Heivin sier: Jeg hilser fra Moss og ønsker alle en god dag!
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 27.04.2024 av Anonym.
"For hva sier Skriften?"
Det Nye Testamentet siterer Det Gamle Testamentes skrifter over 200 ganger.

Bibelen er autoriteten i alle saker, den er selvforklarende; den trenger ikke våre kjedelige og forvirrende teologiske og kirkelige systemer for å "klargjøre" (mystifisere?) den. Kirkens tradisjon, menneskets synsvinkel (filosofi), innfall, indre inntrykk og opplevelser har ingen relevans eller autoritet hvis Gud ikke underbygger dem i sitt skrevne Ord, Bibelen.

Alt Gud vil vi skal vite, har han gitt i sitt skrevne ord, Bibelen, slik at vi kan studere det selv! Det er vårt ansvar - ja, og vårt prvilegium - å"granske Skriftene".

Da må vi også "granske" 1) hvem som er forfatter av det vi leser, 2) hvem forfatteren skriver til, og 3) og når tid det er skrevet. For ingen ting er nevnt i Guds ord uten at det har betydning.

Det er ganske trist å se at disse tre punktene oversees av veldig mange kristne, for alle 3 punktene er nøkler til å forstå bibelske spørsmål. Bibelen forandrer seg ikke, den er Guds ferdigskrevne ord til oss og den eneste autoritet vi kan holde oss til, men kirketradisjon, snarere enn Guds rene ord, videreføres og forandres. Kristne mennesker forblir da uvitende om Guds ord og vilje for sine liv. Derfor er det ikke nok å være skriftmessig.

Hele Bibelen er skrevet for oss, men ikke hele Bibelen er for oss eller om oss.

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 27.04.2024 av Anonym
Hvorfor svarer du ikke på dine spørsmål selv, i en egen tråd?... dette er ikke denne trådens tema!

Det du ikke finner i Bibelen har ikke noe med Guds vilje å gjøre.
Anonym
#2. Postet 27.04.2024 av Anonym
Altavnåde.

Det at Bibelen må leses i kontekst, betyr ikke at forståelsen av en tekst alltid må være låst til denne konteksten.
Gud kan gi oss et bibelvers som egentlig handler om noe helt annet enn den situasjonen vi selv er midt oppe i.

Bibelen er en levende bok.
Uten å bli født på ny og dermed fått DHÅ/Talsmannen på innsiden som Jesus snakket om, så nytter det ikke å bare granske Skriftene.

Det er Han som gir den Ånd og Liv og åpenbarer den for oss.

Det er også DHÅ som hjelper og veileder oss i vårt personlige liv, som feks. dette Joseph nevner eksempler på.

Uten DHÅ/Talsmannen blir Bibelen bare å lese som en "død" historiebok og med gode leveregler, som "kristne" da prøver i sin egen kraft å leve etter "Guds vilje" så godt de kan.
Anonym
#3. Postet 27.04.2024 av Anonym
Dette er ikke tema i tråden. Det er enkelt sagt "Hele Bibelen er skrevet for oss, men ikke hele Bibelen er for oss eller om oss." Er den det, så må du betrakte mange opplysninger i Bibelen som uviktige, men Gud har ikke gitt oss noe i Bibelen som ikke er av betyding. Å tilbakevise dette med at det jeg skriver er vranglære, slik du gjøre om det meste her inne, kan du bare spare deg. Da bør du ikke delta i debatt.
Anonym
#4. Postet 27.04.2024 av Anonym
Joseph, du vet meget godt at Paulus med "Hele skriften" kun tenker på GT ikke hele Bibelen.
AndersW.

Mener du da med det du skriver her, at ikke NT er innåndet av Gud??
Anonym
#5. Postet 27.04.2024 av Anonym
Dette er ikke tema i tråden. Det er enkelt sagt "Hele Bibelen er skrevet for oss, men ikke hele Bibelen er for oss eller om oss." Er den det, så må du betrakte mange opplysninger i Bibelen som uviktige, men Gud har ikke gitt oss noe i Bibelen som ikke er av betyding. Å tilbakevise dette med at det jeg skriver er vranglære, slik du gjøre om det meste her inne, kan du bare spare deg. Da bør du ikke delta i debatt.
Altavnåde.

Jeg betrakter ingenting som står skrevet om i Bibelen som uviktig, så hvor fikk du det i fra??

Men siden det er du som har lagt ut denne tråden, så har kanskje du kommet fram til i ditt studie av Skriftene hva som er "for oss" i Bibelen??
Går ut i fra at med "oss", så mener du hedningene??

Når det gjelder vranglære så må du nesten tåle å høre at det du har kommet med tidligere er det, når du påstår at ALLE skal bli frelst, noe som Jesus selv sa stikk i mot.
Ang. det her må du i hvertfall ta deg et grundigere studie av Skriften, særlig hva Jesus selv sa om disse tingene i evangeliene og Joh.Åp.
Anonym
#6. Postet 27.04.2024 av Anonym
2. Tim. 3, 16-17
" Hele skriften er innåndet av Gud, og den er nyttig til lærdom, til overbevisning, til rettledning og til opplæring i rettferdighet, for at Guds menneske skal bli satt i stand og godt utrustet til all god gjerning"

Og, med det faller dine påstander ganske platt til jorden...

Da skal ikke jeg si mer på denne tråden.
Ja, kanskje det er det som er hensikten din, å få mine påstander til å "falle platt til jorden", men andre ord en falsklærer?
Vær ikke så snar å "dømme".

Det er helt riktig som du nå har fått forklart av AndersW, at "Skriftene" er GT. Det ser vi også i 2. Tim. 3 (samme kapittel som du viser til) vers 14 og15: "Men bli du (Timoteus) i det du har lært og er overbevist om. Du vet jo hvem du har fått det av, 15 og helt fra BARNDOMMEN AV kjenner du De hellige skrifter, som kan gjøre deg vis til frelse ved troen på Kristus Jesus."

I kap. 1:5 skriver Paulus til Timoteus: "For jeg er blitt minnet om DIN oppriktige tro, den som bodde FØRST i din MOROMOR Louis og i din MOR Eunike..."

Da Timoteus var barn ("fra barndommen av") var ikke en gang de fire evangeliene skrevet, langt mindre Paulus sine brever, eller noen andre sine brever. Det er klart at Paulus med "Skriftene" mener GT.
Anonym
#7. Postet 27.04.2024 av Anonym
AndersW.

Mener du da med det du skriver her, at ikke NT er innåndet av Gud??
AnderW kan svare for seg selv...men hvorfor lager du her et oppkonstruert spørsmål? Hvilken hensikt skal det ha?
Anonym
#8. Postet 27.04.2024 av Anonym
AnderW kan svare for seg selv...men hvorfor lager du her et oppkonstruert spørsmål? Hvilken hensikt skal det ha?
Altavnåde.

Spørsmålet gjelder like mye til deg???

Hensikten er å få fram at GT fremdeles er innåndet av Gud, akkurat som NT er det.
Hele Guds Ord, altså hele Bibelen er innåndet av Guds Ånd.
Hvis du er uenig i det, så må du nesten forklare deg??

Svar på det andre også jeg spurte deg om i #8 i samme slengen.
Anonym
#9. Postet 27.04.2024 av Anonym
AndersW.

Det du kom med nå var ikke et svar på det jeg spurte deg om??

Men mener du feks. at alt som står i GT ikke gjelder lenger, og at ikke de ordene som står der er innåndet av Gud??

Hele Guds Ord, både GT og NT er innåndet av Guds Ånd.
Anonym
#10. Postet 27.04.2024 av Anonym
Altavnåde.

Jeg betrakter ingenting som står skrevet om i Bibelen som uviktig, så hvor fikk du det i fra??

Men siden det er du som har lagt ut denne tråden, så har kanskje du kommet fram til i ditt studie av Skriftene hva som er "for oss" i Bibelen??
Går ut i fra at med "oss", så mener du hedningene??

Når det gjelder vranglære så må du nesten tåle å høre at det du har kommet med tidligere er det, når du påstår at ALLE skal bli frelst, noe som Jesus selv sa stikk i mot.
Ang. det her må du i hvertfall ta deg et grundigere studie av Skriften, særlig hva Jesus selv sa om disse tingene i evangeliene og Joh.Åp.
Jeg tror knapt det finnes en tråd her på dette forumet så lenge jeg har vært her, at ikke du fyrer løs på nesten alle med uttrykkene "vranglære" og "demoners lære" (det siste kanskje mest til meg). Dine kommentarer dominerer nesten alle trådene her hvor du gjentar og gjentar deg selv. Du støtter deg til StudieBibelen som om den skulle stå over Guds eget ord. Alt annet betrakter du som "tull!". Det er nærmest latterliggjøring og fordømming og "jeg vet best". Du må gjerne være så bastant i din menighet, men dette er ikke din menighet. Ingen andres heller. Jeg vil tro alle her betrakter seg som frelste, selv om det er ulik forståelse av Bibelen. Etter mitt syn er du nå i full gang igjen, her på denne tråden....og den ender vel som vanlig opp med å bli fylt opp av kommentarer som ikke har med trådens tema å gjøre, etter mitt syn er du en god igangsetter med det, slik ovennevnte kommentar viser. For min del kunne drøssevis av kommentarer vært slettet i arkivet, de fleste handler ikke om trådenes tema, da har de lite arkivarisk verdi.
Når det er slik, kan en vel knapt vente at det mye fristende for eventuelt nye å ville skrive her. Slik bør det ikke være. Selv kommer jeg til å slette denne tråden hvis det ender opp som jeg allerede har skrevet. Det går alltids an å skrive på nytt, men det er grenser for hvor tålmodig en skal være.
Heivin sier: Jeg hilser fra Moss og ønsker alle en god dag!
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16