Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 10.05.2017 av Anonym.
Rykker Tilbake Til Start Med Yeshua
Shalom alle Kristene brødre og søstre, Jeg ville kalle dette innlegget for rykker tilbake til start med Yeshua, for jeg har egentlig rykket tilbake til start..og da mener jeg Bibelsk sett. For mange ganger har jeg
blitt fortalt fra kristene at vi ikke trenger og bry oss sælig om det gamle testamentet, og da mener jeg
om forsjellige bud og lover som Moses fikk.

Men nå har det sjedd mye i løpet av kort tid, og jeg har kjent en veldig sterk trang til og begynne litt fra start, for og kunne sjønne betydninger om hva hensikten er med alle disse lovene og Budene.
Og da mener jeg helt fra starten..fra 1 Mosebok til Johannes Åpenbaring.

Noe av det første som jeg har blitt helt klar på er og følle\ feire Sabbaten, og holde den Hellig.
Så finnes det så mange bud og lover om hva vi bør ete..
Jeg kunne ha lagd en lang liste her, men jeg håper dere har noe og dele og si omkring hele Toran og Bibelen.

Dersom dere elsker meg, da holder dere mine bud.
Johannes 14. vers 15.

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 10.05.2017 av Anonym
Når det gjelder bud og lover om hva vi skal ete m.m. (sermonielle bud og regler) så mener jeg at det nye testamente er helt klar på dette når det gjelder vi som er hedninger (ikke er jøder).

Kol.2.16: "La derfor ingen dømme dere for mat eller drikke eller med hensyn til høytider eller nymånedager eller sabbat".

Rom. 14.5: "Den ene setter en dag høyere enn en annen dag. Den andre holder alle dager for å være like. Enhver må bare være full viss i sitt eget sinn!"

Heb. 9.10: "Sammen med bud om mat og drikke og forskjellige renselsesbad er dette kjødelige forskrifter som er pålagt inntil den tid da alt skulle settes i rette skikk. Men da Kristus kom..."

Anbefaler også å lese hele brevet til Galaterne.

Det er fint å lese både i det gamle og det nye testamente, men en må prøve å holde fast ved summen av Guds ord, ikke bli så interessert i periferte spørsmål, men heller la oss prøve å lære Gud å kjenne slik at han kan lede oss med sin Ånd. Hvis vi blir ledet av DHÅ så ønsker vi heller ikke å gjøre slike ting som gjør Han sorg, men det handler lite om hva vi spiser (så lenge vi snakker om "vanlig bruk", mat m.m. kan også bli en avgud men det er ikke det jeg snakker om).

Guds fred!
Anonym
#2. Postet 10.05.2017 av Anonym
Hei SandMan. Det var en periode jeg var i tvil om jeg skulle følge Sabbaten eller ikke. Det var jo tross alt noe som ble innstiftet i skapelsen, og ikke bare i "Moseloven". Men etter å ha studert temaet, så ser jeg at det vanskelig kan forsvares å holde Sabbaten i den nye pakt. Men jeg forstår at det kan oppstå et spørsmål om dette, så jeg skal prøve å legge frem mitt syn.

For det første så gir ikke Paulus eller noen av de andre apostlene påbud om å holde sabbaten. Tvert imot så er dette noe Paulus kritiserer menigheten for (Se Gal. 4:10).

Det kan muligens argumenteres for at Jesus holdt sabbaten og påbød andre å holde denne, men du må huske på at Jesus talte til jødene under den gamle pakt. Han ba dem ikke bryte Moseloven, men det betyr ikke dermed at kristne i den nye pakt skal holde loven. Husk at Jesus også ba folk bære frem offer, men det er jo åpenbart at vi ikke skal gjøre det samme. Å vite HVEM Jesus snakket til er veldig viktig å ha for seg. Du skal ikke gjøre alt det Jesus sier, fordi alt han sier er ikke til DEG. Jesus ville først ikke hjelpe kvinnen som ba om hjelp til sin datter, fordi hun ikke var av "Israels hus". (Mat. 15:24). Men det betyr ikke at vi skal gjøre det samme i dag med alle ikke-jøder.

Paulus sier at sabbaten bare var en "skygge" av det som skulle komme (Kol. 2:16-17). Hva betyr det? Paulus snakket om festivaldager og helligdager i loven, og at dette var bare en "skygge". Hva er en skygge? Hvis du ser på skyggen din, så er ikke dette egentlig deg, det er bare din skygge, selv om skyggen ligner deg. Og hvis jeg skal bli din venn, så vil jeg ikke bli venn med skyggen din, men med deg. Det samme gjelder her. Skyggen kan være et bilde på noe, men det er ikke dette som er det som vi egentlig skal forholde oss til.

Galaterne ville holde regler i Moseloven, og dette likte Paulus svært dårlig. Han gikk så langt å si at Kristus er blitt til ingen nytte for dem, og at de er falt ut av nåden! (Gal. 5:2-4). Dette er sterke ord. Og et av de tingene som Paulus kritiserer de for er at de holder sabbaten. (Gal. 4:10).

Men hva da med skapelsen? For det første så var det også andre ting de gjorde før Moseloven som vi ikke gjør. F.eks. så ofret de dyr til Herren på den tiden, men det gjør vi ikke i dag. Det finnes ingen indikasjon på at sabbaten ble holdt frem til Moses. Det står ingenting om at verken Noa, Abraham, Isak, Jakob, Josef eller andre før Moses holdt sabbaten. Adam og Eva fikk et bud, og det var at de ikke skulle spise av kunnskapens tre. Gud hvilte den syvende dagen, og dette var "Guds hvile". Så hvis du skal hvile på sabbaten så må du hvile slik Gud hviler. Gjør du det? Israelsfolket holdt sabbaten. De hvilte hver eneste lørdag, men de kom likevel ikke inn i "Guds hvile". Dette snakkes det om i Hebreerbrevet 3-4. Les dette. Gud sier at israelsfolket ikke kom inn i hans hvile (Heb. 4:3). Tenk på det. De "hvilte" hver sabbat, men de kom ikke inn i hvilen! Hvordan kommer vi inn i Guds hvile? Det gjør vi ved tro (Heb. 4:3). Troen leder til hvile. På den måten kommer vi inn i Guds hvile. Legg merke til at Hebreerbrevet nevner skapelsen og den syvende dagen, men tolker altså ikke denne hvilen som en ukentlig hviledag!

Håper dette var til hjelp. Og jeg håper du revurderer dine intensjoner om å holde spesielle matregler og andre regler som var spesielt beregnet på den gamle pakt.
Anonym
#3. Postet 11.05.2017 av Anonym

Hei Rønnigen. Ja dette er noe av de svarene jeg selv hadde for meg selv og andre før jeg fikk ett tilbakekall. Men nå er det også en del som taler imot det du snakker om. Og da mener jeg at vi er ikke uten loven!

Hvorfor skulle vi ikke holde\feire Sabbaten? er ikke dette noen av de 10 bud? Paulus snakker mye om loven, men han sier aldri at vi skal slutte og føle lovene. Romer brevet 7 foreksempel..

Men loven er ikke bare for jøder, Det er Guds bud! Han vil vi skal følge de og gjøre etter dem. Det er til minne om skapelsen vi feirer Sabbaten. Så hvorfor skulle vi ikke feire den og huske den?

Jesus selv snakker mye om loven og hvoran mange ikke gjør etter den, men tar sine egne veier.

Matteus 5 vers 17-20

Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene (Tanakh, Det gamle testamente)! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle (leve Loven slik det var ment, med Guds Ånds ledelse og oppfylle mange profetier). Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste tøddel i loven forgå - før alt er skjedd. Om altså noen opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene dette, skal han regnes for den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre dette, han skal være stor i himmelriket. Ja, jeg sier dere: Dersom ikke deres rettferdighet langt overgår de skriftlærdes og fariseernes, kommer dere aldri inn i himmelriket..

Jeg tror vi har fått den Hellige Ånd til og kjenne hva som er til behag i Ham, At vi altså går etter hans lover og bud og gjør det med hjerte! Mange kristene og menigheter velger og følge sine egene lover og tradisjoner..tror ikke jula, søndagshvilen og påsken er helt etter det Bibelen lærer!


Anonym
#4. Postet 11.05.2017 av Anonym
I matteus 22.35 står det om fariseerne som spurte Jesus om hvilket bud som er det største. Her er svaret:
" Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand. Dette er det første og største bud. men et annet er like stort. Du skal elske din neste som deg selv. På disse bud hviler hele loven og profetene". (Legg merke til siste del).

Når det gjelder hviledagen, tviler jeg på at Gud fulgte den kalenderen vi bruker i dag. Den ble funnet opp ca 700 år f. Kr. Hva vet vi om hvilken dag Gud begynte skapelsen? Det kunne like godt vært på en tirsdag, eller en onsdag ifølge vår måte å dele opp uka på. Hovedsaken er at vi arbeider i 6 dager, og hviler på den syvende. Dette er ideelt for mennesket, noe også vitenskapen har funnet ut.
Anonym
#5. Postet 11.05.2017 av Anonym

Ja det var faktisk noe jeg ville bruke selv! :) venta egentlig på den dær. Ja det er sant også, men om vi elsker vår far så mye som han ber oss om, da vil vi også gjøre hans bud! vi gjør det med hjerte!!! det er litt av poenget! Vi gjør det ikke for å skrye av oss selv og gjøre oss stor i loven og begynne med heksejakt for og finne lovbrytere...for det er akkurart det mange av jødene gjore og gjør.

Som du selv skrev og som det står..på disse bud hviler hele loven og profetene..så hele loven og profetene hviler altså på de buda..

du sa at vitenskapen har funnet ut ja......vet ikke helt om jeg skal ta det seriøst? Noe av det siste jeg tenker på er hva vitenskapen finner ut av!

Jødene feirer sabbat og feirer Guds høytider og har full kontroll på når de er, jeg tror ikke de har mista tellinga på dagene sine! Men det er da noe jeg tror :)


Anonym
#6. Postet 11.05.2017 av Anonym
Når jeg nevner vitenskapen, er det ikke for å opphøye den, bare mener at den er i tråd med skaperverket.
Anonym
#7. Postet 11.05.2017 av Anonym
SandMan. Jeg respekterer at folk følger sin overbevisning, og jeg setter pris på en høflig og god debatt. Spennende tema!

Hva tenker du om skriftsteder som sier at loven er foreldet? Se Heb. 8:13.
Og hva med Gal. 3:19 som sier at loven ble gitt...INNTIL (helt til) Jesus (Abrahams etterkommer).
Gal. 3:25 - Etter at troen er kommet, er vi ikke lenger under vokteren (loven).
Rom. 6:14 - Dere er ikke lenger under loven, men under nåden.
Rom. 7:4 - Derfor...døde også dere fra loven ved Kristi legeme...
Gal. 2:19 - Jeg er ved loven død for loven
Efe. 2:15 - Idet han ved sitt kjød AVSKAFFET den lov som kom med bud og forskrifter.

Loven er altså avskaffet.

Hvem var loven til? Det var til Israel. Dette sier Paulus i Rom. 9:4. Loven tilhører Israel, sier han. Det var aldri meningen at andre folkeslag skulle følge loven. De 10 bud er en del av loven, se Rom. 7:7.

Kristne følger et nytt bud. Dette står i Joh. 13:34 og 1. Joh. 3:23. At vi skal elske hverandre. Den som elsker vil ikke drepe, begjære, stjele osv.

Du nevner Mat. 5:17-20. Jesus har altså oppfylt loven. Ble ikke dette oppfylt ved Jesu død og oppstandelse?
Anonym
#8. Postet 12.05.2017 av Anonym

Hei Rønningen :) ja det er hodt med en sunn og god debbat!

Og ja jeg sjønner hva skriften sier, og hva Jesus gjorde. Men mitt poeng er at nå som vi har Ånden er det lett\godt og hans vilje at vi føller loven! Før har jeg brukt samme vers og kaptiler i Bibel for og argumentere mot. Men loven er der for en grunn, og uten loven hva er synd? uten synd, hva skal vi da med Jesus? og Uten Jesus hva skal vi da? sjønner?

Dette er et laangt tema, så jeg holder meg der til nå. Men ja jeg ser hva skriften sier! Men vi har enda loven.


Anonym
#9. Postet 12.05.2017 av Anonym
Vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener. Hva mener du med å holde loven? Hvilke deler av loven snakker du om?
Anonym
#10. Postet 12.05.2017 av Anonym
Jeg mener vel føst og framet på De 10 Bud..og holde hviledagen Hellig er jo en av de 10 Bud.
Men også hvilke dager og høytider som er Hellig for Gud, og da mener iværtfall jeg at julefeiring, påske og andre typiske tradisjons feiring.
Jeg mener at vi bør be den Hellige Ånd om og veilede oss og at vi skal kjenne hva som er til behag for Ham.
Og med litt research ser vi fort hva som er Guds Høytider og hva som ikke er.
Jeg sier ikke det er galt og gå i en menighet på søndag men jeg mener det er viktig å vite hva som er den faktiske Helligdagen og være ops på hvorfor vi skal feire den. Man kan gjerne gå i Kirken alle dager :)

Personlig er Lørdag\Sabbaten blitt en velsignelse og en stor glede og feire\holde, der er vi noen som holder Bibel-studie og ber.
Jeg har i alle fall lært så mye i løpet av den korte tiden det har vært, og jeg bare anbefaler ALLE her inne på KD om og be til vår Far i Jeshua navn og be om visdom og gå hans sti ditt Han vil vi skal gå!

For det er jo en fordel at han viser oss hvilken vei Han vil vi skal gå! Etter hans fotspor.
Og jeg kjenner så mange som har fått samme veiledning. Dette mener jeg er starten på begynelsen :)
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16