Forum > Religion og tro > Debatt

compaq
Opprettet 12.04.2024 av compaq, mann, 68 år, Aust-Agder.
Faste
En jødisk rabbiner: Det å faste hjelper deg til å få en åndelig forbindelse med Gud. En tilhenger av Bahaitroen: I mitt trossamfunn er det å faste en plikt og noe fundamentalt. det gir meg anledning til å vise min hengivenhet og takknemlig overfor Gud. Jeg faster fordi jeg elsker Gud. En katolsk kvinne: Å faste er noe som hjelper en til å tenke over sitt forhold til Gud og minner en om at materielle ting ikke er det viktigste i livet. Det å faste er en skikk deriblant buddhismen, hinduismen, Islam, jainismen og jødedommen.

Mange tror at det at en avholder seg fra mat i en viss periode, bringer en nærmere Gud.?

Ifølge Moseloven skulle jødene plage sine sjeler, det vil si faste, en gang i året på soningsdagen. dette var den eneste befalingen Jehova gav sitt folk om å faste jøder som var underlagt Moseloven, fulgte dette påbudet. Men de kristne er ikke forpliktet til å holde Moseloven. De kristne er altså ikke pålagt å faste. men hvis en kristen velger å gjøre det, bør han eller hun være klar over at det kan være forbundet med visse farer.

En fare en må unngå i forbindelse med fasting, er faren for å bli selvrettferdig. Bibelen advarer mot falsk ydmykhet. Jesus illustrasjon om den stolte fariseeren som mente at han var bedre enn andre fordi han fastet regelmessig, etterlater ingen tvil om at Gud forkaster en slik holdning. Det ville også være galt å fortelle alle og enhver at en faster eller å faste fordi andre sier at en skal gjøre det. Matt 6:16-18 viser at Jesus anbefalte at det å faste bær være en privatsak, en sak mellom en selv og Gud. og at det ikke er noe en bør gjøre kjent for andre.

Jødene hadde begått store synder men ikke angret oppriktig, selv om de foregav av de tilbad Jehova, æret ham med leppene og utførte
religiøse handlinger eller ritualer for å bli sett av andre. det å faste var en slik handling som de mente ville bli lagt merke av Gud og som ville bidra til at de oppnådde hans gunst. Da det ikke skjedde spurte de tydeligvis forvirret: Hvorfor fastet vi og du så det ikke. hvorfor plaget vi vår sjel og du la ikke merke til det. Jehova fordømte deres hykleri. De var opptatt med sine egne fornøyelser og gjøremål, undertrykte andre og var stridslystne og voldelige.

Jesus sa til sine disipler: Når dere faster, slutt da med å sette opp et sørgemodig ansikt slik som hyklerne for de gjør sitt ansikt stygt for at menneskene skal se at de faster. Jeg sier dere i sannhet. De får nå fullt sin lønn. Men du, når du faster, gni da inn hodet med olje og vask ansiktet, så ikke menneskene, men din Far ( Jehova) som er i det skjulte, kan se at du faster, da skal din far som ser på i det skjulte, lønner deg. Han hentydet her til fariseernes hykleri.

Svar på innlegg

compaq
#1. Postet 13.04.2024 av compaq
En bør heller aldri tro at det å faste kan kompensere for synder en begår. Det at en faster, kan ikke i seg selv føre til tilgivelse av synder. det som må til, er oppriktig anger. Det er umulig å gjøre seg fortjent til å få tilgivelse på grunn av noen som helst slags gjerning, fasting innbefattet.

Jesaja 58:3: peker på en annen vanlig feil. israelittene antyder at Jehova skyldte dem noe fordi de fastet, som om de ved å faste gjorde Gud en tjeneste. de spurte: Hvorfor fastet vi og du så det ikke? Hvorfor plaget vi vår sjel og du la ikke merke til det? På lignende måte mener mange idag at de når de faster, kan forvente at Gud på en eller annen måte skal gjøre noe for dem til gjengjeld.

Måtte vi aldri etterligne en slik respektløs og ubibelsk holdning. Andre tro at det er mulig å oppnå Guds gunst ved å utsette kroppen for ubehag gjennom å faste, piske seg selv eller lignende. Guds ord fordømmer et slikt syn for det viser at en hard behandling av kroppen er uten verdi når det gjelder å bekjempe urette ønsker.

Jehova er den lykkelige Gud og han ønsker at hans tjenere skal være lykkelige. Hans eget ord sier med tanke på menneskene at det ikke er noe bedre for dem enn å glede seg og at de bør spise og drikke og se det som er godt er, til gjengjeld for alt sitt harde arbeid. Det er Guds gave. ( Fork 3:12-13) Vår tilbedelse bør kjennetegnes av glede.

Bibelen forbinder aldri det å faste med glede. Hvis det å faste skulle ha en negativ innvirkning på vår helse eller tappe oss for krefter som vi trenger for å ta del i det glederike arbeid som skaperen har gitt sanne kristne det å kunngjøre det gode budskap om ( himmelske) Riket da ville det helt klart virke mot sin hensikt. Enten vi velger å faste eller ikke, bør vi unngå å dømme andre. Blant sanne kristne bør dette ikke være et stridsspørsmål for Guds rike betyr ikke spising og drikking men rettferdighet og fred og glede med hellig ånd.( Rom 14:17)