Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 08.05.2013 av Anonym.
Hva er galt med GT?
Det er mange i kristne miljøer i dag som har et veldig negativt syn på GT. Jeg har flere ganger hørt utsagn som: "Denne forferdelige Guden i gamle testamentet"., "GT er ikke så viktig, det er oppheva det greiene der" og "Mosebøkenes forkvakla og forelda syn på homofile og homofili osv.", "vi kan jo ikke akseptere 1.moseboks seks skapelsesdager og heller ikke bibelhistorien der forøvrig" og mange lignende negative ting om mosebøkene spesielt, (ufattelig nok noen ganger i fra ansatte i statskirka, fra både prester og prelater etc)

Jeg vil bare minne om et visst utsagn fra Guds Sønn selv i Lukasevangeliet: Hvis de ikke tror Moses og Profetene (GT) vil de heller ikke tro hvis noen kommer tilbake fra de døde. Lukas 16:31 (les gjerne hele det kapitlet )

,eller som Han sier til fariseerne et annet sted: Hadde dere trodd Moses så ville dere også trodd Mine Ord. Joh 5:46

,eller som det står i Salmenes bok: Summen av Ditt Ord er Sannhet(med stor S). Salme 119:160

(kunne nevnt haugevis av andre vers, men disse er egentlig tilstrekkelig)

Da kan man jo spørre seg: Er det da mulig for et menneske ikke å tro Guds Ord til Moses og Profetene, og samtidig ha en ekte tro på Jesus Kristus? Anbefaler egentlig bare å studere dette nøye i Bibelen, for det er et veldig viktig spørsmål.

Legger også ved et kort og godt innlegg av Per Haakonsen (på trykk i Dagen for en stund tilbake): http://www.dagen.no/2013/02/01/meninger/per_haakonsen/leserinnlegg/rolf_kjode/107232

(Det var jo i forhold til den nye Utøya-boka("Den rødgrønne terror-øya") til Ivar Fjeld, tidligere AUF-leder )

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 10.05.2013 av Anonym
Interesant innlegg, sam82.

Forkaster du den Éne Gud fra GT så forkaster du også den samme Gud fra Den nye pakts tidsalder for begge testamentene snakker om den samme Gud. GT er viktig fordi du finner Messias profetiene, forbildene, profetiene, profetene og så videre. Apostlene brukte GT de i sin forkynnelse og i Paulus brevene finner vi GT igjen. Enkelt oppsummert: GT er like nødvendig som NT.
Anonym
#2. Postet 11.05.2013 av Anonym
Missnøye og/eller hat til gamletestamentet stammer tilbake til den tiden da jøder og kristne skilte lag og helst ikke ville ha noe med hverandre og gjøre. Hviledagen som opprinnelig var på samme dag ble fordelt til lørdag eller søndag. De kristne hatat jødene, etterfulgte dem og drepte dem i hopetall fordi det var jødene som drepte Jesus. Så det er mulig det fortsatt henger igjen noen gamle fordommer blandt kristne i dag om at GT og jødene er noe vi holder oss unna.

Men som du sier så henger de to bøkene tett sammen og Jesus sier selv at han ikke har kommet for å oppheve loven (mosebøkene/toraen) men for å opfylle den. Han er også tydelig på hvilke ting som forandres hvor en av de viktigste tingene er de blodige ofringene hvor han selv nå er det ultimate offer og all ofring før var et bilde på ham. Paulus refererer utallige ganger til GT og det vil være veldig vanskelig å forstå hva han mener uten å lese hva han refererer til. Men det er viktig å skillle på at mye av tekstene i GT er skrevet som historier for å formidle bestemte sannheter, de er ikke alltid fullstendige og er absolutt ikke ment som vitenskapelige rapporter. Det står jo også at en dag for Gud er som tusen år, så hvor lange de seks dagene var er det vanskelig å bestemme og var heller ikke poenget. Det viktigste er vel at Gud stod bak og at han gjorde det i den rekkefølgen.
Anonym
#3. Postet 11.05.2013 av Anonym
Nå kan det jo også legges til at enkelte av de som sa disse tingene også hadde et negativt syn på NT, spesielt Paulus' brev. Det var til og med en veldig kjent prest som nylig ble innsatt som biskop i Borg Bispedømmet, og han begynte innsettelsesprekenen sin med å si : Vi tror da ikke på Bibelen, det gjør vi ikke, det gjør vi ikke.
Og det var tydelig at han mente det ut i fra hva sa i resten av prekenen.

Og i dette kjente kirkemøtet som nylig var så konkluderte de jo med at Paulus egentlig ikke visste hva han snakket om i forhold til homofili, eller som en av dem sa(ufattelig nok den mest konservative av dem) : Paulus visste ikke hva det ville si å ha en homofil legning... (God jul sier jeg:) )

Det er et faktum at hvis man begynner å lefle(tar bort dens autoritet) med 1.Mosebok(grunnmuren i Bibelen) så faller resten også. Da blir hverken homofilisynet eller abortsynet eller andre ting særlig relevant. Hvis vi ikke engang kan stole på at Gud skapte verden sånn som det står, da blir jo resten av boka også helt absurd selvfølgelig. Og hva er vitsen med Jesu forsoningsdød hvis det ikke var noe reellt syndefall i noe reell Edens hage...
Kan forsåvidt også nevnes at Jesus siterte(i evangeliene) 1.Mosebok hele 25 ganger og det er helt tydelig at han siterte det som reell historie og virkelige hendelser. "Han som skapte dem i begynnelsen..." osv osv.

Dette har jeg også sett flere ganger i forhold til bekjente av meg som har begynt å tvile på GT(og spesielt 1.Mosebok). Da tok det ikke lang tid før hele Bibelen var mindre relavant for dem, for å si det sånn. "Bare en samling med litt visdomsord her og der "
Anonym
#4. Postet 11.05.2013 av Anonym
Når det gjelder de seks dagene så skriver jo også Gud i stein (i 2.mosebok 20:11) at: På SEKS dager skapte Jeg jorden, Himmelen og alt som i dem er, og på den sjuende hvilte Jeg...

Det Ordet som er oversatt med dager her, såvel som i 1.mosebok er akkurat det samme som er oversatt med dager i Josva (de 7 dagene rundt Jeriko), såvel som i Jonas bok (de 3 dagene i hvalen). (Hebraisk:YOM)

Hvis man skal lefle med at de dagene egentlig står for millioner av år (eller whatever) så kan man jo like godt si at Josva gikk 7 millioner år rundt Jeriko eller at Jona var 3 millioner år i hvalen osv osv. Hvorfor sier man ikke det da?

Alle jødiske skriftlærde jeg har hørt er også enige om at det er seks VANLIGE 24-timers dager/døgn det er snakk om i 1.Mosebok.
Anonym
#5. Postet 11.05.2013 av Anonym
Når det gjelder de seks dagene så skriver jo også Gud i stein (i 2.mosebok 20:11) at: På SEKS dager skapte Jeg jorden, Himmelen og alt som i dem er, og på den sjuende hvilte Jeg...

Det Ordet som er oversatt med dager her, såvel som i 1.mosebok er akkurat det samme som er oversatt med dager i Josva (de 7 dagene rundt Jeriko), såvel som i Jonas bok (de 3 dagene i hvalen). (Hebraisk:YOM)

Hvis man skal lefle med at de dagene egentlig står for millioner av år (eller whatever) så kan man jo like godt si at Josva gikk 7 millioner år rundt Jeriko eller at Jona var 3 millioner år i hvalen osv osv. Hvorfor sier man ikke det da?

Alle jødiske skriftlærde jeg har hørt er også enige om at det er seks VANLIGE 24-timers dager/døgn det er snakk om i 1.Mosebok.
Ingenting er umulig for Gud så enig i at det var 7 dager og ikke 7 tusen eller 7 millioner av år.
Anonym
#6. Postet 12.05.2013 av Anonym
Hei sam82

Syns du skriver fint, men har bare noen spørsmål rundt skapelsesberetningen.

For meg ser det ut til at døgnet slik vi kjenner det, først ble til på den tredje dagen. Altså i 1. Mosebok kap.1 vers 14-18. Det er denne dagen Gud skaper sol og måne.
Hva vet vi om lengden på dagene før det? Kan vi da vite at det er det samme tidsperspektivet det er snakk om på de første dagene?
Det er snakk om dager, men hvor lange er disse dagene?
Nå er ikke jeg en som tviler på Guds ord eller skapelsesberetningen, så det er sagt
Anonym
#7. Postet 12.05.2013 av Anonym
Så ingen skulle være i tvil om hvem denne biskopen var som sa dette over (Vi tror ikke på Bibelen, det gjør vi ikke), så var det Atle Sommerfeldt, den nye biskopen i Borg.
Anonym
#8. Postet 12.05.2013 av Anonym
Det at en biskop står fram å sier at han ikke tror på bibelen virker litt rart. Det er jo bibelen som er hele grunnlaget for arbeidet hans. Da burde han heller skrive sin egen bibel og starte sin egen religion hvor han har valgt ut de tingene han ønsker å tro på og fjernet det han ikke liker.

Paulus viste nok veldig godt hva homofili var og hadde nok vert borti det mange ganger. Det var angakelig like vanlig da som nå, kanskje spesielt i gamle Romerriket. Antakelig så likte han ikke det han så som også gir seg utslag i det han skriver.

Edens hage er beskrevet i 1. mosebok som en hage som eksisterte før tidenes morgen, med andre ord noe som alltid har eksistert og kanskje fortsatt eksisterer. Akkurat hvor den eksisterer har ikke forfatteren lagt stor vekt på og er heller ikke budskapet i historien.

Når en leser bibelhistorier så er det viktig å tenke på hva forfatteren ønsker å formidle. Så f.eks. hvis jeg skal skrive ned en kakeoppskrift så skriver jeg kanskje ned seks steg med instruksjoner med ingredienser og hva som skal gjøres. Det blir da feil hvis leseren henger seg opp i hvorfor det var seks steg og ikke fem og hvor lang tid jeg brukte på hvert steg. Det jeg ønsket å formidle var hva som skulle gjøres i hvilken rekkefølge for å oppnå et ønsket resultat, og det var resutatet som var det viktigste. Hvis du tror at Gud er allmektig så kan han skape verden på seks dager eller seks milliarder år, det går for det samme. Det viktigste er at han skapte den og hvorfor han skapte den.

Når det gjelder Josva så er jeg ikke i tvil om at akkurat det samme ordet blir brukt, men dette er en helt annen type fortelling. Her er det snakk om mennesker som masjerer rundt en by og blåser i horn. Det er ingen tvil fra historien og sammenhengen om at det er er snakk om 24-timers dager slik vi kjenner dem i dag. (Selv om dagene blir sakte litt og litt lengre over tid siden jorda snurrer litt og litt saktere med årene hovedsaklig på grunn av månen og havet)
Anonym
#9. Postet 12.05.2013 av Anonym
Ja, men jeg syns også det er litt merkelig at ikke disse som går i de statskirkene hvor denne Sommerfeldt og lignende forkynner, hvorfor ikke de tar til motmæle og lignende. (Ikke selvmordsbombing da men:-) )

Nå kan det være at enkelte har gjort det, men det virker som det er stor grad av enighet hos medlemmene i disse liberale kirkene(eller hva jeg skal kalle dem).
Anonym
#10. Postet 12.05.2013 av Anonym
Det virker som statskirken begynner å dele seg opp. Da de øverste i statskirken bestemte seg for å ikke bestemme noe lenger men å la hver menighet bestemme hver for seg så forsvinner enhetligheten som vi hadde før i statskirken. Jeg har hørt eldre mennesker snakke om hvor forvirrende det er å gå i andre menigheter hvor de bruker andre sanger og annen rekkefølge på gudstjenesten osv. enn det de er vandt til.

Jeg kjenner ikke til hverken Sommerfeldt eller mennesker som går i hans menighet så jeg kan ikke uttale meg noe om hva som foregår der. Men bare tiden vil vise om det er noen velsignelse i å forlate bibelens råd om hvordan vi bør leve for å få et godt liv. I melomtiden fins det mange sunne levende menigheter hvor Guds ord forkynnes i sin helhet både fra GT og NT. Så vi får glede oss over dem :)
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseKristenDate Magasinet – Tro og håp, kjærlighet, historier
annonseRadio 3:16 – Last ned appen