Øystein-Skum93 sier: Kun hele Vestlandet, Svalbard og Longyearbyen er uaktuelt og helt uaktuelt for meg å finne kjæreste og kone
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 08.03.2011 av Anonym.
Fundamentale spørsmål
Jeg har egentlig et ganske vidt tema på tapeten. Treenigheten, dåpen, himmelen, helvette og ondskapens mysterium.

Jeg tenkte også dette kunne bli en tråd hvor vi kunne spinne videre. For å slippe å lage mange så mange tråder.

Men vi kan jo prøve å holde oss til en ting om gangen?

Til og begynne med kan jeg vise dere en video som påstås å være utsagn fra Albert Einstein hvor han motsier sin professor og sier at Gud ikke er ond og ikke har skapt ondskap selv om det finnes ondskap. Videoen er selvsagt en rekonstruksjon av hva han skal ha sagt, men mange mener også at historien er falsk/fiktiv. Altså at Einstein aldri har sagt noe lignende. Om historien er sann eller ikke er ikke det viktigste slik jeg ser det, men at argumentene er veldig gode, så jeg håper du ser den..

:))

http://www.youtube.com/watch?v=2JgpARGvBnc

H
er sier han altså at ondskapen kommer som en følge av at Guds kjærlighet er fraværende i hjertene hos dem som begår onde gjerninger. Dvs at ondskap er et begrep vi lagde for å forklare at Guds kjærlighet ikke er tilstedet. Det samme gjelder lys og mørke. Mørke er ikke noe i seg selv, men kun fravær av lys. Man kan måle lys, men ikke utforske mørke. Det samme sier han om kulde. (jeg er ikke fysiker så jeg kan vel ikke påstå at kulde kun er fravær av varme men.. kanskje er det noe i det?)

Når det gjelder treenigheten er jeg nysjerrig på om hva dere tenker om Gud Faderen, Herren Jesus og DHÅ. Blir det rett å si at Jesus Kristus er Gud Faderen, og DHÅ? Det er jo noen som mener det. Her er jeg litt uenig, men kan vente med å si hvorfor.

Dåpen og hvordan den blir gjennomført er avhengig av hva man tror om treenigheten slik jeg ser det. Og for meg er det ganske viktig å vite om man må døpes i Jesu navn (fordi han er alle 3) eller om det også er gyldig å døpes i Faderens, Sønnens og DHÅs navn. (uten å si Jesus) Jeg ble døpt på den siste måten, uten at Jesus ble nevnt. Det var en gang en kristen jente som bad og gråt for meg om natta fordi jeg ikke var døpt i Jesu navn og sa jeg ikke var frelst. Jeg er ikke så urolig over det, men det kan jo være at andre blir det.

Vet dette kan bli litt mye for noen kanskje, men for de som er interessert har jeg et siste spørsmål.

Når man dør kommer man så til himmelen eller helvette. Eller er man død på ordentlig, altså dør sjelen og ikke bare kroppen? Og døde Jesus (åndelig) eller var det kun kroppen hans som døde? Dette er viktig for meg fordi mange klandrer Gud fordi så mange pintes (og pines fremdeles) i helvette før Jesus kom til jorden og gav oss muligheten til å bli frelst. De mener Gud ventet for lenge, kaster terninger og er korttenkt. Jeg mener selvsagt ikke det. Jeg tror nemlig jeg har et svar, men vil gjerne høre hva dere tenker først?

:D

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 08.03.2011 av Anonym
PS: Håper dere overser skrivefeil.. :S Hehe.. "mange så mange" osv.. må vel begynne å lese nøye igjennom hva jeg har skrevet før jeg poster.. :D
Anonym
#2. Postet 08.03.2011 av Anonym
Mange spennende emner dette her Peterdj, skal gjerne si hva jeg mener om mye av dette. Men hva jeg mener om "helvete" har jeg allerede svart på i den andre debatten din om "syner og åpenbaringer", så jeg gidder ikke gjenta alt det her og nå. Hva andre mener om det har de svart på, men ikke argumentert så veldig for i detalj.
Dåpen blir jo diskutert på en anne tråd her på forumet, så det passer vel best der?
Treenigheten, himmelen og ondskapens mysterium er ting jeg gjerne deler mine tanker om, men det får bli litt etter litt. Har heldigvis annet å gjøre enn å bare sitte foran pc`n også :)

Jeg får begynne med å se denne videoen om Einstein i kveld...
Anonym
#3. Postet 08.03.2011 av Anonym
Takker for svar!

Jeg har begynt å tenke i de baner at mye som blir tatt for gitt i kristenheten i dag faktisk kan være direkte vranglære, altså det som Paulus omtaler som eventyr, som man i den siste tiden vil vende øret til. Det står vel i romerbrevet.

Ja, du må se videoen. :) Den varer ca et minutt.

Det er greit om du ikke vil si mer om helvette. Men jeg vil likevel oppfordre andre her til å tenke litt over det, eventuelt komme med sine meninger dersom de føler for det. Det kommer vel ann på hva man mener det vil si å dø.

Forkynneren 9.5: De levende vet at de skal dø, men de døde vet slett ingen ting.

Romerne 6.23: Syndens lønn er døden.

Anonym
#4. Postet 08.03.2011 av Anonym
Huff.
Anonym
#5. Postet 08.03.2011 av Anonym
Ja, jeg tror det er sånn du sier. Jeg tror faktisk det er veldig mye vranglære ute og går. Mest i den katolske kirken, men også i de protestantiske, inkludert de fleste såkalte "karismatiske samfunn". Alle har sine ting. Jeg begynte også å tenke i de baner for noen år siden og prøvde å sette meg inn i sakene. Dessuten er det ikke bare mye vranglære, men og skikker og seder osv. som ikke har noe i kristentro å gjøre i det hele tatt, og som er helt allment aksepterte blant kristne.

En ting jeg skal ta en nærmere titt på snart er "nattverden og Jesu blod". Det måtte en ikke-kristen til for å få meg til å tenke over saken, før jeg plutselig innså at å spise/drikke blod er jo noe som er strengt forbud i det gamle Testamentet/loven. Jesus var/er jo jøde, så ville han virkelig be sine disipler om å drikke Hans blod på den måten som det tolkes i dag? Men er som sagt bare på et lite begynnende tankestadium her, så det får jeg eventuelt komme tilbake til seinere.

Jeg har fått litt respekt for f.eks Jehovas vitner også. Ikke fordi jeg anser all deres praksis for bra, f.eks det med utstøtelse og tvungen "evangelisering" osv., men de er en gruppe troende som nærmest blir sett ned på av kristne, og anses vel å gå rett til helvete. Det er sånn jeg tenkte før iallfall. Men etter min mening er det flere ting med deres troslære(r) som er mye mer bibelsk korrekt enn tradisjonell kristen lære, som altså f.eks helveteslæren. Men de har også sine vranglærer.
Jeg tror ikke de ligger noe dårligere an enn kristne på dommens dag, hehe... :) Tror det er mange flere som kommer til å få evig liv enn det vi innbiller oss til daglig. Guds plan er at de fleste skal reddes, ikke motsatt.
Anonym
#6. Postet 08.03.2011 av Anonym
Du har vel ikke lyst å utdype den kommentaren? :D
Anonym
#7. Postet 08.03.2011 av Anonym
Altså ny3333. :)
Anonym
#8. Postet 08.03.2011 av Anonym
Så får ny3333 bare huffe seg over det hun leser stakkars... :)
Anonym
#9. Postet 08.03.2011 av Anonym
Jeg får vel for høflighets skyld takke for komlimenten at jeg er blitt en stakkar.
God kveld til deg.
Anonym
#10. Postet 08.03.2011 av Anonym
Hæ,hæ.Ja nå har dere tulla dere bort karer:)) Dette ble for høytflyvende for meg.Men det behøver ikke bety noe.Men husker bare i endel kristne sammenhenger på julebord,der veldig mange kom med den ene teologiske utleggningen etter den andre.Og vi andre ble skikkelig lei.Ikke det at det ikke kan være rett,men det blir nesten en ordduell av det.Jeg tror aldri man kan forandre motpartens standpkt med diskusjon om et åndelig tema.Og det er jo fint å snakke /skrive om ting man lurer på-men det blir kanskje bare dere det blir interessant for?Nåvel jeg snakker bare for meg selv og kanskje mange syns det er interessant.Ja.ja dette var jo litt usaklig og dere er sikkert veldig greie:))
Øystein-Skum93 sier: Kun hele Vestlandet, Svalbard og Longyearbyen er uaktuelt og helt uaktuelt for meg å finne kjæreste og kone
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16