BraMann50 sier: Det er lov å ta kontakt om du er slank kvinne under 53 og har lyst til å bli kjent med en snill mann fra Romerike :)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 12.12.2017 av Anonym.
JEG ER DØD!
To litt eldre personer møttes på gaten. De var gamle kjente, men hadde ikke sett hverandre på en god stund. Siden sist var den ene blitt frelst (F), den andre var vantroende (V). Samtalen mellom dem ble slik:

V: Nei, er du i live?
F: Jeg er død!
V: Hva?
F: Jeg er død.
V: He..he..men du står da rett foran meg her, jeg både ser deg og hører deg!
F: Ja, men jeg er død.

V lurte på om det hadde begynt å rable for vedkommende, de var jo ikke akkurat ungdommer lenger, slikt kan jo skje med folk som til og med er yngre enn dem, han forsøker igjen for å forsikre seg:

V: Du kan da ikke være død når du står her og prater med meg!
F: Jo. Men jeg LEVER.
LEVER DU?
V: Ja, du ser da vel det!
F: Ja, men DU ER DØD!

Den vantro ristet på hodet, ga opp og bare gikk sin vei. Kanskje tenkte vedkommende: Stakkars! Det er ikke håp lenger.

Er du død, men lever?
Eller lever du, men er død?

Ja, slik spør Guds ord. Og det er dette Guds ord vil vise oss. En vantro vil aldri skjønne denne lille historien. Han vil kanskje bare sette en diagnose på vedkommende som sier han er død. Men menneskelig rasjonalitet strekker ikke til her.

Da Jesus kom for å hente Peter som sin utvalget apostel og sa "Følg meg", svarte Peter: "La meg bare få gravlegge min far først!"
Da svarte Jesus: "La de døde gravlegge de døde.
En vantro vil ikke skjønne dette, døde kan jo ikke begrave døde. Hans menneskelige rasjonalitet strekker ikke til på annet vis enn å si: "Stakkars, det må ha rablet for ham."

Jesus sier: "Den som mister sitt liv, skal leve."
Har du forstått hva dette betyr? For det har ikke rablet for Jesus.

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 27.12.2017 av Anonym
Er du død, men lever?
Eller lever du, men er død?

Ja, slik spør Guds ord. Og det er dette Guds ord vil vise oss. En vantro vil aldri skjønne denne lille historien. Han vil kanskje bare sette en diagnose på vedkommende som sier han er død. Men menneskelig rasjonalitet strekker ikke til her.
Gode spørsmål til ettertanke.
Men en må nok ha Den Hellige Ånd for i det hele tatt forstå spørsmålet tror jeg. :)
Anonym
#2. Postet 28.12.2017 av Anonym
Endelig kom det en kommentar på denne tråden jeg startet her, takk for det!
Det var godt så se at du mente det jeg skrev var noe å grunne på, det var også min hensikt med å skrive det.

Å være død, men leve...eller å leve, men være død... "la de døde begrave de døde" og "Den som mister sitt liv, skal leve"....det skjønte jeg ikke bæra av før! Jeg kunne ikke forstå det selv om jeg las det hundre ganger.

Igrunn skjønte jeg svært lite av det jeg las i Guds ord før, så tenkte jeg at da fikk jeg begynne å lese Bibelen fra A til Å da, det måtte vel hjelpe! Har gjort det et par ganger, men skjønte ikke bæra etter det heller! Så noe var det jo som manglet. Den Hellige Ånd?

Den første setningen i Bibelen begynner slik:
"I begynnelse skapte Gud himmelen og jorden".
Ikke så mange vers etterpå står det skrevet:
"Da sa Gud: La OSS skape mennesket..."

Her sier Gud om seg selv, "OSS".... Gud er altså mer enn en "person", han er den treenige Gud, han beskriver seg selv både i entall og flertall, fordi Gud er både Kristus, Den Hellige Ånd og Gud. De er tre, og de er ett. Gud er en, og Gud er tre, de tre er en.Dette vitner jo Guds ord om.

Jesus sier jo at "Jeg og Faderen er ett."

"Den som bekjenner Sønnen, HAR også Faderen" sier Guds ord (1. Joh. brev).

Men har vi da både Sønnen og Faderen og Gud har tatt bolig i oss mennesker (i Den Gamle Pakt var Guds bolig i tabernakelet/tempelet), så må vi vel også ha Den Hellige Ånd? Gud tar da vel ikke bare delvis bolig i oss, eller bare med Sønnen og Faderen? Det kan da ikke være mulig! For Paulus sier jo at vi har fått Den Hellige Ånd for at vi ikke skal gjøre (altså synde) som vi selv vil!

"Og livet (Kristus) ble åpenbart, og vi har SETT det, og vitner og forkynner dere livet, det evige, som var hos Faderen (Kristus) og ble åpenbart for oss....for at også dere skal ha samfunn med oss, og vårt samfunn er med Faderen og med hans Sønn, Jesus Kristus." 1. Joh. 1, 2-3.

Her ser vi jo tydelig at når Kristus har blitt åpenbart for oss ved at han kom i menneskelig kjød til jord, så har altså Faderen OGSÅ blitt åpenbart for oss. Og disse to er jo Gud. Men det er jo også Den Hellige Ånd! Vi kan jo ikke leve i samfunn med Gud uten at vi OGSÅ har Den Hellige Ånd... det er jo umulig, for Gud er tre og de tre er ett. Dette vitner jo Guds ord om.

Hvis noen påstår at vi må ha Den Hellige Ånd I TILLEGG til å ha fått del i Faderen og Kristus, ja, da er det ikke en lære som kommer fra Gud.

Alle som er frelst har Den Hellig Ånd som etter Guds ord ble lovt, vi har den til innsegl, det vil si at den er vårt stempel og godkjenning på at vi ER frelst...se Ef. 1, 13
Anonym
#3. Postet 28.12.2017 av Anonym
Jeg vet ikke om jeg har rett, men jeg "leser" deg litt som om du er i tvil om du har fått Den Hellige Ånd...du får ha meg unnskyldt om jeg tar feil.

Men vær du sikker: TROR du på Jesus, som jeg har sett du gjør i det du skriver, også at du setter ALL din lit til ham, så HAR du Den Hellige Ånd! Vær du sikker og tvil ikke det aller minste på det!

Jeg har dessverre sett nok av eksempler på forkynning som vil ha folk til å tro at de ikke har fått Den Hellige Ånd ennå...og møtt folk som har vært helt fortvilet over å ikke ha fått den, selv om de tror på Jesus. På samme måte som de også har vært fortvilet over at de ikke kan tale i tunger, for det skal visst være et tegn på at man er frelst, har de fått fortalt. Og også vært fortvilet over at de ikke har merket noen velsignelse, slik andre tydeligvis mener de har fått.

Ikke noe av dette er en lære som kommer fra Guds Ord.

Vi må ha det klinkende klart for oss at Jesus har navnet Guds ord...se innledningen til Johannes evangelium og Åp. 19, 13 ("Han (Kristus) er iført en kledning dyppet i blod, og hans NAVN er Guds Ord").

ALT i Bibelen er altså Kristi ord, eller Guds ord til oss mennesker. Det er KUN hans ord som er SANNHET ("Jesus kom full av nåde og SANNHET"). Forkynnes det derfor noe som helst som IKKE står i Guds ord, så er altså det ikke sannhet, men løgn. Da forkynnes IKKE den Kristus som ER Guds ord. Er det våre egne meninger som forkynnes, så er ikke det Guds ord hvis de ikke stemmer med det som står skrevet.

"Og dette er løftet han(Kristus/Gud) ga oss: Det evige liv." 1. Joh. 2, 25.

"Hver den som TROR (altså ikke ved egne lovgjerninger) på meg, HAR evig liv." sier Jesus.

INGEN kan få evig liv UTEN å ha fått Den Hellige Ånd, den får du i samme øyeblikk du kommer til TROEN:

"...i ham (Kristus) har også dere, DA DERE KOM TIL TROEN, fått Den Hellige Ånd..." Ef.1, 13.

Her er beviset fra Guds ord om at i samme stund du tror FÅR du Den Hellige Ånd!

Den som påstår noe annet, snakker ikke sant.
SANNHETEN avslører løgnen.

Å få Den Hellige Ånd har ikke noe som helst med våre følelser å gjøre, vi kan ikke merke at vi får den, vi kan bare TRO det, fordi Guds ord sier det.

Gled deg derfor at du HAR fått Den Hellige Ånd og at Guds ord er sant! Og at du ved det får fred.
Anonym
#4. Postet 29.12.2017 av Anonym
Britt Hagesæter skriver følgende i et debattinnlegg i den kristne avisa Dagen:

"Jeg har ellers forstått det slik at Jesus sier at Gud er Gud for de levende, og at det står i Bibelen at Ånden gjør levende. Det må bety noe også i kroppslig henseende, ettersom kroppen er det organ mennesket bruker for å uttrykke sin ånd og sjel, og som dermed også blir legemet den gjenfødte ånd uttrykker seg gjennom. Det kan være tale, sang, dans i ånden, smil, latter, gråt og bevegelser av ulike slag. Den døde er jo i ro."

Innlegget er å lese på internett, og er et forsvar for at Dionny Baez er en profet:
"Etter min mening er Dionny Baez en profet som mange andre sendt for å oppbygge menigheten i Norge til manns modenhet", skriver hun.

Ja, så lite har hun forstått av det som Guds ord beskriver som de døde i denne verden.
De døde er jo i ro, skriver hun.

Men Jesus sa jo til Peter: La de døde begrave de døde.
Hvordan i all verden kan de døde, som i følge Britt Hagesæter er i ro, da begrave andre døde, som følgelig også skal være i ro???

Jeg tviler ikke på at mange "kjøper" hennes mening.
Men Guds ord har aldri spurt etter hennes, eller andres mening.

Det er ellers sjokkerende å lese at hun gjør uttrykket "Ånden gjør levende" om til "Det må bety noe også i kroppslig henseende, ettersom kroppen er det organ mennesket bruker for å uttrykke sin ånd og sjel, og som dermed også blir legemet den gjenfødte ånd uttrykker seg gjennom. Det kan være tale, sang, dans i ånden, smil, latter, gråt og bevegelser av ulike slag."


IKKE NOE av dette står i Guds ord...IKKE NOE!
Men slik blir det når man har egne meninger. Den som vil tro på eventyr må jo bare gjøre det, man da tror man ikke på Guds ord.

Har man ikke forstått "Ånden gjør levende" som noe annet enn at da må kroppen settes i fysisk bevegelse og uttrykke våre følelser (vår emosjonelle tilstand i øyeblikket), da har man IKKE forstått noe som helst av Guds ord.
Da bør man sannelig la være å skrive om "manns modenhet" og hvem som er profeter.
Anonym
#5. Postet 29.12.2017 av Anonym
Fortsettelse om Britt Hagesæter:

En falsk profet er ingen ting annet en en som forkynner en annen Jesus enn den Guds ord forkynner.
I dag finnes det mange forskjellige Jesus-er og mange Jesus-bevegelser. Men i Guds ord finnes det bare EN ENESTE JESUS, det er han som etter Skriften og Det Nye Testamentet er Jesus KRISTUS.
Anonym
#6. Postet 29.12.2017 av Anonym
Fortsettelse om Britt Hagesæter:

En falsk profet er ingen ting annet en en som forkynner en annen Jesus enn den Guds ord forkynner.
I dag finnes det mange forskjellige Jesus-er og mange Jesus-bevegelser. Men i Guds ord finnes det bare EN ENESTE JESUS, det er han som etter Skriften og Det Nye Testamentet er Jesus KRISTUS.
Mange kristne befinner seg innenfor forklaringenstelt. De forholder seg til det de forstår, og helst bare det.
Kanskje vi alle er litt der.

Om jeg skulle si at jeg kun forholder meg til Guds Ord, og bare Jesus Kristus. Vil jeg da alltid ha rett? Tvile på det, ja.

En profet har det ikke lett, det var foresten de eneste som måtte gå på skole. En profet trenger å dø fra seg selv for å kunne fungere som profet. Jo mer vi dør fra oss selv jo mer kan Han leve igjennom oss.

Har inntrykk at det letes mer etter falske profeter enn det letes etter ekte profeter.
Vi som mennesker advarer vel mer det vi er redd for, enn det vi vet er farlig(men som vi kjenner til).

Så vil jeg minne oss alle på at Guds rike består i Kraft
Anonym
#7. Postet 29.12.2017 av Anonym
For ordens skyld:

Profeten Britt Hagesæter støttet i artikkelen sin, ble av andre i debatten sett på som falsk profet. Grunnen
til det var at han talte i tungetale UTEN at det ble oversatt av noen andre.

1. Kor. kap. 11 gir jo retningslinjene for bruk av tungetale. Paulus sier der bl.a. følgende:

"Taler noen med tunger, da la det være to eller i høyden tre, EN om gangen og la EN tyde det.
Men DERSOM det IKKE ER NOEN som kan tyde, da skal han TIE i menigheten, men tale for seg selv og for Gud." vers 26 og 27.

Dette sier Guds ord, ikke jeg.

Da synes jeg det er helt på sin plass å gjøre oppmerksom på hva sannhetens ord sier, for sannheten avslører løgnen.

Å holde seg til Guds ord er å holde seg til Jesus. I begynnelsen av Joh. 1 leser vi at Ordet både er Gud og Kristus på samme tid, og sannheten.

I Åpenbaringsboken kap. 19 vers 13 er står det:
"Han (Kristus) er iført en kledning som er dyppet av blod (på korset),
og hans NAVN er Guds Ord."

Så mener noen at HELE BIBELEN ikke er Guds ord, da stemmer ikke det med hva Gud/Kristus/Den Hellige Ånd (den treenige Gud) forteller oss. Man kan ikke tro det ene OG det andre, det finnes bare ETT SANNFERDIG ORD.
Sannheten avslører løgnen. Derfor ble denne profeten Britt Hagesæter støttet, avslørt som falsk profet.
Og fordi jeg vet bare LITT om dette sannhetens ord, så kan jeg vise til at det Britt Hagesæter ellers uttaler seg om, IKKE står i Guds ord. Det kan jo hvem som helst finne ut selv.

Men undersøker man ikke om det som sies stemmer med Guds ord, ja, da kan man jo risiskere å bli offer for en løgn, selv bli løgner og kanskje til og med gjøre andre til løgnere. Det vil vi vel ikke?
Anonym
#8. Postet 29.12.2017 av Anonym
DHÅ er hjelperen og trøsteren som går i forbønn for oss, for vi er ikke farløse

Hva sier DHÅ nå?

Om kan Guds skrevne ord opp og ned, inn og ut. Så vil det ikke alltid hjelpe deg, for det du trenger er et ord som er bare til deg, og til din situvasjon. Ordet som er Guds svar på de anrepene djevelen har satt inn mot deg.

Les Guds Ord, men lytt også til Hans stemme. Disse er som kartet og kompasset i livet ditt. Mangler du en av dem så går det gale

Det er masse Guds Ord i kristenfolket, men rema ordene mangler mange plasser.

Dette kan spores til at også de femfoldige tjenestene mangler delvis eller helt.
Tjenestegaver og nådegaver er ikke det samme
Og om profeten gjør en feil, så er han en falsk profet. Da er det ingen kristne som kan være profeter
Anonym
#9. Postet 30.12.2017 av Anonym
ALT Guds ord er sannhet.

Salme 119: "SUMMEN av Guds ord er sannhet."

I HELE Det Nye Testamenet advarers det MANGE ganger om det som IKKE er sannhet, men vranglære. Det står at mange troende, de som allerede kjenner sannheten, skal bli lurt inn i vranglære og fortapelse.

Paulus formaner oss troende til å prøve åndene, om de er av Gud.
Hvordan gjør vi så det?
Ved å se i Guds ord om det som forkynnes om Jesus Kristus er sant. Er det ikke sant, så er det ikke etter Guds ord. ALT Guds ord er sannhet, bare sannheten kan avsløre løgnen.
Jeg anbefaler å ha en kritisk innstilling til alt som sies om Guds ord, eller lytte til forkynnere som er kritiske og som bare forkynner det Guds ord sier.

Så står det at vi skal be om "Åpenbarings Ånd" (Efeserbrevet 1:17). Bare Den Hellige Ånd kan åpenbare Guds ord for oss. Denne åpenbarelsen bli gitt oss enten ved å lese Guds ord selv, eller å høre det forkynt av andre. Etter mitt syn er det da uhyre viktig (etter Paulus sine formaninger om å prøve åndene) at vi ser etter i Guds ord om det som vi blir forkynt, er sant. Er det det, så kan vi ha tillit til vedkommende forkynner. Gjennom en slik forkynner kan vi da få åpenbart Guds ord, det er begrenset hva jeg alene får åpenbart. Slik gir Gud oss åpenbaringer av andre som har fått åpenbart mer enn vi. Og lytt gjerne til flere slike.

Men så kommer kanskje denne innvendelsen: Ja, men den og den sier noe annet! Hvem skal vi da tro på?

Til dette vil jeg svare: Tror virkelig noen at Gud åpenbarer sitt ord på forskjellig vis? At han åpenbarer betydningen av noe han sier på en måte til en person, og så gir en annen forklaring om det samme til en annen person? Da kunne vi jo ikke tro på ham!

Men i dag finnes det tydeligvis mer enn noen gang drøssevis av forklaringer på hva det og det i Guds ord skal bety. Det blir da bare forvirring, og kanskje det er hensikten også. Men hvem skal vi da tro på? Meg? Nei, for all del ikke! Det er Guds ord vi må tro på. Bare der finner vi Guds egen sannhet.

Prøv åndene om de er av Gud, formaner Paulus oss til.
Det er mer enn noen gang grunn til å ta den formaningen på alvor. Det gjelder vår frelse, eller vår fortapelse, og er ikke det viktig for oss? Jo, det finnes faktisk ikke noe som er mer viktig og som vi burde ta mer på alvor.

I vår tid er det forbausende lite undervisning i Guds ord. Dette har endret seg kollosalt bare på en eller to generasjoner. Derfor rår jeg alle til å høre på bibelundervisning, det finnes mye av det på internett.
Anonym
#10. Postet 30.12.2017 av Anonym
Paulus formaner oss troende til å prøve åndene, om de er av Gud.
Hvordan gjør vi så det?
Ved å se i Guds ord om det som forkynnes om Jesus Kristus er sant. Er det ikke sant, så er det ikke etter Guds ord. ALT Guds ord er sannhet, bare sannheten kan avsløre løgnen.
Jeg anbefaler å ha en kritisk innstilling til alt som sies om Guds ord, eller lytte til forkynnere som er kritiske og som bare forkynner det Guds ord sier.

Så står det at vi skal be om "Åpenbarings Ånd" (Efeserbrevet 1:17). Bare Den Hellige Ånd kan åpenbare Guds ord for oss. Denne åpenbarelsen bli gitt oss enten ved å lese Guds ord selv, eller å høre det forkynt av andre. Etter mitt syn er det da uhyre viktig (etter Paulus sine formaninger om å prøve åndene) at vi ser etter i Guds ord om det som vi blir forkynt, er sant. Er det det, så kan vi ha tillit til vedkommende forkynner. Gjennom en slik forkynner kan vi da få åpenbart Guds ord, det er begrenset hva jeg alene får åpenbart. Slik gir Gud oss åpenbaringer av andre som har fått åpenbart mer enn vi. Og lytt gjerne til flere slike.

Heb 5:12 For skjønt dere etter tiden burde være lærere, trenger dere igjen at noen lærer dere de første grunnleggende ting i Guds ord. Dere er blitt slike som trenger til melk, ikke fast føde. 13 For den som ennå får melk, er ukyndig i rettferds ord, han er jo et barn. 14 Men fast føde er for de voksne, for dem som ved bruk har øvd sine sanser opp til å skille mellom godt og ondt.

Ut fra det du skriver så prøver du åndene kun ut fra ordene og ikke ut fra den ånd som er bak ordene.
Dette er en teori, eller en doktrine. Stemmer den med bibelen?
Om sansene våre var bare å lese, så hadde du nok hatt rett. Men når skriften sier sanser så mener den sanser.
Vi er ikke av de som bruker tid på å vekkforklare hva skriften sier, de er det flere av.
Det virker som krysolitt her har begrenset åndelighet ned til å kun lese(se) og å tenke.

De fem sansene – syns-, lukte-, smaks-, høre- og følesansen – er alle rettet mot omgivelsene våre. I tillegg har vi også balanse- og stillingssans, som forteller oss hvor vi er i forhold til omgivelsene.

At åpenbaring bare kommer ved å lese, eller at andre leser Guds Ord. Den kjøper ikke jeg, for jeg kan ikke se at den stemmer med skriften.
Bruk tid til å lese om Jesus som er vår rollemodell, Han er rammen og mandatet for hva vi som kristne kan gjøre. Vi ser flere ganger at Han visste hva de tenkte, og bare gjorde det Han så Faderen gjøre.
Han gjorde ingenting av seg selv

Dette blir mye kart og lite kompass.
De kjente skriftene, men ikke Han som skriftene pekte på.

Dette er les og kjenn at Gud er god istede for Smak og Kjenn at Gud er god. Dette er antikrist, det kan jeg skrive mer om siden.
BraMann50 sier: Det er lov å ta kontakt om du er slank kvinne under 53 og har lyst til å bli kjent med en snill mann fra Romerike :)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16