Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 31.12.2017 av Anonym.
Hva må du gjøre for å være gift i Guds øyne ?
Slik jeg forstår det et giftemål enkelt sagt en pakt mellom en mann og en kvinne. Hva må man rent "praktisk" gjøre for at en slik pakt er godkjent av den bibelske Gud?

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 01.01.2018 av Anonym
Det spørsmålet er det nok mange meninger om. Det er nok mange svar også. Mange muslimer er gift via en muslimsk vielse, men står registrert som samboere i norske register fordi de ikke har giftet seg borgerlig i tillegg.

På samme måte tror jeg at et inngått samboerforhold er godt nok for Gud, men jeg vet ikke. Det finnes i hvert fall ikke bibelske eller teologiske grunner for at det er synd, slik jeg ser det.

så kan man selvsagt si at hvis man kan inngå et samboerskap, så kan man like gjerne gifte seg. Det er jeg enig i, men har ingen behov for å dømme de som velger samboerskap. Jeg har selv vært samboer og jeg har vært gift (med samme kvinne). Bortsett fra vielse og fest var det ikke stor forskjell.

Når det er sagt, så heier jeg på ekteskapet og håper jeg vil få gleden av å gifte meg igjen. Ser på ekteskapet som en fantastisk kjærlighetserklæring til den man elsker.
Anonym
#2. Postet 02.01.2018 av Anonym
Vil bare minne om at trådstarter her spør om "Hva må man gjøre for å være gift I GUDS ØYNE".

"Guds øyne" finner vi bare i Guds ord. Etter mitt syn kan vi derfor bare henvise til hva det sier.

I borgerlig vielse er jeg enig i at giftemål oppfattes som en pakt mellom mann og kvinne.

Guds ord sier ekteskapet er en del av Guds skaperordning: "..., de to skal være ett kjød." 1.Mos. 2, 24.
Jeg klarer derfor ikke se at giftemål,etter Guds ord, enkelt sagt bare er en pakt mellom mann og kvinne.

Den ytre handling/godkjenning ved inngåelse av et ekteskap (som jeg oppfatter trådstarter her kaller gifetmål eller det "rent praktiske" en må gjøre), sto enten familiens, eller slektens overhode/-er for, under Moses og 12-stammefolket var det de eldste innen stammen, så vidt jeg husker.

Vi vet jo at mann og kvinne i GT også var forlovet, på samme måte som Jesu mor, Maria, var forlovet med Josef, men de hadde ikke rørt hverandre.

At en slik ytre handling, som jeg oppfatter trådstarter her spør etter, har opphørt, kan jeg ikke se i noe sted i Guds ord. I dag er det jo kirken/menigheten som foretar denne ytre handling.

Noen mener også at den borgerlige vielsen, i henhold til våre myndigheter, også er en god nok ytre handling ved inngåelse av ekteskap. De støtter seg da til Rom. 13, 1: "Hver og en skal underordne seg de myndigheter han har over seg. For det er ikke øvrighet uten av Gud, men de som finnes er innsatt av Gud."
Likedan tas 1.Pet. 2, 13 til inntekt for samme syn: "For Herrens skyld skal dere underkaste dere under enhver menneskelig ordning...". Så kan man da kanskje oppfatte borgerlig vielse som en mennesklig ordning.

I Efeserbrevet, kap. 5 og fra vers 22 og utover, beskriver Paulus mannens og kvinnens rolle i ekteskapet, samtidig som han sammenligner dette med at vi er menigheten og lemmer på Kristi kropp, hvor Kristus er hodet:
"For vi er lemmer på hans legeme. Derfor skal mannen forlate sin far og sin mor og holde seg til hustruen, og de to skal være ett kjød (dette er ordrett det Gud sa i 1. Mos. 2, 24). Denne hemmeligheten er stor - jeg taler her om Kristus og menigheten. Men også hver enkelt av dere skal elske sin hustru som seg selv, og hustruen skal ha ærefrykt for sin mann." (vers 30-33).
Jeg anbefaler å lese fra vers 20 i sammenheng.

Dette er det jeg så langt jeg har fått sett av Guds øyne, og det er jo Guds øyne trådstarter her spør om, vi finner dem i Guds ord. Og derfor tror jeg også dette er det rent praktiske en må gjøre for å få godkjenning av den bibelske Gud, slik trådstarter her spør om.
Anonym
#3. Postet 02.01.2018 av Anonym
Hva man praktisk må gjøre? Det er vel å forlate sin mor og far...

Forlovet? Ja, historisk sett ble kvinnen lovet bort til en mann. Det var mer en handel enn det var kjærlighet. Trolovede hadde også lov til å ha sex med hverandre på den tiden, selv om de ikke var gift.

Skal vi underordne oss myndighetene og lovene i det landet vi bor i, så er samboerskap og ekteskap helt OK. Om kirken eller en Ordfører står for vielse, så er det en ytre handling regulert ved lov. Det samme er inngåelse av et samboerskap. Alle 3 ordningene er derfor «menneskelige handlinger».

Jeg tror det hele handler mer om «hjertets stemme» her. Velger man samboerskap fordi man vil «prøvekjøre» før man gifter seg, så har man etter min mening bommet i forhold til dette med «i Guds øyne». Da er vel intensjonen mer «kjødets lyst» og ikke at man har bestemt seg for å dele resten av livet med en person?

Det er nok ikke verken seremoni eller bygg som avgjør om dette er rett i Guds øyne. Lovverk er forskjellig fra land til land og endres stadig. Derfor kan vi ikke si at det ene er mer rett en det andre. Dersom det var kun en måte vi kunne inngå ekteskap på, som var godkjent av Gud, ville fasiten stått relativt tydelig beskrevet i Bibelen. Det gjør det ikke. Vi kristne har derimot tolket og konkludert med noe vi mener er rett. Gud ser til hjertet. Uansett hva man gjør tror jeg det viktige her er «hjertets intensjon».

Siden jeg har vært samboer selv, skal jeg ikke dømme noen for å velge den samlivsformen. Det kan godt hende at jeg velger det igjen, det får tiden vise. Jeg ønsker likevel å gifte meg, fordi jeg synes det er en fantastisk kjærlighetserklæring til den man elsker.
Anonym
#4. Postet 02.01.2018 av Anonym
"Hva man praktisk må gjøre? Det er vel å forlate sin mor og far..." (sitat RemiS).

Naturlig blygsel og samvittighet ligger jo nedfelt i alle mennesker (Rom. 2, 14 ff), "det vitner deres samvittighet om." Jeg har aldri hørt en undom som tør å ha sex foran sine foreldre. De drar ut på lørdagskveldene, bort fra mor og far, fester og har tilfeldig sex med mange. Slik er det dessverre blitt vanlig for mange av dagens ungdommer i dag.

Men etter ditt sitat her, så skulle jo dette (at de drar på fest, bort fra mor og far) være "det prakiske en må gjøre for å være gift i Guds øyne", slik trådstarter her spør om. Da må jo disse undommene, etter ditt utsagn, ha inngått en drøssevis av ekteskap, så sant de har hatt sex med mange! Og til og med godkjent etter Guds øyne!

Jeg håper og tror at din uttalelse var gjort i litt hu og hast og i litt tankeløshet....og at du ikke mener dette på fullt alvor?

Angående den ytre seremonielle handling (som jeg oppfatter at trådløser her spør etter), så er jo den tydelig og klar i GT...det er ikke noe man trenger å tolke hverken slik eller slik. Guds ord er så jo klart på dette at vi forstår det med vår mennesklige forstand, det har da ikke noe med "hjertets stemme" eller tolkning å gjøre.

Hva mitt kjødelige hjerte sier, er da ikke det samme som Guds ord sier, de to ligger jo i strid med hverandre, det er en stillingskrig...det var jo derfor Jesus tok vårt syndelegeme med på korset for å tilintetgjøre det! Vi skal ikke lytte etter noe som er dødt og korsfestet av Gud. Vi skal derfor regne oss som døde, sier Paulus. Men likevel blir vi ikke fysisk kvitt syndelegemet vårt før vi går i graven, men for Guds åsyn er det begravet og kan ikke være en legitim grunn til fortapelse mer.

Og hvor står det i Bibelen at trolovede hadde lov til å ha sex med hverandre? Det er jo du som skriver det. At de hadde sex med hverandre, det kan godt hende, men at Gud har verifisert det....hvor står det?
Det var da ikke uten grunn at jorden plutselig åpnet seg og tusenvis av jøder forsvant ned i jorden under Moses. Og dette sier Paulus skjedde som et forbilde for oss.

Om du problematiserer Guds ord aldri så mye, så endrer da Guds ord seg ikke for det. Jesus sier jo at "mine ord (=hele Bibelen) ord skal alltid bestå."

Hvis Gud ville ha forandret noe på sitt ord, så hadde han vel sørget for at det ble gjort selv...tror du ikke det?
Han som er den allvitende og allmektige Gud, trenger da ikke vår hjelp til det?
Men HADDE han forandret det, så hadde han ikke vært en ufeilbarlig Gud, men det ER han.

Og Gud har vel ikke gitt oss sitt ord i 66 bøker for at vi ingen ting skal lære?
Anonym
#5. Postet 02.01.2018 av Anonym
Forlovet? Ja, historisk sett ble kvinnen lovet bort til en mann. Det var mer en handel enn det var kjærlighet. Trolovede hadde også lov til å ha sex med hverandre på den tiden, selv om de ikke var gift.
Det du skriver her er perverter, og ikke Guds standard
Anonym
#6. Postet 05.01.2018 av Anonym
Tror nok ikke Gud tar stilling til det. Gid lar det være din sak så lenge begge parter gjør det etter eget ønske.
Anonym
#7. Postet 05.01.2018 av Anonym
Tror nok ikke Gud tar stilling til det. Gid lar det være din sak så lenge begge parter gjør det etter eget ønske.
Og Gud er en figur jeg pakker ned og tar med meg, hvis jeg føler for det? Bibelen snakker om det gamle og det nye livet, men her er det nye livet helt fraværende og bortreist.
Anonym
#8. Postet 07.01.2018 av Anonym
Jeg stilte spørsmålet fordi jeg er usikker..)

Samboerskap blir av mange betegnet som synd, men er det det?
Hva betyr mest, våre løfter til Gud i tro, eller ytre sakrale vitneshandlinger?
Må det være en tredje person som vitne?
Hvem definerer hvem som er de "bibelske korrekte" vitnene?

Jeg er ikke sikker, men jeg tror man er gift Guds i Guds øyne når man gjør dette:
Mannen og kvinnen erklærer høyt og tydelig for hverandre, og for Gud, at de inngår en ekteskapspakt og vil leve sammen og holde seg til hverandre til døden skiller dem.
Dette uavhengig av andre personers tilstedeværelse eller hvor det skjer.
Anonym
#9. Postet 08.01.2018 av Anonym
Jeg stilte spørsmålet fordi jeg er usikker..)

Samboerskap blir av mange betegnet som synd, men er det det?
Hva betyr mest, våre løfter til Gud i tro, eller ytre sakrale vitneshandlinger?
Må det være en tredje person som vitne?
Hvem definerer hvem som er de "bibelske korrekte" vitnene?

Jeg er ikke sikker, men jeg tror man er gift Guds i Guds øyne når man gjør dette:
Mannen og kvinnen erklærer høyt og tydelig for hverandre, og for Gud, at de inngår en ekteskapspakt og vil leve sammen og holde seg til hverandre til døden skiller dem.
Dette uavhengig av andre personers tilstedeværelse eller hvor det skjer.
Samboerskap vs ekteskap kan vi diskutere til det uendelige blant oss kristne. Det vil alltid være noen som VM-generalprøve at det er synd, selv om de ikke finner bibelske og/eller teologiske «bevis» for å hevde det. Begge deler er en menneskeskapt juridisk ordning vedtatt ved lov. Det finnes ikke holdepunkter om at et ekteskap i Guds øyne må inngås akkurat slik vi gjør det i Norge.

Når det er sagt, så vil jeg likevel fremheve ekteskapet som en fantastisk kjærlighetserklæring til den man elsker.
Lene
#10. Postet 08.01.2018 av Lene
Har sagt det før i en annen sammenheng, men sier det igjen. Ekteskapet er ikke menneskeskapt. Det er innsatt av Gud og er Hellig!
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16