Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 11.09.2014 av Anonym.
Gudsbespottelse?
Jeg slutter aldri å undre meg over at mennesker som bekjenner seg til kristen tro, som setter Herren og skaperverket høyest av alle ting, samtidig kan forsvare, eller kan være ukritisk til en livsstil som ødelegger det hele. Vi forsurer havene og slipper ut avfall fra fiskeoppdrett langs norskekysten som tilsvarer kloakken fra en by på størrelse med Tokyo. Vi bruker middel mot lakselus som smitter over på villfisk og gjør den uspiselig, smitter over på fugl, gift som ødelegger skallet på skalldyrene. Det undrer meg at vi som kaller oss kristne er så stille om dette. Skal vi bare se på og godta at Guds skaperverk spottes og ødelegges på denne måten?

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 12.09.2014 av Anonym
Du sier noe viktig.

Hva tenker du om dette:
http://illvit.no/mennesket/mennesker-som-lurte-doeden
'Mennesker som lurte døden'
Mennesker som er ugudelige og lurte døden og derfor:
De er skamflekker ved kjærlighetsmåltidene hos dere; der deltar de uten å frykte. De er hyrder som bare sørger for seg selv, skyer som driver for vinden uten å gi regn. De er trær uten frukt om høsten, dobbelt døde, ja, revet opp med rot. De er bølger på opprørt hav, som skummer opp sin egen skamløshet, forvillede stjerner, som det evige nattemørke venter på. Det var også om dem at Enok, Adams etterkommer i sjuende ledd, profeterte da han sa: «Se, Herren kommer med sine hellige engler i tusentall for å holde dom over alle og kreve alle gudløse til regnskap for alle ugudelige gjerninger de har gjort, og for alle trassige ord de har rettet mot ham, de gudløse syndere.»

Derfor er skaperverket døende hele tiden uten å dø helt; sannsynligvis en ugjenopprettelig skade.

Jeg er villig å diskutere heftig med deg.
Anonym
#2. Postet 13.09.2014 av Anonym
Jeg vet ikke om jeg oppfatter deg rett, men... Mener du å si at vår synd, vår dumskap, i dag, er en følge av Guds dom over de beskrivelsene som du gir i tekstutdraget? Er det det du mener med uopprettelig: At skaden allerede har skjedd, og at "skaden" har utviklet seg videre? Eller mener du at de skader vi har påført kloden i den senere tid Gjennom vårt levesett er så store at de er uopprettelige?
Anonym
#3. Postet 15.09.2014 av Anonym
Ja, dette: Er det det du mener med uopprettelig: At skaden allerede har skjedd, og at "skaden" har utviklet seg videre?

Ja, dette: Er det det du mener med uopprettelig: At skaden allerede har skjedd, og at "skaden" har utviklet seg videre?

I rekkefølge:
1 Så tok Jehova Gud mennesket og satte det i Edens hage til å dyrke og passe den. 16 Og Jehova Gud ga mennesket dette budet: «Du må gjerne spise av alle trærne i hagen. Men av treet til kunnskap om godt og ondt må du ikke spise. For den dagen du spiser av det, skal du dø.»


2 Han er hodet for kroppen, som er kirken.
Han er opphavet,
den førstefødte fra de døde,
så han i ett og alt kan være den fremste.

3 Skriv til engelen for menigheten i Laodikea:
Dette sier han som er Amen, det trofaste og sannferdige vitnet, opphavet til alt som Gud har skapt: 15 Jeg vet om dine gjerninger – du er verken kald eller varm. Om du bare var kald eller varm!

4 Tanken om å lage avgudsbilder er opphavet til all umoral; de som fant på det, ødela livet.
SISTE TILLEGG:
onde og gode kvinner, sirak 25:24
5 Fra en kvinne har synden sitt opphav, for hennes skyld må vi alle dø.
samme som første nr1 Jehova Gud som uttalte til mennesket om treet.

Anonym
#4. Postet 21.09.2014 av Anonym
Takk for mange fine sitater. Konklusjonen din er altså, slik jeg leser seg, at vi har en begrunnelse i syndefallet m.m. til å ikke prise skaperverket, og behandle det med den største respekt, samt å ha omtanke for våre etterkommere?