Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

compaq
Opprettet 15.04.2024 av compaq, mann, 68 år, Aust-Agder.
kristendom og kristenheten
Det at den har nådd en slik tallmessig vekst, bør vi ikke forbause noen, for Jesus selv forutsa denne vekst. I forbindelse med at han fortalte en rekke profetiske lignelser, forutsa han også ved hjelp av bilder fra det daglige liv den vekst kristenheten har opplevd. Han sa for eksempel: Himlenes rike er likt et sennepskorn som en mann tok og sådde i sin aker, det er mindre enn alt annet frø men når det vokser til, er det større enn alle maturter og blir til et tre, så himmelens fugler kommer og bygger reir i dets greiner. ( Matt 13:31-32)(Mark 4:30-32)

Da Jesus i denne lignelsen talte om himlenes rike, hadde han en falsk etterligning av det i tankene. Det er ikke så merkelig for i den lignelsen han fortalte før denne viste han hvordan det ville framstå uekte kristne i stort antall. Han, billedlig framstilt ved såmannen som sådde god sæd i åkeren, sådde den symbolske gode sæd, nemlig rikets barn. Men i lignelsen kom fienden om natten, mes folkene sov og sådde ugress eller svimling i den samme åkeren og på lignende måte ville Satan senere, da de døpte, bekjennende kristne ikke holdt seg våkne og på vakt mot falske læresetninger og hyklere, så uekte kristne blant de sanne rikets barn. De sanne kristne måtte derfor bli skilt fra de falske kristne til Guds fastsatte tid, i avslutningen på tingenes ordning, som vi befinner oss i.(Matt 13:24-30)36:43) (47-50)

Herren Jesus ventet ikke at hele verden skulle bli omvendt til den sanne kristendom og forutsa følgelig ikke en slik omvendelse. Han forutsa ikke at hele menneske-verdenen en dag skulle bli rikets barn. Jesus visste meget vel at den sanne kristendom, himlenes rike, ikke ville bli til et symbolsk tre, i hvis greiner fuglene kunne bygge reir eller som de kunne finne skygge under. I lignelsen om de fire slags sædejord, hvor den gode sæd, ordet om riket, ble sådd, som Jesus hadde fortalt tidligere, hadde han også talt om fugler. Hvem sa han at disse fuglene var lik? Den onde, djevelen. De var derfor den ondes. Djevelens, jordiske representanter. (Matt 13:1-8) 18-23) Luk 8:4-8) Markus 4:15) kaller ham satan.

Det er det falske himlenes rike, den falske etterligningen av dette riket, nemlig kristenheten som er fylt med disse symbolske fuglene, den ondes barn. Kristenheten er i vår tid stor nok til at det er plass til dem alle sammen der. I lignelsen er mannen som sådde sennepskornet, et bilde på menneskesønnen, Jesus kristus. Men for å forstyrre dets vekst benyttet Satan djevelen seg av en gradvis infiltraasjon av forskjellige elementer som var fremmede for den sanne kristendom - falske kristne. Som Pontifex maximus handlet keiser konstantin som om han var den kristne kirkes synlige overhode og sammenkalte de såkalte biskopene, tilsynsmennene i de såkalte kristne menigheter til et kirkemøte i Nikea i Lilleasia i 325 e.kr og erklære at Gud er en treenig Gud. Den grunnleggende lære i kristenhetens sekteriske kirkesamfunn. Profetiske lignelsen om sennepskornet har virkelig fått sin oppfyllelse på kristenheten, det falske Guds rike.

Svar på innlegg

AndersW
#1. Postet 15.04.2024 av AndersW
Det at den har nådd en slik tallmessig vekst, bør vi ikke forbause noen, for Jesus selv forutsa denne vekst. I forbindelse med at han fortalte en rekke profetiske lignelser, forutsa han også ved hjelp av bilder fra det daglige liv den vekst kristenheten har opplevd. Han sa for eksempel: Himlenes rike er likt et sennepskorn som en mann tok og sådde i sin aker, det er mindre enn alt annet frø men når det vokser til, er det større enn alle maturter og blir til et tre, så himmelens fugler kommer og bygger reir i dets greiner. ( Matt 13:31-32)(Mark 4:30-32)

Da Jesus i denne lignelsen talte om himlenes rike, hadde han en falsk etterligning av det i tankene. Det er ikke så merkelig for i den lignelsen han fortalte før denne viste han hvordan det ville framstå uekte kristne i stort antall. Han, billedlig framstilt ved såmannen som sådde god sæd i åkeren, sådde den symbolske gode sæd, nemlig rikets barn. Men i lignelsen kom fienden om natten, mes folkene sov og sådde ugress eller svimling i den samme åkeren og på lignende måte ville Satan senere, da de døpte, bekjennende kristne ikke holdt seg våkne og på vakt mot falske læresetninger og hyklere, så uekte kristne blant de sanne rikets barn. De sanne kristne måtte derfor bli skilt fra de falske kristne til Guds fastsatte tid, i avslutningen på tingenes ordning, som vi befinner oss i.(Matt 13:24-30)36:43) (47-50)

Herren Jesus ventet ikke at hele verden skulle bli omvendt til den sanne kristendom og forutsa følgelig ikke en slik omvendelse. Han forutsa ikke at hele menneske-verdenen en dag skulle bli rikets barn. Jesus visste meget vel at den sanne kristendom, himlenes rike, ikke ville bli til et symbolsk tre, i hvis greiner fuglene kunne bygge reir eller som de kunne finne skygge under. I lignelsen om de fire slags sædejord, hvor den gode sæd, ordet om riket, ble sådd, som Jesus hadde fortalt tidligere, hadde han også talt om fugler. Hvem sa han at disse fuglene var lik? Den onde, djevelen. De var derfor den ondes. Djevelens, jordiske representanter. (Matt 13:1-8) 18-23) Luk 8:4-8) Markus 4:15) kaller ham satan.

Det er det falske himlenes rike, den falske etterligningen av dette riket, nemlig kristenheten som er fylt med disse symbolske fuglene, den ondes barn. Kristenheten er i vår tid stor nok til at det er plass til dem alle sammen der. I lignelsen er mannen som sådde sennepskornet, et bilde på menneskesønnen, Jesus kristus. Men for å forstyrre dets vekst benyttet Satan djevelen seg av en gradvis infiltraasjon av forskjellige elementer som var fremmede for den sanne kristendom - falske kristne. Som Pontifex maximus handlet keiser konstantin som om han var den kristne kirkes synlige overhode og sammenkalte de såkalte biskopene, tilsynsmennene i de såkalte kristne menigheter til et kirkemøte i Nikea i Lilleasia i 325 e.kr og erklære at Gud er en treenig Gud. Den grunnleggende lære i kristenhetens sekteriske kirkesamfunn. Profetiske lignelsen om sennepskornet har virkelig fått sin oppfyllelse på kristenheten, det falske Guds rike.
Selvsagt er det falske tilbedere blant de ekte tilbederene. Judas var bare begynnelsen på en lang rekke falske kristne i de kristnes rekker. Men akkurat som de tolv var ok, selv om en av dem var en djevel. Er også kirken ok, selv om det er en del djevler her og der.

Joh 6:70 "Da sa Jesus til dem: «Har jeg ikke utvalgt dere tolv? Og en av dere er en djevel!» Han sa dette om Judas, sønn av Simon Iskariot"

Slik jeg ser det. Er en av tolv det samme som en million av tolv millioner osv.
compaq
#2. Postet 16.04.2024 av compaq
synnøve

Treeninghetslæren stammer fra det gamle hedenske Babylon ca 2200 f.kr. Ble innført i den frafalne kristne kirke omkring det annet århundre og ble stadfestet på kirkemøtet i Nikea i år 325.

McClintock og strongs Cyclopædia og The Two Babylons,
compaq
#3. Postet 17.04.2024 av compaq
Formålet med og betydningen av Guds rike. Hovedformålet å gjennomføre Jehovas vilje.( Matt 6:9-10)

Kristus oppreist og fikk ikke full kongemakt, måtte vente til fiendene ble fornedret. ( Sal 110:1) ( Heb 10:12-13)
compaq
#4. Postet 18.04.2024 av compaq
Et religionssamfunn som holder fast ved læresetninger som er i strid med Guds inspirerte Ord for eksempel læren om treenigheten, menneskesjelens udødelighet og et brennende helvete, er en del av Babylon den store. Det kan godt være at et religionssamfunn hevder at det tilber den sanne Gud, Bibelens Gud og at det bruker Guds Sønns, Jesu kristi, navn, men hvilken verdi har det hvis dette religionssamfunnet er besmittet med babyloniske læresetninger og skikker? ( Gal 5:7-9) ( Matt 7:22-23)

Gud har forutsagt at død og sorg og sult skal komme plutselig, på en dag over Babylon den store. Det er derfor meget viktig og til vårt eget beste at vi tar fullstendig avstand fra alle deler av den falske religions verdensrike.(Åp 18:8) Kan en si at en har gått ut fra dem hvis en i sitt sinn er blitt klar over at den babyloniske lære er falsk, men likevel fortsetter å være tilsluttet en organisasjon som holder fast ved en slik lære. Ville ikke det i virkeligheten være en form for hykleri.

Hvordan kan man som gjør det, mene at han adlyder Guds befaling om å gå ut fra dem og skille seg fra dem og ikke røre ved urent.(2.kor 6:17) Hvis vi ikke ønsker å være lik dem som kom sammen i Ba als tempel på Jehus tid og ble ødelagt på Guds befaling, må vi bryte enhver forbindelse med babylon den stores organisasjoner. Vi må ikke på noen måte ta del i deres virksomhet. ( 2.Kongebok 10:20-27) Vi må la dem få vite at vi går ut av deres organisasjoner. Når vi gjør det, vil vi ikke halte til begge sider og forsøke å ha del i Herrens bord og i onde ånders bord og derved egge Herren til nidkjærhet. ( 1.Kongebok 18:21) ( 1.Kor 10:21-22)

Den bibelske beretning viser at Jehova Gud ikke tilot israelittene å inngå noen forbindelse med kana'anittene. ( 5.Mosebok 7:3-4) Og hvilket syn hadde Guds Sønn på religiøse enhetsbestrebelser. Han deltok ikke i slike bestrebelser sammen med jødedommens forskjellige sekter da han var her på jorden. Nei, han fordømte tvert imot den falske religion på sin tid og sa: Ingen kommer til Faderen uten ved meg.(Joh 14:6) (Matt 23:13,38)

Det å vende seg fullstendig bort fra all falsk tilbedelse kan by på visse problemer. Jesus viste at ens slektninger kan sette seg imot at en gjør det. Han viste ikke desto mindre at selv om medlemmer av vår egen familie, mennesker som står oss meget nær og som vi er glad, skulle sette seg imot at vi tar et slikt skritt, burde vi ikke la det få noen innflytelse på vår avgjørelse. (Matt 10:32-37) Det betyr ikke at vi skal elske dem mindre enn vi har gjort tidligere, men at vi skal elske Jehova og hans sannhetsord over alle ting.
AndersW
#5. Postet 18.04.2024 av AndersW
...Det å vende seg fullstendig bort fra all falsk tilbedelse kan by på visse problemer. Jesus viste at ens slektninger kan sette seg imot at en gjør det. Han viste ikke desto mindre at selv om medlemmer av vår egen familie, mennesker som står oss meget nær og som vi er glad, skulle sette seg imot at vi tar et slikt skritt, burde vi ikke la det få noen innflytelse på vår avgjørelse. (Matt 10:32-37) Det betyr ikke at vi skal elske dem mindre enn vi har gjort tidligere, men at vi skal elske Jehova og hans sannhetsord over alle ting.
Jehovas vitner er hverken rene eller tilber Gud slik Gud vil bli tilbedt, compaq De er ikke et sekund bedre en fariseerne og de skriftlærde, på Jesu tid. Som også trodde de var rene og tilbad Gud riktig.

Den eneste rette måten å tilbe den eneste sanne Gud på. Er å forene seg med Jesu i hans tilbedelse av Gud. Det er det de sanne tilbederne gjør. Først da blir det riktig og virkelig i Jesu navn.
compaq
#6. Postet 18.04.2024 av compaq
Joh 20:17: Jesus sier til henne (Maria Magdalena): Rør meg ikke, for jeg er ennå ikke faret opp til faderen. Men gå til mine brødre og si til dem at jeg farer opp til ham som er min Far og Far for dere, min Gud ( Jehova) og deres Gud.

Det er interessant å merke seg at det ikke forekommer i Bibelen at faderen tiltaler Sønnen som min Gud.
Anonym
#7. Postet 18.04.2024 av Anonym
Compaq

Et spørsmål;
Mener du at du bør tro på alt det ditt trossamfunn står for, eller er det lov å ha egne meninger?
AndersW
#8. Postet 18.04.2024 av AndersW
Joh 20:17: Jesus sier til henne (Maria Magdalena): Rør meg ikke, for jeg er ennå ikke faret opp til faderen. Men gå til mine brødre og si til dem at jeg farer opp til ham som er min Far og Far for dere, min Gud ( Jehova) og deres Gud.

Det er interessant å merke seg at det ikke forekommer i Bibelen at faderen tiltaler Sønnen som min Gud.
Du driver med mye rart, compaq Vanligvis endrer du stor K i Kristus til liten k i dine skriftsitater. Noe som jeg anter henger sammen med Jehovas vitners stadige degradering, forminskning av Kristus.

Men her har du endre Faderen til faderen. Avsløre du her egentlig at Jehova for deg er viktigere enn Faderen? I så fall begynner jeg å lure på om ikke Jehovas vitner forkynner en annen Gud enn Faderen? Akkurat som mange sekter forkynner en annen Jesus en den Jesus kirken forkynner.

2 Kor 11:4 "For dere tåler det svært så godt når noen kommer og forkynner en annen Jesus enn ham vi har forkynt, eller når dere får en annen ånd enn den dere har fått, eller et annet evangelium enn det dere har tatt imot."
compaq
#9. Postet 18.04.2024 av compaq
Kristi sanne etterfølgere skulle hates av alle folkeslag for hans navns skyld. (Matt 24:9)

Denne forfølgelsen skyldes ikke at Jesu etterfølgere blander seg opp i politikk, de blir forfulgt for Jesu kristi navns skyld. De blir forfulgt fordi de holder fast ved Jesus som Jehovas messianske konge fordi de adlyder kristus framfor alle jordiske herskere fordi de lojalt holder fast ved hans himmelske rike og fori de ikke engasjerer seg i menneskelige regjeringers anliggender. Den nyere tids historie viser at Jehovas vitner i alle deler av verden har erfart dette.
AndersW
#10. Postet 18.04.2024 av AndersW
Kristi sanne etterfølgere skulle hates av alle folkeslag for hans navns skyld. (Matt 24:9)

Denne forfølgelsen skyldes ikke at Jesu etterfølgere blander seg opp i politikk, de blir forfulgt for Jesu kristi navns skyld. De blir forfulgt fordi de holder fast ved Jesus som Jehovas messianske konge fordi de adlyder kristus framfor alle jordiske herskere fordi de lojalt holder fast ved hans himmelske rike og fori de ikke engasjerer seg i menneskelige regjeringers anliggender. Den nyere tids historie viser at Jehovas vitner i alle deler av verden har erfart dette.
Akkurat i Norge har Jehovas vitner problemer med myndightene på grunn av at de behandler sine medlemer på umenneskelig måte.

Det er ellers ingen som forbinder Jehovas vitner med Kristus eller Kristi navn.
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16