Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 19.04.2017 av Anonym.
Heliosentrismen og balljord
Kapernikus skrev boken om himmel sværenes omdreininger og Galieo observete bevis for dette til dere som mener jorden flat og geosentrisk Spørsmål; hvordan forklarer dere dag og natt, koriolisefeten gravitasjon den svingende pendel etc??

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 20.04.2017 av Anonym
Ja, det er mange nok argumenter og observasjoner. Men hvis noen vil tviholde på en sånn teori, så klarer de det nok, uavhengig av hva slags motargumenter som presenteres.

Men dersom jorda virkelig var flat, så hadde det jo ikke vært mulig å reise rundt den, da ville man før eller siden ha nådd stupene/veggene som måtte omgi den.
Anonym
#2. Postet 21.04.2017 av Anonym
Man reiste jo ikke så langt før,for det tok for lang tid...men etterhvert som man fikk bedre fremkomstmiddler så tok jo det seg opp....en kan jo ikke vite hvordan jorden så ut fra starten..men fra ett kristent ståsted så er det vel mest natulig å tro at den var rund dom alle andre planeter vi har i solsystemet. For han skapet jo jorden,og stjernene, som er galaksen..hadde vert veldig rart om jorden var den eneste planeten som var flat...har jeg ikke noe tro på...
Anonym
#3. Postet 21.04.2017 av Anonym
Bare ikke ta dette opp til diskusjon i nærver av ufrelste, om dere skjønner hva jeg mener.....
Lene
#4. Postet 21.04.2017 av Lene
Men litt merkelig at bibelen på flere steder skriver om verdens fire hjørner. Henv. til Johannes Åp. 7.1 og Esaias 11.12
Anonym
#5. Postet 21.04.2017 av Anonym
Godtpoeng. Bibelen taler om nord, sør øst og vest.
Anonym
#6. Postet 21.04.2017 av Anonym
Bare ikke ta dette opp til diskusjon i nærver av ufrelste, om dere skjønner hva jeg mener.....
Det er vel ingen av dem som har skrevet i denne tråden som betviler av jorda er rund? Jeg tror at trådstarter påpeker at det likevel finnes noen (ikke blant dem som har skrevet her) som er uenige - med dårlig grunn. Forøvrig er jeg enig med deg i at det ikke er noe sjakktrekk å diskutere dette med hverandre når man er sammen med ufrelste mennesker.
Anonym
#7. Postet 21.04.2017 av Anonym
uenige - med dårlig grunn.
Jeg hadde egentlig la denne tråden gli stille forbi, men et sted får grensen gå. Vi har alle lært på skolen at jorden er rund, og både i real-life og her inne på forumet så blir man ledd av og sett på som dum om man tror jorden er flat. De som da allikevel ender opp med den konklusjonen at jorden er flat har brukt sine timer på å undersøke dette. Jeg gjetter på at gjennomsnittstiden brukt på temaet er 30 timer pluss pluss hos de som tror jorden er flat og ca 1 minutt hos de som mener den er rund. Det er f. eks veldig lett å lese ut fra kommentarene/spørsmålene her i tråden at ingen har undersøkt temaet flat jord i noen større grad enn at man har forkastet det umiddelbart. Du må gjerne være uenig i konklusjonen, men å si at det er på dårlig grunnlag, det blir hvertfall feil.

Begge disse bildene er offisielle fra NASA. Her har vi to muligheter: 1) USA har krympet ganske så betraktelig på et år eller 2) bildene fra NASA er falske.

I og med at NASA selv innrømmer at bildene er photoshoppet så er jo det greit. At det står i læreboka du hadde på skolen betyr ikke at det er riktig. Lærebøkene sier også at Hitler begikk selvmord selv om FBI (203 siders dokument fra FBI i linken) allerede i september 1945 var klar over at han levde i Argentina. Så man kan ikke ta alt for god fisk selv om man har lest det i en bok.

Men for å ta de konkrete spørsmålene:

1. Hvordan fungerer dag og natt på en flat jord.
"Vitenskapen" hevder at solen er gigantisk, universets sentrum og 291 millioner kilometer unna. Flat Jord-teorien mener at Gud skapte jorden som sentrum og at solen (og månen) er ganske små og beveger seg rundt jorden. Fordi solen er nærme og liten så klarer den ikke å lyse opp hele jorden på en gang. Så når den er over den andre delen av jorden så er det natt her i Norge. Kjapt forklart her om du er interessert (https://www.youtube.com/watch?v=BLV3QnMYjZc)

2. Hadde jorda vært flat hadde det ikke vært mulig å reise rundt den.
3. Bibelen taler om nord, sør, øst vest.

Jeg tar disse to sammen. Jorden har bare en magnetisk motpol. Dette kaller vi Nordpolen. Sør er 180 grader vekk fra nord og øst/vest er henholdsvis 90 grader vekk fra denne linjen. Dette er man enig om enten man tror jorden er rund eller flat. De som mener jorden er rund hevder Nordpolen er på toppen, mens de som mener den er flat mener Nordpolen ligger på midten. Flyr du vest på en flat jord så kommer du rundt. Flyr du øst på en flat jord så kommer du rundt. Do your research ;)

4. Man faller av kanten/møter veggen
At man faller av kanten er en gammel myte, men det er riktig at de som tror på en flat jord mener at det er en vegg der. Den kalles antarktika og lenger bak d
Anonym
#8. Postet 21.04.2017 av Anonym
Del 2:

5. Hvorfor er jorden flat når alle planetene er runde
Har vi noen beviser for at de andre planetene er runde som en ball og ikke rund som en sirkel? Det er jo ikke sånn at vi har vært der ;) Om det eneste beviset er at NASA har sagt at planetene er runde så er jo ikke det et veldig solid argument. Det er f. eks veldig lett å se på lyset fra månen at det IKKE er en rund ball. https://www.youtube.com/watch?v=4zktDhrdCEU

6. Tyngdekraften

Tyngdekraften. Sterk nok til å holde milliarder av tonn med vann til en roterende ball, men samtidig svak nok sånn at en mygg på 10 mg kan fly 2 cm over havoverflaten og ikke bli tatt av tyngdekraften. Fasinerende ikke sant? Det kalles massetetthet.


Og helt til slutt til dere som mener at jorden er rund og sola universets sentrum. Hvordan forklarer dere Josva 10 hvor Gud får sola og månen til å stoppe (hvilket jo betyr at de sirkler rundt jorden). Er det feil i Bibelen, eller kan det hende at jorda faktisk er sentrum. Åp 12:9 sier at djevelen forfører hele verdenen. Er det så utenkelig at han har lurt alle til å tro at jorden er rund og ble formet i big bang for å skjule det faktum at Gud har skapt en flat og lukket jord? Jeg bare spør.

PS: Rund/Flat jord er forøvrig ikke noe å bli uvenner om. Det er en god del ateister som har kommet til tro etter å ha funnet ut at jorden er flat (dersom det er riktig så er det ingen annen mulighet enn at Gud har skapt den). Dere må gjerne kalle det idiotisk, men det hjelper da hvertfall mennesker til troen på Gud.
Anonym
#9. Postet 21.04.2017 av Anonym
Amen!

Tusen takk Øivind! så slipper jeg og gjenta meg selv;)
Anonym
#10. Postet 21.04.2017 av Anonym
Hei folkens:) Husk at for Gud er ingenting umulig, å skape Jorda rund og alt det andre i universet er ikke noe problem for han, husk Gud har skapt både mennesker, dyr, ja alt som lever, hvor vanskelig er det da å skape en rund planet?

Hvis jorda er flat, hvor er da bildet av verdens ende?

Men la oss ikke henge oss opp i ting vi ikke kan gjøre noe med, altså planeten vår, la oss heller hjelpe mennesker å bli kjent med Jesus, det er viktig det!
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16