Fryd sier: Ønsker alle her på KD en velsignet påske :)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 22.05.2017 av Anonym.
Oss skriftlærde imellom
Som kjent var ikke Jesus særlig imponert over de skriftlærde. Og Paulus er vel på samme spor når han sier at bokstaven slår ihjel mens Ånden gjør levende. Likevel er det mange «skriftlærde» her på forumet som slår om seg med bibelvers for å «bevise» det ene eller det andre. Og så får de motsvar fra andre som tror at de kan «bevise» det motsatte med andre bibelvers. Nesten uten unntakelse er disse bibelversene tatt ut fra sin sammenheng. Noen mener til og med at man må lese en «riktig» bibeloversettelse - men da lar man vel virkelig bokstaven overskygge Ånden, eller hva? Jeg synes det er en uting å diskutere på denne måten. Jeg vil faktisk kalle det uredelig hvis det er slik at man først har funnet seg en fortolkning som man liker, for deretter å lete etter bibelvers som kan underbygge denne fortolkningen. Er det ikke det stikk motsatte vi bør gjøre? Ikke lage oss (eller akseptere) noen fortolkning, men med åpent sinn lese Ordet og la det opplyse oss. Så kan vi etterpå dele et bibelord i kjærlighet og ikke for å «bevise» vår egen oppfatning. Hva mener dere?

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 22.05.2017 av Anonym
Skriften er den eneste kilden vi har på hva som er rett og galt. I moderne tider er fariseerer blitt av enkelte sett ned på fordi de var skriftlærde og "fulgte loven". Selv om de var Herrens befaling til dem. Det er ikke derfor Herren refser de. Det var fordi de var hyklere som la til bud Han ikke hadde gitt de og påla andre å følge dem, og ikke følgte Ham som Herre selv om de ga seg ut for det. Ikke fordi det var så skriftlærde, Gudsfryktige og "flinke". Det er en latterlig tanke. Hele gamle testamentet er full av disse befalingene. Det eneste de hadde å forholde seg til. Herren roser de som følgte Han med Gudsfrykt i gamle testamentet og følgte Hans befalinger. Dette endret seg ikke dagen Jesus talte med fariseerne.

Tvert imot. En som følger Herren blir skriftlærd fordi dem bruker tid i Ordet. Å får meningen åpenbart av den Hellige Ånd. De har Gudsfrykt fordi de har en levende tro. Alt dette blir også gitt dem gjennom tro. Om fariseerne virkelig hadde hatt dette ville de ikke ha vært blind for hvem Jesus var.

Guds Ord er den eneste Sannhet som virkelig er verdt å fortelle. Den finnes i Bibelen. Det er det sterkeste våpenet vi kristne har i møte med verdslig lære og synsninger. Derfor møtte Jesus nesten alle med de gamle skrifter som utgangspunkt. Når Han ble fristet i ørkenen så var det Guds Ord Han brukte. I lignelser og forklaringer så brukte Han skriften. Paulus og Peter likeså. Det er bare moderne krefter som prøver å fremstille det på en annen måte. Det er som at djevelen arbeider svært hardt og effektivt mot at vi skal bruke det sterkeste vårpenet vi har i våre dager. Gitt oss uttrykk som "Ikke slå folk i hodet med Bibelen" osv. De som tar til seg slike uttrykk som Sannhet kan ikke lese mye om hva som står i Guds Ord. Der Guds Ord blir nettopp brukt i møte med vranglære og opposisjon.

Vi vet der vil være flere "troende" som hevder de har andre "budskap". Det er Bibelen veldig klar på advare imot. De som ikke vil spare flokken og Paulus sier "let them be accursed". Vi igjenkjenner Sannheten gjennom Guds Ord derfor må vi bruke Guds Ord. Når noen sier det blir brukt ut av sammenheng er det deres egen sammnheng de gjerne mener.

Jeg personlig ser godt hvem som er mine søsken gjennom hva de skriver. Det skinner klart igjennom. Noen står på Guds Ord andre ikke. Slik sa Herren at det også ville være.

En ting er sikkert. Det viktigste våpenet vi har er Guds Ord. Alle forsøk på å gjøre det av mindre betydning, aktuelt i tiden, og/eller noe som skal gjemmes "helt privat" som om det var "kjærlighet", er ikke Bibelsk, men en oppfodring til det motsatte.
Anonym
#2. Postet 22.05.2017 av Anonym

2 Timothy 3:16-17

16 All Scripture is breathed out by God and profitable for teaching, for REPROOF, for CORRECTION, and for training in righteousness, 17 that the man of God may be complete, equipped for every good work.

Anonym
#3. Postet 22.05.2017 av Anonym

Proverbs 27:5


Better is open rebuke. Than love that is concealed.
Anonym
#4. Postet 22.05.2017 av Anonym

2 Timothy 4:2


2 preach the word; be ready in season and out of season; REPROVE, REBUKE, and EXHORT, with complete patience and teaching.
Anonym
#5. Postet 22.05.2017 av Anonym
......3 FOR THE TIME IS COMING when people will not endure sound teaching, but having itching ears they will accumulate for themselves teachers to suit their own passions, 4 and will turn away from listening to the truth and wander off into myths. 5 As for you, always be sober-minded, endure suffering, do the work of an evangelist, fulfill your ministry.
Anonym
#6. Postet 22.05.2017 av Anonym
Det er ikke lett å vite meningen bak det andre skriver uten å kjenne den ånd som er i det de skriver. Hadde vi stått ansikt til ansikt så hadde mye vært helt anderlesdes.

Heb 5:14 Men fast føde er for de voksne, for dem som ved bruk har øvd sine sanser opp til å skille mellom godt og ondt. (Nå tok jeg vel kanskje dette bibelverset ut av sin sammenheng);)

Kanskje vi ikke kommer lenger i dette livet enn å lære oss å skille mellom ondt og godt. Det begynner i eget liv.
Anonym
#7. Postet 22.05.2017 av Anonym
Tror ikke bibelen skal tolkes. Her er Paulus' ord:

2Kor 1.13 For vi skriver ikke noe annet til dere enn det dere leser eller forstår. Nå håper jeg at dere også skal forstå helt til enden,
14 slik dere også for en del har forstått oss, at vi er deres ros, slik dere også er vår ros på Herren Jesu dag.
Anonym
#8. Postet 22.05.2017 av Anonym

Slapp av bennio77, jeg er ikke ute etter å «ta» deg :) Tvert imot, jeg er stort sett enig i det du skriver. Jeg ser nå at jeg uttrykte meg litt dumt (det er dette med bokstaven og Ånden da…). Det er når man har en mening som man ikke vil gi slipp på, og så leter etter bibelord som kan fortolkes som aksept av dette, at jeg mener man er uredelig. Eller om man aksepterer en fortolkning fra f.eks. Vatikanet eller Vakttårnet og prøver å underbygge denne med løsrevne bibelsitater. Jeg kan ta meg selv som eksempel. Jeg er ikke særlig intelligent, og i flere år var Matt. 11:25 mitt favorittsitat. Inntil jeg forsto at jeg bare brukte dette og lignende bibelvers som en unnskyldning for at jeg ikke gadd å sette meg bedre inn i Skriften.


Jeg har jobbet på en stor arbeidsplass der flere var kristne. De skjønte at jeg var en «søkende sjel» og prøvde å overbevise meg med bibelsitater: «Se her, her står det klart og tydelig!» Og jeg tenkte i mitt stille sinn: Hvor dum går det an å bli… Men så traff jeg en ungdomsvenninne som jeg ikke hadde sett på mange år. Hun var nå kristen, og hun ville selvsagt at jeg skulle bli det også. Hun brukte ingen bibelord, men viste meg gjennom sitt liv at hun hadde noe som jeg ikke hadde. Jeg så Jesus i henne, jeg så Guds kjærlighet i henne, jeg så at jeg selv var en taper i forhold til henne. Hun brukte ikke Guds ord som hammer, hun uttrykte det gjennom sitt liv. Hun var det som fikk meg til å innse at jeg måtte bøye mine knær og gi mitt liv til Herren.
Anonym
#9. Postet 22.05.2017 av Anonym
Veldig rørende historie du forteller Epson. Guds Ord sier nettopp akkurat dette om å vinne andre gjennom våres oppførsel også. Tenker først og fremst på de som er gift med en ikke troende part som det står. Ja liv og lære må gå sammen. Noen ganger må vi dog være så direkte at vi dessverre er til anstøt for enkelte. Som Paulus sier:

Galatians 1:10
10 For am I now seeking the approval of man, or of God? Or am I trying to please man? If I were still trying to please man, I would not be a servant of Christ.

Her er det altså en motsetning mellom de to. Som går også hånd i hånd med hvorfor så mange forlot Jesus å Herren spørte de få som var igjen "vil dere også forlate meg?".

Uansett helt enig med hva du sier. Vi må være vis med tanke på dette og kjenne hvilken tid det lønner seg å dele Guds Ord så vi "ikke kaster perler for svin", og på hvilken måte vi gjør det.
Anonym
#10. Postet 22.05.2017 av Anonym
Tror ikke bibelen skal tolkes. Her er Paulus' ord:

(2 Kor 1.13-14) For vi skriver ikke noe annet til dere enn det dere leser eller forstår. Nå håper jeg at dere også skal forstå helt til enden, slik dere også for en del har forstått oss, at vi er deres ros, slik dere også er vår ros på Herren Jesu dag.
Du kan gjerne tro at Bibelen ikke skal tolkes, men det blir den av oss alle. Hvis ikke Ordet tolkes ville vi ikke hatt så mange forskjellige kristne trossamfunn. Vi leser og tolker det vi leser. Vi tolker ut fra det vi leser og forstår, men det er sunne tolkninger og usunne tolkninger.

Studie av Bibelen kan likevel endre vår tolkning ved at DHÅ åpenbarer ting ved Guds ord slik at vi ser ting med nye øyne. Jeg opplever at Gud åpenbarer nye ting for meg hele tiden gjennom selvstudier av Bibelen og forkynnelse.
Fryd sier: Ønsker alle her på KD en velsignet påske :)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16