Bamse22 sier: Kaffe, latter, god mat og klining til helgen? ;)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 18.06.2017 av Anonym.
hvilken bibel skal jeg velge
lurer på om konfirmantbibelen er ok å lese..jeg trur jeg har litt lyst å lese litt. jeg har bare den bibelen. hva er meningen med bibelen? skal man pugge den? hva er de versjene og lukas salmer/dikt og vers og alt det andre..
regner med bibel er bibel og det står samme inhold i?

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 18.06.2017 av Anonym
Rekner med konfirmantbibelen er heilt OK å bruke. Så lenge den ikkje står på 1930-talsspråk (noko som neppe er realiteten sidan du er så ung og fekk bibelen for ca 14 år sidan) skal det gå fint å lese den uansett oversettelse. Veldig få menneske pugger bibelen. Mange kan eit eller fleire vers frå bibelen som det kan være greit å minne seg sjølv på når ein ikkje har papirutgåva tilgjengelig. Eg vil anbefale å lese i det nye testamente. Markus' evangelium er ikkje så langt og mykje action heile vegen. Johannes' evangelium er min favoritt, og apostelgjerningane som kjem rett etter det. Eg les litt kvar dag, nokre dagar eit kapittel, to eller tre. Tidligare har eg hatt bibelleseplaner for å komme gjennom heile bibelen f.x på eit år. Store deler av det gamle testamentet inneheld spanande historier, lyrikk og oppramsinger av profetier, ættetavler eller ritualer. Kan anbefale salmene og ordspråka, der er det ein god del knask. 1.mosebok (og delvis 2.mosebok) er også spekka med kjente og kjære bibelfortellinger og ikkje så tungt å lese. Eg kan sjølv ein del bibelvers utenat, men det er noko eg har brukt lang tid på å lære. Er dette eit ønske du bærer på vil eg anbefale "syng Guds ord" då kan du lære bibelvers gjennom musikk og rytme der kvart vers har ein egen melodi. (Eit uttdrag av nokre av dei mest kjente versa)
Anonym
#2. Postet 18.06.2017 av Anonym
lurer på om konfirmantbibelen er ok å lese..jeg trur jeg har litt lyst å lese litt. jeg har bare den bibelen. hva er meningen med bibelen? skal man pugge den? hva er de versjene og lukas salmer/dikt og vers og alt det andre..
regner med bibel er bibel og det står samme inhold i?
Konfirmantbibelen er sikkert helt ok. Flott at du har lyst til å lese Bibelen, men du bør oppsøke en kirke/menighet med et godt ungt miljø hvor du kan få kristne venner på din egen alder. Jeg vet ikke hvor du i Trøndelag du bor, men Hillsong har en menighet i Trondheim. Bor du nord for Trondheim finnes det sikkert menigheter nærmere deg som også er fantastiske. Elihumenigheten i Levanger er en av dem: http://elihu.nu

Det og bli en del av et levende kristent miljø kan hjelpe deg med lesingen :)

Er du god på engelsk kan du lese New King James - oversettelsen. Den er veldig bra.
Anonym
#3. Postet 23.06.2017 av Anonym

Shabbbat Shalom søster! Helt konge at du ønsker og lese Guds Ord! :) Jeg har bare lest i 3 år, og stadig finner nye ting! Be om at Den Hellige Ånd skal gaide og veilede deg igjenom Guds Ord! Det spørs kansje også hva slags spørsmål du har.?! jeg var i starten veldig intresert i å bli kjent med Jesus Ord, og da begynnte jeg med det, men jeg var også veldig intresert i skaperverket. og så var jeg innom Bibelens ord om kjempene\hybrider nephelimer og den slags...Mye spennende og ta tak i!

Jeg leste først det nye testamente 3 -4 ganger med stor glede. men jeg følte jeg måtte begynne fra starten, natulig nåkk begynner man jo fra side 1 i en bok. Nå somm jeg leser fra 1 Mosebok og oppover kjenner jeg mye blir lettere og sjønne.

Yeshua skal hjelpe deg! :) be å du skal få!

roy2
#4. Postet 24.06.2017 av roy2

Hei, jeg er overbevist om at King James Bibelen på engelsk er Guds bevarte ord på engelsk. Det som er veldig tragisk er at moderne Bibeloversettelser er veldig korrupte, løgnaktige og har den antikristne ånd i seg! Moderne bibeloversettelser gjør også Jesus Kristus til en løgner og synder. Jeg vet ikke om 1 eneste norsk Bibel oversettelse som er 100% korrekt etter den engelske King James Bibelen. Man kan bli irritert av mindre. Hvorfor er det så forbasket vanskelig at ikke man kan oversette 100% etter King James Bibelen?!


Anonym
#5. Postet 24.06.2017 av Anonym
Hei, jeg er overbevist om at King James Bibelen på engelsk er Guds bevarte ord på engelsk. Det som er veldig tragisk er at moderne Bibeloversettelser er veldig korrupte, løgnaktige og har den antikristne ånd i seg! Moderne bibeloversettelser gjør også Jesus Kristus til en løgner og synder. Jeg vet ikke om 1 eneste norsk Bibel oversettelse som er 100% korrekt etter den engelske King James Bibelen. Man kan bli irritert av mindre. Hvorfor er det så forbasket vanskelig at ikke man kan oversette 100% etter King James Bibelen?!
Jeg er enig i at NKJ er en god Bibel, men å komme med påstander om norske oversettelser slik du gjør her bør du slutte med. Du har ikke belegg for det du sier og da er det du som sprer løgn.

En norsk bibel og en studiebibel ville jeg anbefalt. På norsk!
chrisso577
#6. Postet 25.06.2017 av chrisso577

Hei, jeg er overbevist om at King James Bibelen på engelsk er Guds bevarte ord på engelsk. Det som er veldig tragisk er at moderne Bibeloversettelser er veldig korrupte, løgnaktige og har den antikristne ånd i seg! Moderne bibeloversettelser gjør også Jesus Kristus til en løgner og synder. Jeg vet ikke om 1 eneste norsk Bibel oversettelse som er 100% korrekt etter den engelske King James Bibelen. Man kan bli irritert av mindre. Hvorfor er det så forbasket vanskelig at ikke man kan oversette 100% etter King James Bibelen?!


enig med roy2 :) heldigvis har eg vert så ufattelig heldig å fått tak i king james nye testamentet på norsk :D Gud er god å Gud velsigne dere alle <3
roy2
#7. Postet 25.06.2017 av roy2
NKJB er en korrupt og dårlig bibeloversettelse det også! Jo jeg har belegg for det jeg skriver. Dersom du vet om en norsk Bibeloversettelse som er 100% korrekt etter den engelske King James Bibelen vil jeg gjerne at du skriver navnet på denne Bibelen slik at jeg kan kjøpe den!
Anonym
#8. Postet 25.06.2017 av Anonym
NKJB er en korrupt og dårlig bibeloversettelse det også! Jo jeg har belegg for det jeg skriver. Dersom du vet om en norsk Bibeloversettelse som er 100% korrekt etter den engelske King James Bibelen vil jeg gjerne at du skriver navnet på denne Bibelen slik at jeg kan kjøpe den!
Det er ikke vanskelig og oversette Bibelen fra King James til norsk, men det er det ingen som gjør fordi de oversetter fra grunntekstene som var skrevet på flere andre språk, bl.a. gresk og hebraisk. Hva det er som gjør at enkelte mener at King James er den mest korrekte vet ikke jeg, men at alle andre oversettelser er korrupte er bare tull!

Jesus snakket ikke engelsk og det gjorde ingen av disiplene hans heller! Noen tror at King James er skrevet på "Guds eget språk". Det er jo bare tull! Norske Bibeloversettelser fra 1997 og 2011 fungerer helt fint, men om du ønsker å lese King James så må du gjerne det :). Det er derimot spennende og studere Bibelen, lese andre oversettelser og studiebibler for å se hvordan andre land oversetter fordi andre språk er rikere enn det norske.
roy2
#9. Postet 25.06.2017 av roy2
Du bør ikke uttale deg før du vet hva du snakker om!
Anonym
#10. Postet 25.06.2017 av Anonym
Du bør ikke uttale deg før du vet hva du snakker om!
Jeg kan jo si det samme til deg....
Bamse22 sier: Kaffe, latter, god mat og klining til helgen? ;)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16