Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

compaq
Opprettet 01.07.2017 av compaq, mann, 68 år, Aust-Agder.
Treenighetslæren , Isaac Newton
Isaac Newton var klar over at Jehova Gud er kilden til all sannhet og i samsvar med den dype ærefrykt han hadde for sin skaper, ser det ut til at han brukte mer tid på å søke den sanne Gud enn på å utforske vitenskapelige sannheter. En undersøkelse av alt det Newton skrev viser at av omkring 3 600 000 ord var bare 1 000 000 brukt på vitenskapelige emner, mens omkring 1 400 000 var brukt på religiøse emner. I sine skrifter beskjeftiget Newton seg mye med treenighetenslæren. Ett av hans viktigste bidrag til bibelgranskingen på den tiden var hans verk AN. Historical Account.

Den mindre delen av denne avhandlingen var vigd 1.Tim 3:16 som lyder ( ifølge King James version ) : Og uomtvistelig stor er gudsfryktens hemmelighet: Gud ble åpenbart i kjødet, rettferdiggjort i Ånden, sett av engler, forkynt blant hedningene, trodd i verden, opptatt i herlighet. Newton viste hvordan det var blitt foretatt en liten forandring i den greske tekst. Ordet Gud ble satt inn og setningen kom til å lyde: Gud ble åpenbart i kjødet. Han påpekte ut dette verset hadde de ikke kjennskap til en slik forandring. Hvorfor offenliggjorde ikke Newton dette mens han levde. Den tiden kan kanskje forklare dette. De som skrev imot treenighetslæren ble fortsatt forfulgt i England. De som gjorde det kunne bli straffet med å miste sitt arbeid eller fengselstraff. En trykksak som angrep treenighetslæren brent etter ordre fra overhuset. En 18 år gammel student som var anklaget for å fornekte treenighetslæren hengt i skottland.

Når Newton undersøkte en læresetning lot han alltid Bibelen være prøvesteinen. Newton gjorde dette klart da han drøftet kirkens bekjennelseskrifter: Den krever ikke at vi skal godta dem på grunn av kirkemøtenes myndighet. Selv kirkemøtene har feilet og kan feile i trosspørsmål og det de har vedtatt som nødvendig for å oppnå frelse er uten kraft eller myndighet hvis det ikke kan påvises at det er hentet fra Bibelen. Som et annet argument for å kaste treenighetslæren sa Newton: Den lære at Sønnen er av samme vesen som Faderen er uforståelig. Den ble ikke forstått på kirkemøtet i Nikea og den er heller ikke blitt forstått siden.

Newton fant derfor at han på grunnlag av bibelens vitnesbyrd, logikk og den autentiske lære som ble forkynt i den første kristne tid, kunne ikke godta treenighetslæren. Han trodde fullt og fast på Jehova Gud som den øverste overherre og anerkjente Jesu kristi stilling ved hverken å forringe ham som Guds sønn eller å opphøye ham til den stilling hans Far innebar. Det er tydelig hvilken konklusjon Newton her kommer til og det framgår alltid av hans skrifter hvordan han så på forholdet mellom Faderen og Sønnen. Et annet sted sier han derfor at bønner kan rettes til Gud i lammets navn, men ikke til lammet i Guds navn.

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 03.07.2017 av Anonym
I Jesus Kristus navn: Jeg ber om at all feilaktig/falsk lære som blir lagt ut på kristendata ikke skal oppnå sin hennsikt (åndelig forførelse).

Forøvrig, elsker jeg dere alle..)
compaq
#2. Postet 05.07.2017 av compaq
Jehova og Jesus er forskjellige personer

Joh 8: 17-18 : To menneskers vitnesbyrd er sant. Jeg er den som vitner om meg og Faderen som har utsendt meg, vitner om meg.

Rom 10: 9 : For dersom du med din munn bekjenner at Jesus er Herre og i ditt hjerte tror at Gud ( Jehova ) oppvakte ham fra de døde, da skal du bli frelst.
Anonym
#3. Postet 06.07.2017 av Anonym
Kropp, Sjel og Ånd
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16