Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 14.04.2024 av Anonym.
Søndagen er et barn av pavedømmet.
"I det fjerde bud blir Gud åpenbart som himmelens og jordens Skaper, og dette skiller Ham fra alle falske guder. Som et minne om skaperverket ble den sjuende dagen [lørdag] helliget til hviledag for menneskene. Den skulle alltid minne dem om den levende Gud som kilden til alt liv, Han som de skulle ære og tilbe. Satan gjør alt for å få menneskene til å oppgi sin troskap mot Gud og til å vise ulydighet mot Hans bud. Derfor angriper han særlig det budet som forteller at Gud er Skaper." - MHK 36.2

"I begynnelsen av det fjerde århundre iverksatte keiser Konstantin en lov som gjorde søndagen til offentlig festdag i hele riket. Hedningene hadde ærefrykt for solens dag, og de kristne respekterte den. Keiseren hadde satt seg som mål å forene de motstridende interesser mellom hedenskapet og kristendommen. Kirkens biskoper tilskyndet ham til dette. I sin ærgjerrighet og maktbrynde innså de at dersom både kristne og hedninger holdt den samme dagen, ville det bli lettere for hedningene å ta imot kristendommen, og kirkens makt og anseelse ville bli styrket."- MHK 34.5

"Loven om å holde den første dag i uken er kommet i stand av en frafallen kristenhet. Søndagen er et barn av pavedømmet, noe som den kristne verden har opphøyet over Guds Hellige hviledag." - VFM3 309.2

"Med alle sine forgreninger ut over verden utgjør den katolske kirke en umåtelig organisasjon som kontrolleres av pavestolen og skal tjene dens interesser. Millioner av medlemmer i hele verden blir opplært til å vise troskap mot paven. Uansett hvilken nasjonalitet eller styreform de har, skal de sette kirkens myndighet over alt annet." - MHK 446.2

Mot Historiens Klimaks

UNMASKING THE MARK - Part 1 (The Mark of the Beast Prophecy & The Pandemic) (youtube.com)

Sabbath or Sunday? What Does the Bible say? (youtube.com)

Roman Catholic and Protestant Confessions About Sunday (sabbath.org)

Svar på innlegg

AndersW
#1. Postet 14.04.2024 av AndersW
Søndagen er et barn av pavedømmet.
Nei, Jesus stod opp og kom til disiplene på en søndag. Siden dengang gjennopplever, de kristne dette møtet hver søndag i kirken.

Joh 20:19 "Det var om kvelden samme dag, den første dagen i uken. Av frykt for jødenes ledere hadde disiplene stengt dørene der de var samlet. Da kom Jesus; han sto midt iblant dem og sa: «Fred være med dere!"

Det første presten sier når han kommer til alteret for å starte gudstjenesten er: "Fred være med dere!" Dvs. han gjentar ordene fra den første søndagen.

Også nattverden er helt fra begynnelsen av lagt til søndag

Apg 20:7 "Den første dagen i uken var vi samlet for å bryte brødet."

1,4 milliarder katolske kristne og en rekke andre kristne har bare fortsatt å gjøre det de første kristne gjorde.

Hele poenget med gjentagelsen av Jesu ord og brytelse av brødet. Er selvsagt at også dagens kristne skal møte Jesus og komme i kontakt med ham både fysisk og åndelig.

Moselloven og alle dets forskrifter inkl. Sabbaten gjelder ikke for de kristne.
Anonym
#2. Postet 21.04.2024 av Anonym
Dette er en bok fra John Nevin Andrews og kalles "History of the Sabbath and the first day of the week"


Her er litt om forfatteren :

"Han sluttet på skolen i en alder av 11 og var stort sett selvlært. Det er rapportert at han var flytende i syv språk og kunne resitere Det nye testamente etter minne. Hans onkel Charles, et medlem av den amerikanske kongressen, tilbød seg å betale for opplæringen som advokat slik at han kunne følge en politisk karriere. I stede, tidlig i 1845, i en alder av 15, aksepterte John Sabbaten fra en traktat skrevet av T. M. Preble. Det endret retningen i livet hans."

Her er litt om boken :

"Formålet med dette bindet er å vise: 1. Bibelens opptegnelse om Sabbaten. 2. Opptegnelse av Sabbaten i sekulær historie. 3. Opptegnelsen om søndagsfestivalen og de flere trinnene som den har tilranet seg for å ta plassen til den gamle Sabbaten."

Boken er på engelsk og kan leses her : HISTORY OF THE SABBATH (sabbathtruth.com)

Man kan også høre på den her : History of the Sabbath and the First Day of the Week by J.N. Andrews - Preface - YouTube
compaq
#3. Postet 21.04.2024 av compaq
Selv om Kristus ble oppreist på den første dag i uken ( som da var den dagen som nå kalles søndag) inneholder ikke Bibelen noe påbud om at den ukedagen skulles settes til side som hellig.

Boken Lectures on the history of the Eastern church, s.291:

Det at man beholdt det gamle hedenske navnet, Dies Solis eller søndag på den ukentlige kristne helligdag, kommer for en stor del av at Konstantin i samvar med den alminnelige mening blant både hedninger og ( såkalte ) kristne foreslo for sine undersåtter ( i et edikt i 321 ekr) både hedenske og kristne, at den første dag i uken skulle være solens helligdag. På denne måten, ved hjelp av en institusjon som alle hadde felles, skapte han harmoni mellom rikets ulike religioner.

Kristus er lovens slutt, så hver den som tror, blir rettferdig for Gud. ( Budet om å holde sabbaten var en del av denne loven som Jehova Gud gjorde slutt på ved kristus. kristne må utføre uselvisk arbeid på Guds hviledag, tro og lydighet. de kristne har del i en sabbatshelg, en hvile hver dag.
AndersW
#4. Postet 21.04.2024 av AndersW
Selv om Kristus ble oppreist på den første dag i uken ( som da var den dagen som nå kalles søndag) inneholder ikke Bibelen noe påbud om at den ukedagen skulles settes til side som hellig.

Boken Lectures on the history of the Eastern church, s.291:

Det at man beholdt det gamle hedenske navnet, Dies Solis eller søndag på den ukentlige kristne helligdag, kommer for en stor del av at Konstantin i samvar med den alminnelige mening blant både hedninger og ( såkalte ) kristne foreslo for sine undersåtter ( i et edikt i 321 ekr) både hedenske og kristne, at den første dag i uken skulle være solens helligdag. På denne måten, ved hjelp av en institusjon som alle hadde felles, skapte han harmoni mellom rikets ulike religioner.

Kristus er lovens slutt, så hver den som tror, blir rettferdig for Gud. ( Budet om å holde sabbaten var en del av denne loven som Jehova Gud gjorde slutt på ved kristus. kristne må utføre uselvisk arbeid på Guds hviledag, tro og lydighet. de kristne har del i en sabbatshelg, en hvile hver dag.
Tull compaq, dagen het solensdag allerede i det første århundre og har ingenting med Konstantin og de kristne å gjøre.
Synnøve
#5. Postet 22.04.2024 av Synnøve
I følge Paulus undervisning hører sabbaten til under seremoniloven. Den fantes for å peke fram mot Kristus, men nå hadde virkeligheten selv kommet.

Paulus sier dette i Rom.14:5.
"Den ene setter èn dag høyere enn en annen dag. Den andre holder alle dager for å være like.
Enhver må bare være fullt viss i sitt eget sinn."

Det er regelen. Det råder frihet.

Bakgrunnen for det Paulus skriver her er hvordan svake og sterke brødre skal forholde seg til hverandre, noe som i praksis handlet om i hvor stor utstrekning de Jesus - troende jødene skulle fortsette å leve etter det Gamle testamentes lover.
Sabbatsbudet gjelder ikke lengre verken for ukens syvende dag eller for den første.

Man kan holde sabbat eller man kan la det være.

Hvorfor? Ett av svarene er at budet gjelder i den gamle pakt som pekte fram mot Messias.

Like lite som man trengte tempelet etter Jesu død og oppstandelse, trengte man sabbaten.
Paulus utdyper dette nærmere i Hebreerbrevet kap.3 og 4.
Anonym
#6. Postet 22.04.2024 av Anonym
Nettopp, frihet!
AndersW
#7. Postet 22.04.2024 av AndersW
Nettopp, frihet!
Bare fra loven og dets forskrifter. Ikke frihet til å fks. være urene eller ikke bære frukt til Gud.

Joh 15:1-7 "Jeg er det sanne vintre, og min Far er vinbonden. Hver grein på meg som ikke bærer frukt, tar han bort, og hver grein som bærer frukt, renser han så den skal bære mer. Dere er alt rene på grunn av det ordet jeg har talt til dere. Bli i meg, så blir jeg i dere. Slik som greinen ikke kan bære frukt av seg selv, men bare hvis den blir på vintreet, slik kan heller ikke dere bære frukt hvis dere ikke blir i meg. Jeg er vintreet, dere er greinene. Den som blir i meg og jeg i ham, bærer mye frukt. For uten meg kan dere ingen ting gjøre. Den som ikke blir i meg, blir kastet utenfor som en grein og visner. Og greinene blir samlet sammen og kastet på ilden, og de brenner."

De kristne må delta i det Jesus har satt igang i stedet for det som var.
HÅKON L
#8. Postet 22.04.2024 av HÅKON L
Her kommer mange påstand og lite sannhet.
Hvor finner du at sabbaten hører til sermoniloven?
Hensikten med sermoniloven var å peke frem mot offerlammet/syndenes forlatelse
De finnes 7 sermonielle sabbater knyttet til sermoniene omtalt i 3mos 23:1-38

Husk dette både romerne 14:5 og galaterne 14:10 taler om dager, men ingen av dem taler om uker.

Kontekste rundt romerne 14 er Grødoffer og mattofer samt sermonielle dager.
Konteksten rundt galaterne 14 er at Galaterne ikke lytter og vender tilbake til skygger som peker mot Kristus og ikke til Han som er oppfyllelsen av skyggene.

Den siste dagen i uken er helliget Herren og satt til side for at vi kan bringe tid sammen med Gud. Sabbaten kom før synden kom inn i bildet. Synden kom senere ved Adams fall hvor Kristus var motbilde som rettet opp fallet, så det igjen var mulig å søke tilgivelse og forsoning med Gud.

Menneske tror de blir frie ved å ikke holde ukes sabbaten, men de er i realitet slaver under synden og ikke frie. Sann frihet er lydighet under Kristus.

En av velsignelsene ved å holde sabbaten er å ha sin lyst i Herren

i Jesaja 58:se gjerne ver 13 og 14
14 da skal du ha din lyst i Herren....

Det står skrevet at sabbaten ble til for menneskers skyld, ikke omvendt.
Jesus er Herre over sabbaten

i hebreerne kapitel 3 og 4 kommer det frem at vi ikke må gå frem i vantro som de Israelittene som vandret i ørken.
i ørken var israelitten ulydig og opprørske ved å kreve kjøtt, ved å krev vann, å ikke stole på det Herren sier, ved Manna som falt fra himmel. 6dager kunne de sanke, på den sjette dagen skulle de sanke dobbelt, for den syvende dagen i uken var Helliget Herren og den skulle de holde i hevd. Må vi passe på å ikke gå i samme ulydighet som disse israelitter som ikke rettet seg etter Herren, som måtte dø i ørken så neste generasjon kunne innta det lovede land.

Hellige = satt til side

her er en artikkel i tillegg som en kan lese som omtaler emnet og foklarer det grunndig
Anonym
#9. Postet 22.04.2024 av Anonym
Jeg legger merke til at hver gang jeg/vi bruker ordet frihet her inne er det noen som steiler, som om vi ikke vet hva som ligger i denne friheten.
Det sier også noe.

Rom. 14, 4- 5
"Hvem er du som dømmer en annens tjener? Han står eller faller for sin egen Herre. Sannelig han skal bli stående, for Gud er mektig til å holde ham oppe
En setter en dag høyere en annen, den andre holder alle dager for å være like. Enhver må bare være fullt overbevist i sitt eget sinn.
Den som tar vare på en bestemt dag, gjør det for Herren, og den som ikke tar vare på en bestemt dag, gjør det for Herren"

Rom 14 handler om frihetens lov, bl.a. frihet i forhold til hva vi spiser og frihet i forbindelse å holde spesielle dager som høyere enn andre.
Rom 14 nevner også en del om å ikke dømme andre for hva de gjør ut fra det de mener er rett.

Uansett, vers 5 sier tydelig at vi kan holde alle dager for å være like!!
Hva er det å misforstå her?
Det er det jeg gjør, jeg lever for Jesus hver eneste dag, jeg er overbevist om at det er rett for meg.
Så må andre få sette av mandag, tirsdag, onsdag, torsdag, fredag, lørdag eller søndag.
Jeg dømmer dem ikke...
compaq
#10. Postet 23.04.2024 av compaq
Jesus opphevde ikke loven ved å bryte den, men oppfylte og fullendte den for å avskaffe den. ( Ef 2:15)