Bamse22 sier: Kaffe, latter, god mat og klining til helgen? ;)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

chrisso577
Opprettet 17.07.2017 av chrisso577, mann, 27 år, Rogaland.
sannheten om helvete !! tillintegjørelse ikke evig tortur !!!
ezekiel kap 28 fra vers 11 ut vers 19 sier klart å tydelig at lucifer blir brent opp til støv! 11 Herrens ord kom til meg: 12 Menneske, stem i en likklage over kongen av Tyros og si til ham:

Så sier Herren Gud:
Du var et bilde på det fullendte,
fylt av visdom,
fullkommen i skjønnhet.

13 I Eden, Guds hage, holdt du til.
Du var dekket av alle slags dyre steiner:
rubin, topas og diamant,
krysolitt, onyks og jade,
safir, turkis og smaragd.
Forgylte kunstverk
var dine trommer og fløyter,
gjort i stand for deg
den dagen du ble skapt.

14 Du var en salvet kjerub, et vern.
Jeg innsatte deg,
du holdt til på Guds hellige fjell,
blant glødende steiner vandret du.

15 Du var hel i din ferd
fra den dagen du ble skapt,
til det ble funnet urett hos deg.

16 Din store handel
fylte deg med vold,
og du tok til å synde.
Da støtte jeg deg bort fra gudefjellet
og gjorde ende på deg,
du vokter og kjerub
blant glødende steiner.

17 Ditt hjerte ble hovmodig
fordi du var vakker,
du ødela din visdom
og din prakt.
Da kastet jeg deg til jorden,
jeg stilte deg fram for konger
så de kunne se på deg.

18 Med stor skyld
og med urett i handel
vanhelliget du dine helligdommer.
Jeg sendte ild,
og den fortærte deg.
Jeg gjorde deg til aske på jorden
rett for øynene
på alle som så deg.

19 Alle som kjente deg
blant folkene, gyser.
Et skremsel er du blitt,
du er borte for alltid.

malaki kap4 vers 1 å ut vers 3 sier:
Se, dagen kommer,
den brenner som en ovn.
Alle frekke og alle som gjør urett,
skal da være som halm,
dagen som kommer, skal brenne dem opp,
sier Herren over hærskarene.
Verken rot eller grein blir igjen.

Svar på innlegg

chrisso577
#1. Postet 17.07.2017 av chrisso577
2 Men for dere som frykter mitt navn,
skal rettferds sol gå opp
med legedom under sine vinger.
Dere skal slippe ut og hoppe som kalver.

3 Da skal dere tråkke de urettferdige ned,
de skal være støv under føttene deres
den dagen jeg griper inn,
sier Herren over hærskarene.
chrisso577
#2. Postet 17.07.2017 av chrisso577
  • Matteus 10:28 (N11BM)

    Vær ikke redde for dem som dreper kroppen, men ikke kan drepe sjelen. Frykt heller ham som kan ødelegge både sjel og kropp i helvete.



chrisso577
#3. Postet 17.07.2017 av chrisso577
eg kan ramse opp enda flere vers å alle versene som snakker om helvete å ildsjøen å døden osv... misforståelsene her er pga feil oversettelser osv osv... helvete kommer fra de greske ordet sheol som betyr graven å graven i Bibelen blir beskrevet som en plass hvor folk sover... og den bunnløse avgrunn med andre ord mørke... helvete er en oppbevarings plass hvor di døde sover å de er og falne engler fra før floden som er fengslet der! alle ligger i oppbevaring fram til dommens dag! Bibelen er klar på dette folkens å de er vers som snakker klart å tydelig om tillintegjørelse
  • Romerne 6:23 (N11BM)

    Syndens lønn er døden, men Guds nådegave er evig liv i Kristus Jesus, vår Herre.

men ja så har du og di som snakker om uslokkelig ild å evig pine... men de er oversatt feil... for alltid/evig/ forever er oversatt fra de greske ordet aion som bare er enten en bestemt eller ubestemt tid.. kan ramse opp mange eksempler fra Bibelen hvor de står "for alltid" men de ikke er snakk om evigheten for eks...
  • Jona 2:7 (N11BM)

    Jeg sank ned til foten av fjellene. Bommene på jordens porter slo igjen bak meg for alltid. Men du, Herre, min Gud, førte meg levende opp av graven.


legg merke til hvordan de står for alltid... Bibelen forklarer og Guds vrede som en fortærende ild!! å hva gjør en fortærende ild??


  • Jesaja 29:6 (N11BM)

    kommer straffen fra Herren over hærskarene, med torden og jordskjelv og tunge drønn, med vindkast og storm og fortærende ild.

  • Jesaja 30:27 (N11BM)

    Se, Herrens navn kommer fra det fjerne. Hans vrede er brennende, hans byrde er tung, hans lepper er fulle av harme, hans tunge er som fortærende ild.

  • Jesaja 33:14 (N11BM)

    Synderne på Sion er slått av skrekk, angst griper de ugudelige: «Hvem av oss kan bo ved en fortærende ild, hvem av oss kan bo ved evige flammer?»

wow her sier dem til og med at evige flammer? hmm må og huske at:

chrisso577
#4. Postet 17.07.2017 av chrisso577
alle skal få dom for sine gjerninger står de... å husk hva Gud sier i gammle testamentet og! ett øye for øye å tann for tann!! men andre ord du får igjen får de du har gjort viss du havner i ildsjøen med andre ord å de er veldig sikkert er at di som går fortapt brenner alt etter hvor mye galt di har gjort i livet å hvor mye mørke som er i dem!!! Gud er go å rettferdig å han straffer ikke folk med evig tortur... studer Bibelen å di forskjellige oversettelsene så vil du fort se at de er snakk om tillintegjørelse å ikke evig tortur.... har hørt fra folk som tror på evig helvete doktrine at di snakker om forksjellige nivåer... men versåsnill fortell meg hvor i Bibelen de er snakk om de? Gud er god å Gud elsker deg! <3 å ildsjøen er fortsatt en skjebne å frykte!!! eg har hvertfall ikke lyst å brenna opp til aska for alle mine synder i den sterkeste anger å smerte som finnes!!! synes de blir litt dumt når folk mot argumenterer med at viss de bare er tillintegjørelse så trenger en ikke frykte... viser bare hvor urealistisk en kan være... å at di ikke vet i de hele tatt hva di snakker om...
chrisso577
#5. Postet 17.07.2017 av chrisso577
unnskyld for hvordan eg uttrykket meg på slutten der.. mente de ikke på noen vondt måte men innså at de kan bli oppfattet på en måte som vil gjøre at folk føler seg dumme eller noe slikt men de vil eg ikke!!!! vi kan alle bli utsatt for falske doktriner å er ingen skam i de!!! gla ideg å Gud elsker deg <3 <3 <3
Anonym
#6. Postet 17.07.2017 av Anonym
Lyttet til et seminar om dette tema nylig og det finnes 3 hovedsyn på hva helvete er. Ett av disse er at helvete er en evighet uten Gud.

Det er mye elendighet i verden i dag og vi kan kanskje tro at situasjonen i Midtøsten og sultkatastrofen i Afrika viser et helvete på jord, men Gud er der. Det viser flere vitnesbyrd fra muslimer som får besøk av Jesus i drømme.
Så kan vi jo tenke oss hvordan slik elendighet ville vært uten Gud?

I Norge har vi det godt og Gud er her, men hvordan ville "det gode liv" vært uten Gud? Jeg tror ikke vi helt kan klare å forestille oss hvordan det er.

På 50- og 60-tallet så skremte man folk med helvete for å få dem frelst. Det tror jeg er feil taktikk! Som kristen og bibelnerd er det selvsagt teologisk interessant å studere dette, men jeg tror det er mye bedre å fokusere på JESUS KRISTUS og nådens evangelium, Guds gode nyheter. Det får folk frelst og målet er jo å bringe folk til Jesus.
chrisso577
#7. Postet 18.07.2017 av chrisso577
Lyttet til et seminar om dette tema nylig og det finnes 3 hovedsyn på hva helvete er. Ett av disse er at helvete er en evighet uten Gud.

Det er mye elendighet i verden i dag og vi kan kanskje tro at situasjonen i Midtøsten og sultkatastrofen i Afrika viser et helvete på jord, men Gud er der. Det viser flere vitnesbyrd fra muslimer som får besøk av Jesus i drømme.
Så kan vi jo tenke oss hvordan slik elendighet ville vært uten Gud?

I Norge har vi det godt og Gud er her, men hvordan ville "det gode liv" vært uten Gud? Jeg tror ikke vi helt kan klare å forestille oss hvordan det er.

På 50- og 60-tallet så skremte man folk med helvete for å få dem frelst. Det tror jeg er feil taktikk! Som kristen og bibelnerd er det selvsagt teologisk interessant å studere dette, men jeg tror det er mye bedre å fokusere på JESUS KRISTUS og nådens evangelium, Guds gode nyheter. Det får folk frelst og målet er jo å bringe folk til Jesus.
noe av de som har skadet evangeliumet mest å skremt folk vekk fra troen å ødelagt mange troende med angst å frykt å gitt nesten hele verden ett forferdelig vrangsyn på vår fantastiske pappa Elohim i himmelen er den forferdelige falske vranglære evig pine i helvete doktrinen... så eg synes de er veldig bra å fokusere på å få fram sannheten angående de :)
Anonym
#8. Postet 18.07.2017 av Anonym
Dette vet du lite om chrisso. Du er ung og umoden i både alder og forståelse og burde gi det litt tid før du farer ut med alt du har på hjerte. Dette har jeg fortalt til deg privat. Flere vitnesbyrd fra de som har kommet til tro etter å få kjennskap til denne forferdelige skjebnen. De som skader mest er de som roper "fred og ingen fare", og går mot det som Bibelen sier fordi de syns det ikke går sammens med den avguden de har skapt seg. Jeg har vært en ikke troende. Å når jeg kom til tro var "helveteslæren" noe som var veldig tungt for meg. Fordi når jeg leste Bibelen var den veldig klar men jeg ville ikke at det skulle være sant. Hvordan kunne en kjærlig Gud gjøre noe sånt? Det tok endel bønn før Herren ga meg fred rundt spørsmålet.

Jeg forstår problematikken, men det er opprør mot Guds sanne Ord.

Jesus var den som advarte mest om dette stedet i Bibelen. Jeg forundres over at enkelte tror de vet bedre enn Ham om hvordan å formidle Sannheten. "Den glade nyheten", evangeliet er nettopp dette at vi har unnsluppet denne skjebnen gjennom Han. Vi har fått nåde, mens djevelen og hans engeler har ingen mulighet til det. Det er kontrasten mellom evig fortapelse og evig liv, og realitetem av de to som gjenspeiler det store alvoret som ligger i dette.

Her er det noen som er ustabile, rebelske og umodne i sin tro som vrir og vender på Guds Ord etter eget behag for å tjene sin egen sammvitighet. Dette har skadet "det glade budskap" mer en noe annet. Frukten ser du i tilstanden til kristendommen og hvilken "Jesus" som blir forkynt. Å hvilken praksis kirkene har. Der selv homofile kan gifte seg i "Guds Hus!". Undres hva Herren selv ville ha sagt om dette om Han var iblant oss nå? Tror du Han hadde vært sint og helvete ville ha blitt nevnt?

Ganske trolig.
Anonym
#9. Postet 18.07.2017 av Anonym
Lyttet til et seminar om dette tema nylig og det finnes 3 hovedsyn på hva helvete er. Ett av disse er at helvete er en evighet uten Gud.

Det er mye elendighet i verden i dag og vi kan kanskje tro at situasjonen i Midtøsten og sultkatastrofen i Afrika viser et helvete på jord, men Gud er der. Det viser flere vitnesbyrd fra muslimer som får besøk av Jesus i drømme.
Så kan vi jo tenke oss hvordan slik elendighet ville vært uten Gud?

I Norge har vi det godt og Gud er her, men hvordan ville "det gode liv" vært uten Gud? Jeg tror ikke vi helt kan klare å forestille oss hvordan det er.

På 50- og 60-tallet så skremte man folk med helvete for å få dem frelst. Det tror jeg er feil taktikk! Som kristen og bibelnerd er det selvsagt teologisk interessant å studere dette, men jeg tror det er mye bedre å fokusere på JESUS KRISTUS og nådens evangelium, Guds gode nyheter. Det får folk frelst og målet er jo å bringe folk til Jesus.
Det er helt klart plasser i verden med stor nød, men så er det også en vekkelse i Syria. Og de som blir kristne har det tøft men også godt med Jesus. Det er ikke de ytre omstendighetene som definerer om vi har det godt. Det finnes mennesker i Norge som opplever livet som et helvete, tenk det i gode Norge. Men vi i Norge høster mye velsignelse av hva de tidligere generasjoner gjorde.

Du skriver at vi på 1950, 60 tallet skremte vi folk med helvete for å få dem frelst, og at du tror det var feil. Mon tro om ikke velsignelsen kommer fra akkurat disse, som du snakker lite godt om. Vel det var en som også snakket masse(mest) om helvete, det var omkring 30 etter Kristus.
Han gjorde vel feil Han også?

Om vi har en Guds fred i gode Norge, og den aldri blir prøvet. Kan vi da vite om det i det hele tatt var Guds fred? Kanskje freden som er over mange kristne, har mest til felles med den dype søvnen til Jona.
chrisso577
#10. Postet 18.07.2017 av chrisso577
Dette vet du lite om chrisso. Du er ung og umoden i både alder og forståelse og burde gi det litt tid før du farer ut med alt du har på hjerte. Dette har jeg fortalt til deg privat. Flere vitnesbyrd fra de som har kommet til tro etter å få kjennskap til denne forferdelige skjebnen. De som skader mest er de som roper "fred og ingen fare", og går mot det som Bibelen sier fordi de syns det ikke går sammens med den avguden de har skapt seg. Jeg har vært en ikke troende. Å når jeg kom til tro var "helveteslæren" noe som var veldig tungt for meg. Fordi når jeg leste Bibelen var den veldig klar men jeg ville ikke at det skulle være sant. Hvordan kunne en kjærlig Gud gjøre noe sånt? Det tok endel bønn før Herren ga meg fred rundt spørsmålet.

Jeg forstår problematikken, men det er opprør mot Guds sanne Ord.

Jesus var den som advarte mest om dette stedet i Bibelen. Jeg forundres over at enkelte tror de vet bedre enn Ham om hvordan å formidle Sannheten. "Den glade nyheten", evangeliet er nettopp dette at vi har unnsluppet denne skjebnen gjennom Han. Vi har fått nåde, mens djevelen og hans engeler har ingen mulighet til det. Det er kontrasten mellom evig fortapelse og evig liv, og realitetem av de to som gjenspeiler det store alvoret som ligger i dette.

Her er det noen som er ustabile, rebelske og umodne i sin tro som vrir og vender på Guds Ord etter eget behag for å tjene sin egen sammvitighet. Dette har skadet "det glade budskap" mer en noe annet. Frukten ser du i tilstanden til kristendommen og hvilken "Jesus" som blir forkynt. Å hvilken praksis kirkene har. Der selv homofile kan gifte seg i "Guds Hus!". Undres hva Herren selv ville ha sagt om dette om Han var iblant oss nå? Tror du Han hadde vært sint og helvete ville ha blitt nevnt?

Ganske trolig.
du vett ikke hvordan Gud har jobbet i meg eller hvordan eg er som person i tillegg så synes de blir feil at du kommer å kaller meg umoden å baby kristen når du ikke kjenner meg engang :) eg følger Bibelen eg som er Guds ord enkelt å greit :) at eg bruke tid på å studera selve ordet istedenfor å tro på alt en høre fra kirka å folk på youtube viser vell at eg følger rette veien... er de Gud å hans ord vi følger eller andre mennesker? blir litt dumt viss du tror at eg er sånn typisk "lunka kristen alt er greit å fint" person bare fordi eg ikke tror at Gud vil torturera folk i all evighet... er sånne som ikke forstår skriften å som tror de om Gud som er umodne i troen fordi de viser bare at di ikke forstår realiteten av de...... "fred å ingen fare" skriver du men bare fordi eg ikke tror på evig tortur fordi de er rett og slett uBibelsk så betyr ikke de at eg lærer "fred å ingen fare" doktrine...eller tror på de...å ildsjøen vil fortsatt være en forferdelig skjebne som burde fryktes å unngås på alle måter! folk vil brenne for sine synder å de vil være den største anger å smerte en kan oppleve mens en blir tillintegjort.... synes du skal være litt forsiktig med å komme med pekefingeren å si både de ene å de andre om folk du ikke kjenner engang... viss du vil da del i dette emnet så kom heller med Bibelske fakta... er du som vet lite om dette Bennio :) ønsker deg godag videre gla ideg bror 
Bamse22 sier: Kaffe, latter, god mat og klining til helgen? ;)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16