Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 24.05.2017 av Anonym.
Hvorfor så mange menigheter
Når jeg treffer kristne for første gang, så får jeg ofte spørsmålet hvilken menighet jeg går i, eller tilhører.

Om jeg svarer på spørsmålet så sier det lite om mitt forhold til Jesus. Det sier mest om hvilken kultur jeg vil identifisere meg med. Menigheter har i dag forskjellige doktriner/læresetninger, men jeg vet ikke om det er det som preger menighetene mest.
Jeg tror at jeg kan ha fellesskap og enhet i ånden med kristne fra alle sammenheng, så lenge de kjenner skriften, kraften og elsker Jesus.

Kjenner flere menigheter som har lykkes med å skape en kultur der kristne kjenner seg hjemme. Kanskje det er en menighet som er godt organisert og som har mange aktiviteter, gjerne styrt av en pastor.
Du har et medlemskap i et kirkesamfunn - du betaler tienden - du går regelmessig på søndagsmøtene - du har en tjeneste(hver 4 søndag) - menigheten har et program som du følger - menigheten har stadig aktuelle seminarer som passer akkurat deg.

Med denne bakgrunnen vil du spørre meg hvilken menighet jeg går i.

Når du møter en kristen bror eller søster som er villig til å gi livet sitt for deg, da er det ikke så aktuelt å spørre hvilken menighet de går i.

Er du frelst så er du et lem på legemet og har ditt borgerskap i himmelen. Du har nå blitt en del av Guds menighet og du har en bestemt plass på legemet, der Jesus er hodet. Du tilhører Jesus, Han er din frelser og Herre.

Vi er kalt til å ha kontakt med apostler, profeter, evangelister, hyrder og lærere. finner vi dem i din menighet?

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 24.05.2017 av Anonym
Hvorfor så mange menigheter? Vel, noe av forklaringen er vel reformasjonen i den kristne kirke. Det startet vel med Luthers brudd med Den Katolske Kirke. Baptister, Metodister, Pinsevenner osv. er kirker som er etablert etter brudd med Den Lutherske kirke, den vi best kjenner som Statskirken eller Den norske Kirke.

Nå tror ikke jeg at det betyr så mye hvilken kirke man går i. Det er fullt mulig å være en levende kristen uten å tilhøre en meninghet eller kirke, men går man i en kirke eller menighet velger man en man trives i og hvor man føler seg hjemme.

Jeg har vokst opp i Pinsebevegelsen og i DFEF, men kom i kontakt med den såkalte Trosbevegelsen i ungdommen. Den var tiltalende fordi den var mer ungdommelig og ikke så satt som en del andre menigheter var. Likevel var det ting i Trosbevegelsen som ikke var bra og jeg forlot dem på 90-tallet. Da ble jeg med og starte en ungdomsorganisasjon som het Rock Out! Church i Oslo. Vi skiftet senere navn til Sub Church og de lever godt den dag i dag. De driver bl.a. Oslos eneste alkoholfrie musikkscene, SubScene.

Etter flere år uten kirketilhørighet følte jeg behov for å oppsøke et slikt miljø igjen for noen år siden og fant "min kirke" i Oslo Kristne Senter avd. Romerikskirken. Det er en Hillsong-inspirert kirke som får deg til å føle deg hjemme. God forkynnelse med fokus på Jesus har alltid vært OKS sitt varemerke, men menigheten endret seg mye etter at Thomas og Katrine tok over som Pastorer.

Så, det viktigste er hvordan ditt hjerteforhold til Jesus er, ikke hvilken menighet du går i. Likevel er det ganske naturlig at dette hjerteforholdet gjør noe med hvilken menighet eller kirke vi velger. I tillegg velger vi nok også etter litt hvordan møtestil vi liker. Noen liker det litt mer rocka andre trives med det mer tradisjonelle.
Anonym
#2. Postet 24.05.2017 av Anonym
Det finne mye kultur bygging i menighetene i dag, som trekker folk.
Anonym
#3. Postet 25.05.2017 av Anonym
Det finne mye kultur bygging i menighetene i dag, som trekker folk.
Ja, det stemmer nok og det tror jeg er bra. Vi mennesker er forskjellige og liker forskjellig "kultur". Vi mennesker er skapt i Guds bilde, et bilde som viser Guds mangfold. Derfor er det i mine øyne ikke feil at det finnes mange forskjellige menigheter og kirker.

Det bør derimot lyse noen store røde varsellamper dersom en kirke eller menighet utvikler en identitet som fremhever deres stilling i Guds rike som bedre enn alle andre i Guds menighet. Jehovas Vitner, "Smiths Venner", Mormonerne, Samfundet m.fl. er noen slike kirker og trossamfunn som hever seg over alle andre og mener de har den rette kristne troen eller den rette tolkningen av skriften og Guds vilje. Trossamfunn som styrer og kontrollerer medlemmene sine er ikke sunne, de er farlige sekter i mine øyne.

Jeg ser sunnhetstegn når jeg ser moderne menigheter som Oslo Kristne Senter knytte vennskapsbånd med andre kirker tilknyttet Den norske kirke, Pinsebevegelsen, Metodister, Baptister osv. Disse menighetene er nødvendigvis ikke enig om alt, men de er enige om en ting: Vi er sterkere sammen enn hver for oss. Derfor er det sunt for "kristi kropp" at vi samarbeider og knytter vennskapsbånd.

Hvis kristen tro blir ei tvangstrøye er det noe som er galt. Kristen tro er frihet og fred for Ånd, Sjel og kropp :)
Anonym
#4. Postet 25.05.2017 av Anonym

Dette med hvilke menighet man tilhører er mye kultur ja. Er du en av de gallne som hopper og skriker på stolene. Eller er du en fattet kristen, med eller uten dåp..kirkekaffi eller ettermøtekake? Middag kanskje? Slagverk eller kirkeorgel..

Ja,jeg opplever at man setter folks kristenliv litt sån i bås. Det skal bli mere husmenigheter i den siste tid, og menigheter som går sammen og hvor man enes om Jesus og verket på korset. Mange har allerede slått seg sammen til større menigheter.Men jeg for min del savner å ene alle menigheter i store bygg,hvor alle som tror på han kommer sammen. Det hadde vert noe. Men hvordan kan en forene to menigheter som er så langt fra hverandre? åndelig sett?Statskirken og for eks pinsemenigheten..hvordan kan man ha ett møte som ikke blir for kaldt og tafatt for pinsevenner, og som heller ikke blir for livlig for Lutheranerene.? Man må ha samme ånd og hjertelag..Mange Lutheranere har blir friere i snippen, og har slagverk og livlige sanger i kirken. Og som til og med slipper Guds ånd inn. Adventistene kunne egentlig slått seg sammen med kirken, for her har de mye kultur til felles, også trosrettning. Hadde vert en start å få medlemmene frelste,og forkynne frelse. Jeg har enda ikke vert i ett eneste møte i kirken hvor de prater om frelse, eller tar opp tema hvordan bli frelst...veldig trist synes jeg..når man går på gudstjeste hvær søndag,og ikke vet veien til frelse.( Den er ikke gjennom dåpen,eller konfirmasjonen,eller hvor snill og god man er...) Jeg håper inderlig at der er flere prester dom våkner før Jesus kommer og henter sine. For det står for døren, Jesus kommer snart, meget snart.

Anonym
#5. Postet 25.05.2017 av Anonym
Som jeg nevnte i mitt forrige svar så tror jeg på mangfold også i menighets-Norge. Jeg tror det er sunt. Likevel ser jeg at det i noen byer popper opp relativt like menigheter. I min fødeby finnes det flere pinsemenigheter, en Hillsongmenighet (som forøvrig også er en del av Pinsebevegelsen, og så har du 2-3 menigheter med tilknytning til det som var trosbevegelsen (Livets Ord). Dette er menigheter med store likheter. Alle menighetene har mellom 100 og 300 medlemmer. stil og teologi er så og si den samme. I slike tilfeller tror jeg også det kan være sunt om menigheter slår seg sammen og blir en stor kirke, men det må de slevsagt finne ut av selv.

DNK burde også tenke litt mer fremtidsrettet. Det finnes mange kirker rundt omkring i landet vårt med få besøkende, men det er dyrt å holde disse kirkene aktive. Da burde også de vurdere om noen menigheter/kirker burde legges ned og implementeres i en annen for å samle flest mulig i en kirke.

Her hvor jeg bor nå har en pinsemenighet overtatt en annen fordi det var omtrent null aktivitet i den ene og mye aktivitet i den andre. Nå er de blitt en menighet, men har møter 2 steder i bygda. Oslo Kristne Senter tenker også litt på samme måten. De har 3 kirker i Oslo-området, en i Vennesla, en i Halden, en i Haugesund, en i Tromsø og en i Mexico. Alle disse har en hovedpastor, men har også en lokal pastor som styrer det daglige.
Anonym
#6. Postet 25.05.2017 av Anonym
Gud kalte meg ut fra en stor menighet, for at jeg skulle vokse.

Når alt fungerer rundt meg så tenker jeg ikke selv, fordi noen tenker for meg. Jeg var en del av et sysstem som hemmet min vekst i kristus. Dette oppdaget jeg ikke før jeg tok en tur på et møte i samme kirke et år etter at jeg hadde sluttet der.

Det jeg tar opp nå er det ikke så mange som ser, som gjør det så alvorlig. Det har heller ikke fått kommet frem i denne tråden.
Det viste seg at det er kontroll i denne menigheten. Og kjennetegnet på de som går der er at de er umodne kristne. Jeg stiller spørsmål med hvilken mat de har fått(fø mine lam). Det har blitt en menighet som er preget av kultur, og som er søkervennlig. Det vil si at forkynnelsen ikke nødvendigvis er rettet mot de som er frelst. Dette er i dag kanskje den mest populære menigheten i byen min.
Anonym
#7. Postet 25.05.2017 av Anonym
Dette med hvilke menighet man tilhører er mye kultur ja. Er du en av de gallne som hopper og skriker på stolene. Eller er du en fattet kristen, med eller uten dåp..kirkekaffi eller ettermøtekake? Middag kanskje? Slagverk eller kirkeorgel..

Ja,jeg opplever at man setter folks kristenliv litt sån i bås. Det skal bli mere husmenigheter i den siste tid, og menigheter som går sammen og hvor man enes om Jesus og verket på korset. Mange har allerede slått seg sammen til større menigheter.Men jeg for min del savner å ene alle menigheter i store bygg,hvor alle som tror på han kommer sammen. Det hadde vert noe. Men hvordan kan en forene to menigheter som er så langt fra hverandre? åndelig sett?Statskirken og for eks pinsemenigheten..hvordan kan man ha ett møte som ikke blir for kaldt og tafatt for pinsevenner, og som heller ikke blir for livlig for Lutheranerene.? Man må ha samme ånd og hjertelag..Mange Lutheranere har blir friere i snippen, og har slagverk og livlige sanger i kirken. Og som til og med slipper Guds ånd inn. Adventistene kunne egentlig slått seg sammen med kirken, for her har de mye kultur til felles, også trosrettning. Hadde vert en start å få medlemmene frelste,og forkynne frelse. Jeg har enda ikke vert i ett eneste møte i kirken hvor de prater om frelse, eller tar opp tema hvordan bli frelst...veldig trist synes jeg..når man går på gudstjeste hvær søndag,og ikke vet veien til frelse.( Den er ikke gjennom dåpen,eller konfirmasjonen,eller hvor snill og god man er...) Jeg håper inderlig at der er flere prester dom våkner før Jesus kommer og henter sine. For det står for døren, Jesus kommer snart, meget snart.

Jeg husker foreldrene til 2 gutter som startet å gå i samme menighet som jeg gikk i når jeg var ungdom. De var nok litt bekymret for guttene sine for denne nye menigheten var det mange i kirken som advarte mot. Foreldrene er troende og har vokst opp i DNK. Frelse var likevel noe de ikke fikk høre forkynnelse om før de besøkte menigheten sønnene deres hadde begynt å gå i.

Det er trist å se, men jeg tror at Gud reiser opp nye når andre stopper opp.

Jeg tror vi vil se en vekst av JESUS-fokuserte menigheter fremover. Jeg tror vekkelse i Norge kommer av fokus på Jesus. Han er veien, sannheten og livet. Han er ankeret vii trenger i livet.


Anonym
#8. Postet 25.05.2017 av Anonym
Gud kalte meg ut fra en stor menighet, for at jeg skulle vokse. Når alt fungerer rundt meg så tenker jeg ikke selv, fordi noen tenker for meg. Jeg var en del av et system som hemmet min vekst i kristus. Dette oppdaget jeg ikke før jeg tok en tur på et møte i samme kirke et år etter at jeg hadde sluttet der.

Det jeg tar opp nå er det ikke så mange som ser, som gjør det så alvorlig. Det har heller ikke fått kommet frem i denne tråden. Det viste seg at det er kontroll i denne menigheten. Og kjennetegnet på de som går der er at de er umodne kristne. Jeg stiller spørsmål med hvilken mat de har fått(fø mine lam). Det har blitt en menighet som er preget av kultur, og som er søkervennlig. Det vil si at forkynnelsen ikke nødvendigvis er rettet mot de som er frelst. Dette er i dag kanskje den mest populære menigheten i byen min.
Det er viktig å tenke selv. Det er viktig å leve ditt eget liv i Kristus og ikke et liv for å tilfredstille andre kristne. Forkynnelsen bør være Jesus-sentrert. Hvis all forkynnelse bygger på Jesus vil den gi sunn føde til både kristne og ufrelste. Jeg tror ikke Gud kalte deg ut av en stor menighet for jeg tror ikke størrelsen er problemet. Det virker fra det du skriver som om problemet er mer basert på usunn ledelse og det finnes i både små og store menigheter, dessverre.

Fantastisk at du har funnet deg et nytt åndelig hjem. God Bless :)
Anonym
#9. Postet 25.05.2017 av Anonym
Jeg husker foreldrene til 2 gutter som startet å gå i samme menighet som jeg gikk i når jeg var ungdom. De var nok litt bekymret for guttene sine for denne nye menigheten var det mange i kirken som advarte mot. Foreldrene er troende og har vokst opp i DNK. Frelse var likevel noe de ikke fikk høre forkynnelse om før de besøkte menigheten sønnene deres hadde begynt å gå i.

Det er trist å se, men jeg tror at Gud reiser opp nye når andre stopper opp.

Jeg tror vi vil se en vekst av JESUS-fokuserte menigheter fremover. Jeg tror vekkelse i Norge kommer av fokus på Jesus. Han er veien, sannheten og livet. Han er ankeret vii trenger i livet.

I alle vekkelser som jeg har hørt om, er det omvendelsen fra synd.

Menigheten jeg snakker om forkynner ikke omvendelse, og jeg tror det gjelder flere. De er sterke på lovsang, profetisk og helbredelse. Egentlig en flott menighet som gjør mye godt. Men de forkynner ikke den fem foldige tjenesten, og da tror de nok ikke på den heller.

For noen måneder siden var det en samtale mellom denne pastoren fra min gamle menighet og en pinsepastor fra sørlandet. Min ex pastor sier til pinsepastoren, dere i pinsebevegelsen burde ga tilbake til røttene deres. Pinsepastoren sier til min ex pastor, jeg tenker at dere skulle gått tilbake til røttene deres. Som er bot og omvendelse. Min ex pastor sa: Nei det skal vi ikke.

Var ute å spiste lunsj med pinsepastoren, da han fortalte oss om sin samtale med min ex pastor. Han visste ikke at det var min ex pastor. Dette var naturlig å snakke om, fordi vi snakket om den åndelige tilstanden i landet.

Noe av problemet i dag er at vi har pastorer som ikke er hyrder.

Min gamle menighet har kopiert taler fra begynnelsen på 90 tallet. De tar et konsept som virker en annet plass i verden og ruller det ut i sin menighet.

Jeg skriver dette for å vekke opp de som vil bli vekket opp.

En pastor vet vel ikke at det er gaver i menigheten, som kjenner igjenn om det er humanisme eller DHÅ som kommer fra talerstolen. Gud vil nok velsigne noe av det som er kopiert, men måten det blir gjort på blir helt feil.

Anonym
#10. Postet 25.05.2017 av Anonym
Det er viktig å tenke selv. Det er viktig å leve ditt eget liv i Kristus og ikke et liv for å tilfredstille andre kristne. Forkynnelsen bør være Jesus-sentrert. Hvis all forkynnelse bygger på Jesus vil den gi sunn føde til både kristne og ufrelste. Jeg tror ikke Gud kalte deg ut av en stor menighet for jeg tror ikke størrelsen er problemet. Det virker fra det du skriver som om problemet er mer basert på usunn ledelse og det finnes i både små og store menigheter, dessverre.

Fantastisk at du har funnet deg et nytt åndelig hjem. God Bless :)
Forkynnelse må hentes fra himmelen.
Forkynnelsen kan være kristus sentrert i ord men ikke i ånd, og det vil høre bra ut, uten at det er det.
Nei vi trenger fersk føde og ikke manna fra i går. Åp 2 og 3 Den som har ører, han høre hva Ånden sier til menighetene

Du skriver frelste og ufrelste. En gudstjeneste er for de frelste, det er de som trenger mat. Peter fikk i oppdrag å: fø mine lam - vokt mine får - fø mine får. De som legger opp gudstjenesten for de ufrelste er falske hyrder, og ulydige mot guds ord. Om jeg skulle ta feil, så gjerne korrekt meg. Jeg finner ikke et eneste skriftsted som sier at gudtjenesten er for både frelste og ufrelste. At det blir praktisert, det vet jeg om.

Skriften sier at Han reiste oss opp sammen med han og satte oss med ham i himmelen, i Kristus Jesus.
Det finnes bare et åndelig hjem, og det finnes bare en menighet.
Kristus kommer bare for å hente sin brud.
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16