Vinterglad sier: Da Jesus hadde fått eddik å drikke, sa han: "Det er fullbrakt".
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 19.01.2018 av Anonym.
Praktiserende
Er det noen her som praktiserer sin tro med å følge Guds bud? (10 bud, Sabbat, Torah, Høytider, Mat osv).

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 04.02.2018 av Anonym
Finner du det bibelsk? Har du lest apostelgjerningene og Paulus? Det var diskusjon om dette blant de første kristne. F.eks apg 15:28-29: 28 Den hellige ånd og vi har besluttet ikke å legge noen annen byrde på dere enn disse helt nødvendige tingene, 29 at dere holder dere borte fra kjøtt som er ofret til avgudene, fra blod, fra kjøtt av kvalte dyr og fra hor. Om dere passer dere for slikt, vil det gå dere godt. Lev vel!»

Jeg ser på det du nevner som det jødene skulle følge. De kristne og den nye pakt var langt enklere enn den gamle. Men om man vil være som jødene, så kan man gjøre det. Hensikten med å gjøre det enkelt, er å ikke legge for store byrder på folk.

Og det med mat, husker du ikke synet Peter fikk i Apostelgjerningene kapittel 10? Hadde det ikke vært for det. Så hadde heller ikke kristendommen blitt spredd til andre enn jøder.

Kristne har budet til Jesus om å elske sin neste som seg selv, og elske sin Gud. Vi har også at vi skal gjøre godt mot dem som gjør oss urett. De ti bud er inni her. Dette var kort oppsummert. Men det viktigste.
gunnarr
#2. Postet 15.02.2018 av gunnarr
Nå var det (først og fremst) Paulus som var utvalgt som "redskap til å bære Mitt Navn fram for folkeslagene" Apg 9:15. Og Apg 10 handler ikke om mat (Jesaja 66:17), men at også folkeslagene som var blitt helliget, eller renset ved Jesu blod, skulle få Guds Ord og å bli døpt i Jesu død.

10:14 Men Peter svarte: "Det kan jeg ikke, Herre. For jeg har aldri spist noe vanhellig og urent."
15 For annen gang talte røsten til ham: "Det som Gud har sagt er rent, må du ikke kalle urent."

Den engelske oversettelsen er bedre fordi den norske egentlig bytter om på ordene. 14 "for I have never eaten anything common or unclean." "15 What God has cleansed, you do not call common." (Gud sa ikke "common or unclean)" Det som Gud har helliget eller renset, må du ikke kalle vanhellig (eller profant).

Uten synet, hadde ikke Peter blitt med utsendingene hjem til Kornelius, som var romer.
gunnarr
#3. Postet 15.02.2018 av gunnarr
Fra begynnelsen Apg 10: "I Cæsarea bodde det en mann ved navn Kornelius, som var offiser ved den hæravdelingen som ble kalt den "Italiske"." 2..."Han gav ofte almisser til folket og ba stadig til Gud."

Han hadde et syn, og en Guds engel kom til han. 4 "Engelen svarte ham: "Dine bønner og almisser har steget opp til Gud, så Han er blitt minnet om deg. 5 Nå skal du sende noen menn til Jaffa for å hente en mann ved navn Simon, også kalt Peter."

Kornelius fikk synet først, og Peter fikk sitt for å bli overbevist om følge med utsendingene hjem til Kornelius, og hans slektninger og nærmeste venner, som altså var uomskårne. 19 "Peter tenkte fremdeles på synet da Ånden sa: "Tre menn spør etter deg. Skynd deg og gå ned; du skal følge med dem uten å betenke deg, for jeg har sendt dem."

Peter kommer til Kornelius: 28 "Han sa til dem: "Dere vet at det er forbudt for en judeer å være sammen med eller besøke noen fra et annet folk. Men Gud har vist meg at jeg ikke har lov å si at noe menneske er vanhellig eller urent." (Gud sa vanhellig (koinon), ikke urent (akathartos)).

De var de første uomskårne som tok imot Guds Ord, og ble døpt. Apg 11:2 "Da Peter kom opp til Jerusalem, bebreidet de omskårne ham og sa: 3 "Du tok inn hos uomskårne og spiste sammen med dem." 4 Da begynte Peter å forklare alt for dem..."
gunnarr
#4. Postet 15.02.2018 av gunnarr
Apg 11 "15 Og da jeg begynte å tale, kom Den Hellige Ånd over dem
likesom over oss i begynnelsen. 16 Da husket jeg Herrens ord, at Han sa:
"Johannes døpte med vann, men dere skal døpes med Den Hellige Ånd."

17 Når Gud har gitt dem den samme gave som vi fikk da vi kom til tro på
Herren Jesus Kristus, hvem er da jeg, så jeg skulle kunne hindre Gud?
18 Da de hørte dette, slo de seg til ro, og de priste Gud og sa:`Så har da
Gud også latt hedningene få vende om og vinne livet`."
gunnarr
#5. Postet 16.02.2018 av gunnarr
Merkelig at det i KJV, og derfor i de norske oversettelsene, står unclean (fra koinos-common, profane) i Romerne 14:14, når de oversatte koinoo til common i Apg 10:14. Urent er urent, kun det vanhellige, her mat som var ofret til idoler, kunne renses eller helliges. akarthatos er urent, ikke koinos.

"nothing is of itself profane, except to him who considers anything to be profane, to him it is profane."
Paulus sa i Romerne 14 at de ikke skulle bekymre seg, eller dømme noen, om noen de spiste mat
som var ofret til idoler lenger, siden alt som var vanhellig eller profant ble helliget ved Jesu død.
Han sa ikke at de kunne spise noe urent.

1 Korinterne 10:27 "Hvis dere blir innbudt av en ikke-troende, og dere sier ja til å komme,
kan dere med god samvittighet spise alt som blir satt fram, uten å komme med spørsmål.
28 Men om noen sier: "Dette er offerkjøtt," av hensyn til ham som sa det,
og for samvittighetens skyld."

Romerne 14:15 "Og hvis du sårer din bror med du spiser, handler du ikke i kjærlighet.
Den som Kristus døde for, må du ikke føre i fortapelse med det du spiser." Vanhellig, profan
mat selvfølgelig, ikke noe urent.

Fordi på den tiden var det vanskelig, spesielt for de som bodde i byer, å få tak mat som ikke
var ofret til avguder.
Anonym
#6. Postet 28.02.2018 av Anonym
Jeg er definitivt en praktiserende kristen, men som kristen er jeg ikke bundet av en lov som ble gitt til jødene. Vi kristne har aldri vært bundet av den. Vi må ikke overholde sabbat eller torah. Vi er heller ikke bundet av diverse høytider og kan spise og drikke det vi måtte ønske. Vi er heller ikke bundet av de 10 bud.

Jesus Kristus og nåden er nøkkelen og sentrum i min kristne tro. Jeg er fri og trenger ikke følge en lov som aldri var tiltenkt meg, en lov som Jesus sa han ville oppfylle ved sin død og oppstandelse. Jeg trenger ikke følge en lov med bud og regler for å rettferdiggjøre meg for Gud. Jeg er rettferdiggjort i Jesus Kristus.

De 10 bud, sabbat, torah, regler om høytider og mat/drikke m.m. Er alle deler av en lov Gud ga til jødene via Moses. Selv jødene er frigjort fra denne loven i Jesus Kristus.

Paulus sier selv at vi har lov til alt, men at ikke alt er like smart. Jesus oss et nytt bud: ELSK HVERANDRE, SLIK JEG HAR ELSKET DERE. Om jeg skal følge noe bud, så er det dette budet jeg vil be Den Hellige Ånd om hjelp til å følge, men ikke fordi jeg blir rettferdiggjort eller frelst av det. Jeg er frelst av nåde, ved troen på Jesus Kristus.

Jeg trenger ingen religion eller religiøse ritualer, lover og regler for å praktisere min kristne tro. Det jeg trenger er Jesus.
Vinterglad sier: Da Jesus hadde fått eddik å drikke, sa han: "Det er fullbrakt".
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16