Øystein-Skum93 sier: Vil ikke bo og vil ikke bosette meg en eneste plass nei på Vestlandet. Ikke en eneste plass nei på Vestlandet!
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 08.07.2017 av Anonym.
Lignelsen om de fem kloke og de fem dålige jomfruene.

Ganske straight forward : Men hva mener dere om denne lingnelsen? Har du olje i din lampe?

Er du klar for Brudgommen? (Yeshua)Bilderesultat for the five wise virgins

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 09.07.2017 av Anonym
Da skal himmelens rike ligne de 10 jomfruene, 5 kloke og 5 dårlige.

Olje er salvelse. Vi trenger himmelsk kraft for å gjøre himmelske gjerninger.

Lignelsen ligner "dommen over alle folkeslag" som også er i matt 25.

Ikke alle som sier Herre, kommer til himmelen.
Jeg ville ikke slått meg til ro at "jeg er trygg I min tro"
Paulus sier at vi skal ransake oss for å se om vi er troen(2 Kor 13:5)

Det blir rystet meg når jeg tenker på lignelsen om jomfruene, og tenker på at dette gjelder også I dag.
Anonym
#2. Postet 09.07.2017 av Anonym
Jeg ser på "oljen" som om vi er "våken" til den sanne tro eller ei. Har "Jesus i lampen" eller ikke. Husk alle ligger først og sover men der er en forskjell på de to. Noen har "lyset" (Jesus) fra oljelampen i det de våkner, andre ikke. Vi er kalt til å være verdens lys. Noe som har vært sterkt fraværende i den vestlige kristne verden for en lang tid etter min mening. Den har virkelig vært i en dyp søvn. Vi har vært mest preget av vårt eget, passivitet og menneskefrykt. Den Bibelske menighet og kirke levde med en helt annen fokus og overbevisning. Selv om "prisen" var høy. De levde også for hverandre. På tide å våkne for oss alle. Å leve som om at Herren står for døren.

Oljen er den frelsende tro. Lyset fra lampen er Herren som gjør at vi kan gå på den smale sti i Hans ferdiglagte gjerninger. Om det så skal koste oss livet. Først da er vi verdens lys som ikke lar seg skjule, og ikke kan forveksles med det som er av verden.
Anonym
#3. Postet 09.07.2017 av Anonym
Dette med olje på lampen er for meg det samme som om lyset i deg er av eller på. Lyser du ut i den mørke verden, er du ett verdens lys? Er din tro levende, bruker du guds ord som en lampe for din sti? Eller famler du i mørke, setter på lampe an og til når du snubler borti en kant? Lampen må være på hele tiden..slik at du ser hvor du går. "Tror du litt", "Er religiøs", "Er nå døpt og konfirmert ivertfall, "Jeg gjør mye godt for mennesker,så jeg er en god person, og regner med at jeg kommer til himmelen", Er du en av desse her...trenger du å fylle på olje på lampen din. Våke opp av dvalen. Ta ett standpunkt i livet. Og vende ditt hjerte til herren.
Anonym
#4. Postet 09.07.2017 av Anonym
Lignelsen handler om å følge Torah
Anonym
#5. Postet 09.07.2017 av Anonym
Handler vel om å hele veien vandre i rett forhold til Gud.

"Hvert tre som ikke bærer god frukt skal hugges ned"....tenk over det...det holder ikke å ikke bære dårlig frukt, tret blir hugget ned om det ikke bærer frukt også. Jeg har tatt imot Jesus Kristus, men jeg er passiv... lar meg ikke lede....verdt å tenke over disse alvorlige ord..
Anonym
#6. Postet 09.07.2017 av Anonym
Jesus lå å sov på pute i båten, mens alle trodde at de ville gå under.
Vi har vel alle et ønske om å ha fred midt i stormen.

Men det var ikke bare Jesus som sov i båten, Jona sov også sin dype demoniske søvn i skipets nederste rom.

Mark 4:38 Men han selv lå og sov på en pute bak i båten. De vekker ham og sier til ham: Mester, bryr du deg ikke om at vi går under?

Jona 1:5 Da ble sjømennene redde. De ropte hver på sin gud. For å lette skipet kastet de lasten ut i havet. Men Jona var gått ned i skipets nederste rom og lå i dyp søvn.

Hvilken fred er det vi har? Jesus eller Jona sin fred
Anonym
#7. Postet 09.07.2017 av Anonym

Mange bra svar! ja jeg er ganske enig i dere alle! Fikk med meg også et kort svar fra aleccore der du sier om å følge Thora. Der er jeg fakitsk helt enig! Jeg mener også dette med å sette foten ned og velge og følge Guds vei! For alle 10 jumfruene er vel troende?! Men kun 5 får komme inn til brudgommen.

Ingen kan tjene to herrer; for han vil enten hate den ene og elske den andre, eller holde sig til den ene og forakte den andre; I kan ikke tjene Gud og mammon.

Hva om dette kommer til oss som kaller oss kristene idag, om vi sier vi elsker ham men fortsatt har den ene foten i Babylon!?

Synes alle kom med gode svar! Men jeg likte godt å høre Thoraen ble nevnt! mener personlig vi alle troende på Yeshua burde velge å følge hans vei!

Anonym
#8. Postet 09.07.2017 av Anonym
Før jeg ble frelst hadde jeg nok Jonas fred. Djevelen trodde han hadde meg under kontroll.
Så ble jeg frelst og alle åndskrefter kom på banen, for å si det på den måten.
Kampen kan være tøff til tider, men vi vet at i Jesus Kristus har vi seiret. Djevelen har i realiteten kun et våpen:
Å skyggelegge det som skjedde på korset, de våpen vi har tilgjengelige.
Holder vi fast på korset, gjennom stormene, tror jeg vi kommer inn i den rette hvilen..)
Anonym
#9. Postet 12.07.2017 av Anonym
Slik jeg har forstått handler dette skriftstedet om jødene og Israel og fremtiden. Men dette vil jeg undersøke nærmere og eventuelt komme tilbake til. Mye av det som står i bibelen, både i gamle og nye testamentet var rettet mot Jødene. Ikke så mye til "hedningene". Paulus forkynte evangeliet til hedningene blant annet. Ellers er jeg mest opptatt av Johannes 3.16. Det er gode nyheter det!! Holder ikke det, så holder ingen ting. Bare prøv så mye dere vil!
Anonym
#10. Postet 12.07.2017 av Anonym
Slik jeg har forstått handler dette skriftstedet om jødene og Israel og fremtiden. Men dette vil jeg undersøke nærmere og eventuelt komme tilbake til. Mye av det som står i bibelen, både i gamle og nye testamentet var rettet mot Jødene. Ikke så mye til "hedningene". Paulus forkynte evangeliet til hedningene blant annet. Ellers er jeg mest opptatt av Johannes 3.16. Det er gode nyheter det!! Holder ikke det, så holder ingen ting. Bare prøv så mye dere vil!
Vet ikke om jeg ville hengt det evige livet på et eneste bibelvers, kanskje det blir ubalanse. Hans Nilsen Hauge mente at skriften forklarte skriften. Om noe av skriften ikke gir mening så kan det være klokt å lese litt mer;)

2 Tim 2:11 Det er et troverdig ord. For er vi døde sammen med ham, skal vi også leve sammen med ham. 12 Holder vi ut, skal vi også herske sammen med ham. Fornekter vi, skal også han fornekte oss. 13 Er vi troløse, så forblir han trofast. For han kan ikke fornekte seg selv.

Men aldri bry deg om at menneskene prøver, bry deg om hva Ånden sier til menigheten i dag.
Øystein-Skum93 sier: Vil ikke bo og vil ikke bosette meg en eneste plass nei på Vestlandet. Ikke en eneste plass nei på Vestlandet!
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16