Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 16.02.2011 av Anonym.
Barnedåp
Av ren nyskjerrighet så må jeg jo spørre dere som hører med til statskirken, hvilke av Guds ord bygger dere på dette med barnedåp?For jeg kan ikke huske at noen barn blit døpt i bibelen.Og dette med hvordan man døper,hvorfor tre øser med vann for eks.,hvor står det i bibelen?Døperen Johannes hadde jo voksendåp og hadde heldøping,altså hele kroppen skulle under vann.Etter min mening så er det mere etter slik jesus vil vi skal døpe.

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 16.02.2011 av Anonym
Hmmmmm....jeg respekterer troenes dåp....

DA bør du respektere at folk har barnedåpsyn!!!
Anonym
#2. Postet 16.02.2011 av Anonym
Kan ikke svare på alt du spør om, men kanskje noe av det. Jeg kunne endel om dette før, men dette svaret blir basert på det lille jeg husker fortsatt.

Det står ikke direkte at noe barn blir døpt, men det står ikke det motsatte heller, tror jeg. Det står at "hele hans hus" ble døpt, spørsmålet er om "hans hus" inkluderte spedbarna eller bare de som var over 12 og som ble regnet som voksne. Så - det står ikke direkte om barnedåp, men heller ikke direkte mot det. (såvidt jeg vet)

Det med at man øser 3 ganger vet jeg ikke noe om bakgrunnen for.
Anonym
#3. Postet 16.02.2011 av Anonym
Hei.
Det er ikke 1 sted i biblen som sier noe om barnedåp. Det er en tradisjon!
Dåpen skal skje av fri vilje. Et barn kan ikke velge. Og ja som du sier heldøping :)

Det som skjer i statskirken tar jeg heller som en barnevelsignelse. Dåpen er jo at man legger vekk det gamle og starter nytt liv med Gud.
Anonym
#4. Postet 16.02.2011 av Anonym
Hei,

nå fikk jeg lyst til å sjekke litt etter hva som egentlig står, igjen. Je ghusker vi ihadde en stor diskusjon om dette da jeg gikk i kristenrussegruppe...(for maaaangeeee år siden..smiler).

Men det med å helle vann 3 ganger på hodet - sier vel seg selv?
Presten sier jo : Jeg gdøper deg i Faderens, Sønnens, og den Hellige ånds navn - det er jo pga Treenigheten!

Og - da døperen JOhannes gikk rundt - det var skokker med folk som møtte opp. Jeg er helt sikker på at endel hadde med seg barna sine dit. om de ble "tatt med" i vannet....eller ikke...husker jeg som sagt ikke om det står noe om, men de ble i hvert helt sikkert velsignet! Men jeg tviler på at en mor ville "nøye" seg med at barna "kun" ble velsignet (altså ikke fikk lov å være i vannet med moren?) Det dyrebareste foreldre har - er barna - det beste er godt nok for dem.

:-)
Anonym
#5. Postet 16.02.2011 av Anonym
Jeg gjentar: RESPEKTER ANDRES SYN PÅ DETTE!!!

De som er banedøpt er nå like mye kristen,når de bekjenner jesus som Herre. Rom.10.9.
Anonym
#6. Postet 16.02.2011 av Anonym
BEC: Spørsmålet her er jo veldig enkelt. Kan dere som tror på barnedåp begrunne det ut i fra Guds ord?

Det er ingen her som sier at dere ikke er frelst, vi spør bare om en begrunnelse.

Hvor leser du at det ikke blir snakket med respekt?

Og en ting til.

Hvis noen kommer til deg å sier at Jesus ikke er Guds Sønn, men bare et vanlig menneske, og de påstår at det står i Guds ord, hva gjør du da? Er du enig, eller spør du dem om de kan begrunne sitt syn ut i fra den boken som vi setter som høyeste autoritet?

Dette er en debatt, ikke et angrep på en trosretning eller på enkelt individer. Hvis du opplever det som et angrep så råder jeg deg til å undersøke Guds ord selv å basere troen din på det du finner der.

Det er det vi andre gjør.

Guds fred :)
Anonym
#7. Postet 16.02.2011 av Anonym
Jeg er døpt i Den Norske Kirke, men har vokst opp i frikirken, og går nå i en pinsemenighet. Jeg studerer kristendom årstudium på NLA i Bergen. Dåpsynet mitt har blitt forandret med tid.

Jeg tror på en allmektig Gud som elsker oss, og som ikke er avhengig av tid.

Jeg tror at man må tro for å være døpt gyldig, men som sagt Gud avhenger ikke av tid. Jeg tror om man er døpt som barn, og bekjenner troen siden. Så er det en gyldig dåp. Uten tro, ingen dåp; ergo jeg ser ikke så mye vits med barnedåp, rett og slett fordi, barnet blir ikke mer frelst om en prest heller noe vann over barnet. Men man kan heller la barnet få valget selv, når det SELV har muligheten til det.

Altså, barnedåp, kan BLI gyldig, men jeg tror troensdåp er en fin ting, hvor persoenen selv får velge. Dåpen er jo en dåp til døden, og oppstandelsen med Kristus. Jeg skulle ønske jeg kunne oppleve å ta det valget selv.

Det bibelske grunnlaget får barnedåp er, som forklart tidligere, "hele hans hus" ble døpt. Noe som jeg mener er et upresist argument, man vet ikke om det var barn i han hus en gang. Men bibelen taler ikke imot barnedåp. Det med ikke neddykkelse kommer senere i tradisjonen, hvor barn som ble døpt, ble syke, når de ble helneddykket. Derfor begynte vi med 3 øser med vann. Igjen tror jeg ikke gud er avhening av hvor mye vann som er brukt.

Et siste argument for barnedåp, er fadderordninger, osv. Noe jeg mener er et dårlig argument. Man kan like fullt ha en fadderordning for et udøpt barn! Null stress!

Men jeg respekterer at andre har anderledes syn, det å argumentere, eller stille seg skeptisk til andres syn, er ikke å være respektløs! I norge er vi urtolig koflikt sky. Det er usunnt! Så er dere enige eller uenige med noe her, er jeg fullt åpen for at folk skriver det!

Guds fred!
Anonym
#8. Postet 16.02.2011 av Anonym
Så herlig å lese Mose :)

Vi er under utvikling og som det er påpekt i andre tråder tidligere så kjenner vi stykkevis og delt.

Var en spennende variant du hadde av døpssyn, den hadde jeg faktisk ikke hørt før.

Jeg mener personlig at så lenge man er ærlig med seg selv så langt man ser i Guds ord, så holder det, hva angår dåp da altså ;)

Det står jo tross alt i Jes 35:8: Og der skal det være en kongsvei, Den hellige vei skal den kalles. Ingen uren skal ferdes på den, den skal være en pilegrimsvei for Guds folk; selv ikke dårer skal gå seg vill.

Når det er sagt så er vi jo alle på vei, og ingen kjenner hele sannheten. (Det er en farlig tanke å tenke om seg selv forresten.)

Jeg har ofte opplevd at jeg er en dåre i forhold til Guds mektige visdom, men heldigvis så er Hans sinnelag mot meg bare gode tanker og gode ønsker, så jeg velger å gi Gud rett, så ber jeg Han om hjelp til å lære og å forstå. Vi lever jo tross alt av åpenbaring. Troen i seg selv er en gave, og jeg er evig takknemmelig for Guds gode gave :)

Så gransk ordet og vær åpen for at Gud har større skatter tilgjengelig for deg etterhvert som du går på veien.

Guds fred :)
Anonym
#9. Postet 16.02.2011 av Anonym
Utrolig bra! :D Liker det du skriver... Gud er for stor, for oss å fortså. Nå ser vi bare stykkevis ja. Stemmer det... Vi må være åpne.

Ja, tror dåpsynet mitt er litt anderledes, men liker hva jeg sålangt tror jeg har fostått! :D

Ha en velsignet dag!
Anonym
#10. Postet 16.02.2011 av Anonym
Det er ikke bare statskirken som døper barn i Norge. Alle lutherske kirkesamfunn døper barn, og også den katolske kirke. Noen kirkesamfunn lar også medlemmer og foreldre velge om de ønsker å døpe barna, eller om de ønsker barnevelsignelse.

Når det gjelder hel neddykkelse, så er det også noen kirkesamfunn som har døpefont som er stor nok til at barna dykkes helt under. Men i prinsippet mener de fleste lutherske kirkesamfunn at det ikke handler om mengden vann, men at det er Gud som utfører en handling, og ikke vannet. Hvordan Jesus vil at vi skal døpes, står det ikke noe om i Bibelen. Men det som var vanlig på Jesu tid, var full neddykkelse.

Som andre har sagt i tråden her, så står det ingenting i Bibelen om at Johannes eller disiplene ikke døpte barn. Det står, som også har blitt påpekt, at hele huset ble døpt. Noen vil hevde at dette bare gjaldt de som var over 12 år, mens andre vil hevde at barna også regnes med som "hele huset". Der det står om døperen Johannes, står det at hele folket lot seg døpe, og igjen er spørsmålet: hvem er hele folket?

Ett av argunentene for barnedåp, er at Jesus sier: "La de små barn komme til meg, og hindre dem ikke".

Jeg tror at du kan finne hold for å forsvare både det ene og det andre synet i Bibelen. Det som blir vanskelig, er når det blir hevdet fra de reformerte kretser, at barnedåpen ikke er gyldig, eller god nok. Eller når lutheranere fordømmer gjendøpere, som har valgt å døpe seg igjen som voksne. Det handler mer om overbevisning enn om hva som er det eneste rette, sett fra et bibelsk standpunkt.