verdi. At vi som kristne skal stenge enkelte mennesker ute fra kirken, og nekte mennesker som elsker hverandre, å få bli velsignet og gift i kirken, og få lov å være foreldre. Nei, det mener jeg er en oppgave vi ikke har noen som helst rett å påta oss. Elsk og la elske :) Dommen er opp til Gud, og vi er ansvarlig for vårt eget liv, og må passe på å ikke se flisen i vår brors øyne, når de fleste av oss har en svær bjelke i vårt eget øye ;)
Veldig bra svart! jeg personlig er veldig enig med deg, og liker argumentet om at det ikke er nevnt i nytestamentet! ;)
Anonym
#3. Postet 01.12.2011 av Anonym
Dette emnet er forsåvidt diskutert her allerede i begynnelsen av året, og der er det mange ulike meninger, "for og imot" for å si det på den måten.

http://www.kristendate.no/templates/sections/community/forum/thread.aspx?topic=93

Synes ellers det er greit jeg om trådstarter flagger hva han/hun mener om emnet som tas opp, enten man er negativ, positiv eller usikker.
Anonym
#4. Postet 02.12.2011 av Anonym
Personlig ser jeg overhode ikke hva som er galt med homofili/bifili. For min del, hadde ingenting vært bedre hvis alle kunne fått oppleve kjærlighet uten fordømmelse på noen som helst måte. Så for å si det pretensiøst, er jeg egentlig uenig med Gud på akkurat det punktet.

Samtidig synes jeg det, med tanke på at Bibelen ikke akkurat tegner et positivt bilde på det, er galt av oss å vie homofile kirkelig da den vielsen er en velsignelse over forholdet på vegner av Gud. Det er Hans kirke og det er Hans velsignelse som blir gitt, derav bør den gis med den ytterste varsomhet. Men å få komme inn i kirken og slike ting, er ikke noe teologisk problematisk - vel, muligens prester/menighetsforstandere, men det er en debatt over mitt hode og åndelig modenhet.
Anonym
#5. Postet 02.12.2011 av Anonym
Ikke for å blande komme her med en belærende greie eller noe sånt, men EN ting synes jeg som kristen er absolutt viktigst, å det er at Guds ord får lov til å forklare seg selv.

Guds ord må være min absolutte autoritet.

Og når DET er sagt, så blir jo både jeg og mange andre dømt på mange områder i livet, fordi vi går feil, vi gjør feil, vi tenker feil, osv osv osv osv... Vi er rett og slett mennesker som overhode ikke klarer å nå opp til Guds umulige standard.

Gud har aldri feil, og når Han sier at noe ikke er bra for oss, så sier Han det fordi HAN elsker oss og ønsker oss bare godt.

Det er ikke forskjell på synd i Guds øyne, men for OSS så blir konsekvensene av det dumme, mindre eller større.

Derfor er det lett for oss å tenke at "off, den gjør det, det var jo skikkelig syndig" mens personen som tenker det bygger seg opp et forakt for sin bror eller søster i sitt hjerte om vedkommende ikke er forsiktig og ved det er minst like "dum/syndig"...

Det står mye om å ikke dømme og om å ikke anklage osv osv, men det står og mye om at vi skal kjenne Den Hellige og at vi skal vende oss bort fra det onde, og da er det jo viktig at vi vet hva som er ondt/dumt og hva som er godt.

Gud har i Jesus gjort det mulig for oss å kommer frem for Ham med alle våre feil og mangler. Vi kan få lov til å legge de ned fremfor Ham, bekjenne de og gå frie der ifra fordi HAN tilgir og renser oss. Men for å få lov til å oppleve å erfare denne friheten og tilgivelsen, så er det viktig at vi er ÆRLIGE med oss selv, og med Gud. (Han kjenner oss jo, men Han søker sannhet i hjertets innerste)

Noen er ikke oppriktige i deres søken i Ordet og leter bare etter måter de kan unnskylde seg selv, eller forklare hvorfor de er som de er, og med det unnskylde seg med at "de bare er sånn" og at de derfor kan fortsette sånn.

Men i Kristus så blir vi gjort til NYE skapninger, og når den nye skapningen får rett mat, så vokser den, og etter mange år på veien så kan vi kanskje klare å bli bedre og sterkere sånn at vi kan klare å hjelpe andre som sliter med lignende ting som vi selv har slitt med.

Men pass alltid på dette ene, at Guds ord alltid får ha rett, og at ditt eget hjerte kun er ute etter å gi GUD ære, og ikke er ute etter å "beskytte" deg selv eller noe som helst sånt.

Grunnen til at vi som menneske mistet samfunnet med Gud, var ikke fordi Gud trakk seg vekk fra oss, men fordi VI skjulte oss fra Ham.

Når du våger å komme til Gud med alt du er, om det så er homofili eller røyking eller baksnakking eller løgn eller hva nå enn det er som ødelegger kropp, sjel og ånd, og bare våger å være HELT ærlig med Han, å si det som det er uten noen unnskyldning eller eget skjulested, så kan jeg love deg at du vil få møte en Gud som BARE elsker deg, en Gud som vil trykke deg varmt inntil sitt bryst å si "Sønn/Datter, takk for at du kom til Meg, Jeg elsker deg, hvil deg nå i mine hender."

Dommen ble ferdig i Kristus, og vårt oppdrag er å gå ut å fortelle dette. Vårt oppdrag er ikke å legalisere dumme og kjipe ting, men det er å sette folk fri fra ting som binder dem, i kraft av Jesu blod og lære dem å holde a
Anonym
#6. Postet 02.12.2011 av Anonym
Hva sier Bibelen om homoseksualitet?

Derfor gav Gud dem urenheten i vold, så de i sitt hjertes begjær skulle vanære kroppen sin. Gud overgav dem til vanærende lidenskaper. Kvinnene gav seg hen til unaturlig kjønnsliv istedenfor det naturlige. På samme måte sluttet mennene å ha naturlig samliv med kvinner og brente i begjær etter hverandre. Menn drev utukt med menn og de måtte selv ta straffen for at de var kommet slik på avveier. ( Rom 1: 24-27 )

Verken de som lever i hor, avgudsdyrkere, ekteskapsbrytere eller menn som ligger med menn eller lar seg bruke til dette skal arve Guds rike. Slik var noen av dere en gang. Men nå er dere blitt vasket rene, dere er blitt helliget, ja, rettferdige for Gud i Herren Jesu kristi navn og ved vår Guds ånd. ( 1 kor 6: 9-11 )

Selv om noen har en slik bakgrunn kan de glede seg over en ren stilling innfor Gud hvis de forlater sine tidligere, urene gjerninger, lever etter Jehovas rettferdige normer og viser tro på hans foranstaltning for tilgivelse av synder gjennom kristus. Når de har forandret kurs, kan de ønskes velkommen i den kristne menighet.

Sanne kristne vet at det ikke er umulig for mennesker som virkelig ønsker å behage Jehova, å overvinne urette lyster, selv om de er dypt rotfestet. Dette gjelder også lyster som kan skyldes genetiske faktorer eller som kan ha fysiske eller miljømessige årsaker. Noen har en natur som gjør at de lett blir revet med av sine følelser. Tidligere har de kanskje latt sine følelser få fritt løp når de har vært sinte, men på grunn av kunnskap om Guds vilje, et ønske om å behage Gud og Guds ånds hjelp har de klart å utvikle selvkontroll. Hvis en alkoholiker har motivasjonen i orden, kan han avholde seg fra alkohol og derved unngå å bli en dranker. En som føler seg sterkt tiltrukket av personer av sitt eget kjønn, kan likeledes avholde seg fra homoseksuelle handlinger ved å gi akt på veiledningen i Guds ord.( Ef 4: 17-24 ) Jehova tillater oss ikke å fortsette å tro at det egentlig ikke har noen betydning om vi følger en gal handlemåte eller ikke. Han advarer oss vennlig, men bestemt om konsekvensene og gir rikelig med hjelp til dem som ønsker å legge av den gamle personlighet med dens gjerninger og ikle seg den nye personlighet. ( kol 3: 9-10 )
Anonym
#7. Postet 02.12.2011 av Anonym
Compaq; har du skrevet den bibelen selv eller? Det der står ikke i min bibel!
Anonym
#8. Postet 02.12.2011 av Anonym
Hvilken oversettelse bruker du ref?
Anonym
#9. Postet 02.12.2011 av Anonym
Jeg bruker den nyeste utgaven av bibelen :) 2011-utgaven :)
Anonym
#10. Postet 02.12.2011 av Anonym
Fra www.bibelen.no, 2011-oversettelsen, versene compaq siterer:

Romerne 1, 24-27: De fulgte sitt hjertes lyster, derfor overga Gud dem til urenhet slik at de vanæret kroppen sin med hverandre. 25 De byttet ut Guds sannhet med løgn og tilba og dyrket det skapte i stedet for Skaperen, han som er velsignet i evighet. Amen. 26 Derfor overga Gud dem til skammelige lidenskaper. Kvinnene deres byttet ut det naturlige samliv med det unaturlige. 27 På samme måte sluttet mennene å ha naturlig samliv med kvinner og brant i begjær etter hverandre. Menn drev utukt med menn, og de måtte selv ta straffen for sin villfarelse.

1. Kor. 6,9-11: Vet dere ikke at de som gjør urett, ikke skal arve Guds rike? La dere ikke føre vill! Verken de som driver hor, de som dyrker avguder eller de som bryter ekteskapet, verken menn som ligger med menn eller som lar seg ligge med, 10 verken tyver, grådige, drukkenbolter, spottere eller ransmenn skal arve Guds rike. 11 Slik var noen av dere før. Men nå er dere vasket rene, dere er gjort hellige, dere er gjort rettferdige i Herren Jesu Kristi navn og ved vår Guds Ånd.

Ef. 4,17-24: Så ber jeg dere inntrengende i Herren: Lev ikke lenger slik som hedningene. Deres tanker er tomhet, 18 deres forstand formørket, og de er fremmede for livet i Gud. De kjenner ham jo ikke, og deres hjerter er forherdet. 19 Avstumpet er de blitt, de har gitt seg over til et utsvevende liv, de er urene og grådige i alt de gjør. 20 Men dere er ikke slik, dere har gått i lære hos Kristus. 21 Dere har hørt ham og fått opplæring i ham ut fra den sannhet som er i Jesus. 22 Lev da ikke som før, men legg av det gamle mennesket som blir ødelagt av de forførende lystene. 23 Bli nye i sjel og sinn! 24 Kle dere i det nye mennesket, som er skapt i Guds bilde til et liv i sann rettferd og hellighet.

Kol. 3,9-10: Og lyv ikke for hverandre! For dere har kledd av dere det gamle mennesket og dets gjerninger 10 og iført dere det nye, det som blir fornyet etter sin skapers bilde og lærer ham å kjenne.

Sammenligner vi compaqs bibelsitater, og hans kommentarer, så ser vi at de stemmer helt overens også med 2011-oversettelsen.
Men det spørs jo selvsagt med hvilke briller man ønsker å lese en bibeltekst...
annonseKristenDate Magasinet – Tro og håp, kjærlighet, historier
annonseRadio 3:16 – Last ned appen